LAST CHANCE FOR ROMANCE

 
Smekmånaden mellan F1 fansen och F1sporten tog slut för länge sedan, något som tydligen har passerat hos de ansvariga inom F1 cirkusen tämligen obemärkt, trots att skilsmässan lurar bakom hörnet av de överdådiga skrytbyggen bakom depåområdet, där makthavarna isolerar sig från verkligheten när de räknar sina inkomster.
 
Racing för mig innebär att köra så snabbt som möjligt, inte att sitta och pilla tusen olika knappar på ratten, ladda batterier, spara bränsle, spara däck, spara allt på fartens bekostnad till det absurda ,där racing slutar att vara racing, och förvandlas till en surrealistisk fantasi om en grön värld, där F1 leder utvecklingen inom miljötänkandet till takterna av valsång, F1 kan varken rädda världen från klimatkatastrofen eller pekas ut som boven i dramat, F1 sportens miljöpåverkan är lika marginell som en bensindroppens behov av utrymme i de oljeproducerande ländernas jättecisterner.
 
Jag är trött på att stirra på en tom bana, när alla sitter kvar på depån för att spara på något, jag är trött på långsamma bilar som är så lättkörda och tama, att vem som helst klarar av att köra dem, jag är trött på att ta del av varvtider som ligger 10 sekunder efter varvrekordet, jag trött på alla fantasilösa banor ritade av Tilke, där alla riskmoment har avlägsnats,.och jag är trött på att påpeka allt det ovannämnda om och om igen, ge mig riktig racing eller lägg ner skiten, go hard or go home.
 
De allra flesta varvrekorden härstammar från 2004, tex Australien, 1.24.125 av Schumi i en Ferrari, årets snabbaste varv sattes av Hamilton med 1.30.945.  I Malaysia hålls rekordet av Montoya med 1.34.223, årets snabbaste varv sattes av Rosberg med 1.42.062.   I Kina är det gällande rekordet 1.32.238, årets snabbaste varv var 1.42.208.  Tretton av varvrekorden kommer från åren 2003-2005, de allra flesta, 11 stycken från 2004, när man körde med räfflade däck.
 
Först nu har de ansvariga visat tecken att vakna ur sin drönartillvaro, men är det för lite för sent, går det fortfarande att rädda F1, eller är det game over inom kort?
Svårt att säga, men så länge Bernie&co springer ärenden åt bilindustrin på sportens bekostad, och försöker med alla medel gömma sporten i betalkanaler , där man tvingas betala för hela paketlösningar istället för att erbjudas  möjligheten att enbart välja ut en viss sportgren, lär åsskådarflykten fortsätta med allt vad det innebär för sportens överlevnad.
 
Ge oss riktig racing igen med 1200 hk motorer utan hybridskräp, ge oss bilar med så mycket down force att ögonen poppar ut hos chaufförer som Derek W uttryckte sig i ämnet, ge oss bilar som är djävulskt svårkörda och snabba nog att slakta alla gamla varvrekord, om inte, kör upp era hummande hybrider där bak och försvinn, jag tittar heller repsiser från den gamla, goda tiden när F1 fortfarande var riktig racing.
 
Som en avslutning, ett varv på Spa med Kimi, året var 2004, Kimi har fortfarande varvrekordet med 1.45.108 just från 2004, 2014 gick snabbaste varvet på 1.50.510,.det kallas utveckling, att F1 måste anpassa sig efter dagens realiteter, det må vara så, men som tur är, så måste inte jag göra det, utan kan fortfarande vrida klockan tillbaks, och njuta av riktiga F1 bilar i händerna av riktiga chaufförer.
 
Amen,..må riktig racing vara med er ,om den dyker upp igen 2017.
 
www.youtube.com/watch?v=t1H6RCXB_bw     
 
PS. Som en jämförelsepunkt, ett par varv på en Super Bike runt Spa, dock inte under raceförhållanden, utan lite paradåkning, men märk skillnaden genom kurvor, hur mycket två hjul extra och grymt mycket down force betyder i kurvhastighet,.jag har själv kört på Spa både på två och på fyra hjul, som bilbana är den simply the best, som hojbana si så där,.Kimi i sin tur har varvrekord på riktiga förarbanor, som Spa, Suzuka och Barcelona,.intressant.DS.
 
www.youtube.com/watch?v=bfrOmPEAfWM       

Kommentarer :

#1: Andy

Ja där går det undan Brandon, undra hur det känns genom eau rouge kurvan med plattan i mattan? Hade varit härligt att åkt med ett varv.!!

