A LITTLE BIT OF EVERYTHING

 
 
 
2021 är här, och jag tänkte börja det nya året med lite teknikporr. Samtliga F1 bilar byggs efter samma regelbok, och borde därmed vara karbonkopior av varandra, men riktigt så enkelt är det inte. Vi tar bakhjulsupphängningen som ett exempel ,och jämför RBR med Mercedes.  Länkarmar är inte enbart en del av bakhjulsupphängningen, utan även en viktig del av aeropaketet, så på vilken höjd de sitter påverkar i allra högsta grad på luftflödet kring diffuser. Mercedes är ju en low rake bil, RBR i sin tur en high rake dito, så själva grundkonceptet påverkar hur man rent aero och designmässigt har löst problemet med länkarmarna bak,hur de påverkar på luftflödet och vilka nack och fördelar en viss typ av designtänkande för med sig.
 
På den lilla bilden här ovan där man har parat ihop Mercedes och RBR ,kan man se hur extremt lågt infästningspunkter för länkarmar sitter på Mercans bakvagn. Anledningen till att man valde just den lösningen var Mercans aptit för bakdäck, man fick ett friare och mer fördelaktig  luftflöde i området där diffuser, bakvinge och golvets bakre del jobbar tillsammans för att skapa ett perfekt aeroflöde. Så, vad tjänade Merca med just den lösningen och vad förlorade man med den? Jo, bilen hanterade bakdäcken mer varsamt, men samtidigt blev bilen känslig om man körde för högt upp på kerbsen med punkteringar som följd. Varje design har sina för och nackdelar, och slutprodukten är allt som oftast en kompromiss, Mercedes tog en risk som lönade sig i slutändan. Hur deras designlösning kommer att fungera med årets däck som är hårdare än fjolårets återstår att se, men med tanke på att årets däck tål mer stryk så borde Merca tjäna på det även om varvtiderna blir långsammare. 
 
FIA gjorde några förändringar till årets regler för att minska den totala nivån av downforce, mindre golvyta, några förändringar som påverkar hur mycket downforce diffuser skapar och så vidare, de förlusterna av downforce har man säkert redan hämtat in, men de hårdare gummiblandningar bör innebära varvtider som är en sekund långsammare än ifjol. Nytt för året är också hur mycket vindtunnel tid varje team har till sitt förfogande i år, Merca får nöja sig med 72 timmar där Williams har 90 timmar, Merca får göra bara 288 "körningar" mot Williams 360 och så vidare. Tanken bakom den nya fördelningen är, att de mindre teamen lättare skulle kunna komma närmare eller rent av ikapp de större, men de stora teamen har fortfarande de bästa ingenjörer, vars förmåga att hitta smarta lösningar snabbare än sina mindre begåvade kollegor kommer att fälla avgörandet till de stora teamens fördel.  Det är också så, att de är bara de stora teamen  som har kapacitet och  råd med att köra två utvecklingsprogram parallellt , dels för årets bil och dels för 2022 års bil, den personal man tvingas göra sig av med på grund av en minskad budget lär inte innehålla några toppnamn för de stora stallens del.
 
Det är också viktigt att ha förare som är duktiga på att lämna vettig teknisk feedback under tester, en del förare är bra på det, andra helt värdelösa, något som gör det mycket svårare för ingenjörer för att utveckla bilen åt rätt riktning. Jag har sett kommentarer av "soffaexperter" där man har hyllat Schumacher som mannen som utvecklade Mercedes bil åt rätt riktning, sanningen är att Schumi var en värdelös testförare med noll förmåga att lämna vettig teknisk feedback. Verstappen är inte speciellt bra på det han heller, och Hamilton gillar inte att testa överhuvudtaget, så allt som oftast är det helt andra förare än toppförarna inom stallet som har förmågan att mata ingenjörer med bra feedback, att kunna köra snabbt och att kunna lämna vettig feedback är två helt olika saker.
 
