STARS AND STRIPES

COTA är en Tilke skapelse där tysken körde banprofilen från några utvalda europeiska banor i en mixer, lika delar av Silverstone, Hockenheim och Turkiet, slutresultatet blev en totalt orytmisk bana med brutalt ojämn asfalt som bjuder up till porpoising dans för ground effect konceptet. COTA i år är lika med ett sprint race spektakel för Netflix fansen, för stallen är det lika med bara en timmes fri träning, något som kommer innebära  problem med set up arbetet, bottnar bilen på banans ojämnheter blir det ett porpoising party utöver det vanliga. Mercedes har haft en hel del problem med porpoising, till COTA har de med sig ett helt nytt golv, något märklig tajming för ett nytt golv kan man tycka med tanke på bara en timmes fri träning och det mycket ojämna underlaget, men fungerar golvet på COTA lär det fungera även på andra banor. Mercedes tekniska chef James Allison hoppas på några rejäla framsteg med nya golvet, själv jobbar han inte med årets bil utan med nästa års dito, dock lär det nya golvet vara en del av 2024 års designkoncept som enligt Mercedes innebär att man tar fram en helt ny bil.
 
RBR brukar köra sin bil med lägre ride height än någon annan, på en ojämn bana som COTA skulle det innebära problem för andra stallen, dock ej för RBR vars designkoncept skapar en active ride liknande autojustering av ride height, det blir intressant att se hur McLarens RBR kopia hanterar det ojämna underlaget på COTA. McLaren fick en present av Pirelli i Qatar i form av påtvingade däckbyten som bäddade för Piastris andra plats, han har ännu så länge inte lärt sig att ta hand om däcken, Norris som kan det kunde ha tagit sig förbi i slutet av racet men hindrades av stallorder och fick nöja sig med en tredje plats. COTA har ett antal snabba-medelsnabba kurvor, men även några långsamma som har varit McLarens akilleshäl i år, för Ferrari har det varit tvärt om, bristfällig aerobalans genom snabba-medelsnabba kurvor men mycket traction genom-ut ur långsamma, COTA kräver både downforce-aerobalans och traction, något som kan bädda för en mer jämn fajt mellan McLaren och Ferrari. 
 
Att någon skulle kunna hota RBR på COTA håller jag osannolikt med tanke på deras välfungerande "active ride", men trekampen mellan McLaren, Ferrari och Mercedes kan bli sevärd om Mercedes nya golv levererar, vem-vilka tar hand om restpoängen blir en fråga om dagsformen, men HAAS kommer med ett större uppdateringspaket och är sugna på att ta tillbaka nionde platsen från AR i konstruktörsmästerskapet. Vädret i Texas så här års kan innebära både sol och regn, hur det blir under racehelgen återstår att se, att till exempel ha sprint race på en blöt bana och huvudracet på en torr skulle kunna möblera om raceresultaten rätt så ordentligt.
 
All nödvändig irformation inför racehelgen finns att hämta här ovan, i racet är det medium och hård som gäller eftersom mjuka inte överlever många varv, huruvida man kommer få upp däcktemperaturen "inom fönstret" eller inte avgörs av bantemperaturen. 
 
Dagens grid girls är tvättäkta stars and stripes brudar, ju fler desto bättre.
 
Amen,..må höstens sista suck vara med er.   
 
    
 
 

Kommentera inlägget här :