TURKISH DELIGHT

 
 Nästkommande helg är det dags för F1 cirkusen att återvända till Turkiet och Istanbul Park, en Tilke skapelse som faktisk förtjänar att kallas för en riktig bana. Redan in i och genom första kurvan brukar det hända saker på Istanbul Park, det går nedför och genom den "turkiska korkskruven" vars förebild man hittar på Lacuna Sega, en snäv vänster där det blir trångt värre innan banan öppnar upp sig till en skaplig snabb högerkurva. Därefter följer några riktigt långsamma kurvpartier innan man når banans mest spektakulära del, även kallad för Diabolica, kurva 8 med fyra apex där det går riktigt fort med höga G kraft nivåer som sätter förarnas nackmuskler på prov. 
 
Varvet på Istanbul Ring går motsols, och belastar därmed "fel" sida av nackmuskulaturen, lägger man till det faktum att banan är riktig ojämn på sina ställen,så får man en någorlunda klar bild av vilka fysiska utmaningar förarna möter på Istanbul Park.  När man har tagit sig genom kurva 8 och den nästföljande relativt långsamma vänster-höger svängen,så öppnar sig upp banans bakraka med "Faux Rouge" högern, en snabb parti som ofta jämförs med Eau Rouge på Spa. Det går fort på bakrakan tills man får ställa sig på bromsen för att ta sig an några riktigt långsamma svängar innan man når start-mål rakan och kan sträcka ut igen.
 
 
Istanbul Park kräver mycket av bilen, en perfekt balans genom banans snabba kurvor och mycket traction ut ur banans långsamma kurvor, bromsarna sätts på hårda prov liksom däcken och bilens förmåga att rida på kerbsen utan att tappa greppet och så vidare. Att hitta rätta inställningar blir en utmaning av rang som inte underlättas av alla ojämnheter på banan, mixen av snabba och långsamma kurvor ställer höga krav på  både aerodynamisk och mekanisk grepp som jobbar i harmoni, saknas den biten så tvingas man köra med för mycket vinge som ställer till det på rakor.
 
Det första racet på Istanbul Park 2005 vanns av Kimi i en McLaren, sedan tog Massa tre raka med Ferrari 06, 07, 08 innan det var dags för Button i en dubbel diffuser Brawn 09. Hamilton tog över som vinnare 2010 med McLaren, och det sista racet gick till Vettel i en RBR. Varvrekordet från 2005 hölls av Montoya med 1.24.770 i en McLaren, väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 14-16 grader och risk för regnskurar under hela racehelgen, men så här års så kan det svänga  snabbt så det återstår att hur vädret blir under den kommande helgen på  Istanbul Park.
 
Vad det gäller kval och race så lär vi åter igen få ta del av den sedvanliga triangeldraman mellan Hamilton, Bottas och Verstappen. Mercedes har en mycket välbalanserad bil som klarar av det mesta, RBR i sin tur en bil som alstrar mycket downforce och trivs på banor med både snabba och långsamma kurvor, kan bli jämt men Mercedes brukar vara starka i låga temperaturer.
 
Det om Turkiets GP, FIA har bekräftad att man nästa år kör ett race i Saudiarabien, något som har väckt både ilska och besvikelse på sina håll i världen. Jag personligen är inte alls förvånad  över, att Liberty Media har tagit det här steget. F1 är lika med pengar och pissar på mänskliga rättigheter redan på många olika håll i världen, så varför inte ta en pisspaus även i Saudiarabien där kvinnor behandlas sämre än djur, och där man halshugger oliktänkande med svärd, 186 stycken under 2019, med andra ord, rena rama mörka medeltiden ute på ökenlandet.
 
Hamilton med sin "women´s rights are human rights" tröja har inte velat kommentera beslutet att köra i Saudiarabien, om han nu överhuvudtaget kommer att köra nästa år, men har man tagit ställning på det starka sättet som han har gjort så bör man stå sitt kast och visa att man menar allvar med sina stora ord, annars riskerar man att dra på sig stämpeln som en bekräftelsesjuk pratmakare som inte menar allvar med signaler man skickar ut.
 
