EVERY PICTURE TELLS A STORY

 
Zandvoort nästa, men först några ord om min blogg. Anledningen till min frånvaro gällande rapportering från Spa stavas till Blogg.se, kunde inte ladda upp några bilder och felet kvarstår fortfarande, de enda bilder jag kommer åt är några gamla från arkivet. Jag skickade mail om problemet, men intresset att åtgärda problemet tycks vara obefintlig från Blogg.se sida, det enda som intresserar dem är hur mycket reklam de kan trycka in i den här "gratistjänsten". Såna här problem uppstår ibland i samband med till exempel uppdateringen av webbläsare och liknande grejer, lätt att åtgärda med optimering, dock inte för Blogg.se, deras "tekniker" tycks hålla samma nivå som tekniker som Latifi håller som F1 förare. Om jag fortsätter att blogga nästa år blir det förmodligen med Wordpress, Blogg.se är ett teknisk undermålig amatörbygge som inte klarar av att leverera en fungerande "gratistjänst".
 
Nog om amatörer, några ord om Spa innan vi går in i ämnet Zandvoort. RBR var precis så överlägsen som jag siade om, nu blev det inget regn, men Verstappens uppkörning från en fjortonde ruta till en racevinst på en torr bana imponerade, "aero whisperer" Neweys skapelse är magisk välbalanserad, Max spårval  kunde ingen annan kopiera, han gjorde lite som han ville med sin bil som lydde hans spårval till punkt och pricka. Det var rätt så underhållande att ta del av Mercedes senaste magplask, de fick som de ville angående golvflex, RBR och Ferrari kom till Spa med nya, styvare golv som fungerade bra, något som man inte kan säga om Mercedes golv, tyskar har blivit världsmästare i att skjuta sig själva i foten. Vad är det som gör Newey så bra angående aero? Jo, han kan "se" aero, där andra litar på datorer ställer sig Adrian vid ritbordet och "ser" huruvida hans funderingar kommer att fungera ute på banan, hans "mjukaero" skiljer sig radikalt från det man hittar hos andra. 
 
 
De här bilderna säger allt om aero hos RBR...
 
...och hos Ferrari, RBRs "mjukaero" vs Ferraris kantiga, grovyxade "machoaero", skillnaden mellan att kunna  "se" aero, och att blint lita på vad datorer har räknat fram. 
 
Det om Spa, Zandvoort lär passa ännu bättre för Max och RBR, han tog både pole och racevinst här ifjol, årets RBR är vassare än fjolårets, allt annat än en pole och racevinst för Verstappen skulle vara en stor överraskning, årets bil är verkligen helt optimerad efter Verstappens önskemål och körstil. Nu finns ju de som säger att Verstappen och Perez sitter i lika material och det är just Max som förare som gör hela skillnaden mellan de två, men riktigt så enkelt är det inte. Lika material betyder inte att materialet är anpassad för båda två, man har ju till och med sagt från RBRs håll,att alla updateringar följer Verstappens önskemål, visst är Verstappen en snabbare förare än Perez, men inte så mycket snabbare än det ser ut ute på banan, Perez får nöja sig med att göra sitt bästa i en bil som är optimerad för Verstappen, en bil som inte passar hans körstil. Det här med att förarna sitter i likvärdig material och borde prestera på samma nivå  är korkat svammel från hobbyjournalister och "F1 experter", materialet kan vara likvärdig, men är mycket sällan eller aldrig anpassad efter två piloters önskemål eftersom ett stall mycket sällan eller aldrig har två förare med samma körstil.
 
Zandvoort som bana är lika med rätt så mycket downforce och traction i en välbalanserad bil, en typisk RBR bana med andra ord, det var svårt att ta sig förbi här ifjol, huruvida det blir lättare med årets bilar låter jag vara osagt, Zandvoort har aldrig tidigare bjudit speciellt omkörningsvänlig racing, men man ska väl aldrig säga aldrig innan man har sett årets bilar ute på banan. Banspecifik prestanda kan dyka upp på Zandvoort, till exempel McLaren borde leverera bättre här än senast Spa liksom AT, AR med Bottas bakom ratten bör har en bra chans att ta sig till kval tre och knipa några poäng i racet och så vidare, men som sagt var, ingen lär kunna hota RBR och Verstappen. Pirelli har med sig de hårdaste gummiblandningar till Zandvoort, väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 25+ och en liten risk för någon regnskur på lördag och söndag, jag för min del siar om orange dimma under dagarna tre som kan begränsa sikten under hela racehelgen. 
 
 
 
Dagens grid girl lär inte dyka upp på Zandvoort, men här får hon vara med, fattas bara annat.
 
Amen,.må sommaren hänga kvar några dagar till.      
 
 
   
 
    

Kommentarer :

#1: Mia

Fin blogg, jag har med problem med att få in bilder och då förstår jag att felet inte är bara för mig😉 mailat blogg.se men de svarar inte.

Svar: För min del har det varit diverse problem under hela sommaren,typ, "du har inte rätt att visa den här sidan" och "något gick snett", nu senast att man inte kan ladda upp bilder, att de inte svarar är inget nytt, de vet att det är dem själv som skapar problemet med bilder. Ha det Mia.
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

Bra bilder du fick in den här gången iallafall Brandon😃Man ser ju skillnaden och Neweys mjuka kurvorna tydligt mellan de två golven.Tredje bilden är väl nån sorts sammanfattning av det oxå!Det är synd att en bil alltid drar iväg i tabellen men det blir väl såhär utan enhetschassin.Hade hoppats lite mer av Ferrarin men som vanligt blir de lamslagna vid minsta problem.Tack för tekniska och politiska skrivningar som denna uppslagsbibel är.//Ha D

skriven
#3: Test

Testar en kommentar på en bra blogg

skriven
#4: Svenn

Tack för de fina bilderna på golven och initierad text som gör att bilderna får mer innehåll. Du gör en mkt bra blogg. Tråkigt att du måste kämpa med distributören.

skriven

Kommentera inlägget här :