SHOOTING BLANKS

 
Barcelona och Circuit De Catalunya nästa, världens bästa testbana som mycket sällan eller aldrig bjuder på bra race. Hur kommer det sig, hur kan en så bra testbana vara så värdelös när det kommer till race? Dagens F1 bilar är givetvis en del av förklarningen, det är svårt att följa bilen framför utan att tappa downforce på en bana, där man kör med relativt mycket vinge, en bana som är en mix av snabba, medelsnabba och riktigt långsamma kurvor, och med en banbredd som inte räcker till. I det hela stora finns det egentligen bara ett ställe på hela banan där man har en bra chans att bromsa sig förbi, nämligen i slutet av start-mål rakan. Har man hyggligt med traction ur den riktigt långsamma sista chikanen och ur New Holland, så kan man med hjälp av DRS komma nära nog i slutet av rakan för att ta sig förbi, men det är allt, på resten av varvet är det lätt att blockera för omkörningsförsök.  
 
Men som sagt var, så är Circuit De Catalunya en bana som skoningslöst avslöjar alla eventuella brister och svagheter i bilens designkoncept, lägger man dit dem ständigt skiftande vindförhållanden där både vindriktningen och styrkan varierar hela tiden, så är det lätt att förstå på vilka prov de ytterst vindkänsliga F1 bilarna sätts på Circuit De Catalunya, på den här banan betyder aerobalansen allt och lite till.
 
Att hitta en välfungerande set up är inte lätt på grund av banans karaktär med många olika typer av kurvor, och på grund av att bilen även måste behålla greppet när man rider över kerbsen, saknar man duktiga ingenjörer på sin sida av garaget, så ligger man risigt till i jämförelse med teamkompisen och även med resten av startfältet, och blir ett lätt byte i slutet av start-mål rakan.
 
Dem mest välbalanserade bilarna hittar man givetvis hos Mercedes och RBR, redan i det föregående racet på Portimao märktes klasskillnaden mellan den dynamiska duon och resten av startfältet, på Circuit De Catalunya kommer det märkas än mer tydligt, vem som kommer att ta titeln best of the rest bakom Mercedes-RBR återstår att se, det är jämt värre på mittfältet i år.
 
Däcken och bromsarna får jobba hårt i Barcelona, det är samma gummiblandningar som senast på Portimao, men mycket mer greppig asfalt .Väderprognoser just nu siar om klart till halvklart väder under racehelgen med liten risk för regn på söndag, temperaturer kring 20 gradersstrecket och svaga vindar, nästan perfekta raceförhållanden med andra ord. Hur årets däck kommer att fungera på den greppiga asfalten återstår att se, kan man inte ta sig förbi på banan kan man kanske göra det på depån med lyckad depåstrategi.
 
 
Det om Barcelona, det är alltid mycket roande att på diverse håll läsa om hur förarna inom samma stall "kör med samma bil" eller sitter i "likvärdig material" , några vanligt förekommande formuleringar hos kvällstidning "experter" och andra hobbyjournalister, vars kunskapsnivå gällande det tekniska lämnar en hel del övrigt att önska. Jag skrev tidigare om hur man testar diverse delar under fredagsträningen för kommande race, något som till exempel Bottas gjorde i Bahrain med "double pylon" bakvinge, Hamilton körde där med en "single pylon" vinge. 
 
Mercedes "double pylon" vinge skapar mer downforce än deras "single pylon" dito, ger mer stabilitet under blåsiga förhållanden och därmed högre greppnivå och bättre balans. Så, fick Bottas använda vingen han testade i Bahrain på Portimao med låg greppnivå från asfalten, och blåsiga förhållanden som påverkade negativt på bilens balans och stabilitet?  Nope, den vingen gick till Hamilton som syns på bilderna här ovan, under fredagen körde Hamilton med en "single pylon" vinge liksom Bottas, när det var dags för kval och race fick Hamilton "double pylon" vingen och Bottas fick nöja sig med "single pylon" vingen,.så mycket om "samma bil" och "likvärdig material".
 
De som verkligen kan något om F1 vet hur det hela fungerar, nämligen att förstaföraren alltid får de nya uppdateringar först, går alltid först när det gäller det strategiska, och har alltid tillgång till det bästa manskapet inom stallet osv, lika villkor och likvärdig material existerar inte i F1, påstår man något annat så avslöjar man bara sin totala brist på kunskap vad F1 egentligen handlar om.
 
Nu är det ju inte enbart F1 som fungerar på detta sätt, utan samma mönster går att hitta överallt inom racing i diverse klasser, stirrar man sig blind på statistik och siffror så riskerar man att missa sanningen bakom det som lyfts fram i media.
 
Vi tar den svenska Indycar duon Ericsson-Rosenqvist som ett exempel, som efter några race ligger långt bakom sina stallkompisar, är de kassa förare eller ligger det något annat bakom deras dystra statistik? Dixon leder med 153 poäng och har vunnit race i år, O´Ward ligger tvåa med 131 poäng och har vunnit i år, Palou ligger trea med 127 poäng och har vunnit ett race, Ericsson ligger på en 13 plats med 79 poäng och inga podiums, Rosenqvist ligger på en 16 plats med 58 poäng och inga podiums.  Dixon och Palou är Ericssons teamkompisar hos CG racing, O´Ward är Rosenqvists teamkompis hos Mclaren, har svenskarna helt enkelt bara blivit utklassade av bättre förare? Litar man blind på statistiken kan det tyckas vara så, men kikar man på vad som ligger bakom svenskduons prekära läge i poängtabellen blir bilden helt annan där bland annat misslyckade depåbesök och taskiga stategiska beslut spelar in, hurdan status de har i sina respektiva stall låter jag vara osagt eftersom jag saknar information om det.
 
Så, summa summarum, allt inom racing är sällan eller aldrig vad det ser ut att vara, inom racing skapar man mästare på olika sätt, rent fartmässigt är det väldigt små skillnader mellan toppförare, de skillnader som syns på banan skapas på annat sätt av andra människor än av förarna själv," på lika villkor i likvärdig material" är en påhitt av verbalt inkontinenta hobbyjournalister och F1 "experter" som inte vet vad de pratar om.
 
Dagens grid girls vet vad de pratar om när de säger att det finns många klickbete "journalister" och "F1 experter" som borde pyssla med något annat, kasta varpa lär var trevligt,.just saying.
 
Amen,..må de verbalt inkontinenta utrustas med en vuxenblöja i form av munskydd.   
 
          
 
    
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Stefan

Hej!
Tack för en bra blogg, den är alltid lika rolig att läsa.
Måste bara fråga, menar du att en så kallad expert som Björn Wirdheim i Viasat studion inte känner till detta? Han har ju tävlat själv eller är han förhindrad att säga sanningen?

Mvh
Stefan

Svar: Det brukar finnas väldigt noggrann formulerade klausuler i förarnas kontrakt vad de får säga när de är aktiva i stallet och även efter det de har lämnat stallet, du kan alltid fråga Björn varför han inte fick kontrakt att köra för Jaguar. När en förare inte respekterar vad som står i kontraktet kan det bli som när Alonso skvallrade om McLaren, böter på 800 miljoner för stallet, sånt vill inte stallen vara med om. Det finns förare som är kunniga om det tekniska, men de är inte många, de flesta bara kör och är inte intresserade av det, det enda de säger till ingenjörer är att bilen understyr eller överstyr, inget grepp osv, och ingenjörer sköter resten och skruvar med inställningar. Jag minns när jag var många år sedan hos en kompis som kikade F1 från Viasat, Blomman hade med sig Eje och Marcus, de pratade om däck och ingen klarade av att förklara hur "blistering" egentligen uppstår och varför, två förare och en "expert", säger en hel del om experternas kunskapsnivå. Wirdheim tjänar pengar genom att agera expert, man biter inte handen som matar en, utan är med på att bygga vidare legenden om F1 och blundar för verkligheten. Ha det Stefan.
Brandon Lee

skriven
#2: Stefan

Hej igen!
Tack för ett bra svar.

Mvh
Stefan

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Det hade onekligen varit intressant om en motsvarighet till Metoo-rörelsen startats om Formel1.Detta är naturligtvis en utopi.Metoo handlar ju bara om kvinnors utsatthet,Formel1 handlar ju om betydligt allvarligare saker-status och pengar.Huruvida Marcus är rätt man att konkurrera i toppen i Indy låter jag vara osagt,men nu har 4 lopp avverkats och i 3 av dessa har hans chanser till en bra placering totalförstörts av miserabla depå-insatser.Just dessa verkar ju vara en absolut nödvändighet att de fungerar i Indy.Man kan ju inte påstå att han surfat fram på en räkmacka precis.Tror kanske han kan vara lite av en Keke Rosberg-typ om bara flytet kommer.Ingen självklar vinnare men en bra poängplockare vilket kan leda ganska långt.

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Ursäkta om jag verkar tjatig,trodde inte mitt första inlägg kom med så jag fick göra ett nytt försök.

Svar: Det idiotiska systemet hos Blogg.se markerar helt vanliga kommentarer som skräp och blockerar dem.
Brandon Lee

skriven
#5: tombau 61

bästa motorsportbloggen i sverige överlägset..kunnig och inte alls som hos den andra..fortsätt i all evighet..

Svar: Evighet är en lång tid;-)
Brandon Lee

skriven
#6: Benjamin

Bra inlägg och läsvärt som så ofta, tackar!
Hur ser status ut hos McLarens, Ferrari och Alpin. Någon av förarna där med 1a förarstatus i kontraktet?

Svar: Leclerc har garanterad förstaförare status, hos Macken brukar man få köra om det, med Alonsos lön borde man räknas som en förstaförare, han brukar vara noga med att förstaförare status finns inskrivet i hans kontrakt.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Har märkt att Norris bromsar senare än många andra men beror det på att hans nerväxlingar sker betydligt tätare rappare än jag hör från de flesta eller ens någon är Mclarens växellåda superbra? Och varför är det inte så för Riccardo? Lite förbryllande faktiskt....

Svar: Man använder motorbroms och bromsar lite på olika sätt, Norris gillar "motorbromsa" med växellådan, Hamilton bromsar väldigt sent samtidigt som han svänger in, Kimi kör djupt in kurvan, tvärnitar, släpper ut bilrumpan och trampar plattan i mattan, var och en tar kurvorna på sitt sätt.
Brandon Lee

skriven
#8: Json

Suverän blogg Brandon!

Apropå likvärdigt mtrl. När Lecl. körde alfa, tror det var i Frankrike, så lyckades han med ett mkt starkt varv ta sig vidare i kvalet med ngn lila sektortid tom. Varpå Gro i tv säger ngt om att va i ... har han för kraft i motorn, för det där ska inte gå... helt klart testade Ferrari deras "ej godkända motor" hos lecl. Perfekt för att visa hur bra deras påläggskalv är osv (tycker att själv att han har speed och är klasser bättre än marcus, men marcus fick ärligt ingen ok chans mot lecl.). Så marcus, gro och Magn. kunde bara se på när lecl. O Ferrari drog iväg...

Svar: Så fungerar det i F1, stallet och sponsorer väljer vem man vill satsa på, och vilka ska agera statister för att guldkalven ska se bra ut ute på banan.
Brandon Lee

skriven
#9: OK

Om alla hade likvärdigt material, hur mycket tror du skulle skilja mellan bästa och sämsta (eller säg 1 och 19, Mazepin verkar ju vara i en egen klass) över ett kvalvarv? Och hur många olika segrare skulle vi få se på en säsong? Alltså, hur mycket tror du skiljer mellan förarna? Tack!

Svar: Mellan tio bästa skiljer det inte mycket, 11-20 håller inte samma nivå, det som folk tycks inte riktigt begripa är vilken press man utsatts för att alltid leverera i ett toppstall, i ett stall ner i kön lever man ett lättare liv, ingen väntar av en att man ska leverera toppresultat.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Helt rätt! I allt du nämner. Men trots att jag inte är ett Lewis fan och trots att han får fördelar inom teamet måste man faktiskt bara lyfta på hatten. Som Rosberg skrev på Twitter. Verstappen börjar nu förstå hur bra Lewis faktiskt är.

Svar: Visst är Lewis bra, men han får också mycket hjälp att vara det, bra bil, de bästa ingenjörer, hela teamet bakom sig osv, jag tror att Lewis börjar förstå att Verstappen inte är så bra som han själv tror.
Brandon Lee

skriven
#11: Re Banned

Ok Brandon, får väl svara på varför "Björn" inte fick styrningen hos Jaguar då.
Christian Horners dåvarande flickvän är Björns nuvarande fru.

Läser fortfarande trots att jag blivit bannad, är trots allt en jäkla bra F1 blogg........

Svar: Det är aldrig bra att springa efter chefens tjej med kuken i handen, sånt kostar på många olika sätt. Det sägs att Björn fick betala 11,5 miljoner för reserv/testförare sitsen hos Jaguar, om det ligger någon sanning i det låter jag vara osagt, men reservförare sitsar brukar kosta en slant. Bannad blir man enbart då om man vräker ur sig korkade grejer, jag tar inte skit av någon, varken i min blogg eller i livet utanför bloggen, låter man bli dumma påhopp är man välkommen att kommentera här, något som gäller även för dig.
Brandon Lee

skriven
#12: Patrik

Angående vingen på MB:n, nog borde de väl ha kapital nog att bygga två vingar. Så var det ett val bottas gjorde att inte köra med den, eller fick han inte?

Svar: Grejen är att Merca har ont om nya delar, det gick åt en hel del när Russel smällde in i Bottas, det var prat om att använda gamla delar att sy ihop hans bil, något som inte är bra med tanke på att det är bara de senaste bitarna som är uppdaterade. Kolfiber delar är inget man fixar fram på några dagar, visst har Merca kapital, men de pengarna vill man använda till nästa års bil, inte ens Merca har råd med att kasta bort 15-20 mille på grund av Russels hjärnsläpp. Vad det gäller nya uppdateringar så är det Hamilton som får dem först, man tillverkar inte 10 nya bakvingar på en gång.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :