MAXIMUM OVERDRIVE

 
 
Årets första race är historia utan att det blev historisk, en alltför enkel RBR dubbel som knappast blir årets sista för deras del, så bra är årets RBR. Det blev dessvärre precis som jag befarade, Max tog starten och försvann i periferin, Perez fick ge sig på första varvet när Leclerc tog sig förbi, men reparerade skadan senare när han tog över andraplatsen från monegasken. Leclerc låg sedan länge på en säker tredjeplats tills Ferrari PU gav upp, det sägs att Ferrari har jobbat en hel med att förbättra tillförlitligheten, något som inte märktes idag, Maranello gänget fortsätter med att skjuta sig själv i foten.  Sainz i sin tur hade en mindre lyckat första racehelg, ett svagt kval följdes av ett svagt race, Sainz är tok för ojämn i sina prestationer, upp som en sol, ner som en pannkaka är hans melodi, Ferrari skulle må bra av att ha en starkare andraförare. Alonso tackade och tog emot när Leclerc tvingades bryta racet, först tog han sig förbi Hamilton, sedan Sainz, skapligt förnedrande både för den förstnämnda och den sistnämnda.  AM köper PU, växellåda och bakvagn från Mercedes, kundteamet slog fabriks dito, att Ferrari skulle ta stryk av AM fanns inte innan racehelgen, men Ferrari dras ju med däckslitage av tredje graden, Leclerc klarar av att hantera det rätt så bra, Sainz gör det inte. Hamilton blev bäst hos Mercedes med sin femte plats i mål i en bil som inte håller måttet, och den skadeskjutna Stroll sexa före Russel. Bottas tog en hedrande åttonde plats i en AR som just nu saknar kapacitet att kriga med AM och Mercedes om titeln best of the rest, Gasly i en Alpine med mjuka däck jagade i kapp Bottas som hade slitna hårda men lyckades aldrig ta sig förbi, bra jobbat av Gasly som startade racet från sista rutan, den sista poängen gick till Albon som varv efter varv lyckades hålla Tsunoda på behörig avstånd ända fram till målflaggan.
 
Sargeant tog tolfte platsen bakom Tsunoda, en bra debut av jänkaren, Magnussen blev minst dålig hos HAAS med sin trettonde plats, De Vries insats var ok men inte mer än så när han korsade mållinjen som fjortonde man, Hulken klantade till det på första varvet och sjönk som en sten, Zhous insats gjorde ingen glad, och Norris i en hopplöst dålig McLaren kom ingenvart i racet, jag undrar om han nu ångrar sitt fleraårs kontrakt med stallet, Macken befinner sig i fritt fall. Ocon pysslade med diverse dumheter och tilldelades ett antal straffsekunder, till slut blev det för många och han kallades in i depån för att parkera, Leclerc bröt med PU problem och Piastri med elektronik dito.  
 
Så, vilka slutsatser kan man dra efter årets första race? Tja, RBR tycks vara lika starka som ifjol, Ferrari dras med samma problem som ifjol liksom Mercedes, AM har skärpt sig, AR ligger på ett ungefär på samma nivå som ifjol och så vidare. Men, som sagt var, Sakhir är en simpel bana som inte säger så mycket om de riktiga styrkeförhållanden mellan stallen, det kommer ta några racehelger innan man kan se vilken utvecklingspotential stallen förfogar över, säsongen är rekordlång och innehåller banor av olika karaktär där bilarnas starka och svaga sidor lyfts fram på ett helt annat sätt, att vara snabb på Sakhir innebär inte per automatik att man är snabb på Spa.
 
Dagens grid girl gillade fajten mellan Alonso och Hamilton, två gamla rävar som vet hur man kör hjul mot hjul utan att klanta till det.
 
Amen,.må årets säsong bjuda många hjul mot hjul fajter.     
 
        
 
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

[email protected]

Svar: ???????????????
Brandon Lee

skriven
#2: Fricco

Undrar om Toto sitter nöjd nu när bilarna är 15mm högre.... Hans tjut har verkligen gjort Mercedes till en utmanare.
Och direkt finns det dom som klagar att RB är dominerande.... Var var dom under Mercedes alla år? Tack för att du fortsätter skriva. Mvh Linköping

Svar: Det gör han knappast, men Newey gör det när RBR kan köra sina bilar med mer rake, perfekt för dem. Det finns alltid folk som gnäller om dominans, Merca får väl göra som AM och kopiera RBRs fjolårsbil,.eller årets bil. Tack själv för din kommentar, ha det fint.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Alonso är inte min favorit som person men desto mer som förare.Sätt en bra bil o händerna på honom så blir han lika galen som Max i körningen men ändå på ett just sätt.Han är ju en av dem som alltid gör snabba varvtider direkt efter en svår krasch o verkar helt oberörd även i denna åldern.Är på Kanarieöarna för första ggn på tre år men kunde inte se loppen nånstans på barerna pgr.av vrålande engelsmän som såg på bollsport överallt.Det märks att de inte har nån toppförare just nu.Marcus,ja vad ska man säga.It aint over until the fat lady sings fick Oward lära sig igen.Bra sammanfattningar som vanligt BL.Tack

Svar: Alonso är duktig på att "läsa av" andra förare, han såg att Lewis hade problem med fäste bak genom-ut ur kurvor och utnyttjade det i nästa kurva när han kom upp jämsides, med Sainz gick det ännu lättare eftersom spanjoren hade slut på däck, och ja, Alonso kör tufft men inte ojust, precis som man ska köra. Mackan fick en perfekt start av säsongen, Felix hamnade i trubbel men kommer säkert igen. Njut av värmen Thomas, det blir snö och minusgrader i Göteborg idag,..och tänk på "pocenten".
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

And there off. Mer spännande blev det inte. Men kul att höra Alonsos ord över radion till teamet. Resten glömmer jag. Säga vad man vill om Eriksson men jag blev iallafall väldigt imponerad. Han fortsätter jobba på de svagheter han själv vet on att han har utan att skylla ifrån sig. Kör snabbt men utan att ta risker och hade vid varje stint sina snabbaste tider i slutet. Nästan felfritt genom hundra varv och när chansen kom högg han direkt. Fyra vinster nu är ingen slump utan resultatet av hårt jobb. Jag håller fortfarande Felicia som den snabbaste av dem men Marcus är mer komplett och jag tror det kommer bli en bra säsong. Vinst? Nej det går inte att säga nu men jag tror iallafall han kommer vara en kandidat när det börjar dra ihop sig.

skriven

Kommentera inlägget här :