
Årets första race är historia utan att det blev historisk, en alltför enkel RBR dubbel som knappast blir årets sista för deras del, så bra är årets RBR. Det blev dessvärre precis som jag befarade, Max tog starten och försvann i periferin, Perez fick ge sig på första varvet när Leclerc tog sig förbi, men reparerade skadan senare när han tog över andraplatsen från monegasken. Leclerc låg sedan länge på en säker tredjeplats tills Ferrari PU gav upp, det sägs att Ferrari har jobbat en hel med att förbättra tillförlitligheten, något som inte märktes idag, Maranello gänget fortsätter med att skjuta sig själv i foten. Sainz i sin tur hade en mindre lyckat första racehelg, ett svagt kval följdes av ett svagt race, Sainz är tok för ojämn i sina prestationer, upp som en sol, ner som en pannkaka är hans melodi, Ferrari skulle må bra av att ha en starkare andraförare. Alonso tackade och tog emot när Leclerc tvingades bryta racet, först tog han sig förbi Hamilton, sedan Sainz, skapligt förnedrande både för den förstnämnda och den sistnämnda. AM köper PU, växellåda och bakvagn från Mercedes, kundteamet slog fabriks dito, att Ferrari skulle ta stryk av AM fanns inte innan racehelgen, men Ferrari dras ju med däckslitage av tredje graden, Leclerc klarar av att hantera det rätt så bra, Sainz gör det inte. Hamilton blev bäst hos Mercedes med sin femte plats i mål i en bil som inte håller måttet, och den skadeskjutna Stroll sexa före Russel. Bottas tog en hedrande åttonde plats i en AR som just nu saknar kapacitet att kriga med AM och Mercedes om titeln best of the rest, Gasly i en Alpine med mjuka däck jagade i kapp Bottas som hade slitna hårda men lyckades aldrig ta sig förbi, bra jobbat av Gasly som startade racet från sista rutan, den sista poängen gick till Albon som varv efter varv lyckades hålla Tsunoda på behörig avstånd ända fram till målflaggan.
Sargeant tog tolfte platsen bakom Tsunoda, en bra debut av jänkaren, Magnussen blev minst dålig hos HAAS med sin trettonde plats, De Vries insats var ok men inte mer än så när han korsade mållinjen som fjortonde man, Hulken klantade till det på första varvet och sjönk som en sten, Zhous insats gjorde ingen glad, och Norris i en hopplöst dålig McLaren kom ingenvart i racet, jag undrar om han nu ångrar sitt fleraårs kontrakt med stallet, Macken befinner sig i fritt fall. Ocon pysslade med diverse dumheter och tilldelades ett antal straffsekunder, till slut blev det för många och han kallades in i depån för att parkera, Leclerc bröt med PU problem och Piastri med elektronik dito.
Så, vilka slutsatser kan man dra efter årets första race? Tja, RBR tycks vara lika starka som ifjol, Ferrari dras med samma problem som ifjol liksom Mercedes, AM har skärpt sig, AR ligger på ett ungefär på samma nivå som ifjol och så vidare. Men, som sagt var, Sakhir är en simpel bana som inte säger så mycket om de riktiga styrkeförhållanden mellan stallen, det kommer ta några racehelger innan man kan se vilken utvecklingspotential stallen förfogar över, säsongen är rekordlång och innehåller banor av olika karaktär där bilarnas starka och svaga sidor lyfts fram på ett helt annat sätt, att vara snabb på Sakhir innebär inte per automatik att man är snabb på Spa.
Dagens grid girl gillade fajten mellan Alonso och Hamilton, två gamla rävar som vet hur man kör hjul mot hjul utan att klanta till det.
Amen,.må årets säsong bjuda många hjul mot hjul fajter.
[email protected]