THE OVERTAKER

 
Så, igår kvalade man till kvalet, idag kvalade man till racet, eller var det så att kvalet igår inte var något kval, och att racet idag inte var något race eftersom racet körs först imorgon? Hur som helst, Verstappen kvalade ut Leclerc både igår och idag, RBR var något snällare mot däcken, och när Leclercs höger framdäck tog slut några varv från målflaggan i dagens kvalrace, seglade Verstappen förbi Leclerc med hjälp av DRS och kammade hem åtta värdefulla poäng. Perez tog sig upp från en sjätte ruta igår till en tredje plats i mål idag, Sainz från en tionde ruta till en fjärde plats, Norris tappade från tredje ruta till en femte plats, Ricciardo behöll sin sjätte plats från igår, Bottas som var åtta igår tog sig upp till en sjunde idag, Magnussen tappade från sin fjärde ruta igår till en åttonde plats idag, och Alonso från femte igår till en nionde idag.  
 
Shcumacher klättrade från en tolfte ruta igår till en tionde idag, Russel behöll sin elfte ruta från igår, Tsunoda klättrade från en sextonde till en tolfte, Vettel tappade från nionde till trettonde, Hamilton från trettonde till fjortonde, Stroll behöll sin femtonde ruta från igår, Ocon klättrade från en nittonde till en sextonde, Gasly slutade på en sjuttonde plats igår och stannade där även idag, de sista som klassades i mål blev Albon och Latifi, Zhou fick bryta efter en sammanstötning med Gasly. 
 
Det var inte många riktiga omkörningar idag, utan de flesta blev av med hjälp av DRS, hur det blir imorgon med fulltankade bilar och normal racedistans återstår att se. RBR och Ferrari var i en klass för sig idag med McLaren på behörig avstånd, hade inte Bottas fastnat bakom Magnussen och Alonso under ett antal varv hade han nog tagit Ricciardo också, bra racepace av Valtteri efter en mindre bra start där han tappade två placeringar. Magnussen och Alonso raglade omkring som två berusade sjöman när de försökte hålla Bottas bakom sig, att vingla på målrakan var dagens melodi för de två, något som domarna inte straffade de för,inte första gången som den dynamiska dansk-spanska duon agerar som rattfyllon. Mercedes duons uppförsbacke tycks bli allt brantare, Bottas både kvalade ut de igår och slog dem i racet idag. Kanske borde Valtteri ge igen för Russel som pikade honom ifjol med orden att man inte ska harva nere på en åttonde plats i racet i en Mercedes, Russels prestation igår och idag är i nivå med hans Williams prestationer. Hamilton har aldrig varit snabb om bilen inte är i perfekt balans, i år är den inte det, något som märks i hans prestationsnivå, men som sagt var, F1 är en materialsport, dock är det inte bra för Hamiltons kultstatus att få stryk av Russel. Det är mycket roande att läsa vad brittiska journalister har att säga om Hamiltons och Russels nuvarande prestationsnivå, båda två har fått en podium till skänks, några fler lär det inte bli om inte RBR och Ferrari drabbas av tekniska problem, upp som en sol-ner som en pannkaka händer snabbt i F1. Det som gör mig lite fundersam är Mercedes designkoncept av årets bil, allt som Allison är duktig på är bortskalad, det vill säga det som sitter under skalet, inre aero. Allison sa själv i början av året att någon kommer missa grovt med årets bil, jag undrar om han inte hintade om att ingen lyssnade på honom hos Mercedes och resultatet kunde bli därefter.  
Dagens kvalresultat...
 
...och gårdagens kvalresultat, till i morgon sias det om regn precis lagom till racestarten. Kan bli ett intressant race, dock skiljer det inte så mycket ur set up aspekt mellan torrt och blöt underlag med årets bilar, men eftersom de körs med så låg rideheight så är det lätt hänt att man surfar på plankan om det regnar ordentligt. Välbalanserde bilar som inte skuttar alltför mycket fungerar bra även på en blöt bana, Mercedes som har porpoising även genom kurvor måste vara hemsk att köra på en blöt bana, ju mer man tvingas hissa upp rumpan för att slippa porpoising desto mindre downforce man har, Hamilton och Russel får nog nöja sig med att i bästa fall kriga om de sista poängen. 
 
 Dagens grid girls tro sig veta att Pirellis däck har ett bra grepp även under blöta förhållanden, vi får väl se om det stämmer i morgon i fall det regnar.
 
Amen,..må greppet vara med er.   
 
      
 
 
     
 

Kommentarer :

#1: Mats

Pirelli Calendar ....
OMFG får man trycka kalendrar med sådana bilder 2022 ;-)

Svar: Inte i PK Sverige, men det är fritt fram för feministflator att visa tuttarna under Stockholm Pride "för goda sakens skull", samma kärringar som spyr galla över påklädda grid girls, snacka om hyckleri på hög nivå från bekräftelsesjuka subbor.
Brandon Lee

skriven
#2: Håson

Kan villigt erkänna att jag aldrig gillat russel. Både överskattad o dryg tycker jag.och visst är och var bottas bra i merc, en väldigt bra teamplayer till Hamilton. Så, visst är det lite skadeglädje åt Mercedes nu, för jag tror de själva inser att russel inte är rätt person att tillsammans med Hamilton komma till rätta med sin hoppande bil!

Svar: Mercedes förlorade en bra testförare i Bottas, Hamilton gillar inte testa och är ingen bra testförare, Russel är medioker som testförare, sånt sätter sina spår. Att vara dryg tycks vara en Merca grej, eller ja, Russel var det redan hos Williams, pratade skit och kom med ursäkter i efterhand, en del är såna.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :