DOWNUNDER THUNDERBOX

 
Max först...
 
 
...Sergio sist, Albert Park blandar och ger som en översvämmad toalettstol, allt handlar om huruvida man får upp däcktemperaturen eller inte, dock i Perez fall såg det ut som att han hade problem med bromsarna, och det redan under fria träningen. Max gjorde som han brukar göra, tog pole, men även RBR hade vissa problem med att hantera den låga bantemperaturen, något som i och för sig kan vara ett resultat av hur de vill ha bilen i racetrim, RBR har råd med att prioritera race set up på kval ditos bekostnad. Mercedes överraskande formtopp kom från låga bantemperaturer, på vilket sätt deras val av set up kommer att påverka deras racepace och däckslitage återstår att se, men till kval fick de upp däcktemperaturen inom fönstret. AM och Ferrari hade lite svårare med att hantera däcktemperaturen, men det är inte många hundradelar som skiljer mellan Alonso på en fjärde plats och Leclerc på en sjunde, det lär bli en hård fajt om podium platserna bakom Verstappen mellan Mercedes, AM och Ferrari, Max lirar i en egen liga utom räckhåll för de andra. Nu har ju även förarens körstil en hel del med däcktemperaturer att göra, en mer aggressiv körstil hjälper till att få upp däcktemperaturen snabbare än mjuka handleder, därav namn som Albon, Gasly och Hulkenberg i topp tio.
 
Utanför topp tio hittar man teamen som just nu har stora problem med sitt material, något som blir ännu mer tydligt i låga bantemperaturer, AT, McLaren och AR, och årets nykomlingar, De Vries, Piastri och Sargeant som fick stryk av sina mer erfarna teamkompisar, Bottas i sin tur borde koncentrera sig mer på bilkörning istället för att visa upp sin nakna röv, det duger inte att bli slagen av Zhou.  Apropå team som använder Ferrari PU, det märks att hybridbiten inte fungerar som det var tänkt, extraknuffen finns inte där när det behövs och modifieringen av turbon haltar betänkligt, utgången ur kurvor har blivit sämre hos samtliga. Även modiferingen av aeropaketet har kostat varvtid för Ferrari och AR, båda två har satsat på en högre toppfart, något som har påverkat negativt på den aerorelaterade prestandan genom-ut ur kurvor, lägger man till en låg bantemperatur som den i Albert Park så finns inte greppet där när det behövs. Dock ska man hålla i minnet att just Albert Park brukar bjuda på överraskningar, till nästa race på en "riktig" bana i helt andra bantemperaturer kan det hela ruskas om resultatmässigt, till exempel så har ju AR-Sauber alltid byggt bilar som trivs bäst i höga bantemperaturer. 
 
Det blir intressant att se hur vädret artar sig till morgondagens race, och hur framför allt det blir med bantemperaturen, någon grad hit eller dit kan förändra rangordningen på banan på ett dramatisk sätt, men vem som blir vinnaren lär det inte finnas någon som helst tvivel om, RBR och Max är en giftig kombination. Men, det är inte Max eller bilen som är det mest intressanta hos RBR, utan vart Newey tar vägen när hans kontrakt går ut, det är många som är sugna på att anlita hans tjänster, och pengar lär inte bli något problem eftersom några nyckelpersoners lön inte begränsas av budgettaket. Ferrari skulle gärna vilja ha Newey, problemet är att britten inte vill bo i Italien, AM skulle mer än gärna ha britten och pengar saknas inte och så vidare, förarmarknaden i all ära, men det är Newey som är nyckelfiguren om man är ute efter att kamma hem VM titlarna.
 
Dagens grid girls gillar sol och värme, i Australien är hösten på väg så de väljer Solkusten istället.
 
Amen,..må jävla snön försvinna innan påsk.       
 
       
 
      
 
           
   

Kommentarer :

#1: Patrik

Vet du (eller någon utöver RBR) hur långt kontrakt trollgubben Newey har? Tack för en fantastisk blogg!

Svar: Det sägs att hans kontrakt gäller året ut,sedan är han fri att välja vad han vill göra och var.
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Tack Brandon
Vem som bestämmer råder det ingen tvekan om
Trevligt att det bara skiljer under 1 sec mellan tio förare kan bli trevligt ja vi för snart se .
Mvh Peter

Svar: Precis så är det, RBR ligger i en klass för sig. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven
#3: Mika-Fan

Längesedan jag kommenterade här, men känner nu att jag behöver ta bladet från läppen.
Du skrev att Bottas borde fokusera mer på att göra det han ska, och exakt så har jag känt en längre tid. Så som jag uppfattar det (personlig åsikt)känns det som han tappade sin "mojo", sin absoluta spets efter han fått ge Lewis segern i Sochi, och senare även fick höra från Wolff att han var en "wingman".

Följer ju Bottas på sociala medier, och visst, det är ett sätt att sälja sig själv så jag kanske inte ska dra för stora växlar av det, men jag tycker hans fokus på senaste åren varit på att fjanta runt på en cykel med hans nya donna (som är från australien för övrigt), visa hennes groteska skapelser (hon gör designen till många av hans hjälmar), och jobba på hans nya hillbilly/redneck-stil.

Jag vet inte om denna identitetskris kommer från det tidigare krashade förhållandet, eller brytningen med mercedes, men om sanningen skall fram, hur mycket av sin kapacitet använder han egentligen? 70% 80?

I sina bästa stunder i Mercedes var han snabbare än Lewis över ett varv. Inte samma racecraft dock, men ändå. I nuvarande form finns det 0% chans att han skulle matcha Hamilton över ett varv i samma bil.

Känns bara tragiskt att se hur han presterar numera. Han kanske behöver den enorma pressen han hade i Merca för att få nått gjort ordentligt?

Tack iaf att du håller bloggandet levande. Läst det du skrivit ända sen kommentarerna i Annas "F1 -blogg" på AB. Denna bloggen är ett skönt avbrott i allt ryggdunkande och rövslickande man läser på andra håll.

En annan jag helt nyligen upptäckt som är lika ocensurerad som du är en youtubare vid namn RocketPoweredMohawk. Om du inte sett hans klipp borde du kolla in han, för ni verkar ha samma smak ( no offense) :D


Tack igen

Svar: Tack för tipset, jag ska kika på RPM, apropå Bottas, han har blivit lite väl social media sugen, men jag har förståelse för att hungern för racing är inte riktigt på samma nivå som den var hos Merca, han är medveten om att man inte krigar om podiums i en AR. En annan grej är att nu när man har så få testdagar måste man testa under racehelger, och hos AR är det Bottas som gör det när de söker prestanda med nya uppdateringar, han gjorde 6 depåstopp i Australien, det var mycket testkörning för hans del. Zhou slipper sånt och har en hygglig bil som med grundinställningar hänger någorlunda med på mittfältet, Bottas kommer nog repa sig när de har testat fram delar som håller måttet, och ger ett lyft prestandamässigt. Ha det bra och tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :