IT´S IN THE BAG

 
Packat och klart, årets F1 premiär är avklarad, Kina nästa på en riktig bana istället för en stilla promenad på Albert Park.
 
1     Vettel                Ferrari
2     Hamilton          Mercedes
3     Bottas              Mercedes
4     Räikkönen       Ferrari
5     Verstappen      RBR
6     Massa               Williams
7     Perez                 FI
8     Sainz                 TR
9     Kvyat                 TR
10   Ocon                  FI
11   Hulkenberg       Renault
12   Giovinazzi         Sauber
13   Vandoorne        McLaren
       Alonso, Magnussen, Stroll, Ricciardo, Ericsson, Palmer och Grosjean tvingades bryta racet av olika  
       skäl.
 
Jag har lite kort med tid för att blogga av olika anledningar, men lite snabbt om dagens race.
 
Vettel gjorde ett stark race, och hade för en gångs skull med sig någorlunda vakna strateger hos Ferrari, samt lite hjälp från Verstappen för  att knäcka Mercedes duon när han återvände till banan efter depåstoppet precis framför Verstappen och Hamilton, som hade fastnat bakom holländaren efter sitt depåstopp.
 
Hamilton var tvungen att komma in tidigt på grund av Mercans aptit för ultra mjuka däck, det tycks som så, att de lite hårdare gummiblandningarna även i år är Mercans melodi, Ferrari verkar vara lite mer varsam med de allra mjukaste gummiblandningar, vilket gav Vettel chansen att stanna ute längre än Hamilton.
 
Bottas skötte sig utmärkt i sitt första race för Mercedes, han skuggade Hamilton under hela racet på behörig avstånd utan att ge sig in på några omkörnings försök.  Toto hade bara bra saker att säga om Valtteris debut, men nämnde också ,att man i slutet av racet när Valtteri kom riktigt nära Lewis hade  skruvat ner effekten hos britten, jag för min del undrar om man inte gjorde samma sak med Bottas PU, Lewis ska ju vara den ohotade första föraren hos Mercedes.
 
Kimis bil plågades av understyrning med ultramjuka däck i början av racet ,som i sin tur ledde till att han halkade efter, med supermjuka fungerade bilen utmärkt, men då var det redan för sent att försöka komma i kapp, dock satte Kimi loppets snabbaste varv, nummer 44 i ordningen för Kimi, bara Schumi har fler.  Till nästa race i Kina lär problemet med understyrning vara löst för Kimis del, och då kan den sanna Iceman träda fram och kriga om podiums.
 
Verstappen gjorde några halvhjärtade försök att ta sig förbi Kimi, men det tycks sakna ett antal hästar hos hovleverantören Renault, alla hästar är inte hemma så att säga, och Adrians "flex aero" är inte riktig än i balans till 100%, men det kommer om några race, och då lär RBR hänga med duon Mercedes/Ferrari om Renault kan hitta de försvunna hästarna från grönbetet utanför fabrikens väggar.
 
Massa gjorde en bra insats med sin sjätte plats liksom Perez med sin sjunde skuggade av Toro Rosso tvillingarna Sainz-Kvyat som åtta och nia, och Ocon knep den sista poängen i sin debut för Force India.
 
Hulken orkade inte ta sin Renault till en poäng plats, de två sista som genomförde racedistansen var Giovinazzi i en hopplöst långsam Sauber, och Vandoorne i en kanske inte helt lika långsam McLaren, eftersom Alonso krigade om den sista poängen innan hans bil gav upp, det är den ene föraren som gör hela skillnaden hos Macken.
 
Nu finns det många som vill göra gällande, att Ferrari i och med vinsten i Australien är både ikapp och förbi Mercedes, men man bör nog vänta med att kröna årets bil alltför lättvindigt, Mercedes kommer att komma igen även om Ferrari i år tycks ha både utmärkt aero/chassi ,och en PU som kan mäta sig med Mercedes dito, Albert Park är en speciell bana vars race resultat kan till en viss del vara vilseledande, när F1 cirkusen återvänder till Europa vet vi lite mer om de riktiga styrkeförhållanden mellan topp stallen .
 
De två vikingar från kalla Norden kramades lite ömt alldeles i början av racet, dock är jag inte helt säkert på om det uppstod någom ljuv musik ur den björnkramen, utan det var nog några svavelhaltiga svordomar som utbyttes i stället mellan de nordiska bröderna i en sann viking anda.
 
Det om dagens race, nu är det åter igen dags att välja dagens grid girl, här ovan har vi,..vad fan,.varifrån kom de här tanterna i sina illasittande shorts och halmhattar,..var är ni raringar,...
 
,...där är ni ju, fy på er, inte ska ni skoja med mig och mina läsare, jag började kallsvettas när jag möttes av en bild med tanter försedda med knotiga knän och fyrkantig feminist attityd.
 
Amen,..må alla läskiga tantshorts brinna i helvetet.    
 
    
      

Kommentarer :

#1: zenkert

Åssa var det dags att rösta.

Hmm...

Får väl ändå ge en röst på någon av damerna i tantkläder
av respekt för att de ställer upp i en sådan out-fit.
Det blir benen, nr 4 från vänster.

Raskt över till den riktiga Grid Girl-rösten.
Utan tvekan nr 3 från vänster.
Som en perfekt mogen Avokado.
Bara att avnjuta ;-)

Och så Racet. Såg det inte. Sov.
Men jäkla vad kul för Scuderian ! ! !
Och som jag satsat i det stallet
blev det i alla fall i Melbourne.
! Vettel !

Kimi hade lite oflyt.
Vilket tyvärr börjar nagga lite i kanterna på hans varumärke.
Det händer lite för ofta, tycker jag.

Nå i alla fall.
Snart är det Race igen.
Undrar vad Hunden och Stjärnan kan hitta på tills dess?

Ciao

skriven
#2: OK

Härligt med något annat än Merca i topp - exakt vad F1 behöver! Men även om du var spot on ang Ferraris racetempo i relation till träningsresultaten känns Merca fortfarande steget före... Kul med nytt år, nygammal blogg och förhoppningsvis en ny herre på täppan.

skriven
#3: 1014johansson

Jättebra att Ferrari vinner istället för merca, hade varit ännu bättre om det varit kimi! Apropå hans understyrning, kan det ha att gör med att det är just än stadsbana och att det på än del ställen är lite ojämnt vilket resulterar i att luftströmmen störs och hämma marksuget? Min högst personliga analys. Fast lite märkligt att han helt plötsligt sätter snabbaste varv på näst sista varvet! Vad beträffa Ericsson och magnussen, dansken har jag aldrig varit imponerad av, alltid något som händer just honom! Han skulle behövt ubers autonoma system.

skriven
#4: Anonym

Jag vet att det är tidigt på säsongen, men jag tycker att racet luktade politik och marknadstänk lång väg, jag behöver knappast förklara mig,,,,,
Kul att Ferrari tog första racet, spännade med Kina,hoppas inte det blir lika lätt som förra säsongen att köra om med drs så vi får mer förarnas skicklighet som avgör. Är det nån mer än jag som tycker att årets däck verkar tåla mer hårdkörning än förra säsongen?
Tomi

Svar: Stall politik förekommer allt som oftast, inte mycket att göra åt.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Förresten Brandon, körde verkligen Kimi SS under stint två, såg ut som S i min bild?
Tomi

Svar: Helt rätt,.my bad.
Brandon Lee

skriven
#6: Anton Lilja

Hej,

Jag heter Anton Lilja och jag representerar företaget "FlashScore.se - liverapporterade sportresultat". Just nu storsatsar vi på F1 och jag vill gärna samarbeta med din blogg som jag tycker håller hög klass! Hör gärna av dig så kan vi diskutera vidare!

//Anton

Svar: Jag är inte intresserad av det just för tillfället, har så mycket annat att styra med, men vi kan kanske ta upp frågan igen en bit in i årets säsong.
Brandon Lee

skriven
#7: Hailwood

Hej,
Äntligen är har säsongen startat, då måste korten börja spelas och bluffarna synas ( eller visa sig att Inte vara bluff).
Tack för en bra blogg med imponerande svarsfrekvens på frågor!
Hailwood

Svar: Jag försöker att hinna med att svara, dock har jag inte alltid tid över för det, tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#8: zenkert

Anton.

Man kan ju knappast låta bli att reagera.
För nyfiken är man född som.

När man kollar förstasidan på "Flashscore.se".

Det finns inte ett enda ord om F1 där.
Inte ett enda ord på startsidan.

Så ordet storsatsning verkar inte
riktigt rimma med verkligheten.

Ciao

skriven
#9: Plyma

Tjena!
Gott att du är tebaka.
Ferrari strategin satt ju som en smäck idag.
Hoppas att dom fåick lite boost av det och att det kan fungera o vara vaken.
Ham verkar ha obegränsat med teletid på sitt Mob abonnemang. var mest han som tjata (som vanligt) ;-)

Lite trist race, men det är ju det 1:a så iväntan på Bana och att det är gott att dom kommit igång,
så var det ok

skriven
#10: Plyma

Tjena igen!
Angående Gridgirls, Tantutstyrseln var kanske inte deras eget val, utan nått $@£$£€{ Skit PK Grejs antar jag.

Med Ålderns rätt, så ska man inte döma kvinns efter "Skins" kappa o dyl ;-)
Finns en Lejoninna/Tigrinna i många blyga kvinnor.

HaDe

Svar: Det var någon feminist politiker som låg bakom tantutstyrseln, en PK tomte.
Helt rätt, men lite ögongodis skadar aldrig;)
Brandon Lee

skriven
#11: Marcus

Skönt att det är igång igen men lite tråkigt race var det tyvärr men det blir förhoppningsvis bättre. Förstår inte riktigt hur det kan skilja så pass mycket mellan Vettel och Kimi. Kimi ska ju vara den som ger bäst feedback och borde därför få rätt inställningar oftare men det verkar oftast vara tvärtom.

Svar: Det är inte alltid så att mekar begriper hur föraren vill ha sin bil hur bra feedback man än lämnar.
Brandon Lee

skriven
#12: Joson

Om man läser finska tidningar så tolkar jag hans uttalande efter loppet som att dom hade gjort en förändring i inställningen på bilen inför Q3 som blev fel alternativt ett misstag när inställningen gjordes. Det i sin tur gjorde att Kimi hade med sig den in till loppet och vi såg resultatet. Han säger att dom vet vad som ska rättas till till nästa lopp.
Tack för en utmärkt blogg. Ger info som man inte får i andra svenska medier. Första kommentaren, men förmodligen inte den sista.

Svar: Man testar olika set up lösningar, ibland fungerar dem, ibland inte. Tack själv för din kommentar och välkommen åter.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomi

Ang Kimis race så går det klart och tydligt att läsa på Ferraris egen hemsida där Kimi själv säger att han större delen av loppet körde omkring och sparade bränsle, att bilen är snabb när han väl puschar. För mig är det det samma som att Kimi säger att han körde som han blivit tillsagd att köra, se till att resten av fältet samlas upp bakom honom så att att Ferrari kan genomföra sin taktik med Vettel så ostört som möjligt. Finns ingen annan förklaring till att Kimi annars skulle köra omkring om mest spara soppa. Det är inte någon skillnad på racepace på Ferraribilarna....

Svar: Ja, när man agerar hjälpryttare så gör man det, nästa gång blir det kanske Vettel som får göra det.
Brandon Lee

skriven
#14: antonio

Förstår inte varför man ska dra slutsatser efter ett race, bättre att vänta tills man kommer till Europa. Det man kan konstatera är att Ferrari hade tillräcklig bra race pace för att störa Mercedes under Australien GP.

Svar: Precis så är det.
Brandon Lee

skriven
#15: MagnusLundahl

Tjena Brandon.Mina tanker här-..Hur bra eller hur tråkigt F1 blir i år är för tidigt att säga.Banan gör att man fått mycket få svar om hur det ligger till. Det står mellan 3-4 stall som det verkar. Jag gissar Merca eftersom däcken är hårdare i år och det passar Merca bra sedan länge.

Men det jag kan säga är att dessa motorer är ett jäkla skämt.Sedan är det inte många bra förare som man vill följa eller ens se köra oavsätt vad dom kör.

SKY SPORT=Super kåt på Hamilton.Det var riktigt vidrigt att lyssna på.Hur det än går har dom redan sagt alla förklaringar som alla mynnar i att Hamilton är bäst eller har otur tex.
Man kanske ska göra som Hamilton och ta fram rasist kortet? SKYSport hatar finländare?
Nej då, så är det inte enligt mig.Utan det handlar snarare om att med Hamilton är det så viktigt för att PK. Det i sig är ju faktiskt rasistiskt att bara för han inte är vit,så ska han fjäskas för som faaaan.

Bottas gjorde mycket bättre i från sig en jag trodde var möjligt faktiskt med nytt team, och i mot en som varit där flera år och som många höjer till skyarna som bla bla bra förare. Något annat bra med han? knappast inget....

När fan ska F1 sätta 21 års gräns och totalt förbjuda betalförare. Finns ju bra förslag.Ett var väl som i fotbollen?
Det är bra farligt som det är nu.Mer orolig dessa dåliga förare ska köra i hjäl någon.

mvh


Svar: Det tar några race innan man vet åt vilket håll det lutar, dock varierar förekomsten av omkörningar efter banans karaktär, i år måste förarna hitta på alternativa lösningar istället för att bara trycka på DRS knappen.
Sky pratar dynga så att det luktar härifrån till Mars och tillbaks, inte mycket att bry sig om.

Bottas har kapacitet att vinna VM, han hade mindre avstånd till Hamilton i kval än Rosberg har haft under fyra försök i Australien, och det i en för honom ny bil,..säger en hel del om hans nivå som förare.

Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#16: Joson

Kimi själv säger att han led av understyrning i början av loppet. Kan väl förklaras av felaktiga inställningar. Senare under loppet var han tvungen att spara bränsle. Så orsaken verkar ändå vara att han inte hade en bil som han kunde prestera som Vettel. Men han säger att dom är säkra på att problemet är löst till nästa lopp. Det är klart att om Ferrari och Kimi redan på förhand vet att bilen inte är snabb nog att konkurrera om seger så kan han agera hjälpryttare åt Vettel om det hade behövts. (se tidigare inlägg)

Svar: Ja, ibland får man nöja sig med att agera hjälpryttare av diverse skäl.
Brandon Lee

skriven
#17: Anonym

Fortsätter med Kimi temat, i Lotus kunde han vara med och fightas och kriga och det syntes i körning och attityd. Jämför det med Ferrari där han faktiskt har bättre bil och resurser men ändå hela tiden är begränsad av något. Rätt stor skillnad på hur stallen styrs och vilken frihet man har som individuell förare relaterat till teamets marknads kontra racing strategi.
Tomi

Svar: Lotus byggde sin bil med tanke på en förare, Kimi, Ferrari bygger sin bil med tanke på två förare, Sebastian och Kimi, sedan avgör riktningen av utvecklingsarbetet hur bilen passar den enskilda förarens körstil
Brandon Lee

skriven
#18: Anonym

Filosofius
Ibland kan man faktiskt undra över både det ena och det andra,framförallt över det ena.

skriven
#19: zenkert

Så då Brandon.
Du tyckte att jag skulle starta en F1-blogg.
Nu har jag gjort det.

Namnet på Bloggen - ja, klicka på mig och kolla så får du se.

Rätt kul, faktiskt att blogga.
Kommer att bli en hel del Retro.
Och diverse annat obskyrt material ;-)

Ciao

Svar: Det är roligt att blogga när man har tid över för det,..med eller utan obskyrt material;)
Brandon Lee

skriven
#20: zenkert

Filosofius

Intressant tanke, med det ena och det andra.
Själv undrar jag mest över det andra.
Vad det nu kan betyda?

skriven
#21: Anonym

"Race incident"Ska bli intressant i slutet av säsongen när det skiljer några poäng,då kan ju en sån manöver faställa årets wdc ganska enkelt?Tänk om det varit Stroll som körde på Lulu Hamilton den här gången.Viken cybersymfoni i telefonerna.Hur// hade domarna dömt då?Jag är egentligen för mindre bestraffningar men en Dansk skalle som inte hänger med i tempot o dyker in ala' Verstoppning är ingen bra start på årets första race för mig.//Thomas

Svar: De har lättat bestämmelser kring straffbara situationer ute på banan, så det kan bli en och annan dansk skalle i år som inte leder till någon form av bestraffning.
Brandon Lee

skriven
#22: Anonym

Läste att någon expert vill flytta på kimi till förmån för Giovinazzi.dom är snabba på hanen efter bara ett lopp.

Svar: Idioter finns lite överallt, och inte minst bland alla sk "F1 experter".
Brandon Lee

skriven
#23: Janne

Det är otroligt hur många odugliga experter det verkar finnas.
När det gäller racet och Kimi, fick jag intrycket att han låg o typ choka hela racet, till näst sista varvet bara för att visa.
Hade dom velat att Kimi skulle köra om pallen skulle de valt en mjukare gummiblandning vid bytet.
Wherlein´s avhopp var bara politik, han hängde inte med Marcus, och då ville inte Mercedes förstöra hans varumärke.
Roligt att det var rött längst fram iallafall.

Svar: Ibland tankas "målvaktens" bil med lite mindre bränsle, så att han kan ligga och bromsa de som ligger bakom med en tyngre bil, något som givetvis tvingar föraren att spara soppa senare.
Brandon Lee

skriven
#24: Morfar

Hej Brandon ,Det känns som om Kimi måste agera polis el nåt sånt,hade inte Verstappen vart i vägen för Ham så hade Kimi måsta ta det.Ser inte ut som han får köra om det.Kimis dåliga kval gör ju att han blir stalltvåa ,Ok vill inte starta krig här men orsakar kanske det, är man halvfinne så håller man på dom bästa,när Ronnie P körde var det omvänt.
Nog nu TV.

Svar: Ibland agerar den ena föraren polis för den andras och för stallens räkning, till nästa race kan det bli omvända förhållanden, vi får väl se lite längre fram hur det artar sig hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :