DREAM ON

 
 
Man kan bli lite avtrubbad om man sitter alltför länge under korkeken och luktar på avgaserna, så jag kikade lite testkörning istället när man nu ändå befinner sig på plats. Williams dubbeldäckare bakvinge har varit veckans snackis, inget för i år, men kan hända att de testar inför nästa år med en konstruktion som kan tänkas leverera data besläktad med nästa års vinge, kan vara en bra idé om de får ut användbar data till simulatorkörning.
 
De olika stallen koncentrerar sig på olika saker, Vettel har i första hand ägnat sig åt kvalsimulationer, något som kan vara på sin plats, Ferraris kval har inte varit alltför imponerande att följa.   Ricciardo i sin tur har testat Renault PU med dem senaste uppdateringarna, och säger sig vara nöjd med framstegen som har gjorts, och att han skulle vilja ha den nya motorn redan till Monaco istället för Kanada senare i år, men Renault vill nog inte ta den nya motorn i bruk redan i Monaco, eftersom man klarar sig bra på den långsamma banan även med en mindre kraftfull PU.
 
Apropå Monaco, det är en bana som passar bra både för Ferrari och RBR, liksom givetvis för Mercedes, vore kul med en jämn kamp om första ledet under kvalet, racen i Monaco blir sällan eller aldrig speciellt spännande på grund av banans karaktär, de flesta "omkörningar" sker under depåbesök eftersom det inte finns många lämpliga ställen på banan att försöka sig på en omkörning.
 
Det har diskuterats en hel del bland F1 folket om RBRs depåstrategi i Barcelona under racehelgen, och rätt så många är av åsikten, att RBR medvetet skänkte segern till Verstappen när de utan synlig anledning förändrade Ricciardos depåstrategi från en tvåstoppare till en trestoppare.  Jag är av samma åsikt, om man studerar Ricciardos data så kan man läsa av den att han höll tvåstoppare tempo under den första delen av racet utan att försöka köra ifrån Verstappen, som i sin tur inte alls försökte bromsa upp Vettel för att skapa en lucka fram till Ricciardo för tysken, så med stor sannolikhet offrades australiensaren för Verstappens bästa, något som är föga förvånande med tanke på hur Marko&co brukar agera i vanliga fall.
På diverse håll har man geniförklarat den unga holländaren för hans agerande på banan, och visst har han skött sig bra, men man ska  samtidigt komma ihåg, att han har både hos TR och RBR haft förmånen att köra bilar med mycket bra chassi-aero, skulle han har suttit i en Sauber eller i en Manor så skulle resultaten ha sett ut helt annorlunda, F1 är en materialsport där man aldrig är bättre än bilen man sitter i, även om Maldonado på något sätt lyckades vinna i Barcelona med en Williams som inte var i närheten lika bra bil som årets RBR, så på sett och vis var Maldos prestation bättre än Verstappens.
 
På sedvanlig maner har media delat ut poäng efter Barcelonas GP, och på sedvanlig maner har den brittiska median utmärkt sig med märkliga slutsatser angående förarnas prestationsnivå.  Sky Sport tycker att Verstappen, Ricciardo och Sainz förtjänar en nia, Räikkönen och Perez en åtta, Ericsson sju och halv, Vettel, Bottas, Button, Palmer och Wehrlein en sjua, Gutierrez sex och halv, Massa, Kvyat, Magnussen och Haryanto en sexa och Nasr en femma.
Det ovanstående borde rimligtvis glädja de svenska F1 fansen, Marcus är uppskattad hos britter, som gavs en nia av "den ansedda" Autosport, Ferrari eller Mercedes nästa för Ericsson?
 
 
 
Nja, kanske inte, jag har kikat in hos svensk media, och visserligen stormar hela havet av nationalistisk vågrörelse på sina håll i Sverige, och då inte minst hos Blomman, som eldar upp massorna med medial mummel om viskningar och rop om Marcus förträfflighet som en F1 chaufför i F1 kretsarna, men realistisk sett är Marcus bästa chans att fortsätta i F1 hos Sauber, om de kan hitta en ny huvudsponsor eller en lämplig köpare med stark finansiell bakgrund.
 
