SAME OLD STORY

 
 
Verstappen tog sin femtonde vinst för året och den femtionde totalt från startruta sex, det gamla vanliga med andra ord, hos Mercedes jublade man över Hamiltons andra plats...
 
...tills det var dags för en FIA besiktning av plankan efter racet och Hamilton diskades på grund av för mycket slitage i plankan, samma öde drabbade även Leclerc. Så, hur kommer det sig att Mercedes och Ferrari inte hade bättre koll på den här detaljen? Som jag nämnde i det föregående inlägget så körde Ferrari sin bil ovanligt lågt under racehelgen på en bana som är mycket ojämn, Mercedes i sin tur kom till en sprinthelg med ett nytt golv, något som inte var helt genomtänkt med tanke på att man under en sprinthelg har bara en timmes fria träning på  en mycket ojämn bana. Det mesta av den timmen går åt att hitta fungerande set up, någon längre race sim hinner man inte med så man saknar data hur mycket slitage blir det av plankan under en längre stint. Hur kommer det sig att RBR inte drabbas av plankslitaget trots det att de kör sin bil med lägre ride height än någon annan? RBR har Neweys finurliga "aero active ride" som ser till att bilen alltid håller optimal ride height oavsett underlaget, det har varken Mercedes, Ferrari eller McLaren, alla tre har kopierat delar av RBRs aeropaket, men saknar fortfarande information om hur RBRs aeropaket jobbar ihop med det mekaniska. Till COTA hade RBR skruvat lite mer vinge fram för att spara på bakdäcken, något som kostar varvtid i form av understyrt med mjuka däck, men fungerar mer tillfredsställande med medium-hårda. Nu var det ju inte enbart RBR som skruvade lite extra vinge fram till COTA, men deras bil tappar mindre i varvtid än de andra tack vare Neweys "aero active ride" som mer framgångsrikt kompenserar förlusten av greppnivån i  framändan in i-genom kurvor.  
 
I och med diskningen av Hamilton och Leclerc tog Norris andra platsen och Sainz tredje, Perez ökade avståndet till Hamilton som nu är uppe på 39 poäng, Sargeant fick sin första och förmodligen även sista poäng i F1 och så vidare. Racet blev hyggligt underhållande tack vare olika depåstrategier och DRS omkörningar, ju mer vinge man kör med desto effektivare fungerar DRS, dock skulle jag gärna vilja slippa se dessa DRS omkörningar, att trycka på en knapp har ingenting med körskicklighet att göra.
 
Det blir intressant att följa hur nära McLaren Mercedes ligger när deras bil körs med ridrheight som inte sliter ut plankan, nästa racet i Brasilien borde passa Mercedes men även McLaren, huruvida någon av de kan hota RBR låter jag vara osagt, men Mercedes tog en dubbelseger 2022 i Brasilien.
 
Dagens grid girls har koll på slitaget när man rullar hatt, snart är det dags för Las Vegas där man verkligen kan rulla hatt, hur racingen blir på en fantasilös stadsbana återstår att se.
 
Amen,..må livets goda vara med er.     
 
   
 
  
 
     

Kommentarer :

#1: Putte

Tjena! Saknar ärligt talat vanliga racehelgerna mer än dessa sprinthelger....de bästa teamen och bilarna är ju alltid i toppen ändå. Vi har en racehelg i Mexiko innan det är dags för Brasilien;)! Där är banan slät och fin och alla får chansen att "fila" på sina uppdateringar.

Svar: Ja, men jag menade nästa race, inte det under den här helgen, Mexiko är bara en parentes utan betydelse på grund av att det säger ingenting om aerodynamiken och är därmed en värdelös testbana, Brasilien är äkta vara. Ha det Patrik.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :