FERRARI COUNTRY

 Imola är en "old school" bana med allt vad det innebär, rytmisk och omtyckt av förare, men samtidigt smal med mycket få lämpliga ställen för omkörningsförsök, den bästa chansen finns i slutet av start-målrakan när man ställer sig på bromsen för att ta sig  an Tamburello. En förutsättning att kunna genomföra övertagandet i första kurvan är att man har fått en bra utgång ur det sista, sätter man inte Rivazza till 100% så hinner man inte ikapp innan första kurvan. Årets bilar ger förarna chansen att ligga riktigt nära den framförvarande även genom kurvpartier, men i och med att banbredden är så snålt tilltagen har man inte mycket nytta av det, Imola är mer taktisk rävspel i samband med depåstoppen än renodlad man mot man racing ute på banan. Eftersom det är så svårt att ta sig förbi, är ett lyckat kval ett måste på Imola, och då inte minst med tanke på, att pajaseriet med sprintrace dyker upp på Imola som det första av totalt tre under 2022. Så, på fredag kvalar man, den som tar pole startar sprintracet från första rutan på lördag, och den som vinner sprintracet startar huvudracet från första rutan på söndag, dock noteras den som tar pole på fredag som "polesitter", inte den som vinner sprintracet och startar från första rutan på söndagens race. Virrigt värre? Tja, det är ju FIA och LM som är i farten, och de vill se mer "show" på bekostanad av "old school" racing, den dynamiska duon ville ha ännu fler sprintrace men stallen sa nej.Jag för min del tycker att den här typen av konstgjort action helt saknar värde ur racing synpunkt, har man otur under sprintracet och blir till exempel påkört, så är hela racehelgen förstört, racing ska i första hand handla om körskicklighet, inte tur eller otur i samband med Netflix inspirerad hittepå "racing".  
 
Några av stallen kommer med nya uppdateringar till Imola, dock inte Ferrari enligt dem själv, Mercedes har med sig ett nytt golv, en ny bakvinge och lite annat, huruvida RBR har några större uppdateringar med sig återstår att se. Budgettaket ställer till det för de som måste uppdatera att försöka komma ikapp Ferrari, använder man för mycket pengar i början av säsongen har man inget kvar i slutet, men samtidigt har många överviktiga bilar som måste bantas med nya, lättare delar, det blir en delikat uppgift för samtliga stall att hitta balansen mellan budgettaket och nödvändiga uppdateringspaket. De som träffade rätt från början med sin grunddesign har ett litet försprång, men i sista hand avgörs det hela av vilket utvecklingskapacitet det finns i designkonceptet, så årets mästerskap blir mer en kamp mellan ingenjörer än en kamp mellan förare, i år är F1 ännu mer materialsport än det brukar vara. 
 
Visst har även kvaliten av förare en viss betydelse i F1, men de allra flesta som uppfattas som toppförare fick sina sitsar i F1 tacke vare vinnarbilar i matarserier. Det är rätt så kul att följa när till exempel Alpine med ljus och lykta söker en sits åt sin "stortalang" Piastri, som tog sina titlar i matarserier med det bästa materialet. Hos Alpine påpeker man gärna hur Piastri gjorde om Russels bedrift med "back to back" F3 och F2 titlar, eller Leclercs bedrift med GP3 och F2 titlar, det som man väljer att tala tyst om hur det gick för förare som Leclerc, Russel och även Hamilton när de inte hade tillgång till toppmaterial. Leclerc körde F3 för Van Amersfoort Racing och blev bara fyra i F3 serien, Russel körde F3 för Carlin 2015 och blev bara sexa, året därpå körde han för Hitech i F3 och blev trea, och Hamilton i sin tur körde F3 för Manor Racing 2004 och blev bara femma i serien, samtliga av de här tre vann sina titlar i matarserier med ART eller Prema. Med toppmaterial vinner nästan vem som helst i matarserier, Stroll gjorde det liksom Schumi Jr med Prema, får man inte chansen till toppmaterial i F1 kommer man ingenvart, Leclerc skulle inte vinna några race i AM eller HAAS, inte Hamilton heller, F1 har alltid varit och kommer för alltid förbli en materialsport där förarna mer eller mindre bara är ballast.
 
Så, materialet, vem sitter på det bästa materialet under racehelgen? Förmodligen Ferrari, visst har de en del porpoising på rakor, men till exempel Mercedes har haft det även genom snabba kurvor, något som kostar mycket varvtid. Hos Ferrari jobbar aero-chassi bra ihop, det gör det inte hos Mercedes, RBR är nästan helt fri från porpoising och har ett bra aeropaket, men Honda spisen saknar lite hästkrafter jämfört med Ferrari som kommer med en ännu vassare PU till Barcelona. McLaren fungerade lite bättre i Australien än under de två första racen i Bahrain och Saudiarabien, tydligen mest tack vare en jämnare asfalt, hur deras bil kommer att fungera på Imola som har inte asfalterats om sedan 2011 återstår att se. Alpine har hållit sig framme rätt så bra i de tre första racen liksom AR, hos AT saknas det lite fart, huruvida HAAS kan åter igen hitta formen återstår att se. AM är bara skräp, Williams inte mycket bättre, Vettel lär sluta i F1 efter årets säsong, Stroll sitter säker tack vare pappas plånbok, Latifi är ett dåligt skämt som förare men Albon förtjänar en sits i F1.
 
De aktuella gummiblandningarna för racehelgen liksom information om downforce och lite annat smått och gott hittar man på bilden här ovan, i och med att årets däck helt skiljer sig från fjolårets har man inte mycket nytta av den data man samlade ifjol utan alla börjar från noll. Väderprognoser varierar beronde på var man läser, några siar om regn under hela racehelgen, andra bara under fredagen, det är bara att vänta och se hur det blir. 
 
Dagens grid girls är helt övertygade om att det blir en ny Ferrari vinst på hemmaplan, det kan det bli om Leclerc får starta från pole, hamnar han i trafik kan det bli svårare för honom att vinna.
 
Amen,..må vårvärmen vara med er.     
 
     
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Tomi

Gillar Imola ändå just för att det är smalt. Ungtupparna lär ställa till det när det går fort och blir lite trångt. Man såg även i Australien att tappar man kontrollen på dagens paddor ja då är det nästan omöjligt att reda ut situationen, det var iaf möjligt förr med car control och lite tur. Vad tycker du om att Albon körde hela racet på hårda vad säger det om årets däck ur race synpunkt? Ferrari borde väl kunna föra hem det rätt lätt om inte däcksslitaget ställer till det...Jag håller med om att formatet är konstigt vem vill gå all in i sprintracet och riskera att kvadda eller köra sönder bilen inför söndagen?
Ha det gott !

skriven
#2: Simon

Det är väldigt bra bilder ni tagit, har ni tagit dem själv?
Om ni är intresserade av att blogga mot betalning kan vi rekommendera vår ekonomiblogg. Vi behöver en lifestyle person som skriver om det lite godare i livet!

skriven
#3: Genc

Här är lista på saker som jag skulle vilja ha, eller förändra om jag fick bestämma i F1

1: Tagit tillbaks 2004 års reglemente fast med aeroscreenen istället för halon

2: Tagit bort intervjuerna på pallen, så väl som efter att förarna har klivit ut ur bilen i
Parc Fermé. Utan endast presskonferenser efter pallen, efter varje kval eller race session. Precis som under år 2003 bland annat.

3: Gjort att alla sessioner hade sänts på vanliga gratis kanaler, och inte på privat kanaler. Eller på YouTube.

4: Gjort att man inte hade kört i t ex Mellanöstern och i Kina bland annat. Utan i Tjeckien och i Finland t ex.

5: Likadana bilar för alla som i Indycar och
i Formel 2. Tillverkad av Dallara om de hade kunnat.

6: Troféer med de tidigare pallplatsernas ansikten i, som man får när man har slutat på pallen i Monacos GP. Precis som i Indy 500.

7: Haft ett icke mästerskapslopp i Indianapolis, i dess GP format som de använde mellan åren 2000-2007. Där 6 av de bästa Indycar förarna, får vara med och kvala in till denna tävling. Där bara 4 av dem får vara med i racet dagen efter. Så väl som att 28 förare får vara med i kvalet till Monacos GP, där bara 26 av dem får vara med och tävla också. Precis som i
Indy 500 och Questors GP under år 1971.

8: Tagit tillbaka grid girlsen

9: Tagit tillbaks det gamla poäng systemet. som man använde mellan åren 1991-2002

10: Tagit bort sprint racen, och även poäng för snabbaste varv.

11: Varit jämnlikt för alla när det gäller reglerna, där alla får bestraffning för minsta fel. Inte bara att en viss typ får det för sin nationalitet t ex.

12: Bara tagit de bästa förarna i världen. Spelar ingen roll vart chauffören kommer ifrån, kön, hudfärg, religion. Etniskbakgrund eller sexuell läggning.

13: Ökat mer testkörning med bland annat mer tesdagar. Inklusive ett Youngdrivers test när säsongen är slut i Barcelona.

14: Tagit bort juniorprogrammet ifrån alla team

15: Låtit chaufförerna vara sig själva, och säga pga. det vad de vill till journalisterna under varje intervju.

16: Ett internationellt race för Formel 4 kategorin i Malaysia varje år, precis som för Formel 3 kategorin i Macau.

17: Att alla nummer på bilarna ska vara baserad på, efter året innans resultat av
konstruktörs VM. Inte att man får bestämma vilket nummer man själv vill ha, precis som senast under år 2013.

18: Tagit bort den mixade zonen, utan förarna ska få istället bestämma själva om de vill stå kvar i garaget och titta på. Eller gå tillbaks till paddocken till deras egna förarhytt. Där journalisterna själva ska jaga efter de, och försöka få tag på dem. Om dom kan vara med på en intervju eller inte. Precis som på 90 talet bland annat.

19: Min förarkalender igen fast uppdaterat

1: Australiens GP i Melbourne
2: Nya Zeelands GP i Highlands Cromwell
3: Malaysias GP
4: San Marinos GP
5: Portugals GP i Portimao
6: Spaniens GP i Barcelona
7: Monacos GP
8: Kanadas GP i Montréal
9: USAs GP i Road America
10: Finlands GP på Kylmi Ring
11: Frankrikes GP i Magny-Course
12: Storbritanniens GP i Silverstone
13: Tysklands GP i Hockenheim
14: Tjeckiens GP i Brno
15: Belgiens GP på Spa
16: Italiens GP på Monza
17: Singapores GP
18: Japans GP på Suzuka
19: Brasiliens GP på Interlagos
(Icke mästerskaps lopp i Indianapolis i September varje år, innan Singapores GP)

Alternativa race som jag skulle kunna tänka mig att ta, om jag kan byta ut någon av de nämnda.
Greklands GP i Aten, Norges GP i Mo i-rana, Danmarks GP i Jyllands-Ringen. Irlands GP i Mondello Park.
Sveriges GP på Mantorp, Österrikes GP på Red Bull Ring och Hollands/Nederländernas GP på Assen.
Så vad tycker ni? Skriv gärna era egna tankar och idéer om ni fick bestämma i F1 också. Skriver detta igen så ni vet ;)

Svar: Mmm, en del intressanta funderingar du har, skicka dem till FIA för att se hur de reagerar på dina förslag.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Genc- många vettiga punkter och synpunkter bara punkt 1 skulle räcka för en stor förbättring!

skriven

Kommentera inlägget här :