

Bakus GP slutade med en enkel RBR dubbelseger när Ferraris seriesjälvmördare PU slog till igen, fyra av sex Ferrari PU bestyckade ekipage fick bryta racet med PU relaterade problem, tillförlitlighet är inte Ferrari PUs starka sida. Det tog bara tio varv innan Sainz blev tvungen att parkera med tekniska problem, nästa man till rakning blev Leclerc på det trettioförsta varvet, sedan fick Zhou bryta från en poängplats och fick senare sällskap av Magnussen som kastade in handduken på varv trettiofyra. Leclerc, som blev passerat av Perez direkt efter starten när han låste bromsarna, fick visserligen en bra chans att ta hem racet när han kom in under VSC när Sainz parkerade sin bil vid sidan av banan. Monegasken bytte till hårda däck och kom ut igen på en tredje plats bakom RBR duon som hade valt att stanna kvar ute på banan, när det sedan blev dags för Verstappen att byta till hårda på varv nitton kom han ut igen 13,5 sekunder bakom Leclerc, och allt såg bra ut för Leclerc tills han fick bryta racet med en rykande PU. Perez i sin tur ledde racet fram till det femtonde varvet när Verstappen kom ikapp och Perez fick ett "no fighting" meddelande från depån, i klartext, släpp förbi Verstppen, Max smet förbi och Perez kom in att byta däck, ett depåstopp som tog 5,8 sekunder för att säkerställa att han inte skulle kunna göra en undercut på Verstappen som kom in fyra varv senare. Horner har pratat sig varm om att det inte existerar någon förstaförare i stallet utan båda två har samma chans att fajtas om segern, och Perez i sin tur har sagt att det inte står något i hans kontrakt om att han måste släppa förbi Verstappen, idag fick vi se vad som gäller i verkligheten, nämligen att Verstappen är förstaföraren och Perez andraföraren med allt vad det innebär. Russel fick åter igen en tredjeplats som present när några toppbilar försvann, och Gasly, som har varit nästan osynlig under några racehelger gjorde nu en stark insats och slutade på en fjärde plats före Hamilton, som i sin tur pratade på i vanlig ordning, däcken tog slut, man hade inget grepp, det gjorde ont i ryggen och röven domnade bort av allt skuttande och så vidare. Vettel gjorde sitt bästa race för året och belönades med en sjätte plats i mål före Alonso som tog målflaggan som sjunde man, tre ex världsmästare i rad som kammade hem värdefulla poäng men var på behörig avstånd från en podiumplats. Ricciardo lyckades för en gångs skull korsa mållinjen före Norris, och den sista poängen hamnade hos Ocon som idag inte hängde med i Alonsos tempo.
Bottas hade ett bedrövlig race i en bil som varken styrde in eller hade någon traction ut ur kurvor, hans ingenjörer hade tydligen bommat set up arbetet totalt, Bottas har alltid varit snabb i Baku och har vunnit där, han är inte långsammare än Zhou, så hans ingenjörer bör skärpa sig till nästa racehelg. Albon blev tolva och otursgubben Tsunoda trettonde, japanen fick problem men DRS som hängde på snedden, kom in i depån från en sjätte plats, operation silvertejp och ut igen på en trettonde plats, synd för hans del, han körning var värd ett antal poäng idag. Stroll var helt vilse under racet och slutade på en fjortonde plats, Schumacher hade ingen fart alls men tog sin bil i mål som femtonde man, den sista som klassades i mål blev Latifi som straffades både med stop and go och ett 5 sekunders tidstillägg.

Redan till nästa helg är race igen i Kanada på en bana med liknande karaktär som Baku, några långsamma kurvor som binder ihop några långa raksträckor och mästarnas mur där man hamnar om man missar i sista chikanen, får vi se några fler Ferrari PU som säger upp kontraktet?

Dagens grid girls kommer från Red Bull garaget, hon i mitten spanar efter rykande Ferrari spisar.
Amen,.må Ferrari tillförlitlighet vara med er.
2022 vet du! Då kommer nya bilarna. Kommer bli fantastiskt racing för alla kommer kunna köra så nära varandra och köra om så mycket enklare. Inte lätt när chefen sedan ringer mitt i loppet och talar om att det blir söndagskörning för dig i dag. F1 är på väg mot att bli tråkigare att se än Håkan Hellström live på Ullevi. Och då är botten verkligen nådd. Tur att amerikanerna vet hur man gör iallafall. Jag bryr mig inte om att de flesta förarna inte håller i F1. Eller att F1 bilarna skulle köra åttor runt Indys gjutjärns spisar. Det är fanimig underhållning! Grattis till svenskarna och till ny ledning i mästerskapet Marcus. Verkar som att han läst din blogg för i dag hade han rejäla cojones!