Då var det dags att ta sig an "ovalen" i Österrike, mycket simplare än Red Bull Ring kan inte en bana bli, fyra raksträckor och "tjurpungen", bromsar och traction, kort varv och sprint race, risk för regn och överhettade däck, vad kan det bli av det hela? Det kan faktiskt bli ett rätt så bra race eftersom Red Bull Ring inte saknar lämpliga banavsnitt för övertagande, utan eller med DRS, men som sagt var, det gäller att undvika överhetta däcken, dålig utgång ur sista kurvan med överhettade däck är lika med att man blir omkörd innan man når fram till första kurvan. Banans tvärnita-traction karaktär gör det svårt att hitta den rätta rytmen under racet, missar man inbromsningen in i en kurva tar man med sig det till efterföljande rakan och nästa kurva om man saknar traction ur den föregående. I och med de hårda inbromsningar från höga hastigheter är en bil som klarar av att hålla konstant rideheight fram och bak in i-genom-ut ur kurvor guld värd, sjövilda "pitch angels" är inte att leka med, man tappar mycket downforce och varvtid med en bil där lastförskjutningen galopperar med fria tyglar, och fronten dyker och reser sig som i en gammal pilsnerpråm med trötta framfjädrar. Så, vem/vilka har en bil som har koll på "pitch angels"? RBR förstås, Neweys skapelse tycks vara helt obesvärad av fysikens lagar, varken pitch, yaw, roll,surge, sway eller heave biter på den utan bilen går som på räls, årets RBR är så nära av en active ride bil man kan bli utan att vara det rent formelt.
Nu kan det vara så ,att alla dessa engelska ord för fysikens lagar i en F1 bil inte riktigt berättar för alla vad det är frågan om, så några bilder kan vara på sin plats för att visa vilka krafter dessa ord beskriver...
...hänger ni med? Jag kan förklara det hela på svenska vid något senare tillfälle, just idag har jag inte tid med det, men någon gång framöver kommer jag göra det, det finns ju en del teknikintresserade bland er som vill lära sig mer om det hela.
Allt nödvändig information innan racehelgen finns att hämta från bilden här ovan, väderprognoser siar om risk för regnskurar under dagarna tre, tvåstoppare brukar vara en vinnande melodi på Red Bull Ring och vinnaren lär bli Verstappen.
Det om F1, det finns även andra sätt att roa sig med för de motorintresserade, jag är road av att ta del av de fantastiska översättningar från engelska till svenska i samband med bilrelaterade TV program, inte sällan skapade av tjejer med noll teknikintresse. Tittade för några dagar sen ett program där några snubbar kikade under huven på en jänkare, och konstaterade att man hade ersatt orginalförgasaren med en fyrportare från Holley. Översättaren fick det till att bilen hade en fyrcylindrig Holley motor,.eh, vore intressant att läsa hur hon till exempel översätter flat plane och cross plane i fråga om konstruktionen av en V8 motor, säkert med något väldigt målande.
Dagens grid girls är ute och röjer när andra sover, dock inte jag, sova kan man göra i graven.
Amen,..må den härliga sommarhettan vara med er.