TIRE MANAGEMENT

 
 
 
Belgiens GP blev ett race där allt handlade om däckshantering precis som jag förutspådde i det föregående inlägget, den här gången var det Mercedes som drog det längsta strået, det blev Russel som korsade mållinjen först, en förare som inte direkt är känd för att vara en som tar hand om däcken. Nu var det inte Russel i första hand som tog hand om däcken utan bilen, och precis som senast med McLaren kom det stallorder, Hamilton hade farten att ta sig förbi, men stallets meddelande till Hamilton "ni får köra om det men ni måste vara extra försiktiga" betydde i klarspråk att han skulle inte attackera Russel utan hålla sig bakom honom. Piastri tog tredje platsen, men kunde inte på allvar utmana Mercedes duon om segern, teamkollegan Norris var aldrig riktigt med om kampen på en podiumplats, precis som ett antal gånger tidigare under årets säsong gjorde han en dålig start och första varv, han trivs bättre i rollen som en "underdog" än en vinnarkanditat. Verstappen gjorde vad han kunde, men RBRs "trippel DRS" har satts ur funktion av uppdateringar som Neweys efterträdare har tagit fram. Noll rake som i dagens race är lika med ingen "trippel DRS", visst körde RBR med en bakvinge stor som en fotbollsplan, men ju större vinge och ju mer downforce desto större fartökning fick man förr med "trippel DRS" aktiverad, idag hände ingenting. Ferrari höll inte måttet som väntad, Leclerc som fyra och Sainz som sjua gjorde ingen glad i Maranello,och  Perez rasade ihop som ett korthus med sitt trestoppare, startar man från andra rutan bör man prestera bättre än en åttonde plats i mål, de sista poängen gick till Alonso och Ocon på behörig avstånd. 
 
I F2 gjorde den blivande F1 föraren Bearman inte mycket väsen av sig, han klantade till det direkt i början av racet och tvingades bryta. Lite bättre gick det för Prema kollegan Antonelli som slutade på en nionde plats, dock har jag fortfarande svårt att se honom som en kanditat till en Mercedes sits nästa år, Mercedes behöver en mer rutinerad och jämn förare som stallkompis till Russel, Wolff skulle nog mer än gärna se Verstappen i den andra bilen. 
 
I F3 blev det inga nya poäng varken för Beganovic eller för Lindblad, den förstnämnda slutade på en elfte plats, den sistnämnda tvingades bryta racet när han fastade i grusfållan efter att ha blivit knuffad av banan. Samma öde till mötes gick Taponen som gjorde ett inhopp i F3 serien,  fick en smäll av en annan förare och blev stående utanför banan. Det var intressant att följa Taponen under racehelgen, han fick 45 minuter för sig att lära bilen under den fria träningen, det skiljer ganska radikalt mellan en FR bil och en F3 bil som till exempel antalet hästkrafter, DRS, handkoppling och så vidare. Tuukka hanterade det hela rätt så bra, var sexa under den fria träningen, tog trettonde rutan i kvalet där han slog båda sina stallkamrater hos ATR, och slog sedan en av dem i sprintracet, dock räckte inte ATRs bilar till att kämpa om framskjutna placeringar. Tuukka gjorde en debut med mersmak, han kommer vara med och kämpa om mästerskapstiteln nästa år i F3 förutsatt att han hamnar i rätt stall, ingen vinner titlar i en dålig bil. 
 
Dagens grid girls är redan i semesterstämning, jag med, det behövs en paus från racing, nu är det jaktsäsong på mördarsniglar som gäller. 
 
Amen,..må F1 semestern vara med er.   
 
PS. Russel fick vara vinnaren av Belgiens GP bara en kort stund, han diskades efter racet på grund av en för lätt bil. DS.   
 
      
      
     
 
 

AFTER RAIN COMES SUNSHINE

 
 
Rainman Verstappen slog Leclerc med sex tiondelar, men det är Leclerc som startar morgondagens race från pole, Verstappen från ruta elva, huruvida den sistnämnda kommer kunna blanda sig i kampen om podiums återstår att se. Bredvid Leclerc i första ledet startar Perez som tog sig vidare från kval två med tre tusendelars marginal före Albon, tre tusendelar som kan rädda hans karriär tills vidare om han lyckas i racet. Hamilton kvalade ut Russel och startar racet från tredje rutan, bredvid sig har han Norris som slog Piastri som startar från tredje ledet tillsammans med Russel. Sainz var snabbare än Leclerc både i kval ett och kval två, men i kval tre hittade han inte farten och fick stryk av Leclerc med sju tiondelar, ruta åtta är han knappast nöjd med. Alonsos rutin räckte till att ta honom till kval tre och väl där till nionde rutan, sist i kval tre hamnade Ocon som slog teamkompisen Gasly.
 
Albon missade som sagt var kval tre med tre tusendelar och startar racet från elfte rutan, Gasly i ruta tolv lär inte vara glad över att bli slagen av Ocon, Ricciardo slog Bottas med en tiondel och startar racet från sjunde ledet bredvid Valtteri. Stroll som hade en närkontakt med muren tidigare blev slagen av Alonso med 0,5 sekunder hamnade i ruta femton, Hulkenberg slog Magnussen, Tsunoda som kommer att starta racet från sista rutan fick artonde tid, Sargeant fick stryk av Albon med hela 1,5 sekunder och Zhou av Bottas ännu mer, 2,2 sekunder är en evighet.
 
Rainman satte idag alla på plats med besked på en blöt bana i en bil med bakvinge stor som ett fotbollsplan, racet imorgon kommer handla om något helt annat på en torr, betydligt varmare bana, nämligen däckshantering, vem har bilen och föraren som tar hand om däcken bäst. Leclerc startar från pole men har inte bil bra nog att vinna med, Perez vill vinna men lär inte göra det, Hamilton är sugen på podium nummer 201, Norris vill ha en revansch för den snöpliga andra platsen i Ungern, Piastri vill bevisa att förstaplatsen i Ungern var ingen tillfällighet, torpeden Russel kommer tjurrusa in i första kurvan med Sainz hack i häl, resten av gänget är statister. Ingen vågade köra kvalet med utpräglade regninställningar med tanke på morgondagens race på en torr bana, men hur man har ställt in bilen varierar, vissa kommer vara snabba på banans första och tredje del, andra som till exempel Verfstappen idag på den tekniska andra delen, får man ett tillräckligt försprång på den andra delen kan man försöka hålla undan med hjälp av DRS på den första och så vidare. 
 
Det om kvalet, Renault har gjort gällande att de slutar leverera motorer till F1 som bör vara lika med att Alpine är till salu , och att det jobbet kommer skötas av den gamla skojaren " skulle du köpa en begagnad bil av den här mannen", Flavio Briatore, Andretti lär vara sugen och lär kunna fixa fram finansiella muskler stora nog att genomföra köpet. Hos HAAS har stalledningen drabbats av en kortslutning, att anlita Ocons tjänster är att tigga om problem, och Sainz fiskar efter en toppsits men lär inte få någon, han är en duktig förare men inte av världmästarmaterial. Hos Sauber-Audi har den icke dynamiska duon Seidl-Hoffman fått flytta på sig till förmån för Binotto, ett bra beslut av Audi, Seidl och Hoffman är två klåpare som inte har gjort något annat är bråkat med varandra och anställt ett antal fördettingar som andra stall har dumpat, mycket svågerpolitik, Audi borde kicka även medelmåttan James Key som har aldrig åstadkommit något bra. 
 
Nog om F1, i F3 lyckades Beganovic vinna sprintracet tack vare den omvända startordningen, tolfte platsen från kvalet till huvudracet förvandlades till pole i sprintracet, bra jobbat av honom men jag tycker att den omvända startordningen suger, jag begriper inte vitsen med att ett misslyckat kval belönas med en pole till sprintracet. Jag försökte även följa F2 sprinten, men struntade det till slut eftersom några regndroppar var lika med en rödflagg, vad är vitsen med att ta med sig regndäck om man rödflaggar så fort det regnar. 
 
Dagens grid girl har den obligatoriska utrustningen för Spa, paraplyn, men hoppas och tror att den inte behövs imorgon. 
 
Amen,.må paraplyn vara utan er.         
 
   
  
   
 
   
 
     

BATTLE OF ARDENNES

 
 
Dags för sista racet innan sommaruppehållet, och inte på vilken bana som helst utan på den bästa av de alla, Spa-Francorchamps. Till år har stora delar av banan fått ny asfalt som är lika med bättre greppnivå och snabbare varvtider, i alla fall på en torr bana, blir det regn som det brukar bli vid någon tillfälle under racehelgen kan en ny asfalt bli en utmaning. Just nu siar väderprognoser om lätta skurar under fredag, mycket regn under lördag och halvklart med en del sol på söndag, med andra ord, en mardröm ur set up synpunkt. Några kommer säkert chansa under kvalet med torrinställningar, andra satsar på set up för blöt bana eller gör en kompromiss set up mellan torrt och  blöt underlag, hur man än väljer så bäddar det omväxlande väderläget för överraskningar bland poängplockare. 
 
Spa är lika med aerobalans, man kör med lite vinge och förlitar sig på att det mekaniska greppet i samarbete med optimal aerobalans sköter arbetet, problemet består av att hitta den optimala aerobalansen för samtliga delar av banan. Den första och den tredje delen av banan är riktigt snabba, den mer tekniska andra delen betydlig långsammare. Vill man vara snabb på det första och det tredje banavsnittet , väljer man set up därefter och hoppas att man kan bygga upp ett försprång innan banavsnitt två för att hålla undan för de som har satsat mer på att vara snabba just  genon banavsnitt två, det i syfte att bygga upp ett försprång för att kunna hålla undan genom tredje och första delen av banan, med andra ord, det ena tar ut det andra om den optimala aerobalansen saknas. Nu brukar det vara som så att endast bilarna från toppstallen har tillräcklig bra aerobalans för att kunna vara snabba överallt på banan, de andra får chansa på mellan banavsnitt ett-tre eller banavsnitt två, men som sagt var, blir vädersituationen som det ser ut att bli just nu så kan vad som helst hända.
 
Så, vem eller vilka kommer dominera racehelgen? Inte helt lätt att sia om, Verstappen hade det svårt på den icke omkörningsvänliga kartingbanan senast, men Spa med sina snabba-medelsnabba kurvor är i normala fall en bra bana för RBR, i alla fall på torrt underlag med hårda däck. Problemet för RBRs del är att de senaste tidens icke Newey relaterade uppdateringar  inte har lirat ihop med Neweys designkoncept, så på sätt och vis har de tagit ett steg framåt och två bakåt, det är mer så att RBR har stagnerat än att andra har gjort framsteg. McLaren är just nu mer en Newey inspirerad RBR kopia än orginalet, utvecklingsarbetet i Pierre Wachés  regi fungerar inte som väntat, RBR borde ha lyssnat på Newey som i förväg varnade om vad som komma skall om stallet genomförde vissa av de planerade uppdateringar av hans grunddesign. Så rätt han hade, den gode Newey, RBRs fenomenala aerobalans på samtliga typer av banor är borta, ägget är inte klokare än hönan, jag sagt det förr och jag säger det igen, Newey är utan konkurrens den största stjärnan i F1 cirkusen. McLaren har just nu en lite bättre aerobalans än RBR, och både Mercedes och Ferrari bör vara mer konkurrenskraftiga på Spa än de var på Hungaroring. Bakom de fyra kan det bli lite hur som helst beronde på hur man lyckas med inställningar kontra vädret, dock är inte dagens F1 bilar lika känsliga för set up förändringar som förr, några riktig utpräglade regninställningar behövs inte på samma sätt, dagens bilar är mer av all round typ. 
 
 
All nödvändig information finns att hämta från bilden här ovan, tvåstoppare är det vanliga med någon eller några kommer säkert chansa på ett stopp, och då i första hand stallen från mittfältet. Däcken utsätts för höga belastningar, inte lika höga som i Silverstone eller Suzuka, men de får jobba hårt, så man måste se till att man under kvalet har grepp kvar även i slutet av kvalvarvet. 
 
Det om Spa, det varit rätt så roande att läsa medias och fansens reaktioner till Verstappens radiotrafik på Hungaroring, pratar man PK språk är det inte bra, säger man vad man tycker i stridens hetta  med några icke PK relaterade ord är det inte bra heller. Bestäm er nu, ska man köra med PK-PR relaterat fikusspråk eller säga vad man tycker och tänker utan några omsvep, ni kan ju alltid lämna in en orosanmälan om det kniper, jag kan bara hålla med Max om allt gnällande, "they can all fuck off".
 
Nog om PK språk, Indycar hade även de en racehelg i Toronto, mycket gick som vanligt, bilar som hamnade i muren, bilar som flög genom luften, bilar som körde på varandra och hakade i varandra, riktigt free style racing med andra ord. Den svenska Indycar trion hade ännu en rutten helg, Lundqvist blev trettonde, Ericsson tjugoetta och Rosenqvist som klassades som tjugotrea tvingades bryta racet. I Indycar precis som på all racing är det viktigt att slå stallkompisen, gick så där för svensktrion. Ericssons stallkompisar hos Andretti, Herta och Kirkwood slutade på första och andra plats i racet, Lundqvist stallkompisar hos Canassi, Dixon, Palou och Armstrong slutade på en tredje, fjärde och en femte plats, och Rosenqvist stallkompis hos Meyer Shank, Malukas blev sexa. Jag undrar hur länge fansen i Sverige orkar följa sina hjältar i Indycar, grädden i moset blev att det var Ericsson som såg till att Rosenqvist fick bryta racet, snacka om att flytta på sig under inbromsning.
 
I WRC gjorde Kalle Rovanperä ett inhopp och vann racet i vanlig ordning, Kalle tar ju ett mellanår och pysslar med lite annat bortsett från rally. Han har testat banracing för första gången i sitt racingliv i Benelux 911 serie, Kalle lärde sig bilen och banorna snabbt och hamnade på podium. Jag ser framemot hans test med en F1 bil, han har Red Bull som sponsor, jag tror att han skulle kunna bli framgångrik även i F1, har man talangen och farten i sig så brukar det inte spela någon roll vilken typ av bil man kör. 
 
Dagens grid girls gillar alla typer av bilar såväl bakom ratten eller som passagerare, någon som vill låta tjejerna åka med?
 
Amen,..må PK-PR fikusspråket vara med er.