COMICAL NITPICKING

 
 
FIAs tankesmedja fortsätter att utmana gränserna för mänsklig genialitet, eller ska vi kanske kalla det för kreativ galenskap med fixering på vita linjer,  parodin med "track limits", Linus på linjen men inte över, ibland undrar man om det är F1 man kikar på eller ett TV spel.
 
Bottas syndade under kval ett, biktade sig och försökte igen, och lyckades till slut med konststycket att kvala ut Wolffs adoptivson, starkt jobbat av Valtteri. Hamilton ser alltid lite tagen ut när han inte tar pole, dock är det sällan eller aldrig han erkänner att någon annan har varit snabbare, utan det heter att han själv har inte presterat på topp.
 
Verstappen gjorde vad han kunde, men blev distanserad med 0,5 sekunder, och Gasly pissade på RBR ledningen och Albon igen, snyggt jobbat av fransosen, synd att han sväljer/måste ta skit av Marko&Co.
 
Ricciardo visade med sin femte ruta att det finns kapacitet i Renault, och att det saknas kapacitet hos Ocon, det är lätt att förstå varför Wolff valde att göra sig av med Ocon.  Albon blev "bara" halvsekunden efter Verstappen på sin sjätte plats, om det är ett fall framåt eller bakåt låter jag vara osagt, men hur många procent Albons thailändska stödgrupper än äger i Red Bull, så är det dags att säga tack och hej då till Albon när årets säsong är över.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen varför han kallas för en kvalspecialist, och Kvyat blev slagen av Gasly med liten marginal, synd bara att ryssen är så ojämn. Norris kvalade ut Sainz och delar därmed det femte startledet med sin stallkompis.
 
Perez missade att ta sig till kval tre, men får välja med vilka däck han startar med från elfte rutan, bredvid sig har han Ocon som knappast har övertygat Renaults ledning med sina färdigheter.  Russel lyckades åter igen att ta sin Williams till kval två tack vare den urstarka Mercedes PUn, klok reabygge av Williams, inte mycket för en bil genom kurvpartier, men snabb rakt fram, dock är det ett designtänkande som straffar sig under racet, man förlorar för mycket tid genom kurvor under en hel racedistans. Vettel blev bara trettonde man i kvalet nästan halvsekunden efter sin stallkompis, jag kan tänka mig att tysken längtar till  den dagen han får sista gången ta av sig Ferrari overallen.
 
Stroll fick stryk av Perez i vanlig ordning, och startar från femtonde rutan bredvid Grosjean som blev sextonde man. Magnussen fick stryk av Grosjean och hamnade på en sjuttonde ruta, Kimi föll offer för FIAs vitlinje fixering och slutade på en artonde ruta, synd, Kimi hade farten att ta sig till kval två, sista ledet bemannas av Giovinazzi och Latifi.
 
Det om kvalet, Mercedes och Wolff gav sig när Williams ledningen pressade på, och tvingade tyskarna att öppna plånboken om de ville ha Russel kvar hos Williams, britterna fick god hjälp av Perez och hans stödgrupper  när de sonderade marknaden med plånboken i näven.  Det är synd om en förare med Perez kapacitet inte hittar en sits i F1, han är bra mycket bättre förare än Hulkenberg och borde därmed vara en man för andrasitsen hos RBR. Men, Verstappen är polare med Hulkenberg, och tysken till och med talar flytande holländska, så om Verstappen och Heineken vill ha tysken så lär det bli så.
 
Kimi och Giovinazzi blir  kvar hos AR, något som i sin tur innebär att bara en av Ferraris tre F2 förare kan placeras i F1 hos HAAS, där den andra sitsen ryktas gå till Mazepin med stöd av pappa Mazepins pengar, friskt vågat av HAAS om de verkligen väljer två rookies till nästa säsong. Om så blir fallet, så hoppas jag verkligen att HAAS kan till nästa säsong lösa problemet med den "vandrande rideheighten" i bakändan, det måste vara en skrämmande upplevelse att köra en bil med en variation över 4% bak, något som sägs härleda från en överhettad bakre hjulupphängning.
 
Många har slagit den stora mediatrumman för Schumachers favör som en aspirant för en F1 sits, jag kan inte riktigt begripa varför, visst har namnet Schumacher ett visst PR värde, men Schumi jr är inte mer än en medioker förare, en nötare utan riktig talang, riktiga talanger tar titeln på första försöket i ett toppstall i F3 och F2. Nu är ju inte Illot eller Swartzman så värst mycket bättre, det finns ingen i årets F2 serie som sticker ut, möjligen japanen Tsunoda,  samma sak med F3, många nötare men inga riktiga stortalanger, såna dyker upp bara ett par stycken per årtionde.
 
Skulle man kunna tänka sig att ta en förare från Indycar till F1? Nja, Lill-Lövis pratar stora ord om Dixons färdigheter, men han skulle vara chanslös i F1. Patricio O´Ward fick testa Super Formula i Japan, och var helt under isen och så vidare, som jag ser på det så finns det inte en endaste förare i Indycar som har det som krävs i F1.
 
 
Nog om F1, Volvos helel bil Polestar blir helt utan el med jämna mellanrum, så nu har man från Volvos håll beslutat att skicka med ett släp med två elhojar till hugade spekulanter om helel bilen blir helt utan el igen. Jag för min del skulle vilja föreslå att inkludera en 60 tals moppe med tvåtaktare, luktar illa men är helt oberoende av batterirelaterd, en Puch Dakota eller Zundapp ks50 går alltid att hitta till ett rimligt pris.
 
Damen på bilden här ovan är en del av Volvo Polestars marknadsföring, en poledansare av rang det slår gnistor om helt utan batteri, en dam  som till vardags kör en Volvo Duett 57 med den kraftfulla B 16 motorn, det går inte fort med fungerar alltid. 
 
Dagens grid girls ger tummen ner för elbilar utan el, och tummen upp för högklackat och kortkort.
 
Amen,..må Polestar vara med el.     
 
      
 
     
 
         

Kommentarer :

#1: Flying finns

Haha Linus på linjen ja!...Hahamilton kan gnälla eller inte gnälla så mycket han vill men Valtteri är snabb.
Hur menar du nu Brandon när du säger att man kan köpa en Puch dakota eller en Zundapp ks50 för vettiga pengar,har du kollat vad dessa kostar på Tradera?Allt från 50000-100000.

Svar: Ja, det är en hård fajt mellan de två, jag hoppas att Wolff låter dem köra om det. Vettiga pengar för säljaren, det kostar att drömma sig tillbaks de gamla goda tider;-)
Brandon Lee

skriven
#2: tombau

såg en gilera 50 touring(som jag hade)på auktion för 76000..och det var inte slutbudet ;-)

Svar: Det har blivit skapligt dyrt, jag hade en Ducati, med fyrtaktare, gammal men lät som en riktig hoj, man var kung;-) Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Haha,du får väl snart börja skriva revyer Brandon!Det värsta är att jag har haft alla de äldre fordon du räknar upp,så man börjar förstå att tiden har gått.
Bottas!!!Nu är det väl dags för alla att ta den mannen på allvar.Han tvingar Hamilton att försöka vara bättre än han är,och det räcker ändå inte i kvalen.Hamilton är absolut en riktigt bra förare(fråga Shoomski😃) så en salut för Valteri,är verkligen på sin plats.Ha D bra //Thomas

Svar: Jag får väl göra det;-) Apropå äldre fordon, tiden tickar iväg när man har kul, och kul hade man för hela slanten. Bottas trycker på allt han kan, inte lätt att slå Hamilton, den snubben är snabb som satan. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :