DEVIL´S PLAYGROUND

 
 
Det sägs att F1 är djävulens sandlåda, där förarkontrakt är skrivna med osynlig bläck i stillastående vatten, och djävulen på den tekniska sidan sitter i detaljerna, något som Honda har haft problem med att både förstå och erkänna.
 
Alonso hade inget vackert att säga om kvalitéen i McLarens detalj arbete efter Australiens GP, enligt honom kom kampen om en poäng plats enbart ur föraren, bilen var helt klart den sämsta i startfältet. Starka ord från Alonso men inte helt tagna ur luften, frågan är hur länge han orkar harva runt i den nedre halvan av starfältet innan motivationen tryter helt.
 
Rykten gör gällande att McLaren nu gör allt för att avsluta samarbetet med Honda, och  vill istället på nytt inleda ett samarbete med Mercedes som motor leverantör.  Även om samarbetet med Honda för tillfället inte fungerar tillfredställande, så bör man ta diverse rykten för vad de är, McLaren har ett långtids kontrakt med Honda som löper till 2022, och det är inte enbart gratis motorer som ingår i avtalet, utan även ekonomisk stöd från Honda som Mclaren så väl behöver.
 
Även Saubers namn har dykt upp i sammanhanget, ett rykte som går ut på att om McLaren skulle avsluta samarbetet med Honda, så skulle Sauber kunna vara ett alternativ för Honda  för en fortsatt F1 satsning, ett rykte som jag personligen inte alls tror på, det finns ingen som helst anledning för Hondas del att satsa på ett botten stall av Saubers kaliber.
 
Så, djävulen sitter i detaljerna, var detaljerna i sin tur sitter varierar, men djävulen själv vet givetvis var detaljerna i form av dekaler ska sitta.
 
 
Hos RBR har inte allla detaljer ännu så länge hittat helt rätt, utan deras bil sägs vara mycket känslig för justeringar av set up, något som förekommer med Newey designade bilar innan Adrian blir klar med detaljarbetet, så det lär ta några race till innan RBR duon kan ta upp kampen om VM titlar med Mercedes och Ferrari.
 
 
Apropå Sauber, det räckte med att Giovinazzi lyckades ta sin Sauber i mål två varv efter vinnaren för att starta rykten om en ljuv framtid för honom som en blivande Ferrari förare.  Det är märkligt hur svårt folk har att begripa ,vilka krav det ställs på en förare för att han ska lyckas i ett topp stall.Det är bara topp förare med ett järnpsyke som klarar av att hantere pressen hos ett topp stall, klarar av att leverera topp resultat när det förväntas av dem, det är en sak att köra för ett botten stall som Sauber utan att ha pressen på sig att leverera topp resultat, något helt annat köra för ett stall som Ferrari där det alltid finns kravet att leverera på hög nivå.
 
Det blev ett ramaskri på sina håll efter Australiens GP, för få omkörningar, årets designkoncept är ett misslyckande åter igen och så vidare. Jag håller inte alls med om detta, det har varit för lätt att göra en omkörning med hjälp av DRS i slutet av rakan, i år är det mycket svårare på grund av turbulensen bakom bilarna som årets designkoncept skapar, och på grund av de kortare bromssträckorna, vill man se fler omkörningar så bör man helt förbjuda användningen av DRS, håll brevlådan stängt så kommer fler omkörningar som ett brev med posten,..om det nu inte är frågan om Post Nord, då kommer ingenting alls.
 
Som brukligt är, så har diverse "experter" hos diverse media hus delat ut förarbetyg efter årets första race, bla har de brittiska cricket experterna hos Autosport och Sky varit i farten som F1 experter, och betygsättningen blev därefter, tex sågades Kimi på sedvanlig brittisk maner längs fotknölarna.  Jag blev lite nyfiken på vad de svenska "experterna" hade att säga om de olika förarnas prestationer, och kikade in hos min gamla vän Blomman, något som inte direkt händer varje dag, och hittade följande text om Bottas efter kvalet, jag citerar: " Att det krävs att bilen körs perfekt blev också tydligt då Valtteri Bottas inte nått Lewis Hamiltons nivå någon gång under helgen så här långt, bilen körs som tur är inte av sig själv",..slut citat.
 
Lite lagom spydigt av den gode Blomman om Bottas nivå som förare kan det tyckas, efter racet hade han inget att säga om Bottas prestation i en bil som inte körs av sig själv, något som kan bero på att Bottas var betydligt snabbare än Hamilton under den andra halvan av racet, och hade inga som helst problem med att hänga med på brittens tempo. Nu kan jag inte låta bli att fundera, huruvida det inte ligger lite redig, gammaldags avundsjuka bakom Blomman spydighet, kan det vara så, att han är lite bitter för att hans polare Marcus inte väcker något som helst intresse bland stallcheferna,  när de söker ersättare till eftertraktade sitsar hos toppstallen.
 
