Dags för årets första race i en sandlåda för stora pojkar där både kastvindar, sand och varierande temperaturer kan ställa till det och dämpa leklusten. Det finns ett antal lämpliga ställen att testa sina omkörningsfärdigheter i, och då i första hand i slutet av den långa start-målrakan och in i första kurvan, där man kan välja in eller utsidan tack vare den väl tilltagna banbredden. Träning 1 och 3 körs tidigt under eftermiddagen och saknar därmed betydelse ur set up synpunkt, det är träning 2 som gäller när man letar efter de rätta inställningar för optimal balans under race och kval, träning 1 och 3 kan mer ses som en förlängning av förra veckans testverksamhet.
Från bilden här ovan kan man hämta information inför racehelgen, traction i form av mekanisk grepp liksom bromsar som inte överhettar är bra ha eftersom man inte kan köra med så mycket vinge man skulle vilja, om däckslitaget är det svårt att sia sig om i förväg eftersom man saknar data om årets däck under raceförhållanden. Vinnaren blir den som prickar rätt med inställningar som ger en optimal balans under varierande bantemperaturer med varierande greppnivå, och det oavsett om man har mycket bränsle ombord i början av racet eller en lätt bil i slutet av racet.
Jag tänker inte gå in i att spekulera om vem som kommer göra bra ifrån sig i kval och race, men kan däremot skriva några ord om det vad jag tyckte mig se under de tre testdagar. RBR, Ferrari och faktiskt även Mercedes gjorde bra ifrån sig under racesimulationer, Merca hade en hel del porpoising men de ökade aldrig rideheight bak att bli kvitt med det, utan genomförde sitt testprogram enligt förutbestämt mönster, det kommer mera från Mercedes, var så säkra på det. McLaren såg bra ut vad det gäller bilens balans när de inte plågades av bromsproblem och AT låg inte långt efter, AM var inte alls i nivå med topp tre, och var även en bit efter McLaren och AT, samma sak med Alpine. AR hade hittat en tillfällig lösning för att dämpa det värsta porpoising genom att öka rideheight bak,och tappade en del downforce i kuppen, men deras bil såg bra ut både med mycket bränsle ombord under racesim och med mindre bränsle under kvalsim, Bottas borde klara av att ta AR till kval tre. HAAS gjorde några snabba showvarv under sen eftermiddag när det var svalare temperaturer och en snabbare, tom bana, förmodligen med väldigt lite bränsle och med max PU inställningar, de är i skriande behov av nya sponsorslantar och agerar därefter, men någon ny Brawn GP är de inte även om vissa "experter" tycks tro det. Williams imponerade inte, jag kan inte se att de skulla kunna samla några poäng av egen kraft, de som de plockade ifjol kom med tur, så i år får de åter igen hoppas på att tillräckligt många bryter så att de kan skrapa ihop några poäng.
Det om Bahrain, Hamilton har tidigare varit Liberty Medias och FIAs sprattelgubbe inom ämnet sportwashing, deras PR folk har samlat in billiga PK poäng med hjälp av Hamiltons skådespeleri angående svarta, kvinnor, regnbågsfolket, miljöfrågor och så vidare...
...men nu är det Vettel som har tagit över rollen som LM-FIA PR sprattelgubbe, först samlade han in plastflaskor, sedan fick han ömma känslor för regnbågsfolket...
...vägrade åka till Ryssland, hejade Ukraina och lackade sedan om hjälmen med fredsduvan och No War blomman, fansen jublade och tycker att Vettel är en hyvens kille med ryggrad av det starkaste kolfiber och ett stort hjärta som har plats för alla nödställda och plågade människor på jorden. Jag för min del tycker att hedersknyffeln Vettel är en LM-FIA nickedocka som springer PR-sportwashing äranden åt dem, och får betalt för det av Saudiarabien i form av ARAMCO, att ordna lite kartracing åt några saudiska tjejer som han gjorde förra året gör honom inte till en världsförbättrare, fredsduvan och ARAMCO i samma hjälm luktar hyckleri och girighet på långt håll.
Dagen efter avslutat testkörning i Bahrain avrättade Saudiarabien 81 människor, några av de hängdes och plågades länge...
...andra blev halshuggna med svärd...
...det sista man hör innan man dör är vinandet från svärdsklingan...
...framför publik eller ute på öknen.
Mohammed bin Sulayen från Saudiarabien är den nya FIA chefen som styr F1 tillsammans med Liberty Media, en ARAMCO nickedocka som ger Vettel 150 miljoner skäl att blunda för det riktiga Saudiarabien, och leka en trevlig farbror som ordnar kart event åt saudiska småtjejer i det fina landet i mellanöstern, där demokratin och mänskliga rättigheter blommar som Vettels No War blomma, och där fredsduvan landar på den blodiga svärdsklingan för att välkomna F1 cirkusen. Nästa race efter Bahrain går av stapeln i Saudiarabien, jag väntar med stort intresse Vettels kommentar angående lördagens avrättningar, och hur han ställer sig till att det är ARAMCO-Saudarabien som betalar hans lön, blodspengar eller inte?
Dagens grid girl som kommer från Ryssland, och repsenterar det ryska oljebolaget LUKOIL ger Vettel en 5 för hans skådespelare talanger, skulle det smaka med lite ryska oljeslantar med eller utan en fredsduva?
Amen,..må alla PR styrda, giriga hycklare inom F1 cirkusen ruttna i helvetet.
ANONYMUS
Ja, fy fan, vilka barbariska regimer det finns här i världen.
Jag tillhör själv de som tycke att Vettel gjorde en bra sak när han sa ifrån med att klargöra att han inte tänkte köra i Ryssland. Det var väl i och för sig bra också, men som man brukar säga, det finns en baksida på ett mynt också. Men du är skarpsynt, inte bara när det gäller att analysera bilars funktioner och beteende, utan även människors.
Där gick ridån ner för Vettel. Så jäkla mycket hyckleri det är i den professionella sportvärlden, ja, förresten i hela världen, där alla gamarna flockas för att ta till sig av den kaka som består av smutsiga pengar och förvandlar dem till "rena ".