Saudiarabiens plötsliga intresse att försöka förbättra sin image hänger intimt ihop med landets ställning som en oljeproducent, de är medvetna om att oljan inom kort har spelat ut sin roll som en maktfaktor ur både ekonomisk och politisk synpunkt, så nu är det dags att krypa på korset och försöka framstå som ett någorlunda civiliserat land om man även framöver vill vara med och leka på den ekonomisk-politiska spelplanen. FIA och Liberty Media i sin tur kommer med största sannolikhet hävda,att deras målsättning är att försöka påverka utvecklingen i Saudiarabien angående mänskliga rättigheter åt rätt riktning genom att närvara, men i realitet handlar det om att försöka klämma ur de sista slantarna ur oljepengar innan hela oljeindustrin kapsejsar och grävs ner i ökensanden.  Nu är ju inte Saudiarabien den första diktaturen där FIA och Liberty Media har välkomnats med öppna armar, de är redan många sedan gammalt och lär bli fler framöver. Om Nordkorea skulle lägga fram ett lockande erbjudande så skulle FIA och Liberty Media åka dit för att göra världen ett bättre ställe att leva i , F1 cirkusen  förbrödrar och slår vakt om mänskliga rättigheter, att man tjänar pengar på det är helt oväsentligt och betydelselöst, säger man något annat så vill man bara smutskasta de höga moraliska värden formade av FIA och Liberty Media där ordet Liberty talar för sig själv.
 
  
Men, rätt ska vara rätt, det finns en Saudiarabisk kvinna som har kört en F1 bil, damen på bilden här ovan. Aseel al-Hamad körde ett varv 2018 i samband med Frankrikes GP med bilen som Kimi vann med i Abu Dhabi 2012, så visst finns det ett starkt samband mellan F1 och Saudiarabien, det nya landet i F ettans demokratiska brödarskap av länder där man håller högt fanan för mänskliga rättigheter.
 
I en annan del av världen...
 
...hail to the chief...
 
...the pig is slaughtered.
 
Så, grisfarmarnas gudfader har avlägnats från grisstian, nu återstår bara att skura rent i Vita Huset så att en man som kan ögna igenom lite mer avancerad litteratur än innehållsbeteckningen på grisfoder kan flytta in,.you go Joe.
 
Dagens grid girl har den mörka, turkiska glimten i ögat,.om det nu inte är en blåtira enligt landets traditioner.
 
Amen,.må julskinkan vara med er.     
 
             
 
     
 
         
 
         
 
     
 
   

Kommentarer :

#1: Genc

Vem vet kanske Kosovo eller Kazakstan står på tur också, som nästa land att engagera F1 race who knows? Har sagt det men säger det gärna igen.

Svar: Så sant, man vet aldrig vilket land dyker upp näst, F1 cirkusen åker dit där pengarna finns och bryr sig inte ett skit om vad som är rätt och vad som är fel.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Verkligen skönt att vi blivit av med en av alla högerpopulistiska grisar som förpestar vår värld,dessutom Bror Duktig själv.Nu blir han ju dessutom av med sin straffimmunitet som följer med presidentämbetet.Efter vad jag förstått så löper han nu stor risk för att få skaka galler p.g.a. sitt skattefiffel.Hoppas de låser in grisen och slänger nyckeln.Nu får man bara hoppas att detta ger en signal över världen till alla de väljare som röstat fram alla dessa grisar och att de inser att de bara utnyttjats i ett mycket farligt maktspel som bara handlar om att underminera demokratin,inte minst i Sverige.SD sitter väl och snyftar i sin egen lilla svinstia nu.