Blommans läsare drömmer något lite överoptimistiskt  om en sits hos Williams, Renault, Haas eller FI för Marcus del, jag för min del vill påpeka följande:  Hos Williams finns en Strol vars pappa är rik som en troll och Alex Lynn, Renault har Magnussen och vill nästa år ha en etablerad toppåkare som kan sortera ut deras nya bil, och hos Haas är Grosjean en given etta och Gutierrez har stark finansiell stöd från Mexiko. Force India har två chaufförer som är minst lika bra som Marcus, så de skulle inte tjäna något på att byta om inte Marcus sponsorer kan klämma fram betydlig mer pengar än Perez har med sig.
 
Nu vill en vän av ordning göra gällande, att det finns ett antal överåriga förare vars kontrakt går ut i år som kan tänkas försvinna ut ur F1. Den första som nämns är givetvis Kimi, jag har sagt det redan och säger det igen, Kimi kör för Ferrari även nästa år, stallet är fullständigt nöjda med hans prestationer och har inga funderingar om att ersätta Kimi med någon annan förare.
Det har förekommit ryktesspridning i italiensk media om att Rosberg förhandlar med Ferrari, något som inte alls stämmer, lika lite som Wolffs prat om Alonso som ett tänkbart alternativ som en chaufför hos Mercedes nästa år, utan allt handlar om Nicos nya kontrakt med Mercedes, Nico vill ha mer betalt, och Wolff vill inte betala mer, därav ordkriget om alternativa lösningar, det är helt enkelt frågan om förhandlingstaktik och inget mer än så.
 
De två andra "gamlingar" som nämns är Button och Massa, visst kan hända att Button slutar och ersatts med "Toffeln", men det kan lika gärna hända att Button fortsätter och hamnar hos Renault.  Massa är fortfarande skapligt snabb, har sponsor stöd hemifrån och kommer från ett land som är viktig ur marknads synpunkt för F1, så det blir inte lätt för varken Lynn eller Strol att ta hans sits för att inte prata om en utomstående. 
 
Jag kikade även in hos Anna, hon var besviken på att arbetsgivaren inte hade tyckt att det var värt att skicka henne till Barcelona på grund av, att Marcus inte har varit lika framgångsrik som ifjol. Jävligt märklig resonemang av Bladet, som skickar folk till Paris så fort Zlatan släpper en fis eller vädrar munhålan med stora ord, "jag kom som en kung, och jag lämnar som en legend", han borde kanske lägga till "och när det verkligen gäller så lägger jag mig platt som en flundra", den franska ligan är inte direkt någon höjdare, så det kan visa sig  vara betydligt svårare att vara en kung eller en legend bland riktig bra spelare på annat håll. 
Bladets inställning är sorligt enfaldig, utan Anna skulle nog F1 försvinna helt från Bladet, de har noll känsla för motorsport av högsta internationell nivå, det är betydligt svårare att ta en plats i F1 än i den medelmåttliga franska ligan, varken F1 eller Marcus får den uppmärksamheten som de förtjänar, vad Bladet förtjänar låter jag vara osagt, men det är något det luktar illa om.
 
Amen,..må Bladets bondläppar bosätta sig i Leksand.   
 
   
 
  
 
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Bra skrivet som vanligt! Även om jag hellre läser din blogg än Annas så gör hon ett jättejobb och det lilla som slinker igenom till tryck eller nätet är viktigt. Tack också för svaren angående Marcus. Läser inte trots efternamnet Blommans blogg då han aldrig någonsin skriver något negativt om någon utan bara stryker medhårs och dessutom verkar han otroligt okunnig för någon som följt F1 så nära under så lång tid. Hade lite förhoppningar om att Marcus senaste styrningar, Eje hjälp och sponsoren kanske skulle räcka för ett steg uppåt men du gav mig svar på tal. Keep up the good job 👍

Svar: Anna kämpar med näbbar och klor för F ettans vara eller icke vara hos Bladet, men får inte den uppskattning som hon förtjänar av sin arbetsgivare, sorligt men sant.
Blomman skriver väldigt selektivt i vissa avseenden,och följer slavisk arbetsgivarens policy som kastrerar ordvalet på ett olyckligt sätt, det finns ett antal sk journalister som skryter om hur många år de har följt F1,.synd att de inte har lärt sig något under alla sina år inom yrket.

