MOUTHWATERING TRAFFIC JAM

 
Mercedes tog sin sjunde raka konstruktörstittel på Imola, en härlig bana som kunde vara så mycket mer med enkla medel. Nästan samtliga banor i F1 bortsett från några "roadtracks" lider av samma problem, de är just byggda att fungera som banor, och saknar därmed alternativa omkörningsställen. Imola är en gammal bana, och saknar de värsta Tilke missar i form av milsbreda avåkningszoner av asfalt, som dödar varje spänningsmoment inom  racing, men även på Imola skulle man kunna med enkla medel skapa ett antal lämpliga omkörningstillfällen. Jag tänker i första att förse banan med bredare ingångar till kurvor, något som skapar möjligheter att välja alternativa spår in i kurvan, man kan ta höjd eller välja insidan och så vidare. Även hysterin med "track limits" är enkel att bota, ta bort asfalt och ersätt den med en grusfålla som skapar "track limits" per automatik, svårare än så är det inte, och är en lösning som även förare vill se.
 
Trots de ovannämnda begränsningar på grund av banans karaktär blev Imola en rätt så underhållande tillställning av olika skäl.  Bottas tog starten och  Verstappen tog sig förbi Hamilton, något som omedelbart satte igång operation "alternativ strategi för Hamilton" företeelsen hos Mercedes. Det dröjde fram till varv tretton innan det sedvanliga Hamilton koden levererades av britten till stallet, "right front doesn´t feel great", i klartext,"ta in Bottas först så att jag kan stanna ute att göra en "overcut". När Bottas sedan togs in för ett däcksbyte för att enligt stallet svara på Verstappens depåstopp, stannade Hamilton ute ett antal snabba varv för att bygga upp en tillräcklig buffert för en "overcut", och hade något senare turen med sig när han i samband med en kort VSC period kunde dyka in i depån för nya däck, och kunde återvända till banan i fortsatt ledning.  Bottas i sin tur hade inte turen med sig som vanligt...
 
...utan körde redan i början av racet över kolfiber skräp från Ferrari som skadade golvet på den vänstra sidan av hans bil, balansen blev lidande och gjorde bilen instabil under inbromsningen, något som senare gav Verstappen tillfället att smita förbi. Verstappen satte igång att försöka jaga ikapp Hamilton, med drabbades av en punktering höger bak vid inbromsningen till Villeneuve kurvan och åkte av. Verstappens otur blev till Bottas tur när han därmed kunde återta andra platsen som han sedan behöll till målflaggan, rödflaggsituationen i samband med Verstappens avåkning gav både Bottas och Hamilton möjligheten att dyka in i depån och ta ett set mjuka, men i omstarten drog Hamilton ifrån Bottas skadade bil och tog målflaggan 5,7 sekunder före sin stallkompis.
 
Den tredje platsen på podium gick till Ricciardo,som redan under första varvet smet förbi Gasly, som senare tvingades bryta racet med växellådsproblem som bäddade för Hamiltons 93 racevinst, när britten kunde dra nytta av den korta VSC perioden i samband  med när man flyttade undan Gaslys bil. Kvyat gjorde det som Gasly missade och tog målflaggan som fjärde man före Leclerc, som åter igen räddade vad som räddas kunde för Ferraris del.
 
Perez som slutade sexa var uppe på en tredje plats när RP  tog in honom igen för ett däcksbyte i samband med SC perioden, Sainz tog sjunde platsen i mål efter att ha passerat sin stallkompis Norris med hjälp av DRS, och de sista poängen gick till Räikkönen och Giovinazzi i var sin AR. Kimi hade oflyt i samband med SC, han kom in bara två varv innan SC perioden och missade därmed ett "gratis" depåstopp, synd för Kimis del, två varv till ute kunde ha inneburit några fler poäng. 
 
Latifi var nära att ta sina första poäng, Vettel hade ett misslyckad depåstopp som sinkade honom, men hade inte mycket fart under racet heller, och slutade som fjärde bästa förare med en Ferrari PU. Stroll var en flitig depåbesökare och korsade mållinjen på en trettonde plats före Grosjean i sin "variabel rideheight" HAAS, den sista i mål blev Albon som åter igen gjorde ett pinsamt misstag när han snurrade, stackars thailändaren är helt vilse i pannkakan.   Om Albons snurrning var en pinsam grej, så var Russels avåkning bakom SC ännu mer pinsam. Han kanske glömde bort att även om hans Williams är snabb rakt fram, så har den inte mycket grepp i sidled, att överdriva proceduren "nu ska jag försöka få upp däcktempen" var både kostsam och pinsam för boy wonder. Trion Magnussen, Ocon och Gasly bröt med tekniska problem, synd för den sistnämndas del som gjorde ett bra kval, och skulle ha kunnat vara med om fajten om den sista podiumplatsen.
 
Nog om F1...
 
...hojen på bilden här ovan är en AJS 500 cc från 1939 med en kompressormatad ,vattenkyld V4...
 
...en vattenkyld V4 här med i årets Ducati men utan kompressor, det är inte mycket som har förändrats genom åren med förbränningsmotorer, men det är samma sak med hybrider, i London kan man kika en buss från början av 1900 talet med hybriddrift, så gammal är den "moderna" tekniken, en bra bit över hundra år. 
 
Mer motor i form av rally från Ryssland, där man tydligen tävlar om att köra av i samma kurva, snyggt parkerat med fyra stycken med närkontakt av tredje,.eller fjärde graden.
 
Vi avslutar med lite Hamilton romantik, jag har en känsla av att pojken borde tillbringa lite mer tid med brudar och lite mindre med Roscoe, den fula lilla jycken.
 
Hamilton lär vara nöjd med dagens resultat från Imola liksom hans sugar daddy Wolff, som nu åter igen kan slappna av och lyssna sin favoritlåt Africa av TOTO,."It´s gonna take a lot to drag me away from you".
 
 
Dagens grid girl är relativt nöjd med dagens race, men tycker att fyra hjul är två för mycket.
 
Amen,..må TOTO vara med er.     
 
        
 
        
 
     

Kommentarer :

#1: Putte

Fniss.....Wolfmania här😂! Hade Bottas inte haft oturen med den "lilla biten"......så tror jag aldrig att Hamilton tagit sig förbi. Då hade nog Bottas kunnat köra ifrån Verstappen och inte varit utsatt för risken av en undercut.
Herr Wolf och hela Mercedes-teamet skall också hyllas.....7- faldiga världsmästare, det är starkt och imponerande att kunna hålla denna höga nivå under alla år.
Rolig och bra läsning här.

Svar: Sant, Bottas tappade mycket downforce och varvtid med sitt trasiga golv där det hängde kvar en Ferrari endplate, i varvtid 0,8-1.0 sekunder, han gjorde ett starkt race med tanke det, själv sa han att det kändes som att 50% av den downforce som produceras under bilen försvann på en gång.
Brandon Lee

skriven
#2: peter

Ja man kan skratta åt varför har jag sådan tur hela tiden
Fy vad det luktar om pengar ibland !

Svar: Hamilton är F ettans Alexander Lukas,.och Wolff är Joakim von Anka,.;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Hade lite extra koll på Lewis radiotrafik efter inlägget där du påtalade de dåligt dolda budskapen bakom hans meddelanden.Måste säga att det slog in klockrent.Lewis,Kimi och Perez startade alla på medium,Lewis fick däckproblem redan på tolvte varvet medan de andra kom in runt 50 varv.De hade väl förmodligen kunnat köra hela loppet på dessa.Man undrar ju om Lewis är totalt värdelös på att spara däck eller om det är de andra som har en unik förmåga att spara gummi.Han verkar dessutom ha en närmast otrolig otur med däcken varje gång han ligger efter Bottas.Inte utan att man tycker lite synd om honom.

Svar: Det är vanligt med kodmeddelanden i F1, typ vi går från plan A till plan B, dels gör man det att vilseleda konkurrenter,dels att vilseleda "stallkompisen". Mercedes är i praktiken ett en bils stall där Hamilton gör som han vill, och där Wolff uppfyller alla hans önskemål. När Hamilton vill inte komma in för att byta däck så säger han bara det och stannar ute, skulle Bottas göra det samma så skulle han få order om att komma in. Hamilton skulle ha kunnat köra hela racet med samma däck, så snäll mot däcken är deras bil, att han sedan fick en 10 sekunders present av domarna gjorde livet extra lätt för honom.
Brandon Lee

skriven
#4: Patrik

Hade inte höga förväntningar inför racet - men det blev underhållande och händelserikt. Vad Mercedes åstadkommit sedan hybrideran startade är helt klart imponerande. Deras förmåga att hela tiden ligga ett par steg före övriga stall - som utvecklas hela tiden - med sådan hög och jämn prestanda och tillförlitlighet - är som sagt imponerande!
F1 är betydligt mer händelserikt och roligare att följa i år jämfört med tidigare säsonger

skriven
#5: Genc

Har du hört att F1 ska köra i Saudiarabien fy fan. Ännu ett land med bristande mänskliga rättigheter står på tur för Liberty-Media, och deras pengabehov. Och enligt herrarna så engagerar man ett race därborta för att ”70%” av befolkningen är under 30 år. Och därför vill man skapa lite underhållning för de därborta. Trots att de har förbjudit biografer, att ge körkort o bil till alla fruntimmer där bland annat. Vad kommer här näst? Snart kör man Formel 1 i Kosovo där mina föräldrar kommer ifrån. Eller kanske i Kazakstan. Vem vet?

skriven

Kommentera inlägget här :