Svar: Snubben har ju miljardskulder , en dödssynd där borta, typ, man får stjäla men man får inte åka fast. Att han skulle åka in är dessvärre rätt så osannolikt på grund av det amerikanska så kallade rättssystemet, med duktiga advokater som springpojkar kan man dra ut hela processen år efter år tills man hinner dö av hög ålder.
Brandon Lee

skriven
#3: Majken

Ok, dags att lämna detta vänstervridna forum, synd jag gillar Brandons oslagbara kunskaper om F1

Svar: Hej då, hälsa till julskinkan Jimmie Åkesson.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Så lär det naturligtvis bli Brandon.
Till Bruna byxan-Majken vill jag bara säga att man behöver inte vara vänstervriden för att man värnar om demokratin.Måste även dela ut lite beröm då ditt ordförråd inte inskränkte sig till bara ett nöff-nöff.
Nu har du ju tyvärr läst Brandons blogg för sista gången så du lär väl aldrig få glädjas över berömmet.

skriven
#5: ilkkaluukas.blogg.se

När fan vart sunt förnuft vänstervridet?

skriven
#6: Majken

Förlåt Brandon...
Kommer ju naturligtvis att kolla in dina sida i framtiden, eftersom du ofta har den info jag saknar i övriga bloggar... Ska dock försöka bättra mej på en punkt och det är att inte läsa inläggen dvs kommentarerna. Det är tyvärr samma typ av kommentarer här som tex på blommans blogg, dvs 99 % idioter som skriver. Tror att majoriteteten bara läser, tar till sej och skiter i att kommentera. Det sköts bäst av en liten klick idioter.
Fortsätt att ge oss intressanta articklar ! det är du bäst på. Själv ska jag läsa, men precis som på tex Blommans sida, ge fan i att läsa kommentarererna.
Mår bara dåligt av att läsa inlägg från tex Anonym.. som verkar älska att kriminella släkten får fäste i det finska samhället och får livslång försörjning, precis som i Sverige. Själv är jag mera som Kimi, vägrar att knäböja som fjollan Hamilton inför det politiska etablisemanget. Heja Finnland, Trump och SD.. Majken

skriven
#7: Genc

PS Vilka banor skulle du ha på F1 kalendern om du fick bestämma Brandon och vrf?

Svar: En bra fråga, det är inte så mycket banorna som är problemet numera vad det gäller klassiska banor, utan bilarnas storlek, tok för breda, långa och tunga, tar för mycket plats in i och genom kurvpartier ,något som gör det omöjligt att försöka sig på en omkörning, på samma banor där F1 blir dötråkigt att följa kan F3 bjuda riktigt spännande race,.less is more.
Brandon Lee

skriven
#8: Jesper

Du har ju ofta kritiserat Marcus, och hans följare hos JB som alltid försvarat honom, vilket jag håller med om.
Jag har dock börjat få samma känsla i dina inlägg. Fast då angående Bottas och Kimi. Vad dom än gör och hur dom än kör så försvarar du dom? Det verkar som att ingen är värd sin plats i F1 förutom Kimi och Bottas?

Svar: När Kimi och Valtteri klantar till det så skriver jag det. Om och när en förare hamnar i topp material så bör föraren ifråga leverera efter förväntningar. Kimi har gjort det liksom Valtteri, men inte Marcus. Han fick chansen hos bästa stallet i GP2, men misslyckades med att ta titeln. Han har kört för stallet som vann titeln i Indycar utan att ta en endaste podium, resultaten talar för sig, klarar man inte av att leverera i ett toppstall är man ingen toppförare, så enkelt är det. Om sedan Blomman svamlar om att Marcus är minst lika bra om inte bättre förare än Bottas får stå för honom, det finns nog inga experter som håller med honom. Det finns ett antal förare som är värda sin plats i F1, och några som inte är det, får man lämna sin sits trots det att man har mycket pengar med sig är man inte värd en sits. Diverse hobbyjournalister och deras fans får tycka och tänka precis som de vill, det är stallchefer som bestämmer vilka som kör hos toppstallen, förare som hamnar där är värda sin sits.
Brandon Lee

skriven
#9: Bigg.

Alltså! Kan du inte blocka "neandertalare" här Brandon?
På väg sabba den bästa bloggen om Racing, (din kunskap topp noch).
Åsikt: Hamilton bara världsmästare 1 gång, om inte Toto fixat det, alla andra år.
Bottas sedan med rätt förutsättningar, (designat en bil som passar honom).
Verstappen är en datorförare, med noll "rumpkänsla".
Kimi är utvecklare av sporten. feedback till teamet.