Huruvida Eje och Marcus sponsorer kommer att lyckas med att skaffa en bättre sits åt Marcus återstår att se, helt omöjligt är det inte, men mycket svårt i den mördande konkurrensen som råder i F1, saknar man de rätta kontakterna så ligger man pyrt till.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Om vi utgår från att RBR offrade Ricciardo, gjorde dom det för att gynna Verstappen (min åsikt) eller för att säkra en chans att vinna (dvs ha en förare på två och en på tre)? Om det senare hade varit riktigt känns det ju som det hade varit naturligare att låta Verstappen köra tre stopp. Men min tanke är att det finns en vilja från RBR att Verstappen ska bli nr 1 i stallet.

Svar: I första hand att gynna sin reklamapparat genom Verstappen, de vill gärna ha en småkille som reklampelare för deras sockerdricka, vuxna snubbar från down under som Ricciardo dricker öl, inte koffeinberikad sockervatten.
Brandon Lee

skriven
#3: Mika-fan

Hej alla.
En fråga till Brandon:
Hörde finn-hataren Brundle mumla nåt på Sky om att Hamilton kanske tar ett sabbatsår nästa år. Har du hört nåt om det? Känns inte som taget helt ur luften, när dom resterande sändningstid spenderar med att prata om hur jävla bra och överlägsen han är (enligt dom).


Svar: Brundle mumlar gärna och ofta utan att säga något vettig, det är inte möjligt att ta ett sabbatsår när det behagar en när man har ett påskrivet kontrakt i fickan.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Bra skrivet som vanligt. Nättidningarna skriver för att locka läsare och mer reklampengar och då är ryktesspridningar perfekt. De behöver inte komma med något som är sant utan bara skriva det som kan verka troligt och får mest visningar. Sedan har blaskan tagit det till en en annan nivå och återanvänder artiklar med nya rubriker och skribenter.

De gillar också att hylla "Wonder-kids" till skyarna och det vet ju såklart RBR om som får långt mer PR med Verstappen än med Ricciardo. Förutom i Australien. Om Ricciardo inte spöar skiten ur Verstappen i kvalet och i loppet så lär han offras fler gånger.


Svar: Ordet journalist missbrukas oblygt av diverse klottrare nuförtiden, alltför ofta av såna som har ingen insyn i stallens verksamhet, men skryter jämt om sina "insiders". Tyvärr sväljer många mediakonsumenter helt okritiskt all svammel som publiceras av dussinsajter översållade med reklam, som jagar klickar i vinstsyfte, de värsta syndarna hittar man i Italien och på brittiska öarna.
Läskeblask tillverkaren Red Bull vill ha en barnrumpa som reklampelare för barnbidrag genarationens koffein missbrukare, pojken är ju knappt byxmyndig, och skulle inte alls passa att göra reklam tex för Martini;-)
Brandon Lee

skriven
#5: ayrton Senna

https://m.youtube.com/watch?v=hAJXvJMYglc&feature=youtu.be

skriven
#6: ThomasF

Haha,ord och inga visor som vanligt!Mercasmällen var det bästa på länge iallafall.Sen är det ju för tråkigt om läskeblaskarna styrde fram pojken med pappan hela vägen förstås.De om nån kan väll det här med reklam?