Svar: Jag har kört där med 911 turbo och Viper, givetvis inte samma känsla som med en F1 bil eftersom det saknas en hel del down force och grepp, men det kräver sin man ändå, speciellt i regn.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Hej.. Kan bara hålla med u allt du skriver. Nu Brandon har jag en fråga.. Ska åka och kolla racet på Spa. Undra om du har några tips för bästa upplevelsen? Vad ska jag tänka på i mitt val av biljet? Skulle vilja sitta i första kurvan.. Är det värt det? Tack för en grymt bra blogg Brandon.

Svar: På vänster sida vid ingången till Eau Rouge/Raidillon,.biljetter kan jag inte sia om, eftersom jag själv inte behöver några.
Brandon Lee

skriven
#3: freddie

eau rouge...
den bandelen är bland det bästa på hela F1 cirkusen.
Finns många som har fått ta fram paddeln efter blivit passagerare och gjort en kanot av bilen.
Det är ju verkligen en "vägg" man åker uppför. måste ses iRL för att förstå.
Undrar hur länge det dröjer inte tomten förstör detta race för oss fans?
Tilke kan väl gör några riktigt stora asfaltsplaner efter banan också.
och några orytmiska kurvor som det aldrig blir spännande körning i.
Tänk att få in tex Kimi som banbyggare.
Hur skulle den banan se ut tror ni?

skriven
#4: Claes

Hej Freddie
Jag har inte kört på Spa men jag har kört på MIRA deras hörhastighetsbana, det är ungefär samma känsla kan jag tro att se asfalten komma rusande i över tvåhundra knutar och det ser ut som en vägg innan den bryter iväg åt vänster. Den är så "bankad" att man inte kan komma upp på sidan utan att krypa på alla fyra. En konstig känsla första gången kan jag lova.
BL, håller med, ta och gå tillbaka en tid så kanske åskådarna kommer tillbaka, sen det ekonomin som sätter gränser. Man ska vara j-t dedikerad om amn ska gå på fler tävlingar varje år. Annat var det på sjuttiotalet, vi var på de flesta som gick i Europa och alla som (få) gick i Sverige. Va fan var det för fel på Anderstorp, jo, ekonomin!
Alla pengakåta som ville ha en plånbok med i allt.
Tycker som du i detta fall!
Ge oss ....osv
//Claes

skriven
#5: Claes

Ursäkta stavningen, en pilsner och lite upprörd och förbannad så blir det som det ..../C

skriven
#6: Ghostface

Bravo Brandon jag håller med allt du skrivit !

skriven
#7: Marcus

Håller med dig Brandon. Det är inte så kul att sitta och titta på F1 och somna, det ska ju vara spänning och utmanande. Om det fortsätter i den här utvecklingen så byter jag nog motorsport när Kimi slutar men till vad vette sjutton. Finns det något du kan rekommendera?

Svar: Åk någon gång till Isle of Man för att kika på plats, jag lovar, du får ståpäls när hojarna passerar inom räckhåll i 300 blås, närmare de aktiva kommer man inte på annat håll.
Brandon Lee

skriven
#8: Lenthy

Någon som vet om det är säkert o köpa biljetter på F1:s egna hemsida eller borde man köpa genom resebolag?

skriven
#9: Captain Hindsight

Amen

skriven
#10: Magnus Lundahl

Amen!!!!

skriven
#11: Herr Grogg

Håller med om att åka till Isle of Man, en upplevelse tyvärr dör folk som flugor. - Spec under "black sunday" om dem kör det fortfarande. Min far provade och kraschade under träning och hade grym tur att hojen for in i bergvägg o inte han. Slicks o plötslig regnskur= very bad. Grymt vare iafl o se iafl o se Steve Hislop på Rc45 dundra förbi i 300 o krossa allt motstånd el en Britten 1000.. Även om de va mååånga sedan o det går ngr min fortare idag. Grym Blogg Brandon!! Stort tack.

skriven
#12: Friddemo

Håller fullständigt med om att åka till Isle of man. Tyvärr så dör folk som flugor dock. Spec under " black sunday" Min far provade lyckan för en maaassa år sedan och hade en extrem tur på en träning att hojen for in en bergvägg o inte han. Dock väldigt häftigt o se Steve Hislop på en Rc45 dundra förbi i 300km/h el en Britten bara ngr meter fr åskådare. Grym blogg Brandon! Stort tack

Svar: Sånt händer i landsvägsracing, men alla inblandade är medvetna om riskerna och accepterar dem,.ingen lever evigt men alla lever bara en gång, då gäller det att leva som man vill.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomi

Håller med Brandon, klart att det är så. F1 har ju byggt upp sitt varumärke under decennier med mycket möda bitvis, men vem som helst fattar ju att om alla vet att de skickligaste förarna åker omkring och sparar på olika grejer i minst halva racet-när under ett lopp blir det racing då?
Du sparar ju bort all förarskicklighet med dagens system det enda som gäller är ju att ha ett så bra paket att du kan spara dig bäst in i mål. Kör du fullt idag tar däcken och soppan slut för fort du kommer inte ens in i mål...
Inför iaf depåstopp med tankning igen så att man kan trycka på som man vill, riktig låtsas verklighet idag....
Kan tänka mig att Kimi "somnar" när han kör någon av Tilke rakorna och så ups där kommer visst en kurva...
Ha det gott

Svar: Ja, snart får man skruva dit en varningslampa till i ratten, som väcker föraren ur koma precis innan kurvan,.om man nu inte monterar dit automatiska bromsar kopplade till en farthållare som sköter det hela.
Brandon Lee

skriven
#14: BenjaminLind

Jag känner frustrationen. Med risk för att låta lite melodramatisk så måste jag ändå säga att det stundtals känns riktigt sorgligt att se något man sedan barnsben haft så nära hjärtat "devalvera" på det här sättet. Det är nästan så man kan dra paralleller till vad man gjorde med det svenska försvaret, i princip fel med precis allt.

Satt och dödade tid med att kolla på high lights från V10-eran för någon dag sedan. Det intressanta var att jag reagerade som att det var något jag sett för första gången i mitt liksom, "wow, vad fan är det här för jävla maskiner?! Helt galet ju!" trots att det var under den tiden jag som knatte fanatiskt började följa herrarna som med tydliga anor från tidigare epoker lade grunden för min definition av racingförare.

F1 ska kännas sjukt att betrakta, det ska kännas som något ogreppbart i den mening att det nästan trotsar fysikens samt biologins lagar. Där var ljudet en så viktig aspekt, det var något som demonstrerade bilarnas potens, hur man (från vad jag fått beskrivet för mig) kände nedväxlingarna slå i bröstet om man stod tillräckligt nära banan. En oerhört viktig dimension man tagit bort och därmed knipsat av en pungkula. Jag kan förstå journalister och kommentatorer som vänder på frågan så här: Hur kul var det att sitta med öronpluggar och behöva hålla för öronen hela helgen? - Min PASSION till sporten räcker för att sitta en livstid i det ljudet. Saknar man passion och kärlek för det där oförklarliga och magiska i F1 så resonerar man på det sättet antar jag, man tror sig vara objektiv men utgår omedvetet från sin arbetsplatsmiljö.

Jag föraktar bakåtsträvare vars svar på allting är: "Vi har alltid gjort så här". Den inställningen har inte i F1 att göra. Men mitt förakt mot människor som rationaliserar och godkänner allt som sker i F1 nu för att inte uppfattas som enkla och bakåtsträvande människor, utan lite smartare än resten, föraktar jag lika mycket.

Att F1 varit en plattform och förlossningsrum för bilindustrins innovationer är jag mycket väl medveten om, men det har aldrig varit så här konstgjort och alltid varit en del i att pusha gränsen.

Svar: Jävligt bra skrivet Benjamin, du skulle njuta av att få köra en F etta/sportvagn från 70-80 talet, den mekaniska känslan helt fri från elektronikskräp och med en motorsång som ger föraren ståpäls, det är inte att vara bakåtsträvare, utan för att få uppleva känslan av riktig racing, bara mannen och maskinen i samspel utan konstgjord andning, det är den råa, äkta känslan som har försvunnit, hjärtat i all racing.
Brandon Lee

skriven
#15: Ghostface

Bra skrivet Benjamin !

skriven
#16: Tomi

Egentligen är ju hybridtekniken bra, problemet är bara att det är så sjukt kostsamt att få bilarna att gå snabbare än de gällande varvrekorden med hybridtekniken. F1 skall ju handla om att få bilarna att vara snabbare än tidigare oavsett vilken teknik som används. Det borde ju vara måttstocken-vi använder den teknik som får bilarna att gå snabbare än tidigare och som vi har råd med utan det ständiga gnället om kostnaderna...