Skulle älska se Bottas/Kimi i stort team. Med fria roller!
Det utvecklar.

Tack Brandon.

Svar: Äh, de får hålla sig till ämnet eller hålla sig borta från bloggen, politiska åsikter är som baken, delade. Tack för din kommentar och ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#10: Jesper

Halva ditt svar handlar om Marcus karriär, vilket var en parentes. Ja han är en medelmåtta, där håller vi helt med varandra. Och självklart är Bottas starkare än Marcus. Men kan Bottas rå på Hamilton?
Jag tror inte det, oavsett "teamorder" så är Lewis snäppet snabbare. Sen kan du och Toto säga vad ni vill. Och nej, jag är inget "Lewis fan", tvärtom :)

Svar: Jag har påpekat ett antal gånger, att det är bara några hundradelar som skiljer i varvtid mellan toppförarna, poängen är åt vem materialet anpassad i första hand. Hos toppstallen är det alltid förstaförarens önskemål som fäller avgörandet, inget stall har råd med att utveckla två bilar med olika design tänkande. Så, andraförarens uppgift blir att försöka anpassa sin körstil efter bilen, något som är mycket svårt, vet det av egen erfarenhet, hur man kör sitter i ryggmärgen. Hamilton bromsar sent och börjar styra in i kurvan utan att helt släppa bromsen, Bottas har en helt annan körstil som han har försökt ändra på för att få ut maximalt ur bilen. Jag tycker att han har gjort jävligt bra jobb, det är bara att kika hur andraförarna har lyckats hos RBR och Ferrari, inget vidare. Sätt Hamilton och Bottas var sin bil som inte är byggt efter någons önskemål så är inte Hamilton ett dugg snabbare än Bottas, Lewis behöver en perfekt balanserad bil byggt efter hans önskemål att vara snabb.
Brandon Lee

skriven
#11: Jesper

Håller helt med om att Bottas gjort ett sjukt bra jobb. Men om det är som både du och jag säger att Bottas får vara andra rollen hos Mercedes, varför fortsätter han då krita på nya kontrakt? Har han inga större ambitioner, eller är han så naiv att han tror att kommer kunna ta titeln före Lewis? Eller väntar han på att Lewis lägger av så han själv blir nummer 1 i Merca?

Svar: Vad tycker du att han ska göra då, en Ricciardo, byta till ett stall där man inte kan vinna några race? Som jag har påpekat tidigare, så är F1 en "sport" där det förekommer fixade resultat mer än i någon annan sport, det händer väl ganska sällan att tex en löpare uppmanas att släppa förbi en annan som är "snabbare". I F1 jobbar man efter de möjligheter som dyker upp medveten om ,att F1 handlar inte om fair play eller må den snabbaste föraren vinna, utan PR och marknadsandelar, alla lägger av någon gång inklusive Hamilton, så Bottas tid kommer,.eller så gör det inte det, vem vet, kapaciteten att vinna VM har han.
Brandon Lee

skriven
#12: Christer

Hej Brandon! Tack för ett som vanligt bra inlägg. Gillar dina tekniska utlägg om både banorna och bilarna och därav en fråga till dig: Vad tror du om bilarna till 2022? Kommer vi att få se tight racing där bilarna kan följa varandra närmare än nu? Eller tvingas F1 använda DRS för att det skall bli några omkörningar? Vet ju att bilarna är nästan för breda men man hoppas ju på riktig racing utan artificiella hjälpmedel.
Keep up the god work with a smile :)
Christer

