THE LION CITY

 
Dags för köbildning i Singapore, dock inte på den "gamla" banan...
 
...utan på den "nya". Så, var i ligger skillnaden? Jo, kurvorna från kurva 16 till kurva 19 är borta på grund av byggarbete, så nu har man där istället en 400 meter lång raksträcka, något som ger en kortare bana med något snabbare varvtid, och möjligen även en ny, liten möjlighet att testa sina omkörningsfärdigheter. I vanliga fall är det mycket svårt att ta sig förbi på den här trånga stadsbanan med sina långsamma 90 graders kurvor, en bana  som kräver mycket downforce och traction, men även bra bromsar,visst låter det som en typisk RBR bana och är det också, ingen kommer matcha RBR i Singapore. I och med att banan har blivit av med några kurvor, man är nere från 23 till 19,  har den även blivit lite mer rytmisk, men en stadsbana är en stadsbana, gasa-bromsa, gasa-bromsa, stop and go för hela slanten. Ett stopp brukar vara den vinnande strategin i Singapore, ett depåstopp tar cirka 28 sekunder, så ingen vill göra flera stopp om man inte är tvungen till det. Dock kan ett SC ingripande öppna för en gratischans om man råkar befinna sig på rätt ställe på banan när säkerhetsbilen kommer ut, något som inträffar nästan varje år, murarna ligger nära, greppnivån från banan är ojämn på sina ställen med alla vita linjer och  ibland lösliggande lock för avloppbrunnar, regnar det så sitter någon eller några garanterad i muren. 
 
Däckslitaget är inget problem i Singapore så länge man har tillräckligt med traction ut ur långsamma kurvor, men har man ont om den varan så slits bakdäcken rätt så snabbt med höger bak i spetsen, och som sagt var, så är downforce och traction samt bra bromsar vägen till framgång i lejonstaden. Vädret lär bli som det brukar vara så här års i Singapore, varmt och fuktigt med risk för åskskurar, så 62 varv kommer driva musten ur ballasten i sittbrunnar, ett mentalt kalsongryck som kostar några liter vätska. 
 
Det om Singapore och F1, jag brukar inte titta på Indycar, men gjorde ett undantag för att kika på sista racet hos en polare som följer redneck serien, även om jag inte gillar Indycar så gillar jag Laguna Seca där finalen gick av stapeln, en bana där även jag har snurrat runt både på två och fyra hjul. Vilket finalrace man fick beskåda, det blev en riktig skrattfest med alla klanterier ute på banan, Dixon körde på Herta som körde på Veekey,  Lundgaard körde på Rahal som i sin tur körde på Vips, Newgarden snurrade, Ericsson körde på Rosenqvist, DeFrancesco på Malukas, Blomqvist snurrade, Ferrucci körde på Palou, Castroneves på Herta och så vidare, 8 SC och 27 klantskallar i bilar som ser ut som Beach Buggys med elefantöron och en akvarie på topp. Parodin av racing på Laguna Seca tillskrivs den nya asfalten som bjöd mycket grepp på racelinjen men lite utanför den, redan under träning och kval var några utanför banan. Jag för min del tycker att det är en dålig ursäkt, även F1 kör lite då och då på nyasfalterade banor utan att man för den skull kör på varandra i parti och minut, påkörningsfesten blev snarare en fingervisning om skillnaden i förarkvalitéen mellan Indycar och F1. Lite kul på så sätt att många Indycar fans, och då inte minst i Sverige, har vid upprepade tillfällen påpekat att det är förarnas körskicklighet som avgör i Indycar, inte bilen som i F1.Så, om farsen i Laguna Seca nu var en uppvisning av Indycar piloternas körskicklighet borde de sadla om att köra en sopbil istället, eventuellt en golfbil även om det kan bli halt på gräset utanför green. Jag tackar och bockar de 27 klantskallarna för skrattfesten, det sägs att ett gott skratt förlänger livet, helgens skrattfest gjorde en nästan odödlig, tusen tack herrarna Palou&Co.  
 
Dagens grid girls är redo att ta sig an nattens förlustelser i Singapore, det finns mycket annat att göra i lejonstaden än kika på köbildning.
 
Amen,..må nattens förlustelser vara med er.     
     
     
 
   
 
    

Kommentarer :

#1: Eric

Finns det någon bana kvar som du tror att något annat team kan utmana Redbull på? Eller rättare sagt, Verstappen.


Svar: Nej, jag tror inte det, sent på året och de flesta satsar det mesta av sina resurser på nästa års bil, svårt att ta in RBRs försprång. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#2: Spelwilly

Av någon anledning har jag plågat mig igenom några Indy race I år för att försöka förstå varför det fasionerar folk. Racet I söndags var ett kvitto på ett fantastiskt slöseri av min tid. Jag saknar ord.

Svar: Det var en riktig folkrace upplevelse, man väntar ju inte så mycket av Indy, men inte ens 15 åringar i F4 kör så illa, helt huvudet under armen. Ha det bra Willy.
Brandon Lee

skriven
#3: carl

hör nu här
skicka inte ut dom där i mina kvarter i sopbilar jag är rädd om min bil som ibland står på gatan utanför verkstan.Ska bli kul att se om han kör hem det denna helgen.

Svar: Ha ha, jag lovar, jag ska hålla dem borta från ditt kvarter, de får härja hos mig istället. Ha det Carl.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Näe men Indycar är piss titta bara på hur bilarna ser ut. Det enda som är fantastiskt med Indycar är hur någon lyckats få amerikanarna att tro att det är bra och satsa så pass mycket pengar på det som de gör.
Brandon, vad är det som gör Albon så otroligt bra i år med tanke på det material han sitter i ?
Ha det gott!

Svar: Albon är en bra förare men årets Williams är också snabb på vissa typer av banor, mest på grund av att den saknar downforce, bristen av downforce är bilens styrka, hur konstigt det än låter, blir intressant att se hur den klarar de långsamma kurvorna i Singapore, om den har tillräckligt med traction. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :