

Monacos GP blev en vändpunkt i kampen om förar och konstruktörstiteln efter Mercedes monumentala misslyckanden, först saboterade dem Hamiltons set up, sedan Bottas race, och avslutade dagen med ett misslyckad depåstrategi där Hamilton förlorade placeringar, bra jobbat Mercedes.
För Leclercs del slutade racet redan innan det började när Ferrari manskapet upptäckte problem med en skadad drivaxel, något slags poetisk-mekanisk rättvisa med tanke på hur han tog sin pole. Verstappen tog starten och höll Bottas bakom sig genom första kurvan, startrakan i Monaco är tok för kort för att man ska kunna ta sig förbi innan första kurvan. Sedan hände det inte speciellt mycket innan det var dags för första depåstoppen, Bottas kom in först av toppförarna, och det sedvanliga klanteriet satte igång. Den här gången blev att skruva av höger fram en omöjlig uppgift för Bottas välmeriterade pit crew, senast när de klantade till det tog det 11,5 sekunder, nu fick de inte av höger fram överhuvudtaget och racet var över för Bottas. Man skulle kanske säga att Bottas har otur, men enligt min mening har stallet försett honom med okvalificerad arbetskraft, vem minns inte deras paradnummer från förra året när de gav Bottas däck till Russel. I år fortsätter de på samma stil, säsongen har bara börjat ,och Bottas pit crew har redan lyckats med bedriften att sabotera två av hans race.

Jag lyckades få tag på en bild av Bottas pit crew chef som lockades till Mercedes från Indycar, där han hade samma uppdrag hos CGR som Marcus pit crew chef. Han vill inte kommentera vad som hände idag i Monaco, men säger att hjulmutterpistoler är komplicerade saker eftersom de snurrar både åt höger och vänster, och tillägger att visserligen kan man bli hjäpt av höger sko-vänster sko metoden, men enbart då om man har lyckats med den svåra uppgiften att ha rätt sko på rätt fot.

Bottas i sin tur skickar en dubbel flip the bird som tack till sin pit crew, och tillägger att okvalificerad arbetskraft bör ha okvalificerade arbetsuppgifter som till exempel att mocka ur stallets okvalificerad arbetskraft.

Hjulmutter som blev för svår att hantera för mekanikern, en mycket enklare konstruktion är svårt att hitta, hur lyckas man missa med den här?

Racet ja, RBR lyckades med allt det som Mercedes misslyckades med inklusive depåstrategi för båda sina förare, Verstappen vann och Perez skuttade upp till en fjärde plats i mål. Tvåan Sainz hade ett händelsefattig race när Bottas försvann, samma gälde för Norris som utan några större svårigheter kunde hålla Perez bakom sig. Vettel i sin Merca kopia slog orginalet ,och Gasly lyckades för en gång skull översätta ett lyckat kval till ett lyckat race. Hamilton, som tappade placeringar tack vare Mercedes geniala depåstrategi blev bara sjua i mål före den andra Mercedes kopian med Stroll bakom ratten. Ocon slog Alonso och Giovinazzi Räikkönen samtidigt som han tog stallets första poäng för året, Ricciardo blev varvad av Norris, Russel slog Latifi och Mazepin Schumacher, Tsunoda i sin tur blev köttbiten i en Williams-HAAS hamburgare.
I och med dagens race tog RBR ledningen både i förar och konstruktörsmästerskapet, Mercedes ger och RBR tackar och tar emot. Det spelar ingen roll hur bra förare Mercedes har om stallet saboterar för dem, kan vara läge för Wolff att se över sitt manskap, idag agerade de som ett gäng byfånar med magen full av hembränt och korsdrag mellan öronen.

Dagens grid girl bjuder på ett hånfull leende riktat till Bottas pit crew och Mercedes ingenjörer och strateger, kan ni inte bättre än så här är det dags att pyssla med något annat.
Amen,..må hjulmutterpistolen vara med er.