Eftersom det kan vara lite knepigt för en "lekman" att på foton urskilja hur bakhjulsupphängningen ser ut och fungerar i en F1 bil kastar jag in några skisser om den, vissa skilnader jämfört med  en Volvo kombi går att hitta.
 
 
De bästa designers i F1 har förmågan att tänka "outside the box", en designer som verkligen hade det var Leonardo da Vinci, även kallad för "universalgeni", på bilden här ovan finns hans helikopter skiss från 1400 talet, den snubben hade man velat se som en F1 designer.
 
Det om teknik och design, det var rätt så roande att läsa om namninsamlingar hos PK folket vars syfte var att få Mazepin sparkad från HAAS innan han ens hann med att börja jobba där, naivt värre att tro att HAAS skulle tacka nej till 300 mille på grund av brösttafsande, F1 cirkusen är PK bara på låtsas, inte på bokstavligen.
 
Mer inom ämnet F1 cirkus och de stora stallen, Kvyat var ihop med Kelly Piquet och har ett barn med henne, men han fick ju sparken från RBR "familjen" så Kelly passade på...
 
...och bytte ut Kvyat mot Verstappen. Max har ju haft lite svårt att växa upp, så den 32 åriga Kelly kommer säkert fungera bra som en modersgestalt åt pojkvaskern som nu får agera en plastpappa, jag för min del undrar vad pappa Jos tycker om den nya, mogna flickvännen.
 
 
Det om F1 relaterad, någon som är sugen på en elbil? Om man inte vill ha en Kia eller en Tesla så kan den japanska Aspark Owl vara ett alternativ, 1985 hk, 0-100 på 1,7 sekunder, toppar 400 knyck, måste man fråga priset så har man inte råd med den, men priserna börjar från 2,9 miljoner euro. 
 
Till sist något helt annat...
 
...heavy metal riffs från en av världens bästa heavy metal gitarrister har tystnat för alltid, tack för allt Alexi , RIP.  Alexi Laiho, 1979-2020.
 
Dagens heavy metal girl sörjer Alexi, "rock me baby and i´m gonna rock your world."
 
Amen,.må det nya året vara med er.     
 
               
 
 
       
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: ecar 1f

Bara en liten rättelse i all välmening. Alexi Laiho var född 1979 inte 1997 men annars var det rätt

Svar: Rätt, när man skriver snabbt utan att korreläsa så blir det fel ibland.
Brandon Lee

skriven
#2: Mika-fan

Ouch för Kvyat! Först tar Verstappen hans Red bull bil (och vinner i först loppet), sen tar han hans flickvän också. Stackars Kvyat.

På tal om förare som stjäl fruar av varandra. Schumachers fru "tillhörde" väl HH Frentzen först. Är det för att brudarna är plåtluder (kolfiberluder), eller lämnar förarna aldrig depån, och således måste ragga runt i andras garage?

God fortsättning till både bloggare och läsare.

//Mika-fan

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
VS-Mika-fans kommentar,så tror jag snarare att det är Dollar-ludren som raggar i depåerna.Den fetaste plånboken avgör om de ska lägga benen åt sidan.Tvivlar på att de ens vet vad kolfiber är för något,och så och äkta kärlek.Vad det tekniska anbelangar,"nu talar jag inte om avancerade samlagsställningar som kan förblinda smågossar i Formel-1"utan Brandons analys angående anledningen till Mercas problem med punkteringar.Tydligen så är det priset de får betala för den konstruktion de tagit fram inom ramarna för reglementet.Det är väl kanske så att alla stall letar efter den där luckan i reglementet som ska göra dem till vinnare.Ferrari trodde väl att de hade hittat den luckan förrförra säsongen och i varje fall jag njöt av att det äntligen fanns ett team som kunde konkurrera med Merca.Den njutningen blev tyvärr kortvarig.Vi får väl hoppas att njutningen blir lite längre för Verstappen.

skriven
#4: judge fear

Mika-fan: Det är korrekt, hon var ihop med frentzen innan och jag skulle säga så här: hon och Verstapens tjej mf är inom F1 cirklarna och är de som har störst chans att bli ihop med F1 förarna, lite som för oss vanliga dödliga: oftast blir vi ihop med någon från jobb eller våra umgängeskretsar vänner mf är med. Att hon bytte till schumacher och hon från kvyviat till verstappen är som anonym säger: status och pengar och förarna de lämnade för har mer framgång, så tror de enkelt bara bytte upp sig så att säga.

Nu till Brandon lee, då jag sällan har tiden att skriva:
Mycket bra texter sedan f1 slutade, och håller med och jag kan minnas än när du skrev att Vettel aldrig skulle vinna en titel i Ferrari, sa även det jag samt om alonso, alonso var dock närmare att vinna än vettel. Märks vettel behöver en ground force bil med bra grepp och överlägsen resten av fältet för vinna och ett team som stödjer han, efter tyskland 2018 så har han helt tappat nerverna. Se han som nr 2 förare i ferrari 2020 var komiskt och ironiskt efter hur han betedde sig mot Webber i red bull.

Jag tror inte Vettel lär vinna en titel igen i F1 eller ens en seger, aston martin som tidigare var racing point är som bäst ett mittfält team som i år blev bra genom kopiera förra årets mercedes, vilket de inte kan nu och framåt, de har inte personalen eller teamet för kunna tävla om titlar de närmaste åren, och med stroll i teamet kommer vettel nog inte ha vidare bra stöd, lär nog se en Vettel som harvar runt i mittfältet och lär inte se mycket av i fronten.
Eller vad tror du och ni andra?

Förvånad att Hamilton inte har skrivit på nytt kontrakt med mercedes, är nu mitten av januari och kan ej minnas någon förare skrivit på ett kontrakt så här sent i F1 de senaste 30 åren, Samt mercedes är tysta och inte gått ut med info eller att de väljer någon annan förare. Jag må hoppas på att Hamilton lägger av sin f1 karriär men det är önsketänkande då alla f1 kanaler på youtube och tidningar är säkra på han kör, dock märkligt han står ännu utan avtal. Mercedes sparar pengar då de lär ej behöva betala han för de dagar som gått då hans förra avtal gick ut sista december 2020 :P

skriven
#5: Tomi

Håller med om kommentarerna ovan ang Verstappen men han är ju kanske också lite snyggare än Kyat och det är lätt att förställa sig att Verstappen kanske har lite mer humor än en ryss med press på sig....värsta Hänt i veckan det här...
Tack för ett teknikinlägg Brandon alltid välbehövliga och intressanta....2021 kommer väl ändå tekniskt vara ett mellan år inför 2022 så man kan väl anta att det ser ut som 2020...bra ändå med förbudet av DAS......ha det gott!

skriven
#6: Spelwilly

@ Tomi

Jösses, att jämföra Verstappen och Kvyat och tycka Verstappen är snyggare är bara konstigt. Som att jämföra en palsternacka och ingefära.
Nja, Verstappen är inne i F1 och kommer vara några år medan Ryssen tågar ut. Fröken Piquet får visa upp sig lite till.
Verstappen tar en avlagd brud för det är det närmaste en världsmästare han kan komma är att sätta på en sådans dotter.

skriven
#7: Tomi

@spelwilly
Ja kanske men ändå gör du en jämförelse själv....man får se det med lite humor :)

skriven
#8: Spelwilly

@Tomi

Ja, det var menat som humor från mig med. Varken en Palsternacka eller Ingefära är särskilt vacker och det gäller de båda pojkarna också:)

skriven
#9: Anonym

Vad är det för små rör bredvid avgasröret?

Svar: wastegate rör till turbo.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :