LIGHT MY FIRE

 
 
Azerbajdzjan och Baku väcker inga minnen om en stor och stolt racingnation, utan fungerar i första hand som en påminnelse om vad F1 cirkusen handlar om, pengar. Jag är givetvis medveten om att racing kostar mycket pengar redan i matarserier, men det finns pengar och pengar, någorlunda vita eller påfallande svarta, F1 cirkusens roll är att tvätta pengar och blunda för verkligheten bakom den glittrande fasaden av "The speed is higher in the land of fire".
 
Banan i Baku är en typisk stadsbana med allt vad det innebär, en salig blandning av traction, mekanisk grepp och mindre vinge än man egentligen behöver på grund av den långa start-mål rakan. Den bästa omkörningsmöjligheten öppnär sig i slutet av start-mål rakan efter en kombination av DRS och en sen inbromsning in i en relativt långsam vänstersväng, dock finns risken att man bromsar alltför sent och hamnar på avåkningszonen eller i räcket.
 
Traction är kungen av Baku, och bromsarna sätts på hårda prov på sina ställen, däckslitaget ligger något över medel, och downforce nivåer som sagt var är lägre än man egentligen har behov av. En väl avvägt balans mellan downforce och drag skadar inte lika lite som nyttan av en flexvinge för high rake bilar, low rake konceptet har inte samma nytta av en flexande bakvinge som high rake ditå, där av Wolffs ljudliga protester som i första hand är riktade mot RBR. Nu har ju inte RBR samma förutsättningar i Baku som senast i Monaco att dra nytta av bilens höga downforce nivåer på grund av den långa start-mål rakan, utan i Baku har Mercedes chansen att slå tillbaka med hjälp av sin bättre totalbalans, det skulle inte förvåna mig om Bottas tar både pole och racevinst i Baku.
 
Bakom de två stora lär det bli en tajt fajt om poängen, Ferrari höll sig väl framme i Monaco, men eftersom man kör med  relativt lite vinge i Baku har de inte samma chans att blanda sig i toppstriden, utan får koncentrera sig på att kriga om poängen med McLaren, AT och Alpine. Väderprognoser siar om sol och relativt höga temperaturer, något som borde bädda för skaplig grund greppnivå med tanke på de mjuka gummiblandningar som Pirelli har valt till Baku. Om high rake bilarna med flexvinge tjänar alltför mycket tid på start-målrakan, så lär Wolff och hans allierade gå i taket, FIA borde införa tester som mäter flexandet i  en bil i rörelse med hjälp av sensorer monterade på bakvingen även om det är flödet från framvingen som i grund och botten aktiverar flexet i bakvingen.
 
Det om Baku, redan nu med bara några race in i säsongen börjar det sedvanliga silly season tugget från hobbyjournalister, som säger sig veta att den eller den föraren har skrivit på ett flerårskontrakt med det eller det stallet, insider information förstås, att de bara orkar, dessa klickbete "experter" . Men det klart, om man håller på med sånt tillräckligt många år, så kan det hända att man gissar rätt någon gång, men för fansens del är det bättre att vänta tills stallchefer berättar om vem kör var.
 
När F1 hade en paus passade Indycar på att köra Indy 500 spektaklet, en "vem som helst kan vinna" tillställning som för min del mer liknar lotteri än riktig racing, vinnaren blev en överårig inhoppare i form av Castroneves. Lite komisk på något sätt med en 46 årig vinnare när en 30 åring i F1 anses mer eller mindre ha gjort sitt, man kan verkligen ha en lång karriär i Indycar, så Marcus och Felix har tiden på sin sida. Mackan tog en elfte plats i Indy 500  lotteriet, Felix ledde racet några varv från mål men slutade på en tjugosjunde plats i mål när gulflaggsitutionen inte uppenbarade sig som han hade hoppats på, snacka om lotteri där högsta vinsten för Felix försvann ut i det blå.
 
Dagens grid girls svävar i det blå liksom jag, fina sommardagar måste man ta vara på.
 
Amen,..må lotteriet hålla sig borta från F1.      
 
  
 
       

Kommentarer :

#1: Tomi

Att Bottas råkar ut för nån form av strul eller dålig taktik från teamets sida är ju högst sannolikt.....intressant det där med att F1 skulle användas för att tvätta pengar, om du har nån mer info om det så skulle det vara intressant om du kunde utveckla det? Ha det gott i sommarsolen!

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Vet inte riktigt vilket som känns attraktivast,ett lotteri eller ett tvätteri.Tycker just det att vem som helst kan vinna i Indy gör en del för spänningen,mer oförutsagt än i F1.Precis som i F1 så blev det ju en gulflagg som kastade om förutsättningarna.Depån stängdes och Mackan blev tvungen att gå in för tankning när den var stängd för att inte få stopp på banan.Detta renderade honom en bestraffning vilket orsakade att hans niondeplats plötsligt förvandlades till plats tjugoåtta.Synd när hans Pit crew för en gångs skull gjorde ett perfekt jobb.Att som Felix förlita sig på att en gulflagg ska vinna loppet åt honom tycker jag inte låter som något lotteri utan snarare som en drömmares strategi.

skriven
#3: Mats

"men det finns pengar och pengar, någorlunda vita eller påfallande svarta, F1 cirkusens roll är att tvätta pengar och blunda för verkligheten"
Man kan ju även tillägga att den moraliska kompassen inte är något som F1-cirkusen tar så hårt på, senaste beviset på det är väl att man tar in ytterligare en diktaturstat på kalendern. Men Saudi öppnade väl några feta konton åt dom som öppnade gridden för diktaturstaten.
Som vanligt inte ett ord om det från Hami "we race as one", han har ju fullt fokus på att gnälla på RB för påstått fusk ...

skriven

Kommentera inlägget här :