Svar: Jag tycker att hybridtekniken hör hemma i vanliga vardagsbilar, inte i en F1 bil, racing ska i första hand handla om racing, inte om tekniska ovationer.
Brandon Lee

skriven
#17: freddie

här är ju ett exempel på att F1 har hjälpt till att driva utvecklingen framåt.
Och om man kollar på Kimis varv på Spa så är ju ljudet det jag verkligen saknar idag när man ser på formel 1

http://teknikensvarld.se/stridsfordon-90-utrustas-med-f1-teknik-182420/

Svar: Kanske dags att byta ut F1 bilarna mot stridsfordon 90?
Brandon Lee

skriven
#18: JoyBoy

Fullträff igen Brandon!
Vill samtidigt återknyta till förra artikeln och kommentarerna om tvåhjuligt.
Det som sker nu i F1 har ju skett i många andra motorsporter nämligen införande av all satans hjälpmedel för att göra två- och fyrhjulingar mer "lättkörda". Jag har följt ett otal antal motorsporter i mitt liv men synonymt är att jag har tappat intresse för många av dessa. Varför?? Jo, tekniken och pengarna dödar sporten.
Jag var ett fan av roadracing och följde 125, 250 och 500 cc-klasserna och njöt av skickliga ryttare som hade sina säregna körstilar och klättrade upp genom klasserna. För att dom var duktiga och belönades dom med styrningar i mindre men genuint duktiga stall som klarade av att överleva år efter år för att de hade duktiga killar som byggde bra hojjar, chassin och motorer.

skriven
#19: JoyBoy

Jävla laptop!
Fortsättning på inlägget innan.
Vem minns inte släkten Nietos alla förare, Gary Mc Koy, Jeremy Mc Williams, alla japanska ryttare. Duktiga förare belönades med att få klättra upp en klass och klarade sig oftast bra där och blev etablerade.
Numera känns det som att tekniken tar död på dessa genuint duktiga förare som behärskade hojjarna och dess karaktärer. Då fanns inte all anti-stall,anti-launch, och vad helvete allt heter som gör livet enklare på banan.
Vem kommer inte ihåg speedwayförmågorna hos dessa 500-ryttare som bl a Jeremy Mc Williams behärskade. MotoGP är själlös i mina ögon där knattar kan komma in och rida tack vare teknikens förmåga att ta bort elakheter i hojjarna som förarna var tvungna att behärska.
Samma symptom har drabbat F1 och numera är det bara Kimi Räikkönen som håller kvar mig i sporten. Saknar Montoya, Häkkinen, Prost, Hunt och till och med den Schumi som stred mot Mika.
Vete fan om jag orkar kolla någon mer 24 h Le Mans längre. Har tappat tilltron till motorsporten. Tyvärr!
Ge mig något okonstlat som gör att personen bakom styret eller ratten är den som sköter om alla hästarna i vagnen.


Svar: Förarna har blivit offer för all folkhempolitik inom racingen, livet är farligt man kan ju dö,.men det är inte meningen att åskådarna ska dö pga att de blir uttråkade av spektaklet, det enda riktiga racing som finns kvar är landsvägsracing på hoj.
Brandon Lee

skriven
#20: Doktor

Spot on! Bra skrivet!
Dagens F1 har nått sin absoluta botten peak. Jag är så jävla trött på att höra om att spara däck, spara bränsle, öppna bakvingen vid varje omkörning. Nä nu får det vara nog! Tomtarna i FIA har saboterat hela F1-cirkusen med sina tekniska restriktioner. Dessutom är dagens parkeringsbanor absurt tråkiga. Ett rykte som har cirkulerat är att Iran gör sig redo för ett eventuellt F1 bygge a la Tilke. Great Bernie!! Stöd ännu en diktatur som inte respekterar de mänskliga rättigheterna.

Vill ni se bra racing? Kolla på Moto GP eller V8 Supercar. Kolla på GTO. De körde nyligen i Paul Richard-banan i helgen och herrejösses så härliga dueller. F1 fansen kommer sakta men säkert vända ryggen och se sig för andra alternativ och jag börjar bli en av de...

Svar: Överdrivet mycket säkerhet/miljö tänkande blandat med önskemål från biltillverkare och virriga beslut av FIA:s senilmaffia, då blir det som det blir, F1 skjuter sig i foten och blir förvånade när det gör ont.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :