TAKE A BULL BY THE HORNS

 
 Att ta tjuren vid hornen på Red Bull Ring är lättare sagt än gjord, den "fyrkantiga ovalen" i Spielberg passar RBR som huvudet i hjälmen, och det enda som kan hindra Verstappen från att vinna racet är ett teknisk fel, eller ett liknande missöde som på Silverstone där en borttappad del från en TR bil fastnade under golvet, och orsakade skador som reducerade downforce nivån med 20%. Fyra raksträckor som binds ihop med  några långsamma kurvor är inte mycket att komma med som en utmaning, bromsa-gasa under 71 varv, den enda avvikelsen från monotonin är "tjurpungen" där man passerar i ett maklig tempo. Med det sagt är det inte uteslutet, att man kan få ett spännade race med många omkörningar. Har man skapligt med traction ut ur alla långsamma kurvor, så har man en bra chans att genomföra ett övertagande på de efterföljande raksträckor med hjälp av DRS. Racehelgen på Red Bull Ring innehåller även nymodigheten sprintrace, på gott och ont. Blir man påkörd under sprinten och dalar ner genom startfältet får man en taskig startruta till huvudracet, något som kan kosta en många värdefulla poäng, lyckas man däremot i kvalet och gör ett bra sprintrace, så kammar man hem ett antal extrapoäng, slanten har alltid två sidor så att säga.
 
Att någon annan än RBR skulle dominera på Red Bull Ring är uteslutet, de hade den klart snabbaste bilen redan på Silverstone, och Red Bull Ring passar deras bil ännu bättre än Silverstone. RBRs värsta motståndare just nu är RBR själv i fall de skulle fatta några totalt misslyckade strategiska beslut, något som inte lär hända, det är Ferraris gebit, RBR har duktig folk som strateger. Mercedes visade gryende form på Silverstone, men kommer knappast att kunna rubba Ferrari, McLaren med Norris bakom ratten kan överraska liksom Alonso i en Alpine, Bottas har varit snabb i Spielberg, och har en skaplig välbalanserad bil som dock dras med tekniska problem, och så vidare. Även om det inte lär bli någon kamp om segern, kan fajten om titeln best of the rest bli rätt så intressant, och då inte minst med tanke på att det är sprintrace helg i Spielberg, och att det är fler som kan kamma hem några poäng från sprintracet. Hur vädersituationen kommer att arta sig under racehelgen återstår att se, vädersituationen i Spielberg bland bergen kan förändras snabbt liksom bantemperaturen och greppnivån. 
 
All nödvändig data inför racehelgen finns att hämta från bilden här ovan, Red Bull Ring är banan lagom på alla sätt bortsett från några hårda inbromsningar, jag personligen gillar inte den något vidare, och det gör inte så många av förarna heller, den "fyrkantiga ovalen" är en alltför simpel bana för att kunna erbjuda några utmaningar värt namnet.
 
Russels klanterier på Silverstone gav oss möjligheten att kika in under Zhous bil och få en bild av hur designen av Venturi tunnlarna ser ut, det är synd att FIA inte vågade ta ut hela steget och satsade på en riktig ground effect bil , men halvmesyrer har alltid varit deras melodi, ett steg framåt och två bakåt.
 
Dagens grid girls är rustade både för sol och regn liksom jag, vart tog sommaren vägen?
 
Amen,..må tjurpungen vara med er.       
 
      
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Peter

Ja vi får se hur Ferrari skall klanta till det denna gång med tur så blir det bara ytligare en kass start .
Ha det Brandon sommaren kommer med värme igen

skriven
#2: BB

Tackar för fortsatt skriveri och som alltid läsvärda inlägg. Otroligt uppskattad blogg där kunskap och inte minst att du delar med dig verkligen höjer hela F1 en nivå. Hoppas F1-pamparna fattar vilket värde du tillför och skickar över en rejäl summa diktaturpengar till dig så kan du plöja ned dem i någon överdådig Ducati eller vad du nu bränner dina pengar på…

skriven

Kommentera inlägget här :