JAPANESE ASSWIPE

 
 
En hundradel är inte mycket men tillräckligt, Ferrari duon kom nära, men nära skjuter ingen hare, pole nummer arton för Verstappen. Perez som fyra på behörig avstånd och Ocon som femma, bra kvalat av fransosen som kvalade ut Alonso. Sexan Hamilton gjorde det samma med Russel, Vettel överraskade med en fin nionde ruta och Norris som tia saknade det lilla extra fartmässigt den här gången. Ricciardo fick stryk av Norris igen, Bottas slog Zhou, Tsunoda gjorde det samma med Gasly, Schumacher kvalade ut Magnussen och Albon Latifi, det största gapet mellan stallkompisar i kvalet blev det mellan Stroll och Vettel, nittonde och nia.
 
Dem stora stallen har bilar som fungerar bra både på en torr och en blöt bana oavsett set up, de är inte beroende av en specifik regn eller torr set up, de mindre välbalanserade bilarna hos små stallen tvingar dem att chansa med set up. Finns det risk för regn under racet kör man den ena bilen under kvalet med torr inställningar, och den andra med set up för en blöt bana, till exempel gjorde AR det i det föregående racet, Bottas hade torr set up, Zhou hade set up för ett blöt underlag, i morgon kan det vara vice versa. Om det blir ett regnrace i morgon, har RBR  ett övertag gentemot Ferrari som saknar lite downforce och strateger värt namnet, strateger vars beslut  spelar en avgörande roll under varierande väderförhållanden på en växelvis torr och blöt bana. Ferrari har redan kastat bort ett antal poäng på mindre genomtänkta taktiska beslut, personalen på plats under racet och de i Maranello har haft olika åsikter om riktningen av det strategiska spelet, det saknas en stark beslutsfattare hos Ferrari, ju fler kockar desto sämre soppa.
 
Verstappen och Norris hade en närkontakt av tredje graden läge när Max värmde upp sina däck och Norris kom ikapp i full fart, Max såg inte britten och Lando fick ta gräset för att inte köra på holländaren, inte bra alls när all skit utanför banan fastnar på varmt gummi.
 
Det om kvalet, Mercedes fortsätter med att gnälla om allt möjligt, däribland att RBR har fuskat med budgettaket, och att deras bil inte håller sig inom regelbokens andemening. Senast handlade det om flexande golv, nu antyder dem att RBR kör med någon typ av active ride system. Att dem bara orkar, hur dåliga förlorare kan dem bli, att stalla bilen på rakor är inget nytt. RBR kör med mer rake än någon annan och kan därmed dra mer nytta av det när bakvagns geometri och aeropaketet samarbetar för att stalla bilen, ett antal stall använder det men hos RBR fungerar systemet optimalt, hos Mercedes med deras "ligger platt som en flundra" design fungerar det inte alls, som man bäddar får man ligga.
 
Nu är det klart med att Gasly flyttar till Alpine och ersatts med de Vries, lite förvånande att Red Bull inte valde någon från sina egna led, men de Vries lär vara en tillfällig lösning tills en Red Bull junior anses vara bra nog att ta en F1 sits. Holländaren är en duktig chaufför utan att vara en toppförare, han är mer en nötare än en naturtalang, gör sitt jobb bra utan att glänsa, det skulle förvåna mig om han får mer än ett år i F1.  Schumi Jr skrotade igen för fem miljoner kronor, skrotar man ofta utan att leverera poäng sitter man löst oavsett var man kör, något som Solberg Jr fick erfara i WRC när han fick sparken, Schumi Jr lär gå samma öde till mötes. Vem ska ersätta Latifi hos Williams återstår att se, ingen drömsits direkt, men det finns alltid någon som nappar bara för att få köra i F1.
 
Dagens grid girl är glad att Suzuka är tillbaka i år, det finns alltför många taskiga stadsbanor i F1 som borde strykas ur kalendern för gott.
 
Amen,.."asswipe" banan Suzuka vara med er.   
 
          
 
    
 
     

Kommentera inlägget här :