Dags för F1 cirkusen att ta flyget över Atlanten och landa i Kanada där Circuit Gilles Villeneuve väntar, en bana som består av en salig blandning av långsamma kurvor och långa raksträckor, något som är lika med traction, bromsar och DRS, men även en bana där det faktisk går att köra om till och med utan DRS på sina ställen. CGV är en bana som sällan kommer till användning, så greppnivån från banan brukar vara urusel under första delen av racehelgen för att sedan byggas upp lagom till racet,. om nu inte vädrets makter vill annorlunda, vädermässigt kan och brukar allt hända på CGV under en racehelg. Racemässigt är CGV en RBR bana, de har traction-mekanisk grepp så att det räcker och blir över, och den magiska "trippel DRS" funktionen som gör deras bil ultrasnabb rakt fram, inte ens brutalt överdriven användning av kerbsen på sina ställen påverkar negativt på Neweys skapelse, greppet finns alltid där oavsett var på banan bilen befinner sig. Bakom RBR lär det bli en hård fajt mellan Ferrari, AM, Alpine och Mercedes där den sistnämnda nu får känna färg på riktigt, andra och tredjeplatsen i Spanien var en gåva från ovan när konkurrenterna klantade till det av olika anledningar. Det finns ett par ställen på banan där det brukar hända saker, dels i banavsnittet markerat med 1 på bankartan här ovan, och dels i hårnålen markerat med nummer två. I ettan är det lätt hänt att man hamnar i muren när man genar över kerbsen och tappar luften i Venturi tunnlarna, ground effect bilarna gillar inte kerbsen, och inte heller den brutala ändringen av färdriktningen genom tvåan där förarna tar kurvan som V istället för U för att kunna få en snabbare utgång för att slippa bli passerade i slutet av den långa rakan. Givetvis ska man inte heller räkna bort risken att hamna i mästarnas mur på start-mål rakan, men årets bilar har bättre grepp genom sista kurvan så risken att hamna i muren just där har reducerats en hel del.
Pirelli har valt de mjukaste gummiblandningarna till CGV, greppnivån från banan är som sagt var obefintlig speciellt i början av racehelgen, bromsarna sätts på prov och man kör med minimalt med vinge på grund av de långa raksträckorna så traction är som sagt var den bärande kraften på CGV.
Det om CGV, Valsecchi och Bobbi fick PK hycklarna att flyga i taket i Barcelona när de enligt vissa kom med "sexistiska skämt" om några tjejers "uppdateringspaket", snubbarna blev avstängda som TV kommentatörer och PK hycklarna jublade. Jag har lite svårt för den här typen av hyckleri, F1 silar mygg men sväljer kameler, det vill säga kör race i länder där man dödar kvinnor och gör sedan en stor sak av harmlösa bagateller, löjeväckande är ordet.
Nu ska vi köra en läsarfråga, vad har kvinnan på bilden här ovan...
...och den här apparaten för gemensamt?
Dagens grid girls visar upp dagens uppdateringspaket, vackert så.
Amen,..må PK hycklarnas fantastiska värld vara med er.
Bägge visar vägen i mörkret
skriven