Svar: Bilarna 2022? Tja, om FIA håller fast vid sitt halvmesyr ground effect koncept, så bli framtidens F1 bilar sladdriga, långsamma och överviktiga kusiner till Indycar -badkar utan akvarium på toppen. FIAs problem är att de aldrig vågar tar ut hela steget, utan pysslar med småtrippande som kostar multum för stallen, när man i efterhand måste korrigera konceptet för att hitta lite varvtid. 2022 års bilar blir åter igen en kompromiss, man inför halvmesyr ground effect och skär ner ytan på vingar för att minska drag= plus-minus-noll eftersom downforce som alstras under bilen inte kompenserar för förlusten av downforce som produceras av vingarna=man är fortfarande beroende av downforce från vingar som även producerar drag=svårt att ligga nära bilen framför osv. Man brukar ju säga att "power is nothing without control", slogan som även Pirelli använder, samma Pirelli som vill införa 18 tums lågprofil i F1 av kommersiella skäl, lägre greppnivå och däckprofil som tillsammans med ground effect ger en helt stum bil som kommer att förlora greppet helt utan en förvarning och förmedlar noll "rumpkänsla" till föraren. Jag skulle vilja se en fullblods ground effect bil med nuvarande däckdimension och helt utan framvinge, helst även med active ride. Vill man se sladdriga, långsamma, tunga och övermotoriserade badkar så finns det ju Indycar, och bland bruksbilar Mercedes "sportbilar". Man tar en sekreterare coupe, stoppar in en jättemotor, skiter fullständigt allt som handlar chassi teknik, och bränner bakdäck tack vare noll greppnivå i en framtung släde inspirerad av 60 tals jänkare, det går fort rakt fram till vägen svänger, sedan går det raka vägen in i skogen. Vad det gäller DRS så vore det helt rubbad att ha sånt i en F1 bil 2022 på grund av det ovannämnda, med så låg greppnivå skulle man vara tvungen att bromsa mycket tidigare än man gör idag för att inte köra av i kurvan, dagens DRS zoner skulle inte alls räcka till osv, FIA plus-minus-noll tänkande i ett nötskal. Ha det Christer.
Brandon Lee

skriven
#13: Christer

Hej Brandon!
Tack för ditt svar och man får väl bara hålla tummarna för att det kan bli några goa race även 2022 och framåt men det vete faan. Såg något positivt i varje fall och det är att man tydligen kommer att fortsätta utvecklingen av förbränningsmotorn och hybridtekniken, vet inte om du håller med, men så länge det inte blir elkraft så är jag nöjd :)
Ha det gött Brandon.
Christer

skriven
#14: Anonym

ANONYMUS
Hej Brandon.
Jag får väl be om ursäkt då jag antar att det var jag som triggade igång andra kommentatorer till neandertaliska uttalanden,men anledningen till att jag skrev det jag gjorde var ju helt enkelt att jag uppskattade ditt eget inlägg i samma ämne.
Nog är det lite underligt att ditt inlägg verkar passera som rumsrent medans mitt uppfattas som att det skrivits av en idiot.I varje fall jag kan inte se någon större skillnad i andemeningen vad dessa anbelangar, men jag är ju i och för sig en idiot.
Om man ska utgå ifrån att 99% av de som skickat en kommentar här är idioter,så undrar jag vem det är som står för 1-procentaren, eller kan det helt enkelt vara så att man bara ska vända på siffrorna för att få fram en trovärdig analys?
PS Jag tror inte jag behöver något svar

Svar: Ingen som helst anledning att be om ursäkt, jag personligen reagerar på samma sätt gentemot alla politiker, med förakt, de är en samling översittare, besserwissers och tjuvar, från höger eller från vänster, samma skit i olika förpackningar. Trump har Putin som bästis, båda två är skurkar och tjuvar av rang, Jimmie Åkesson skulle jag inte ens pissa på om han fattade eld, det vore att besudla ädel urin. Åker en svensk politiker fast för skurkfasoner, så "straffas" man med några miljoner som avgångsvederlag och ett jobb som landshövding, och det oavsett partipolitisk inriktning. När vita sydafrikaner försökte klösa sig kvar i makten, så värvade de nya medborgare från gamla öststater, de visste nämligen att den bästa fascisten skapar man av en ex kommunist, osv, världen är full av idioter och översittare, och då inte minst bland politiker packet,.sånt är livet.
Brandon Lee

skriven
#15: Tomi

Är det nån mer än jag som tycker att det är jävligt synd att Honda lämnar F1 nu när de fått ordning på motor drivlina o dyl och vad är poängen att lämna nu när de blivit konkurrenskraftiga?

skriven

Kommentera inlägget här :