Svar: Rosberg och Hamilton har inte direkt varit bästisar på sistone, och lär vara det ännu mindre efter Barcelona, kanske blir det en repris krasch i Monaco.RBR är i första hand en reklampelare för koffeinberikad läskeblask som ungarna stjälper i sig hinkvis, då vill man lyfta fram en snorunge som precis har slutat med barnbidrag och släpar pappsen med sig överallt;-)
Brandon Lee

skriven
#7: 1014johansson

Fantastisk info som vanligt Brandon. Tycker det är jätte bra att du är på plats och rapportera. Lite nyfiken bara, men har du inget jobb att sköta eller är det helt enkelt så att detta är ditt jobb? Helt underbart isf! Jag undrar för du verkar ha unika kontakter i branschen

Svar: Jag har alltid pysslat med sk fria yrken, i mitt fall som fri lans journalist och musiker, kan man några språk är det lätt att hitta jobb,.och ja, jag har mycket goda kontakter både inom racing och musik kretsar, när människor litar på en så berättar de för en om grejer de inte berättar för någon annan.
Brandon Lee

skriven
#8: Flying finn

Apropå detta med att vara en reklampelare för ett "Brand".Som du syftar på med sockervatten för acnegrabbar.
Varför har aldrig Koskenkorva sponsrat Kimi??
Eller har de?
Brandon kommer du till mitt och mina kompisarnas party på Spa iår,du kommer inte att missa oss jag kommer att ha med en 7m3 stor suomiflagga?

Svar: Kimi har en thailändsk ölmärke som personligt sponsor, deras logga syns på Ferraris bil..
Jag missar Spa i år på grund av andra aktiviteter under sensommaren, men kikar på Englands GP eftersom jag är där under juli, kan även bli Ungerns GP för min del,.höll suomiflaggan högt på Spa.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Lundahl

Tjena. Tack för ett super bra inlägg återigen Du gör att man känner sig mindre ensam faktiskt.
Jag håller till 100 med dig.
Synd RBR hjälper till göra F1 till en riktig läskblask skit.
Allt handlar om pengar och man vill ha en bort skämd snor unge till reklam pelare för sin skit dricka som är bland mest onyttiga man kan dricka.
F1 och läkemedel industrin är ungefär det samma. Allt handlar om kräma ut så mycket pengar som möjligt.
Jag klistrar in ett citat en som ger 2 miljader till canser forskning.
Dom stora stallen vill ej ha förändring. Ungefär av samma anledning som läkemedel industrin och hela F1 uppbyggt av det tänket. Samma sak sjukt nog våran sjukvård.
Jag önskar jag blir frisk och får ork så jag kan försöka jobba för ändra sjukvården.
Jag vågar ta med det klippet för han är inom bilindustrin så att säga hihi. Volvo.


Enligt hans uppfattning har den svenska sjukvården helt monopoliserats av läkemedelsföretagen som drivs av ekonomiska incitament. Själv har han bekostat en alternativ behandling med immunförstärkande naturläkemedel i USA, parallellt med cellgiftsbehandlingen och en förändrad diet.

– Läkemedelsföretagen vill inte hitta botemedel. De vill utveckla läkemedel som förlänger livet så länge som möjligt till en väldigt hög kostnad för patienten eller sjukvården. Det är så klart deras inriktning och deras skyldighet att göra så mycket pengar som möjligt. Men det är inte säkert att det är det bästa för patienten, resonerar Bengt Sjöberg.

Han är Volvos största privata aktieägare i Sverige och har precis gått i pension. När han tre månader efter pensionen fick ett dystert cancerbesked i handen bestämde han sig för att skänka rubbet och lite mer till cancerforskning.

mvh

Svar: Världen styrs av en bottenlös girighet oavsett vilken bransch det handlar om, allt har sitt pris och allt och alla är till salu, sorligt men sant.Vad läkemedelsföretag sysslar med i I länder är ingenting jämfört med vad de pysslar med i U länder, dumpar förbjudna mediciner på inget ont anande människor och testar nya läkemedel på människor redan innan de har genomgått kliniska tester i laboratorium, läkemedelsföretagen har styrt sjukvården världen över sedan länge, vi lever i en genomrutten värld.
Brandon Lee

skriven
#10: Flying finn

Va fan Brandon!!!
Missa Spa,,där Kimi är Kung lite besviken nu, en annan måste ju knega som fan hela tiden så jag kan ju inte åka världen runt och kolla på allt +Familj med små grabbar!Jaja så kan det gå! men om det blir en Hit med gänget så"varför inte Ungern också".

skriven

Kommentera inlägget här :