ORANGE MIST

 
Zandvoort nästa, lekstuga för Verstappen att briljera på en bana där omkörningsmöjligheter är få, en underhållande bana för förarna men inte för TV publiken på grund av den ovannämnda bristen på omkörningsmöjligheter, dock lär inte hemmapubliken bry sig om det, de vill se sin hjälte vinna racet från pole. Att starta racet just från pole med dagens groteskt stora bilar är rätt så belönande på en smal, gammaldags bana som Zandvoort, ett par bankade kurvor i form av kurva 3 och 14 förbättrar inte omkörningsstatistiken i någon nämnvärt omfattning. Nu är det inte så, att det är just enbart bandesignen som sådan som är boven i dramat vad det gäller bristen på lämpliga ställen att sätta in en attack, utan som sagt var även bilarnas storlek i F1 och deras aerokänslighet, med kortare, smalare, lättare och mindre aerokänsliga bilar skulle man kunna förbättra omkörningsstatistiken avsevärt oavsett vilken bana man kör på, något som även FIA har upptäckt. Att hitta rätt set up på Zandvoort är rätt så enkelt eftersom banan saknar snabba raksträckor, downforce och traction år dagens rätt på Zandvoort, greppnivån från asfalten är låg samtidigt som belastningen på däcken är relativt hög, och då speciellt på vänster fram, så det gäller att ta hand om däcken. Tvåstoppare är dagens melodi på Zandvoort även om Pirelli hävdar att man skulle kunna klara sig med ett stopp, i händelse av ett SC ingripande lär även ett tredje stopp kunna bli aktuell i söndagens race. Väderprognoser siar om en torr fredag och regn på lördag och söndag, något som kan påverka set up arbetet till en viss grad, det brukar alltid finnas någon eller några som chansar med set up under en racehelg som bjuder varierande väderförhållanden. Att någon skulle kunna hota Verstappen på hans hemmabana är rätt så osannolikt om han inte drabbas av tekniska problem, RBR fungerar optimalt oavsett väderförhållanden och Verstappen är inne i en vinnarbubbla som aldrig tycks spricka, så racehelgens underhållning lär bli kampen om andra och tredje platsen i mål.
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen även om vissa parametrar kan komma att justeras efter väderförhållanden, men i det hela stora är det siffror här ovan som gäller.
 
Den nederländska publiken har fått en hel del kritik för den idiotiska leken med rökfacklor, jag kan bara hålla med, sånt här hör inte hemma i racing lika lite som delar av den nederländska publiken som har sadlat om från fotboll till F1.
 
Det om Zandvoort, på tabellen här ovan hittar ni aktuella siffror för varje stall angående rätten till aerorelaterad testverksamhet, att hamna bland de sista är inte enbart negativt, utan man får även chansen att lägga mer tid på nästa års bil,.om man nu inte saknar ekonomiska muskler för det, alla stall når inte upp till budgettaket, något som FIA inte tänkte på när de lanserade systemet. Det finns vissa aerorelaterade uppdateringar som faktiskt inte räknas in som aerouppdateringar, som till exempel sidepods vars främsta uppgift är kylningsrelaterad, har man då en designer som är duktig på "inre aero" kan man tjäna tiondelar på aerouppdateringar som enligt regelboken inte är aerouppdateringar, kika på bilden av RBRs sidepod uppdateringar i det föregående inlägget så begriper ni vad Newey har pysslat med.
 
Uffe har skickat in en kommentar där han lyfter fram Peter Windsors analyser på tuben. Peter i all ära, men hans analyser om toppfart och kurvtagning på Spa kan vara vilseledande. Att vara snabb rakt fram är enkelt, man kör med lite vinge, men då får man problem vid inbromsning, hos RBR uppstår det inte såna problem, deras toppfart kommer inte från att de kör med lite vinge utan från att de "stallar" golvet och diffusern, vid inbromsning har de kvar all downforce som behövs när golvet och diffusern börjar jobba igen. Att vara snabb genom kurvor är också enkelt, man kör med mycket vinge, men då tappar man toppfart på rakor, RBR har inte såna problem, de kan köra med mer vinge utan att tappa på rakor tack vare deras "trippel DRS" som hjälper till att stalla golvet och diffusern, dock kan RBR som sagt var göra det även utan hjälp av DRS, Neweys aeropaket är finurligt värre. Nu har konkurrenter fått för sig sig att allt hänger på RBRs bakvinge, där den nedre  delen av bakvingen har mindre yta  än hos konkurrenter, men så enkelt är det inte, alla delar av ett aeropaket jobbar tillsammans hos RBR, och skapar den optimala balansen som RBR har. En del fans har även undrat varför Mercedes har inte kopierat RBRs aerodesign fullt ut. Det finns en enkel förklarning till det, för att kunna kopiera RBRs aeropaket skulle Merceds vara tvungen att ta fram ett nytt chassi, något som de inte har råd med inom budgettaket, konstruktionen av chassi är kopplad till en viss typ av aerodesign, vill man helt gå in på en ny linje inom aerodesign måste man börja om från början med ett nytt chassi. 
 
Det om F1, de svenska förarna i Indycar har inte gjort mycket väsen av sig i år, Ericsson ligger sexa i mästerskapet när hans stallkompisar i form av Palou och Dixon  ligger på en första och på en andra plats, Rosenqvist i sin tur ligger på en trettonde plats långt bakom sin stallkompis Oward som ligger femma,.otur eller sämre förutsättningar än stallkompisar? Man kan inte skylla på otur år efter år, eller gnälla om att man har sämre depåpersonal inklusive strateger, i Indycar kör man i likvärdig material, det är föraren som gör skillnaden. Sedan kan man givetvis ha åsikter om Indycars konstiga poängsystem där man kan ta poäng ända ner till sista plats bara man är med och snurrar runt. Dixon som ligger tvåa har bara vunnit ett race och har sammanlagt tre podiums, Newgarden som ligger trea har vunnit fyra race och har sammanlagt fem podiums, snacka om ett konstigt poängsystem där vinster och podiums tycks inte vara mycket värda jämfört med rena magplask i slutet av startfältet, Indycar är mer lotteri än riktig racing. 
 
Dagens grid girl har med sig paraplyet med tanke på det holländska vädret som liknar det svenska, regn, mer regn och ännu mer regn.
 
Amen,..må vädrets makter vara med er liksom regnrocken.  
 
 

Kommentarer :

#1: eric

Riktigt kul att F1 är tillbaka, vilket innebär att även du är det :)
Verstappens vinnarbubbla får gärna spricka nu, det behövs.

Ha de gott

skriven

Kommentera inlägget här :