

Leclerc gjorde det igen, tog pole, men inte helt utan dramatik, monegasken gjorde ett litet misstag under sitt första kvalvarv i kval tre, snurrade i sista chikanen, men höll sedan huvudet kallt och tog pole i sitt andra försök med tre tiondelars marginal till Verstappen. Max var bra med efter första försöket i kval tre, men hans sista försök i kval tre spolerades av ett DRS fel när brevinkastet förblev stängt, och Max tvingades lyfta av. Sainz knep tredje rutan slagen med fyra tiondelar av Leclerc och en tiondel av Verstappen, Russel tog fjärde rutan före Perez som inte riktigt håller måttet i kval, och Hamilton fick åter igen stryk av Russel och hamnade i ruta sex. Bottas i sin tur tog åter igen titeln best of the rest bakom de tre stora stallen en tiondel bakom Hamilton, Valtteri trivs i årets AR som passar hans körstil, det är synd att han aldrig fick chansen hos Mercedes i en bil som skulle ha passat i hans körstil, Mercedes byggde sina bilar efter Hamiltons önskemål. Magnussen fick ge sig och blev tvåa i bäst i norden kampen med sin åttonde plats, HAAS fungerar bäst på banor med slät asfalt där aeropaketet fungerar optimalt, bra jobbat av Kevin i en bil utan några nya uppdateringar. Ricciardo tog hand om nionde rutan före Schumacher, som fick en fribiljet till kval tre när Norris blev av med sitt bästa varv i kval två efter ett besök utanför den heliga vita linjen.
Otursgubben Norris startar racet från elfte rutan, Ocon kvalade ut Alonso och belönades med ruta tolv, Tsunoda gjorde det samma med Gasly med sin trettonde tid, och Zhou blev slagen av Bottas med en och halv sekund och hamnade i ruta femton. Vettel i den "gröna RBR" hittade ingen fart alls, en sextonde plats är inte mycket att skriva hem om, lika lite som Alonsos sjuttonde, Stroll fick stryk av Vettel och hamnade i ruta arton, den sista leden delas av Williams duon där Albon var lite kvickare än Latifi.
Så, en lätt resa till målflaggan som etta för Leclerc i morgon? Nja, racet kommer i första hand handla om att ta hand om däcken, och där har RBR varit steget före Ferrari, men det kan hända att man hos Ferrari har hittat något som ger minskad däckslitage, om Leclerc tar starten och kan hålla sina däck vid liv, så har han en bra chans att vinna, det är svårt att ta sig förbi i Barcelona. Nu är det ju inte bara däckslitaget som kan ställa till det för förarna i morgon utan även värmen och kastvindarna, årets bilar är inte lika vindkänsliga som fjolårets, men vindpustar kan överraska under inbromsningen om man inte är vaken och på alerten. Kampen om podiums lär bli en affär mellan Ferrari och RBR, Mercedes har lyckats bli av med den värsta porpoising på rakor, men genom snabba kurvor finns den kvar och kostar varvtid, Mercedes duon får nog koncentrera sig mer på att hålla de som startar bakom dem på behörig avstånd istället för att försöka ta upp kampen med Ferrari och RBR. AR och HAAS i händerna av Bottas och Magnussen har visat bra racepace under årets inledande race liksom Norris hos McLaren, Alpine och AT tycks ha tappat något, AM är lika dålig med smala sidepods som de har varit med breda, och Williams är som en F2 bil som har byggts om att passera som en F1 bil.

Att rakt av kopiera en del av aeropaketet och montera den i sin bil fungerar sällan eller aldrig, varje del är just bara en del av aeropaketet där alla delar bildar en fungerande totalpaket, nu måste AM kopiera resten av RBR för att sidepodsen ska fungera. Tidigare kopierade de Mercedes bil, nu RBR, blir nästa Ferrari?

Dagens grid girl skyddar sig från hettan i Barcelona som kan bli jobbig både för motorer och förare i morgon, det är ovanligt varmt för årstiden i Barcelona.
Amen,..må vårvärmen vara med er.
Älskar att läsa dina kommentarer på denna blogg,med vetenskap och förklaringar till varför ditt ochj datt hände/händer..vilket man inte får i någon annan blogg i sverige,Fredrik på svenska yle är bra,men inte med ditt tekniska "know how"inte i skrift i alla fall..aftonbladets Anna Marjasins klippa och klistra har jag inte mycket för..och blommans,ja det är ju bara en hat-sida numera..får hålla tummarna för 21 årige Kalle Rovanperä i portugal som numera leder rallyt efter näst sista sträckan idag..
skriven