FLYING DUTCHMAN

 
 
Kvalet på Paul Ricard fick i det hela stora ett förväntad slutresultat, RBR är just nu snäppet vassare med mjuka däck över ett varv än Mercedes, så Verstappen kunde köra hem sin femte pole under sin karriär i Frankrike. Hamilton knep andra rutan slagen med tre tiondelar, Bottas blev trea slagen med en tiondel av Hamilton, och Perez fyra slagen av Bottas med samma marginal. Sainz var för dagen den snabbaste av Ferrari förarna med sin femte ruta, Gasly gjorde åter igen ett starkt kval, och belönades med en sjätte startposition före Leclerc som fick se sig slagen av sin stallkompis, monegasken klagade på understyrning som satte krokben på hans framfart. Lando Norris tog den åttonde rutan, Alonso som börjar bli varm om kläderna den nionde, och den sista och tionde rutan gick till Ricciardo som fortfarande kämpar att hitta rätt hos McLaren.
 
Esteban Ocon, som har skrivit på ett nytt 3 årskontrakt med Alpine blev elva, Vettel startar racet från tolfte rutan, och nästa startled delas av Giovinazzi och Russel som tog trettonde respektive fjortonde rutan i kvalet. Schumacher som gjorde en Schumacher startar racet från ruta femton, det är alltid lika effektivt att försegla sin startposition genom att sätta bilen i muren. Latifi fick se sig slagen av sin stallkompis Russel med två fjuttiga hundradelar i kval ett, och startar racet från ruta sexton, och Kimi, som fick sitt sista kvalvarv spolerad av Schumacher får nöja sig med en sjuttonde ruta till morgondagens race, Iceman lär starta racet med hårda däck. Mazepin som fick stryk av Schumi junior med en halv sekund startar bredvid Kimi från näst sista ledet, och det sista delas av Stroll som också föll offer för Schumachers klanteri, och av Tsunoda som bara kom till kurva två i kval ett innan han tappade bilen, och hamnade i muren rumpan före.
 
Även om det är svårt att köra om på Paul Ricard, så gäller den gamla sanningen även i morgon, nämligen att kval är kval, det är imorgon det hela avgörs när samtliga i topp tio startar racet med medium. RBR är snabb, men har samtidigt lite större aptit för däck än Mercedes som även har bättre strategisk läge med två bilar bakom Verstappen, något  som öppnar för undercut, samt att Mercedes duon har varit snabbare på banans första del än RBR duon. Det finns en liten risk för lätta regnskurar under morgondagens race, men samtidigt lär bantemperaturen vara  så hög att man kan chansa lite och stanna ute med slicks, några lätta skurar skulle sätta färg på tillställningen.  
 
Pirelli gav order om en ordentlig höjning av däckstrycket till Frankrikes GP efter Strolls och Verstappens missöden med däckexplosioner i Baku, på bilden ovan visas fenomenet "standing waves" som är ett resultat av för låg däcktryck, ett fenomen som kan leda till en däckexplosion. Att fuska med däcktrycket är inget nytt eftersom FIA bara mäter det på kalla däck innan racet, har man en anordning som lättar trycket under racet så finns det mycket extragrepp att hitta. RBR har pekats ut som fifflare, även om däcktrycket hos deras bilar håller sig inom det tillåtna innan racestarten, "tillåtet fusk" på samma sätt som med flexaero som bara fungerar när bilen är i rörelse och flexet inte går att mäta. Det är märkligt hur svårt det tycks vara för FIA att bevaka efterlevnaden av deras regelverk, det sitter drygt hundra sensorer i varje bil redan nu, att hitta plats för några till för att hålla koll på aero och däcktryck borde inte skapa några som helst problem, det är rätt så meningslöst att skapa en regelbok om det finns en gråzon som tillåter det mesta.
 
Dagens grid girl undviker gråzoner, men har med sig sitt paraply ifall några gråa moln skulle dyka upp.
 
Amen,.må Peking hettan sprida sig över hela landet.   
 
       
 
    
        
    
 
  

Kommentera inlägget här :