Om så är fallet, så vill jag påpeka följande till Blomman, hos toppstallen hamnar man enbart på merit, inte med hjälp av en fet plånbok, cheferna hos toppstallen vet vilka förare klarar av att leverera när det förväntas av dem, och vilka inte klarar av det, så enkelt fungerar det hela,.och det även i bilar som inte körs av sig själv. Jag vill även påpeka, att jag själv har vid ett flertal tillfällen kommit med önskemål att Marcus skulle få chansen att visa vad han kan i en bättre bil, men den chansen har tyvärr inte dykt upp av någon anledning, vi får väl hoppas på att den chansen dyker upp 2018 när många förarkontrakt går ut.
 
Dagens grid girls har känsliga ögon, och döljer sina djupa sängkammare blickar bakom solisar...
 
Amen,..må samtliga nordiska förare hamna hos ett toppstall. 
 
PS. En av mina läsare har startat eget, kika gärna in hos zenkertaahl.blogspot.se för att ta del av hans visdom.DS   
 
       
 
                
 
            
 
      
 
    
 

Kommentarer :

#1: LarsenXO

Fint hur viasat "experterna" klankar ner på Giovanazzis tolfte plats (säger inte att det var någon super prestation, dock bra med tanke på tiden i bilen) när de tokhyllade Marcus 11 plats i Monaco 2014, när ändast 14 bilar också tog sig imål. Börjar bli trött på blommans & co partiska uttalanden. Följer Sky sports i fortsättningen..Dock drar de lite för mycket till Hamilton sidan där :/ pest eller kolera..

Svar: Det finns många dussinjournalister som inte begriper ett skit om motorsport men tituleras som F1 experter.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

bättre sent än aldrig. Tack för att den bästa svenska f1 sidan är igång igen. Bra jobbat.

Svar: Det är aldrig för sent, tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Jag får tacka för omnämnandet BL ;-)
Och pushen från dig, att starta eget.

F1. Låt oss vänta till Kina.
Resten av spekulationerna håller jag med dig om.

Åsså var det dags att rösta.
Oooopsss...
Det blev ingen Grid Girl-röst idag.
Inte så konstigt kanske...
När det finns 2 RED DEVIL-dekaler att vila ögonen på.
Ouuch, sååå HOT!
Var är min brandsläckare???

Ciao

Svar: Det var så lite så,...
Ja, låt oss vänta och se, jävligt fånigt när man efter ett race redan har bestämt sig på sina håll vilka som kommer att köra om titeln och hur racingen kommer att vara,..många glada amatörer bland "F1 experter".

Jag måste ibland dra ner standarden av dagens grid girl bilder så att ni inte blir bortskämda,.dock kan dekaler vara rätt så underhållande ibland;)
Brandon Lee

skriven
#4: Peter

Som vanligt Brandon så är du rättfram i dina åsikter bra.
Vad som kommer att hända med årets tävlingar det får vi se men tror att det blir att följa John .

Älskar Tuttisarna

Svar: Har man något att säga då ska man säga utan några om och men. Albert Park säger inte mycket om det som komma skall, nästa race i Kina kan ge en vink om vad som komma skall, dock varierar omkörningsstatistiken från bana till bana.
Kvinnliga former är en fröjd för ögat.
Brandon Lee

skriven
#5: zenkert

OK då...
Om jag måste rösta på Grid Girlsen.
Och det måste jag nu göra av respekt för dom.
Så blir det hon som är närmast kameran
till höger av förklarliga skäl.
- Eller är det bara så att hon fryser :-)

Personligen tycker jag att det vore spännande
om HONDA skulle börja ett samarbete med Sauber.
Jag menar, dom har ju inget att förlora.
Och det har ju inte Sauber heller
som kör med förra årets Ferrari PU.

Vad som är lite intressant i ett större perspektiv
är att herr Todt säger att F Ett-cirkusen är för
dyr och för komplicerad.

Det håller jag med om.
Man slår knut på sig själv
för att hitta enkla lösningar.

Kolla Moto GP.
Back to Basics Please.

Eller haka på FE - som jag är övertygad
om, är en del av framtiden för Racing.
FE har ett grymt bra koncept.
Och nästa år behöver dom inte
byta bilar heller, mitt i loppet.
Vilket i och för sig ett spänningsmoment.
Precis som re-fueling var i F1 en gång i tiden.
Det var coolt. Och ibland brann det.
Det var ännu coolare...........

Jag vet inte.
Men det känns som F Ett famlar i luften
och letar efter ett halmstrå till framgång.
Och man försöker alltid åtgärda allt med
nya regeländringar och annat tjafs-trams.
Och att vara ägda av ett USA-företag
gör definitivt inte saken bättre.

Det blir lätt Donald Trump förlåt ... Duck av alltihop då.
Disneyland F1 - Nej Tack!

Ciao

Svar: Eh,,.en del "fryser" jämt, kan ha med förekomsten av hormoner att göra.
Honda har allt att förlora i ett samarbete med ett botten stall, ihop med Macken gör man ju i alla fall bort sig med stil;)

F1 borde ha lyssnat på mig när jag förespråkade för aktiv chassi utan framvinge, enkelt, billigt och effektivt.

