Traction är kungen av Baku, och bromsarna sätts på hårda prov på sina ställen, däckslitaget ligger något över medel, och downforce nivåer som sagt var är lägre än man egentligen har behov av. En väl avvägt balans mellan downforce och drag skadar inte lika lite som nyttan av en flexvinge för high rake bilar, low rake konceptet har inte samma nytta av en flexande bakvinge som high rake ditå, där av Wolffs ljudliga protester som i första hand är riktade mot RBR. Nu har ju inte RBR samma förutsättningar i Baku som senast i Monaco att dra nytta av bilens höga downforce nivåer på grund av den långa start-mål rakan, utan i Baku har Mercedes chansen att slå tillbaka med hjälp av sin bättre totalbalans, det skulle inte förvåna mig om Bottas tar både pole och racevinst i Baku.
Bakom de två stora lär det bli en tajt fajt om poängen, Ferrari höll sig väl framme i Monaco, men eftersom man kör med relativt lite vinge i Baku har de inte samma chans att blanda sig i toppstriden, utan får koncentrera sig på att kriga om poängen med McLaren, AT och Alpine. Väderprognoser siar om sol och relativt höga temperaturer, något som borde bädda för skaplig grund greppnivå med tanke på de mjuka gummiblandningar som Pirelli har valt till Baku. Om high rake bilarna med flexvinge tjänar alltför mycket tid på start-målrakan, så lär Wolff och hans allierade gå i taket, FIA borde införa tester som mäter flexandet i en bil i rörelse med hjälp av sensorer monterade på bakvingen även om det är flödet från framvingen som i grund och botten aktiverar flexet i bakvingen.
Det om Baku, redan nu med bara några race in i säsongen börjar det sedvanliga silly season tugget från hobbyjournalister, som säger sig veta att den eller den föraren har skrivit på ett flerårskontrakt med det eller det stallet, insider information förstås, att de bara orkar, dessa klickbete "experter" . Men det klart, om man håller på med sånt tillräckligt många år, så kan det hända att man gissar rätt någon gång, men för fansens del är det bättre att vänta tills stallchefer berättar om vem kör var.
När F1 hade en paus passade Indycar på att köra Indy 500 spektaklet, en "vem som helst kan vinna" tillställning som för min del mer liknar lotteri än riktig racing, vinnaren blev en överårig inhoppare i form av Castroneves. Lite komisk på något sätt med en 46 årig vinnare när en 30 åring i F1 anses mer eller mindre ha gjort sitt, man kan verkligen ha en lång karriär i Indycar, så Marcus och Felix har tiden på sin sida. Mackan tog en elfte plats i Indy 500 lotteriet, Felix ledde racet några varv från mål men slutade på en tjugosjunde plats i mål när gulflaggsitutionen inte uppenbarade sig som han hade hoppats på, snacka om lotteri där högsta vinsten för Felix försvann ut i det blå.
Dagens grid girls svävar i det blå liksom jag, fina sommardagar måste man ta vara på.
Amen,..må lotteriet hålla sig borta från F1.
Att Bottas råkar ut för nån form av strul eller dålig taktik från teamets sida är ju högst sannolikt.....intressant det där med att F1 skulle användas för att tvätta pengar, om du har nån mer info om det så skulle det vara intressant om du kunde utveckla det? Ha det gott i sommarsolen!
skriven