TOO LITTLE TOO LATE

 
Om en vecka återvänder F1 cirkusen till Frankrike och Paul Rickard, vackert så, men PR är i första hand en testbana på samma sätt som Barcelona, ett bra alternativ för F1 testverksamhet, ett värdelöst alternativ för F1 raceverksamhet, med andra ord, mer kökörning i sikte för F1 fansen.
 
Nu är ju inte köbildningen i F1 så mycket banrelaterad som man skulle kunna tro, utan mer aerorelaterad, Niko Kari som kör i GP3 tog sig upp från en 20 startposition till en sjätte plats i mål i Barcelona, där F1 bilarna har så förtvivlad svårt att köra om, GP treans enklare aeropaket underlättar övertagandet högst väsentligt, något för F1 att ta efter.
 
Så, kommer de föreslagsna förändringar av aeropaketet i F1 till 2019 göra det lättare att genomföra en omkörning?  Knappast, man avlägsnar några vortexgeneratorer och styrfenor från framvingen samt ökar bredden, halverar höjden av bargeboards och flyttar dem längre fram, inför en större öppning av DRS, förbjuder blown axle osv, för lite för sent i sedvanlig FIA anda. Det lär dröja några år till innan herrarna begriper allvaret med kökörningen, och får tummen ur, dock kan de ovannämnda förändringar innebära vissa fördelar till dem som förfogar över en riktigt effektiv diffuser ,som kan kompensera för bortfallet av downforce orsakad av FIAs direktiv.
 
Valet av gummiblandningar varierar inte värst mycket, dock är det lite överraskande, att RBR duon nöjer sig med enbart sju set av ultramjuka, kanske räknar de kallt med ,att RBRs förmåga att producera downforce räcker till att få även de hårdare gummiblandningar upp till rätt temperatur "inom fönstret".
 
Paul Rickard ser prydlig och färgstark ut,...
 
...men Frankrikes GP hör mer hemma på Magny Cours där det faktiskt går att köra om, varför man valde Paul Rickard istället är svårt att säga, jag för min del skulle vilja se ett F1 race på Le Mans.
 
Apropå downforce, diverse hobbyjournalister har tjatat om, hur utmärkt val Ricciardo skulle vara som ersättare för Kimi hos Ferrari. Jag är inte alls lika säker på det, eftersom Ricciardos körstil kräver en bil som producerar mängder av downforce, något som är en bristvara hos Ferrari i jämförelse med RBR. Det som fungerar med en bil fungerar inte nödvändigtvis med en annan, något som dessa hobbyjournalister tycks ha svårt att begripa med sina begränsade kunskaper om det tekniska och det körtekniska.
 
Även Leclerc har lyfts fram som en möjlig ersättare redan till nästa år av samma hobbyjournalister, jag vill påpeka följande: Det är en sak att köra för Sauber där ingen ställer krav på en att man ska ta en podium, något helt annat hos Ferrari där det är aldrig något fel på bilen utan på föraren om man missar en podium, få förare har den mentala styrkan som krävs att prestera på topp i ett toppstall, hamnar man där för tidigt kan karriären ta slut efter en säsong.
 
 
Dagens grid girl vill se blå-vit på podium i Frankrike, det är upp till Kimi och Valtteri att ordna det.
 
Amen,..må Frankrikes GP flyttas till Magny Cours redan till 2019.       
 
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: ilkkaluukas.blogg.se

Håller med dig.alla som kör bra i ett sämre stall ska enligt vissa journalister ersätta kimi.läste att någon på skysport tyckte också att detta var kimi sista år i formel1.kvalar kimi bättre,så kommer han slås om världsmästar titeln.

Svar: Samma tugg har pågått under flera år, varken Ferrari höjdare eller Kimi bryr sig det minsta vad dessa hobbyjournalister klämmer ur sig.
Brandon Lee

skriven
#2:

Så skönt att komma hit och alltid få intressanta tankar om F1s banor , utveckling och hypotetiska styrningar..

Riktigt bra jobb med bloggen 👍

Tyvärr tycker jag F1 bara blir tråkigare och tråkigare, hittills har jag inte lyckats hålla mig vaken ett enda lopp denna säsong.. (det sista kan iofs. bero på att jag oftast är bakis på söndagar.. 🤔)

Svar: Där ser man, F1 funkar tillfredställande i alla fall på ett sätt, som sömnmedel, men kul om du hittar något läsvärt hos mig utan att somna;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Patrik Jansson

Hejsan,

Ja man undrar ju vart F! tänker ta sig detta kökörande och urtråkiga race börjar göra att man faktiskt tappar intresset :(!
Hoppas man inser det och gör något åt detta snarast men antagligen är det som du säger trögt!?
Vad säger du om ericsson vs Leclerc är Leclerc så mycket bättre än Ericsson eller har Ericsson bara "otur" just nu ? Känns som att Ericsson inte presterar alls !?
Hoppas ju att även Kimi får till det litet bättre på PR än i Canada :) Bottas borde få till en vinst dessutom :)!
Ha det!


Svar: Det är inte lätt att vara alltför entusiastisk när köbildningen regerar, men F1 byråkrati kvarnar mal i snigelfart, och styrs av biltillverkarna.

Leclerc är den bättre förare av de två, Mackan gör nog sitt bästa men räcker inte till mot Leclerc. Ericsson måste sluta med att stirra sig blind på Leclercs tider, slappna av, och bara göra sin grej, det brukar inte fungera något vidare när man överkör i sina försök att hänga med.


Kimi har gjort lite väl många enkla missar under kval tre, även där syns tecken på överkörning, när han glömmer bort att använda sina "mjuka handleder" och styr in med våld. Bottas har haft lite oflyt, men kan mycket väl ta årets första vinst redan i PR, det är upp till Mercedes att leverera en motor som hänger med. Ha det Patrik.
Brandon Lee

skriven
#4: Lito

Tjing.
Får börja med, vad är blown axle (förutom blåst axel;)?

Visst hade det vart intressant med en F1 tävling på Le mans, maxade bilar på mulsanne å den andra rakan samt corvette å porche kurvorna.

Om jag inte minns fel så är det väl vår vän Ecclestone som äger Paul Ricard det skulle väl vara en stor anledning till att man valde den istället för Magny Cours.

Keep up the good work

Svar: Luften från kylningen av bromsar styrs ut via en ihålig hjulmutter, och används för att styra luftflödet bla från framvingen åt rätt riktning.
En F etta på Mulsanne rakan i 400+ knyck vore kul att se, men F1 fjollorna skulle nog tycka att banan är inte säker nog för F1.

Det kan mycket väl vara så att Bernie har ägarintressen i PR, han äger andelar på diverse banor runt om i världen.
Brandon Lee

skriven
#5: Nico

Vi säger bonjour till Paul Ricard. Sen kanske vi frågar; ça va bien? Varpå banan svarar "Putain... dom har förstört min fina Mistral-raka med en jävla chikan!!!
Banan bjöd förut in till spännande first-lap-fuckups i den gamla första böjen.
Well, jag håller med hellre på Le Sarte eller Magny-Cours. Där blev det alltid fina race.

Jag hoppas Ferrari tar det piano med Charles. Sköter dom hans första 2-3 år bra kan det finnas fina frukter att skörda.

Så vad tror du, Hamilton tar sin 5e titel och hoppar av. Alt missar titeln och kör ett år till.

Ha de!

//Nico

Svar: Jag har aldrig begripit poängen med konstgjorda chikaner, meningen med racing enligt min åsikt är att det ska gå så fort som möjligt, om jag fick bestämma så skulle jag plocka bort sånt skit direkt, även på Spa, alltså den sista chikanen.
De flesta "uppdateringar" av diverse banor har gjort dem sämre, så även PR, Magny Cours gillar jag, liksom Le Sarte, de som bestämmer i F1 tycks inte hålla med.


Charles är en riktig lovande förare, men det är inte lätt att lyckas hos Ferrari där det stallpolitiska spelet kan knäcka vem som helst, kanske räcker det med ett år till för hans del hos Sauber, det är Ferrari höjdare som har bollen.


Om Ham tar sin femte kan han mycket väl tänkas sluta, det finns annat som lockar för hans del, inte minst en musikkarriär.


Simma lugnt Nico.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Höjdarna i F1 verkar verkligen gilla kökörning. Tråkigt värre. Synd att de inte kan ta åt sig av kritiken och se på andra serier som uppenbarligen funkar bättre än f1. Saknar också magny-cours, det vart körts många bra lopp där.

Vi får väl se om Leclerc blir någon toppförare eller ej men han är iaf klart bättre än många betalförare. Vad tror du om Lando Norris? Han verkar ha vunnit varenda serie han kört i.

Svar: Höjdarna är för fega att ta några drastiska beslut, de är som ett flock små, stirriga hundar som lyder biltillverkarnas minsta vink.

Leclerc blir nog en riktig höjdare om han får utvecklas i sin egen takt, Norris är även han riktig duktig, han kan mycket väl dyka upp hos Macken nästa år om Alonso drar vidare, den gode Fernando tycks ha fått nog av att köra med icke konkurrenskraftiga bilar.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

Bonjour,plocka fram en av de gamla 1500hk's-bilarna från förr.Gjut ny monoque i kolfiber o tabort skelettsmala förare.I med nån James Hunt liknande förare med rejält bakrus.Då blir det omkörningar igen?Mvh från Götet.//Thomas

Svar: Varför är det inte du som bestämmer i F1 istället för alla pappskallar från FIA? Ha en skön helg Thomas.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Kimi kommer krita på för ett år till. Sedan är det kanske LeClerc tur. Och om Lewis vinner två år på raken till kanske Vettel går över till Mercedes till 2021. Hoppas Ricciardo går över till Renault. RB:s storhetstid försvinner nog med Honda. Att de kör PR istället för MC beror väl på att Bernie ägde banan då beslutet togs? För övrigt tycker jag att F1 skulle trycka på reset knappen och börja om från början igen. Annars har vi även där radiostyrda elbilar där förarna står bredvid banan i VR hjälmar och puttrar motorljudet med läpparna med Wii kontroller i händerna. Glad midsommar önskas från Marks kommun.

Svar: Det är möjligt att Kimi gör det, dock blir det ju fler race för varje år som går, så det kan hända att han vill ha mer tid med familjen. Vettel kommer nog avsluta sin karriär hos Ferrari, och Ricciardo blir kvar hos RBR, jag kan tänka mig att Renault istället vill gärna ha en fransk chaufför. Bernie har sina fingrar med lite överallt, men jag tror att Liberty vill flytta racet till MC.
Brandon Lee

skriven
#9: Flying finn

Återigen.....
Vad helvete håller Surrari på med?????

Svar: Det är en bra fråga.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :