DEVIL IS IN THE DETAILS

 
 
Djävulen sitter i detaljerna är ett ordspråk som just nu säger det mesta om Mercedes situation, 2021 skulle vara året där Mercedes tar sin åttonde raka VM titel på förar och konstruktörsmästerskapet, men det har visat sig vara en betydligt tuffare utmaning än Merceds hade räknat med. Visst har Mercedes fortfarande den mest välbalanserade bilen, men det kompenserar  RBR med mer downforce, och med mer effektiv hybridsystem från Hondas japanska partner inom hybridtekniken, den österrikiska hybridspecialisten AVL som hjälper Mercedes måste skärpa sig i sina försök att åter igen ge tyskarna vad som krävs för att slå RBR. De olika stallen har optimerat sin set up lite olika sätt beroende på var på banan man vill vara som snabbast, den sista tredjedelen av banan inklusive den sista kurvan innan start-målrakan måste man sätta för att kunna bromsa förbi in i första kurvan, där det i sin tur gäller att ta lite höjd för en bättre utgång men samtidigt stänga för en kontring på insidan, att "göra bilen bred" är morgondagens melodi på Red Bull Ring.
 
Verstappen gjorde vad förväntades av honom och tog en pole före Bottas, bra gjort av Max, för Bottas del innebär en andraplats i kval en femte startruta imorgon, en tveksam present från australiensaren Masi efter Bottas snurrning på depån. Paragrafryttaren Masi är F ettans sprattelgubbe, som vänder kappan efter vinden så fort någon höjer rösten och gnäller. Masi är allt det som Charlie Whiting inte var, en skrivbordsnubbe utan sunt förnuft som aldrig tar egna initiativ, utan lägger sig platt till vänster och höger. En Aussie skulle väl säga att "Masi got kangaroos loose in the paddock", tre rutors nedflyttning och två prickar för en bagatellartad förseelse är löjeveckande, och speglar med  all tydlighet hans totala inkompetens som Whitings efterträdare.
 
Hamilton tog i lite för mycket, och hamnade utanför banan i sitt sista förtsök, tur för honom att Bottas fick sitt straff, tack vare det får Lewis starta från första ledet. Norris gjorde åter igen ett mycket starkt kval, och belönades med en fjärde startruta som förvandlas till en tredje till racet, och "tire whisperer" Perez visade åter igen med sin femte tid, att han inte riktigt hänger med de allra snabbaste under kvalet.  Gasly gjorde en Gasly, han brukar ligga sexa-sjua kval efter kval, den här gången blev han sexa, och Leclerc skärpte sig till slut efter tveksamma prestationer i kval ett-två och knep den sjunde rutan.  Tsunoda har haft en jobbig säsong, han vill för mycket och överkör gärna och ofta, idag höll han sig i skinnet och startar morgondagens race från ruta åtta. Alonso kvalade ut Ocon igen med sin nionde ruta, och Stroll gjorde det samma med Vettel och tog ruta tio. Russel blev elva slagen med knapp marginal, det tycks vara som så, att Williams har byggt en bil som är snabb i kval, har man turen på sin sida i ett race där många tvingas bryta så finns en liten chans att ta några poäng, men att klara av det måste Russel lära sig att ta hand om däcken och inte köra som om varje varv är ett kvalvarv.  Sainz hade inte riktigt farten med sig idag på en bana där det är små marginaler tidsmässigt, en tolfte ruta lär han inte vara nöjd med, och Ricciardo tycks fortfarande vara helt vilse hos McLaren, långt efter teamkompisen, jag personligen tycker att han har alltid varit överskattad av F1 fansen, med andra ord, en duktig förare men inte en toppförare, en trettonde ruta är inte mycket att skriva hem om.  Vettel hade ett mindre lyckad kval med en fjortonde tid, Giovinazzi kvalade ut Kimi och startar racet från femtonde rutan, Latifi var inte långt efter Russel i kval ett men fick nöja sig med ruta sexton, Ocons fart räckte bara till en sjuttonde ruta, Kimi hittade ingen fart alls och slutade på en artonde plats, och det sista startledet gick till HAAS duon Schumacher-Mazepin, där den förstnämnda var lite drygt en tiondel snabbare än den sistnämnda.
 
Bland tio i topp är det Verstappen, Hamilton och Bottas som startar racet med medium däck, något som Bottas kan ha nytta av om han kan stanna ute tillräckligt länge, han var ju riktig snabb med medium i kval två, men han får inte tappa några placeringar i starten mot de som startar racet med mjuka däck. Kampen om segern lär bli en affär mellan Verstappen och Hamilton, hur mycket nytta de kommer att ha av sina stallkompisar i det strategiska spelet återstår att se. Norris vill säkert vara med och leka, men en Mercedes kund får inte ta ut en Mercedes i racet, så han lär ha lite respekt för Hamilton i starten, för Perez del är det annorlunda, han vill nog mer än gärna ge Lewis en tryckare om han kan. 
 
 
Dagens grid girl vill gärna se att det dyker upp några regnskurar på Red Bull Ring imorgon, dock är inte chansen så stor att det blir så.
 
Amen,..må midsommar baksmällan vara med er.   
 
       
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
Midsommarbaksmällan är redan korrigerad med ett väl avvägt intag av lämpliga medikamenter.Tycker det verkar som att Max har lyckats få adelsmannen från England ur balans.Det perfekta sista kvalvarvet verkar vara ett minne blott.Bottas gjorde ett bra kval men Kimi verkar inte ha "det" som krävs för att hänga med längre.Han har alltid varit number one för mig, men det är inte utan att man undrar om det inte är dags att dra sig tillbaka.Han har ju alltid ansetts vara en av de bästa när det gäller att informera om vilka inställningar som behöver göras men ändå så har han numera ingen fart i bilen.

Svar: Merca har tappat på hybridsidan, de byggde om systemet på grund av värmeproblem och har inte extra knuff som räcker över hela varvet, något som märks både under kval och race. Kimi har insett att bilen inte räcker till i kval och satsar mer på race set up och smart depåstrategi, i race brukar han slå Giovinazzi. Vettig feedback lämnar han fortfarande, men AR saknar pengar för uppdateringar, det lilla de har går till nästa års bil.
Brandon Lee

skriven
#2: Patrik

Hej Brandon - tack för en fantastisk blogg 👍! Vore intressant att höra hur du ser på RBR toppfart. Är det deras high rake koncept som innebär att de kan köra med mindre vinge, eller är det helt enkelt väldigt bra knuff i Honda PU’n?

Svar: RBRs bilar har alltid haft mycket downforce och de kan köra med mindre vinge, Honda PU och Mercedes PU är likvärdiga, men Mercans hybridsystem fungerar inte lika bra i år som det gjorde ifjol, så det saknas lite extra knuff, det blir intressant att se om de lyckas lösa problemet inom kort.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :