
Baku nästa, ännu en stadsbana som dock inte har mycket gemensamt med den föregående, Baku och Monaco är som att jämföra äpplen med päron. I Monaco går det i snigelfart, I Baku går det undan, Bottas flög här i 378 km/h med sin Williams 2016, huruvida det var ett resultat av bristfällig aeropaket eller extremt lite vinge låter jag vara osagt. Baku är en bana där balans och traction betyder allt och lite till, banans karaktär är lika med överhettande bakdäck och kalla framdäck, något som förarna blir varse om på den långa start-målrakan angående bakdäcken, och vid inbromsning till första kurvan angående framdäcken. En bil med överhettade bakdäck och kalla framdäck kräver sin man i slutet av start-målrakan när man försöker försvara sin position på bromszonen, in i första kurvan, och fram till den andra, dock kan man bli passerat på start-målrakan långt innan dess man når bromszonen, får man en dålig utgång från kurva sexton blir man ett lätt byte halvvägs in på den långa rakan. Bakdäcken kan överhetta både på grund av för lite grepp och för mycket grepp, och eftersom man tvingas köra med så lite vinge i Baku, är bra traction som sagt var guld värt i Baku, dock slipper man här Monacos "feldoserade" långsamma kurvor, något som kan underlätta set up arbetet till en viss grad. Bromsarna får jobba hårt i Baku på sina ställen men kyls ner på den långa start-målrakan, greppnivån från asfalten är låg i början av racehelgen, men byggs upp successivt när mer gummi läggs på asfalten, det vanligaste valet ur strategi synpunkt för racet är enstoppare, man börjar racet med mjuka och byter sedan till hårda. Att lyckas i kvalet har inte samma avgörande betydelse i Baku som det hade i Monaco, det går att köra om i Baku, för det mesta i slutet av start-målrakan, men det finns även några andra ställen där man kan testa sina omkörningsfärdigheter. Eftersom Baku i praktiken saknar snabba-medelsnabba kurvor, så bör inte porpoising bli något större problem där, de allra flesta har ju lyckats med att begränsa fenomenet till en anstädig nivå på rakorna, men det klart, missar man att hitta den rätta balansen i bilen under set up arbetet, kan det innebära en ökad risk för porpoising på den långa start-målrakan.

Pirelli har med sig de mjukaste gummiblandningarna till Baku, minimum däcktryck med 24,5 fram låter lite väl konservativt i mina öron med tanke på hur svårt det kan vara att få upp däcktemperaturen fram på grund av de varierande bantemperaturerna på banan, en del av banan ligger i skuggan av byggnader, andra delar har gassande sol under hela dagen, men Pirelli vet säkert bättre. Dem aktuella nivåer för downforce, traction, bromsar etc finns att hämta på bilden här ovan, väderprognoser just nu siar om sol och temperaturer mellan 24-31 grader under racehelgen, med andra ord, det kan bli en svettig race eftermiddag för förarna i Baku. Kampen om pole och podiums bör bli en uppgörelse mellan Ferrari och RBR, Mercedes har hittat lite mer fart från sitt size zero koncept, men räcker knappast till att utmana den dynamiska duon i Baku eftersom det fortfarande finns vissa brister angående bilens aerobalans som i sin tur delvis påverkar på den mekaniska greppnivån. Hos AR lyckades man inte riktigt med att hitta de rätta inställningar i Monaco, i Baku borde de ha lättare med det eftersom banans långsamma kurvor har en mer normal "dosering", huruvida Ferraris PU håller måttet ur tillförlitlighetssynpunkt återstår att se.
...Hamilton har erfarenhet av kalla framdäck i Baku...
...och Verstappen av överhettade bakdäck, hur årets däck kommer att klara av den utmaningen som banan innebär återstår att se, det skulle inte förvåna mig om Pirelli bestämmer sig att skruva upp däcktrycket ännu mer.
Det om F1, våren är ingen rolig tid för min del, man plågas av svår need for speed abstinens när den irländska RR serien kör igång och man är inte med, jag saknar känslan av att helt släppa alla spärrar och bli hög av adrenalin, visst är det missbruk på sitt sätt, men en nykter form av sådant när man har allt i sina egna händer. Nu är det givetvis så, att allt har sin tid, och ingenting varar evigt, men man saknar skiten ändå, livet som ett nykter adrenalin fyllo är inte mycket att skriva hem om.
Dagens grid girl håller tummarna för Bottas i Baku, och vill påpeka att nu behöver man inte längre frivilligt släppa förbi någon ute på banan, kör hårt Valtteri.
Amen,..må sommarkänslan vara med er.
En fråga: är det givet att man väljer de tre mjukaste däcken eller de tre hårdaste däckenn (dvs tre däck i anslutande hårdhetsgrad)? Om man hade mjukaste, det i mitten och det hårdaste, skulle inte sådana ”hopp” i gummiblandningar öppna upp för mer alternativa strategier? Eller skulle det bli mer givet vad man valde?