THE DOGFIGHT

 
 
 
Man brukar säga att vi människor ser vad vi vill se, så det finns ett antal tolkningar om kontakten mellan Verstappen och Hamilton genom Copse i första varvet. Frågar man Horner så ägde Max Copse kurvan, frågar man Wolff så hittade  Lewis en lucka på insidan och tog den, Horner tycker att Lewis körde på Max, och Wolff tycker att Max styrde in i Lewis, så vad tycker jag? Tja, i mina ögon såg det mest ut som en racing incident, F1 förarna brukar dyka på en lucka om de ser en, att de här två skulle förr eller senare köra in i varandra har varit mer eller mindre en självklarhet, inte om utan när, att det hände just på Hamiltons hemmaplan kom inte som någon större överraskning.
 
Verstappen och Hamilton  krigade hela vägen fram till Copse hjul mot hjul , sedan tog Hamilton en rövare i 300+ och dök på insidan, Max försökte försvara sin position, Hamiltons framhjul stötte mot Verstappens bakhjul, och Max skickades in i muren där det blev ett tvärstopp som mättes till 51G, en rejäl smäll med andra ord, rödflaggan kom upp och racet blåstes av. Verstappen hamnade i sjukhuset, Hamilton fick ett 10 sekunders straff samt ett gyllene läge att knappa in i förarmästerskapet, något som han också gjorde genom att vinna racet assisterat av Bottas, så nu skiljer det bara 7 poäng mellan Verstappen och Hamilton i kampen om förarmästerskapet, och 4 poäng i kampen om konstruktörstiteln mellan RBR och Mercedes.  
 
Att Mercedes åter igen använde teamorder för att hjälpa Hamilton kom inte heller som en överraskning, redan innan Hamilton kom ikapp och förbi Bottas började spelet när Bottas i radion ifrågasatte om hans däck skulle hålla, och påpekade att han inte längre kunde hålla samma varvtider, något senare kom det hela i klartext från Wolff: "do not fight with Lewis".
Så, vad tycker jag om det? Tja, det är så det fungerar i F1, man offrar den ene föraren för att hjälpa den andra som ligger bättre till i kampen om förartiteln, fair play är något som man hittar inom amatörracingen, F1 handlar om något helt annat, pengar och PR, sporten som sådan är bara ett verktyg, inte ett självändamål.
 
Leclerc blev köttbiten i en Mercedes hamburgare, han krigade förtjänstfullt hela vägen men orkade inte hålla Hamilton bakom sig ända in i mål, men en andraplats måste ändå kännas nästan som en seger för Leclerc med tanke på hur nyckfull årets Ferrari är, ibland fungerar däcken, ibland inte. Norris slutade på en fjärdeplats i mål, han smet förbi Bottas i början av racet, men fick se sig passerat efter ett långsam depåstopp, teamkompisen Ricciardo blev femma, kanske har han nu lyckats justera sin körstil efter bilen.  Sainz tog sjätteplatsen i den andra Ferrarin före landsmannen Alonso, Stroll försvarade AM färgerna genom att bli åtta i mål, Ocon fick stryk av Alonso igen med fick med sig två poäng med sin nionde plats, den sista poängen gick till Tsunoda.
 
Gasly blev elva, överhajpade Boy George tolva, Giovinazzi trettonde, Latifi fjortonde, Kimi som skickades av banan av Perez i slutet av racet femtonde, Perez sextonde, Mazepin som slog Schumacher sjuttonde, Schumacher blev den sista som klassades i mål med sin artonde plats, Verstappen och Vettel bröt racet.
 
Racet på Silverstone och hur Hamilton lyckades vinna det kommer säkert diskuteras livligt på sina håll, men gjort är gjort och därmed är dessa diskussioner om vem som gjorde vad rätt så meningslösa eftersom slutresultatet kommer att stå sig, men jag kan tänka mig att till sista racet innan sommaruppehållet kommer en mycket revanschsugen Verstappen, med andra ord, en ny dogfight av rang är på ingång.
 
Det om dagens race, apropå 2022 års bil, jag hittade en hel del Indycar vibbar i den, det gjorde tydligen Horner med, han tyckte att den påminner om Indy bilar från 90 talet, inget bra betyg, F1 ska vara F1, inte en kopia av antika Indycar bilar. 
 
Dagens grid girl hade annat för sig igår, men vill påpeka följande, F1 förare är rovfåglar, inte fredsduvor, Verstappen och Leclerc skulle ha gjort samma som Hamilton gjorde i samma läge, samtliga har den "killer instinct" som utmärker en toppförare. 
 
 
Amen,.må hundfajten vara med er.   
 
      
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Mats

"sedan tog Hamilton en rövare i 300+ och dök på insidan"
Frågan är om det är OK att ta en rövare i just den kurvan ... finns väl bättre ställen att dyka in på insidan.
En rövare som medför så enorma konsekvenser är ingen racing incident, det är jävligt dåligt omdöme från Hami. När hans framhjul tar i Verstappens bakhjul är det väl solklart att han överkört, han ägde inte insidan för en enda hundradel, han var hela tiden bakom och skulle givetvis backat av och väntat på bättre och säkrare tillfälle.

skriven
#2: Mats

"sedan tog Hamilton en rövare i 300+ och dök på insidan"
Frågan är om det är OK att ta en rövare i just den kurvan ... finns väl bättre ställen att dyka in på insidan.
En rövare som medför så enorma konsekvenser är ingen racing incident, det är jävligt dåligt omdöme från Hami. När hans framhjul tar i Verstappens bakhjul är det väl solklart att han överkört, han ägde inte insidan för en enda hundradel, han var hela tiden bakom och skulle givetvis backat av och väntat på bättre och säkrare tillfälle.

skriven
#3: peter

Har man kört i samma kurva typ minst 1000 gånger ja då Vet man vad som skall hända så jag säger medvetet ...
och det viste diskopojken eftersom han nu har satt sig i simulatorn för att göra allt !
Och pengarna styr vem som skall vinna nr 1 eller 2 men tvåan blir alltid tvåa

skriven
#4: fredde

#44 gjorde vad han skulle, Verstappen behövde sättas på plats, för att skapa en harmoni.
#44 hade gjort om detta alla dagar i veckan, nu vet Verstappen att det inte bara är att överköra och att alla andra släpper fram honom.

Dock skönt att ingen verkar fått allvarliga skador,

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Väl skrivet Brandon! Det är naturligtvis inget annat än en race incident. Dessutom en som bara väntade på att hända. Först och främst är det oerhört skönt att se Verstappen gå ifrån vraket på egna ben. Ingen ska behöva genomlida stora skaror. Men han har även sig själv att skylla för huvudvärken. Verstappen har kört såhär under väldigt väldigt lång tid. 99 gånger av 109 backar bakom varande förare av då en andra eller tredje plats är bättre än att hamna i gruset. Men inför 140000 hemmafans och i desperat behov av att faktiskt komma före i mål hade Lewis bestämt sig för att sätta hårt mot hårt. Många glömmer av att i grund och botten är Lewis en racer. Han har inte alltid fått sina segrar på ett silverfat. Ser han en lucka kommer han att gå för den om behovet behövs. Han har under lång tid inte haft det behovet. I kraft av överlägset material har han antingen kunnat vänta tills ett bättre läge dykt upp eller helt enkelt tagit sig förbi via DRS. Nu har han inte längre de förutsättningarna vilket väckt den gamla sovandes tigern därinne. Nu måste han helt enkelt förbi om så luckan finns eller inte. Jag tyckte mig se en helt ny Lewis igår. En envis och tjurig jävel har han alltid varit men att nu ligga över trettio poäng bakom har väckt upp den där kämpa eller dö mentalitet vi sett hos gamla stora mästare. F1 var på väg att dö som tv underhållning men på bara ett dygn vände det igen. It's on. It's really on.

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Kanske det med en hel del tveksamhet kan klassas som en racing-incident,men jag tycker ändå att det från Hamiltons sida sett var helt huvudlöst att tro att det skulle gå vägen.Det kan väl inte kommit som någon överraskning för honom att Verstappen inte skulle vika ner sig.Han var ju dessutom en hel billängd före Ham då de gick in i kurvan.Det var ju bara hans smala lycka att inte racet tog slut även för honom där.Är det frustration som börjat smyga sig in i skallen på honom,då bortskämd som han blivit nog hade räknat med att enkelt surfa hem sin åttonde titel denna säsongen och bli den största genom tiderna?

skriven
#7: Tomi

Domarna inkonsekventa igen Ham kör Vet av banan i farlig a hastigheter Ver förlorar 25 eller 18 poäng rimligtvis borde Ham få ett race s avstängning men regelboken är märklig i F1 det är ok att köra av nån i 300 på ett farligt sätt ibland....

skriven
#8: OK

Jag är långt ifrån en expert på att bedöma den hör typen av situationer men lutar åt att domarna var rätt ute som gav HAM skulden. Vad jag dock inte förstår är att F1 inte har regler som sätter bestraffningar i relation till den sportsliga fördelen. Nu blir effelten att den här typen av fel indirekt uppmuntras - kör av din huvudkonkurrent och tjäna 25 p insammandraget. Samma med Leclerc i Monaco - pajja kavlet för alla andea och belönas med pole. Tycker man kan ha bestraffning som gör att fel inte lönar sig, snarare än att belöna misstagen.

skriven
#9: Tomi

När man tittar på det ingen så skulle Ham kunnat hålla sig till apex han har ju innern och bra marginal att styra in till apex men istället håller han ett vidare spår som bara kan leda till att knuffa ut Ver...men men det är domarnas bedömning som är Ham vänlig som så många gånger förr,,,,får se om Ver kan skrapa ihop sin bil till Ungern......

skriven

Kommentera inlägget här :