HIT THE TRACKLIMITS

 Paul Ricard lider av samma sjukdom som Barcelona, den är en bra testbana men samtidigt en usel race dito, hur årets race kommer att arta sig återstår att se, nya bilar och nya däck kan öppna för något bättre racing nu när bilarna kan ligga närmare varandra utan att tappa alltför mycket downforce. PR är en orytmisk skapelse där det är svårt att hitta det vägvinnande flytet, långsamma kurvpartier som binds ihop av ett antal långa rakor är ett alltför simpel koncept för att kunna skapa underhållande racing på hög nivå. 
 
Under de senaste racehelgerna har man tagit en ytterst konservativ hållning angående track limits, man har raderat kvalvarv på löpande band, och delat ut 5 sekunders straffar under racet för förare som har hamnat fel sida av den heliga, vita linjen. PR är en bana vars designkoncept går ut på att rida på kerbsen, och ta genvägar genom kurvor för att om möjligt hitta den rätta rytmen, med andra ord, håller stewards fast vid sin benhårda attityd gällande överträdelser av den heliga, vita linjen blir det nästan omöjligt för förarna att åstadkomma något vettigt ute på banan. Varför Liberty Media och FIA valde PR istället för Magny Cours för Frankrikes GP är för mig personligen lite svårt att förstå, Magny Cours är ingen höjdare den heller, men är ändå en mycket mer underhållande bana än PR. Nu ska man väl ändå inte vara speciellt överraskad av hur den dynamiska duon agerar i fråga om vilka banor ska ingå i F1 serien, att dumpa klassiker för dötrista stadsbanor är deras melodi liksom jakten på diktaturslantar, men om de dumpar Spa så kommer jag att dumpa F1, där går gränsen för min del, byter de ut Spa mot dynga som  Las Vegas eller något liknande så kan de köra upp sitt F1 mästerskap där bak.
 
Nå väl, på grund av banans karaktär är PR en typisk "flexaero" bana, ju mer flex från golvet och vingar desto fortare går det rakt fram, samtidigt som man inte tappar alltför mycket downforce genom långsamma kurvpartier när hastigheten reduceras och flexet upphör. De stora stallen skyller på varandra att fuska med "flexaero", och visst fuskar dem, RBR, Ferrari och Mercedes, typ, "man får fuska men man får inte åka fast". Sedan är det upp till FIA att hålla koll på fusket och bevisa att det förekommer, något som inte är lätt med tanke på hur korkade testmetoder  FIA har för sitt förfågande, att mäta graden flex på en stillastånde bil är rätt så enfaldigt. RBR har hittills haft den snabbaste bilen på rakor, men nu tycks Ferrari ha kommit ikapp med sina senaste uppdateringar med ett nytt golv och en ny bakvinge som reducerar drag, dock ska man hålla i minnet att reducerad drag kostar downforce, därav den flitiga satsningen på "flexaero" för att balansera förhållandet mellan downforce och drag.
 
Hos RBR har man noterat Ferraris framsteg, och de kommer med nya uppdateringar till PR för att åter igen ta kommandot ute på banan. Mercedes i sin tur har gjort framsteg för att bota porpoising sjukan, och räknar med att ta in på RBR och Ferrari i Frankrike, huruvida de kommer att lyckas med det låter jag vara osagt, men fajten om segern på PR lär bli en uppgörelse mellan RBR och Ferrari. Bakom de tre stora är kampen om titeln best of the rest intensiv, en kamp där banspecifik prestanda spelar en avgörande roll, alla bilar på mittfältet fungerar inte på alla banor eller under varierande väderförhållanden och bantemperaturer, men har man en bil som är snabb rakt fram är mycket vunnet på PR.
 
Det om PR och "flexaero", svenskduon i Indycar har varit i farten under den gångna helgen, Felix tog en tredje plats och Marcus en femte. För den förstnämnda var en podiumplats mer än efterlängtad, och för den sistnämnda var det det viktig att hamna före sina argaste konkurrenter i racet i jakten på mästerskapstiteln, något som Mackan lyckades med. Han ökade sin ledning i mästerskapet med några poäng, det gäller att samla poäng i varje race, det är jämnheten som kan avgöra det hela.
 
I rally VM fortsätter Kalle Rovanperäs sanslösa uppvisning, 21 åringen flyger från resten av starfältet, nu senast i Estland där han åter igen totaldominerade rallyt. Nu är Kalles ledning i VM serien hela 83 poäng till tvåan, nästa deltävling körs på Kalles hemmaplan i Finland, det var nästan kusligt att se hur han förnedrade resten av startfältet på den sista sträckan, var 22,5 snabbare än tvåan under mycket svåra förhållanden, vore kul att se hur han skulle klara sig inom banracing.
 
Dagens grid girl vill inte åka till Frankrike på grund av sommarhettan, hur förarna kommer att tackla sommarhettan återstår att se. 
 
Amen,..må sommarhettan vara med er.     
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: ThomasF

Det känns ändå som det är jämnare i fältet även mellan de sämre teamen så loppen är lite mer spännande än förra året?Kalle,hur ofta kommer ett sånt underbarn fram?Honom blir det roligt att följa!Ha D bra i värmen Brandon o tack för bra skrivningar.//Thomas

Svar: Lite jämnare är det, speciellt på mittfältet, men på toppen är det oförändrat, vore bra om Merca kom ikapp RBR och Ferrari. Kalle kommer från en annan planet enligt hans stallchef, rally handlar ju att ha mångårig rutin, ingen tycks riktigt begripa hur han kan vara så snabb han är. Ha det Thomas, och kom ihåg att dricka tillräckligt med valfri vätska nu när det är så jävla varmt.
Brandon Lee

skriven
#2: uffe_a

Det var fler som saknade Magny Cours på Twitter. Här kommer kvalvarv av Jenson från 2003 https://youtu.be/mE0to5qxUVU
. Man kan sakna motorljudet från förr i dagens F1-or.

skriven
#3: Tomi

Nice grid girl, SVT s experter förstår sig inte heller hur Kalle är så snabb kallar det typ tur eller att vara i bubblan. Han ligger bara och pace ar sig själv med marginal och ibland trycker han på lite extra. Har inget med tur eller flyt att göra...PR tråkig bana som du säger...ha det gott...

skriven

Kommentera inlägget här :