IMOLA INSTRUCTIONS

 
 Dags för Imola, och årets första omkörningsfest? Nja, inte direkt, banan är byggt 1953, den är smal och bjuder inte alltför många omkörningstillfällen, här får man jobba på det "gamla sättet" att ta sig förbi, det vill säga utan DRS "magi". Även om Imola saknar långa raksträckor är den rätt så bra att testa på, den är rytmisk med många medelsnabba kurvor och saknar stadsbanornas trista 90 graders svängar, här är det lättare att få en uppfattning om huruvida aeropaketet fungerar som det var tänkt, och om den rätta balansen finns där.  På grund av banans icke omkörningsvänliga karaktär är det viktigt att lyckas i kvalet, och det speciellt i år när FIA åter igen lanserar en totalt onödig nymodighet, nämligen att man inleder kvalet med hårda däck i kval ett, kör sedan med medium i kval två, och slutligen med mjuka i kval tre. Så, vilka kommer vinna på det nya kvalformatet och vilka kommer förlora på det? Det blir som vanligt, de med välbalanserade bilar som alstrar mycket downforce och klarar av att snabbt få upp däcktemperaturen "inom fönstret" även med hårda gummiblandningar blir vinnarna, och de som saknar allt det förstnämnda blir förlorarna, de stora stallen tjänar på FIAs pajaseri, de små förlorar på det.
 
Nytt för i år är även hur regndäcken hanteras, tidigare hade man regndäcken i  däckvärmare under två timmar i 40 grader, i år behövs inte däckvärmare enligt Pirelli, utan årets regndäck bjuder bättre grepp utan uppvärmning än fjolårets med däckvärmare. Hur det blir i praktiken återstår att se, Pirelli har misslyckats förr ett antal gånger, och kommer att göra det igen. De nya regndäcken sägs vara första steget mot det nya,däckvärmarfria F1, i mina papper är det idioti att skicka ut bilarna med kalla däck, det blir svårt för förarna att hantera en bil som har bra grepp in i depån med varma däck, och inget grepp alls ut ur depån med kalla. Man kommer att tappa många placeringar i ett jämn race under utvarvet med kalla däck, eller kör av när man desperat försöker hålla bakom sig de med varma däck, mer underhållande enligt FIA-LM, farligt effektsökeri enligt mig.
 
Imola är inte enbart banan som inleder Europa säsongen i F1, utan även banan som inleder den stora uppdateringsracet, i stort sett alla kommer med omfattande uppdateringspaket eftersom banan som sagt var är rätt så lämplig som en testbana. På Imola brukar man ta beslutet om riktningen av utvecklingsarbetet under resten av säsongen, till exempel har både Mercedes och AR har med sig ett omfattande uppdateringspaket som ska hjälpa dem att hamna på rätt spår, väljer man rätt alternativ kan det leda till många värdefulla poäng, väljer man fel är säsongen mer eller mindre över.
 
Så, vilka eller vem kommer att dominera på Imola? RBR, utan tvekan, det räcker att titta på banproifilen så inser man att det här är en RBR bana, bakom dem kommer det förmodligen hända lite mer. De bilar som gick bra på stadsbanor kommer inte fungera lika bra på Imola, och de som hade problem med 90 graders svängar kan mycket väl repa sig där, allt hänger på bilens balans och huruvida man lyckas i kvalet, får man inte upp däcktemperaturen i kval ett är racehelgen förstört.
 
 
Pirelli tar med sig de mjukaste gummiblandningar till Imola, grepnivån från asfalten är låg, att lyckas på Imola kräver som sagt var en välbalanserad bil som svarar på set up justeringar, och en depåstrategi som hjälper till i jakten på en framskjuten placering i racet. Väderprognoser siar om en blöt racehelg, regn under både fredag, lördag och söndag, så vi lär få se huruvida Pirellis nya regndäck håller måttet om FIAs nya kvalformat regnar bort. Varje förare tilldelas  3 set hårda, 4 set mediums och 4 set mjuka plus 4 set intermediums och 3 set regndäck, vore kul om alla kom till användning, både under kval och race, det behövs lite extra krydda från vädrets makter för en spännande rachelg på Imola.
 
 
Det om Imola, AR och Bottas har haft vissa problem att hitta farten i år, så Bottas har bytt stall inför Imola, han har lämnat AR och har skrivit på för CC, Cheezy Cheeze. Valtteri kommer att leverera pizzor som mästerkocken Sara har trollat fram när han inte kvalar eller kör ett race, tajmingen med stallbytet blev perfekt med tanke på att Italien är pizzas hemland.  Jag har inte haft möjligheten att kika närmare på Valtteris nya bil, men hjulupphängningen fram ser ut att vara genialisk liksom de öppningsbara DRS sidovingar som förbättrar balansen genom snabba kurvor och  valet av trehjulingskonceptet som drastiskt minskar däckslitaget, jag önskar Valtteri lycka till i hans nya stall, må den bästa pizzan vinna.
 
I Miami var det ok med damerna på bilden här ovan...
 
...men inte med dessa, cheerleaders vs gridgirls, snacka om hyckleri på FIA-LM manér, var i ligger skillnaden?
 
 
Dagens grid girl är just en grid girl i Ferrari färger, men skulle även fungera som en cheerleader,.är det bra så FIA-LM?
 
Amen,.må FIA-LMs hyckleri vara med er.    
 
PS. Imola racehelgen är inställt, Monaco nästa, vi hörs.DS
 
    
 
 
      

Kommentarer :

#1: uffe_a

Race inställt!!

Just som man sitter och tittar på gamla filmer från Imola och läser namn som Tamburello, Villeneuve, Aque Minerali och Rivazza. Så plingar det till i telefonen att racet är inställt.

skriven
#2: Krister

Tråkigt att racet är inställt. Men naturligtvis ett helt korrekt beslut (hela regionen står under vatten). Vi får se fram emot nästa race.
Ps. Hoppas det går väl för alla som drabbats av översvämningen. Ds
//Krister

skriven
#3: Crusse

Som vanligt en bra sammanfattning, synd att race är inställt och kan bara hålla med varför. Keep it up Brandon.....

skriven
#4: Peter

Så vidare till årets skit rejs Monaco pust å så vill man ta bort Spa !

skriven

Kommentera inlägget här :