...utan körde redan i början av racet över kolfiber skräp från Ferrari som skadade golvet på den vänstra sidan av hans bil, balansen blev lidande och gjorde bilen instabil under inbromsningen, något som senare gav Verstappen tillfället att smita förbi. Verstappen satte igång att försöka jaga ikapp Hamilton, med drabbades av en punktering höger bak vid inbromsningen till Villeneuve kurvan och åkte av. Verstappens otur blev till Bottas tur när han därmed kunde återta andra platsen som han sedan behöll till målflaggan, rödflaggsituationen i samband med Verstappens avåkning gav både Bottas och Hamilton möjligheten att dyka in i depån och ta ett set mjuka, men i omstarten drog Hamilton ifrån Bottas skadade bil och tog målflaggan 5,7 sekunder före sin stallkompis.
Den tredje platsen på podium gick till Ricciardo,som redan under första varvet smet förbi Gasly, som senare tvingades bryta racet med växellådsproblem som bäddade för Hamiltons 93 racevinst, när britten kunde dra nytta av den korta VSC perioden i samband med när man flyttade undan Gaslys bil. Kvyat gjorde det som Gasly missade och tog målflaggan som fjärde man före Leclerc, som åter igen räddade vad som räddas kunde för Ferraris del.
Perez som slutade sexa var uppe på en tredje plats när RP tog in honom igen för ett däcksbyte i samband med SC perioden, Sainz tog sjunde platsen i mål efter att ha passerat sin stallkompis Norris med hjälp av DRS, och de sista poängen gick till Räikkönen och Giovinazzi i var sin AR. Kimi hade oflyt i samband med SC, han kom in bara två varv innan SC perioden och missade därmed ett "gratis" depåstopp, synd för Kimis del, två varv till ute kunde ha inneburit några fler poäng.
Latifi var nära att ta sina första poäng, Vettel hade ett misslyckad depåstopp som sinkade honom, men hade inte mycket fart under racet heller, och slutade som fjärde bästa förare med en Ferrari PU. Stroll var en flitig depåbesökare och korsade mållinjen på en trettonde plats före Grosjean i sin "variabel rideheight" HAAS, den sista i mål blev Albon som åter igen gjorde ett pinsamt misstag när han snurrade, stackars thailändaren är helt vilse i pannkakan. Om Albons snurrning var en pinsam grej, så var Russels avåkning bakom SC ännu mer pinsam. Han kanske glömde bort att även om hans Williams är snabb rakt fram, så har den inte mycket grepp i sidled, att överdriva proceduren "nu ska jag försöka få upp däcktempen" var både kostsam och pinsam för boy wonder. Trion Magnussen, Ocon och Gasly bröt med tekniska problem, synd för den sistnämndas del som gjorde ett bra kval, och skulle ha kunnat vara med om fajten om den sista podiumplatsen.
Nog om F1...
...hojen på bilden här ovan är en AJS 500 cc från 1939 med en kompressormatad ,vattenkyld V4...
...en vattenkyld V4 här med i årets Ducati men utan kompressor, det är inte mycket som har förändrats genom åren med förbränningsmotorer, men det är samma sak med hybrider, i London kan man kika en buss från början av 1900 talet med hybriddrift, så gammal är den "moderna" tekniken, en bra bit över hundra år.
Mer motor i form av rally från Ryssland, där man tydligen tävlar om att köra av i samma kurva, snyggt parkerat med fyra stycken med närkontakt av tredje,.eller fjärde graden.
Vi avslutar med lite Hamilton romantik, jag har en känsla av att pojken borde tillbringa lite mer tid med brudar och lite mindre med Roscoe, den fula lilla jycken.
Hamilton lär vara nöjd med dagens resultat från Imola liksom hans sugar daddy Wolff, som nu åter igen kan slappna av och lyssna sin favoritlåt Africa av TOTO,."It´s gonna take a lot to drag me away from you".
Dagens grid girl är relativt nöjd med dagens race, men tycker att fyra hjul är två för mycket.
Amen,..må TOTO vara med er.
Fniss.....Wolfmania här😂! Hade Bottas inte haft oturen med den "lilla biten"......så tror jag aldrig att Hamilton tagit sig förbi. Då hade nog Bottas kunnat köra ifrån Verstappen och inte varit utsatt för risken av en undercut.
Herr Wolf och hela Mercedes-teamet skall också hyllas.....7- faldiga världsmästare, det är starkt och imponerande att kunna hålla denna höga nivå under alla år.
Rolig och bra läsning här.