

Dags för Spa och "Run To The Hills" genom Eau-Rouge och Raidillon, en numera utslätad utmaning på grund av all säkerhetsiver, att ta vissa risker hör till sporten, tar man bort alla utmaningar, allt riskrelaterad förvandlas sporten till allmänhetens åkning utan nerv, man ska inte dö för sin sport men man bör leva upp till vad sporten handlar om, att ta vissa risker. I år når Netflix F1 nya höjder på Spa i form av sprintrace, jag har svårt att begripa hur FIA gänget motiverar sitt beslut att köra sprintrace just på Spa, vill man pyssla med jönseriet så bör man göra det på Kalle Anka banor som till exempel Hungaroring, att köra sprintrace på Spa är ett hån. Av de nu aktiva förare är Hamilton den med flest vinster på Spa, fem stycken, den senaste kom 2024 när stallkompisen Russel diskades, den som sticker ut negativt bland nu aktiva förare är Alonso, dubbla världsmästaren som har aldrig lyckats vinna på Spa, två andraplatser och en tredjeplats är hans bästa resultat i Belgien i fem olika stall. Spa sägs ju vara den ultimata förarbanan där världsmästarna glänser, Schumi vann sex gånger, Senna fem, Räikkönen fyra, Hamilton har fem vinster och Alonso noll , otur eller saknas det lilla extra hos Alonso?
Setup arbetet på Spa hör inte till de enklaste på grund av bandesignen, man kan vara snabb på banans första och tredje del om man väljer att köra med lite vinge, vill man vara snabb på den mer tekniska andra delen med ett antal medelsnabba kurvor i nerförsbackar bör man köra med lite mer vinge. Väljer man det första alternativet med lite vinge måste man skapa en lucka på den första delen av banan för att hålla undan på den andra tekniska delen, väljer man det andra alternativet måste man skapa ett försprång på den tekniska delen på banan för att kunna hålla undan för de med lite vinge på på den tredje delen av banan, att hitta en setup som fungerar på banans samtliga delar är svårare än svårt, men om man har en riktigt välbalanserad bil så kan man med lite tur hitta en kompromiss som ger utdelning.
Det blir intressant att se hur toppstallen lyckas på Spa, Mercedes var snabba ifjol, McLaren har den bäst balanserade bilen, Ferrari kommer med en uppdaterad bakvagnsupphängning med mer antilift som bör innebära att de kan köra bilen lägre utan att plankan slits för mycket, RBR kommer även de med uppdateringar och har en bil som är bra genom snabba-medelsnabba kurvor och på rakor, läge för tre olika stall på podium?
Väderprognoser just nu siar om temperaturer mellan 18-22 grader, halvklart till molnigt och risk för några skurar, dock inga större mängder, hur det blir i slutändan återstår att se, blir det rikligt med regn så kan stallen från mittfältet blanda sig i kampen om podiums om de chansar rätt med setup.
Det om Spa, det har skrivits mycket om Horner som fick sparken som stallchef hos RBR, jag personligen tycker att media överdriver stallchefens roll i det hela, en stallchef är lite som en politiker, en som fattar beslut efter förslag från sakkunniga tjänsteman. En stallchef varken designar eller bygger bilar, om stallets bilar inte fungerar hänger ihop vad designers-ingenjörer pysslar med, inte på vad stallchefen gör.

Dagens grid girls skulle gärna vara på plats under racehelgen, så även jag, men det finns annat i livet som pockar för uppmärksamhet, sommaren är kort.
Amen,..må sommarhettan vara med er.
Har sett på Tik Tok på senare tid att förarna får värsta dagis till 1.a klass frågorna ifrån journalisterna om att ett exempel om ”Pingviner har knän?” Eller om olika tecknande filmer som Hitta Nemo fy fan vad pinsamt, inte som tidigare om de själva eller sporten som det ska vara fy fan vad pinsamt.
skriven