Det hände en hel del i Barcelona redan i starten och under första varvet, Sainz klantade till det i starten och föll från tredje till femte plats när Russel och Perez smet förbi, bakom topp fem hade Magnussen lite för bråttom när han försökte passera Hamilton i kurva tre, paret kolliderade, Hamilton fick en punktering och Magnussen hamnade i gruset, och båda två tvingades till depån att byta däck. Leclerc fick en bra start och höll Verstappen bakom sig, Verstappen ville förbi men kunde inte attackera när DRS vägrade fungera, lite senare var det dags igen för Sainz att göra ett misstag när han åkte av i kurva fyra och dalade ner till en elfte plats. I täten drog Leclerc ifrån Verstappen som sedan gjorde en Sainz i samma kurva fyra och tappade några placeringar, i båda fallen såg det ut att förarna överraskades av kastvindar och snurrade. De första depåbesöken inträffade på det elfte varvet, sedan droppade förarna in i en strid ström att byta däck, det var bara ledaren Leclerc som stannade ute fram till tjugoförsta varvet innan han dök in för att byta däck. Leclerc kom ut igen med fem sekunders marginal före Russel och Verstappen, och såg ut att köra mot en säker seger när hans PU gav upp på varv 29 och tvingade monegasken att bryta racet. Under de följande varven till målflaggan bytte man raceledare ett antal gånger, Russel ledde racet ett tag liksom Perez, den sistnämnda släppte förbi Verstappen två gånger under racet för att hjälpa holländaren till en raceseger. Bottas fjärde plats förvandlades till en sjätte i mål femtiåttonde varvet när stallet lämnade honom ute på banan med slitna däck, Sainz och Hamilton som låg efter Bottas togs in och bytte till nya däck, och körde sedan ikapp Bottas som blev ett lätt byte för dem med sina slitna däck. Jag vet inte hur de tänkte hos AR, korkad strategi av stallet, de kunde ha tagit in Bottas varvet efter det Sainz och Hamilton bytte däck och ändå haft honom ute igen före dem, Bottas var inte helt nöjd med stallets beslut, dumt att kasta bort poäng med korkade beslut. Trots ett antal tveksamma strategiska beslut av AR under de inledande racen håller Bottas AR ensam på en femte plats i konstruktörsmästerskapet med sina inkörda 38 poäng, Zhou har en, i förarmästerskapet ligger Bottas nu bara en poäng efter Norris som är sjua, utan stallets klanterier hade Valtteri redan passerat Norris. Bottas blev ändå best of the rest igen med sin sjätte plats i mål före Ocon, Norris landade på en åttonde plats, Alonso blev nia, och den sista poängen hamnade hos Tsunoda som åter igen besegrade sin hajpade stallkompis Gasly. Vettel i den gröna RBR blev elva, Ricciardo som åter igen fick stryk av Norris tolva, Gasly trettonde, Schumacher, som i början av racet var uppe på en sjätte plats fjortonde, Stroll femtonde, Latifi var bäst hos Williams med sin sextonde plats i mål, Magnussen som var ihop med Hamilton i första varvet blev inte bättre än sjuttonde man i mål, och Albon artonde och den sista av de som tog sig i mål, Zhou och Leclerc bröt racet.
Nästa race går av stapeln i Monaco, kan vara ett bra tillfälle för Bottas att besegra några från de tre stora stallen, AR har en bil som är riktig bra i långsamma kurvor, något som inte saknas i Monaco, kvalar man bra där så har man en bra chans för en framskjuten placering om nu inte stallet klantar till det när de fattar strategiska beslut. Leclerc ligger nu sex pooäng bakom Verstappen i förarmästerskapet, nästa race går på hans hemmaplan, vinner han där så återtar han ledningen igen. Verstappen har bra stöd av sin hjälpryttare som lydigt flyttar på sig när stallet begär det, inte roligt att se, men så fungerar det dessvärre i F1, det sportsliga får flytta på sig för "rätta" resultat.
Det om F1, i rally VM flyger Kalle Rovanperä från klarhet till klarhet, han tog sin tredje raka seger i Portugal idag, och leder nu VM med 46 poängs marginal till tvåan, och med 68 poängs marginal till trean, snacka om att dominera. Kalle är inte den som fegkör i ledning, även idag satsade han allt och lite till på power stage och knep fem extra poäng, den här pojken har inga nerver, iskall i alla situationer, rallyvärldens Iceman som är på väg mot VM titeln i 21 års ålder, hjälmen av för Kalle.
Dagens grid girls är relativt nöjda med dagens race i Barcelona även om de inte gillar stallorder, fair play är ett fult ord i F1.
Amen,..må "fucking DRS" vara med er.
inte speciellt spännande men händelserikt,det verkar som Mercedes börjar få ordning på sin bil inte mycket hoppande men hopp för Mercedes kan bli spännande framöver men frågan är väl om dom hinner ikapp.tack för dina inlägg ser fram mot dem före o efter racen.
skriven