FE gillar jag inte alls, lite som racing med eldrivna rullstolar längs cykel vägar, tack men nej tack.
Brandon Lee

skriven
#6: Björne

Mycket åsikter efter ett lopp å det é kul å höra vad folk tycker. Någon har nämnt Blomman & Co, kan hålla med där lite väl mycket snack om Marcus. Tycker inte att han visar nåt direkt, och har väl inte material till det. Man kan undra hur dom tänkte i Sauber när man valde att köra med förra årets PU så dom kommer väl att vara "backmarkers" hela säsongen då.
Kul att höra att du fixat en egen blogg Zenkert, ska ta mig dit å spana in läget :-).
Sen var det ju det här med Grid girlsen, kanske inte en bild i högsta klass å kan hålla med Zenkert att Red Devil é klart hetare så jag hoppar över att rösta idag.
Nä fan, nu ser vi fram emot Kina å Shanghai
Ha en bra dag alla F1 älskare
/Björne

Svar: Sauber sparar på fel ända, en vass motor är ju trots allt en rätt så viktig komponent i en race bil,..nya grid girls kommer, jag måste ju kolla ibland om era hormoner är vakna;)
Brandon Lee

skriven
#7: mika-fan

Audi till F1? Sett lite rykten nu igen, att dom ska vara med på nåt motorleverantörsmöte eller vad dom nu kallar det.
Bra eller anus? Tja.. kan väl knappast vara sämre än honda iaf.

Personligen saknar jag BMW i F1. Tyckte eran med williams-bmw och Montoya var ganska underhållande :D

Svar: Montoya var underhållande tills han fick för sig att köra på Kimi och fick sparken av Dennis;-)
Brandon Lee

skriven
#8: mika-fan

Montoya fick väl foten för han skulle gå till Nascar?

Oavsett, så var han en frisk fläkt med ett väldigt typisk hett latino-temperament.. Till skillnad från dagens slätstrukna F1 förare.
Det var verkligen krig mellan förarna då.. Montoya hatade allt och alla fick man känslan av, haha..

Svar: Nope, han fick kicken för att han körde på Kimi med flit, den snubben hade inte alla indianer i kanoten mellan varven trots blodsarvet, kanske är han den sista mohikanen?
Brandon Lee

skriven
#9: Peter

Haha Brandon Gubbarnas hormoner har du nog väckt är bara rädd att vi skjuter topplockspackning.
Men som sagt vi får se om det blir att följa john eller inte banorna har ju blivit 50 cm smalare

Svar: Det finns nya packningar att köpa, allt går att fixa med lite god vilja och testosteron.
Brandon Lee

skriven
#10: 426 Hemi

Red Devils gridgirl vinner utan tvekan så här långt in i årets F1 för mig. Väcker onekligen liv i drömmarnas paradis. Avvaktar för övrigt med kommentarer vill se fler race!!! Men för jävligt kul att Ferrari nöp segern men va fan skall det vara så svårt för Ice man att få till det eller är Vettel verkligen så bra förare???😃😃😃

Svar: Fin Red Devil rumpa är värt sin vikt i guld i drömmarnas paradis. Vettel är en duktig förare, som hade lite tur med set up så att däcken fungerade direkt från start.
Brandon Lee

skriven
#11: Magnus%20Blomqvist%20

Topp topp än en gång! Trots att jag delar samma smeknamn som Janne så är han en lallandes fåne som borde byta jobb till pausfågel hos Radio Uppland hellre än få skriva om F1. Kommenterandet sköter han ok men bloggen och podden är under all kritik. Gällande grid girlsen. Har du ingen bild på Frida i bikini? Hon hade vunnit lätt. Mackan gillar vi skarpt pga allt mediaintresse han uppbringar i svensk media. VM vinner han dock aldrig. Inte ens om han får starta en kvart före alla andra. Det är precis som du skriver bara vissa som har det som krävs. På dagens startgrid finns det egentligen väl bara 4 förare. Lewis, Kimi, Vettel och Alonso. Kanske när snorvalpen växt upp så finns det teoretiska utsikter men högst troligt. Ha det gott.

Svar: Janne är som Leksand, en lokal fenomen som vill lira i elitserien med div 4 meriter, mycket prat men lite verkstad. Frida vem? Mackan är viktig för motorsportens överlevnad i Sverige, jag hoppas att han kan hitta en bättre styrning i F1, Sauber kommer aldrig bli en vinnare i F1. Må väl.
Brandon Lee

skriven
#12: zenkert

Det har varit Shakedown i Mexico idag i FE.
Inte så mycket att orda om egentligen.
Det är i morgon allt händer.
Håller alla tummar jag har för Felix.

Däremot har jag genom diverse kontakter
kommit över information om en potentiell
Svensk satsning på F Ett som bland annat
handlar om Pripps och Sauber.
Även, om det bara är rykten.
Så verkar det mycket spännande.

Kolla min Blogg. Klicka på zenkert.

Brandon, kan du inte dra i lite trådar
också och kolla sanningshalten?
Ciao

Svar: Pripps,.å fan, jag trodde att det var frågan om en norsk satsning med Kalles Kaviar, det är ju Felix vars nylle sitter på tuben;)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :