Mercedes gav sina förare möjligheten att skaka av sig "ringrosten" på Silverstone i en 2018 års bil under ett privat test, och passade på samtidigt att nöta in de nya säkerhetsrutiner som Covid 19 kräver, McLaren ville göra det samma, men fick inga motorer av Renault för att kunna genomföra några privata testdagar. Jag kan förstå Renaults beslut, McLarens agerande i fråga om motorleverantörer har varit illa genomtänkt när man har övergivit motorleverantörer i parti och minut, enligt McLaren det har aldrig varit fel på Mackens bilar utan enbart på PU, som man bäddar får man ligga, kan blir ett svårt år för Macken med Renaults PU innan man byter till Mercedes nästa år.
McLaren har varit "duktiga" på att byta motorleverantörer genom årtionden, BRM, Ford Cosworth, Porsche, Peugeot, Lamborghini(dock ej i race), Renault, Honda, Mercedes och Alfa Romeo, nu under hybrideran från Honda till Renault och vidare till Mercedes, kortsigtigt tänkande som sällan eller aldrig lönar sig.
Även de andra stora stallen som Ferrari och RBR kommer att erbjuda sina förare chansen att skaka av sig "ringrosten" innan det är dags för årets premiär race, för de mindre stallen handlar det i vanlig ordning om bristen på pengar, så för deras del lär det inte bli några privata testdagar.
Den stora stygga vargen MrWolff shoppar vidare, och när han inte gör det så kommer han med kryptiska utlåtanden angående förarnas situation. Wolff har andelar hos Mercedes F1 stall, han köpte aktier hos Aston Martin som dyker upp hos RP, och nu senast köpte han tillbaka sina 5% hos Williams. Mycket vill ha mer, men frågan är om inte MrWolff håller på med att måla sig in i ett hörn med tanke på hur Covid 19 påverkar den ekonomiska situationen och tillväxten världen över, en klok höna(varg) lägger inte alla sina ägg i samma korg.
Apropå förare och silly season, Mercedes har sagt sitt om ryktesspridningen i fallet Vettel, tysken är inte aktuell som förare för Mercedes 2021, och jag personligen tror inte att Russel är det heller, utan Mercedes kommer att fortsätta med sin nuvarande bemanning på förarsidan även under nästa år, vad som kommer att hända med Vettel återstår att se.
Wolff har sina fingrar i ett antal syltburkar, och då inte minst på förarmarknaden, där han med sluga drag alltid försöker trissa upp marknadsvärdet på "sina" förare för att kunna sälja dem vidare med vinst. Managers satsar en slant på sina adapter som Wolff har gjort med Russel, vars resultat inte var så märkvärdiga innan Wolff köpte en sits åt honom hos ART Grand Prix både i GP3 och F2, en sits hos ART är mer eller mindre en garanti för att vinna mästerskapstiteln matarserier.
Det har väl inte undgått någon hur illa Wolff kan behandla förare för att dra nytta av deras situation, tänker närmast på Ocon och Bottas. Russel är på samma sätt bara en handelsvara för Wolff, George hamnade inte hos Williams för att Frank i honom såg en stor talang som fick en sits hos Williams utan egna sponsorer. Det var Wolff som köpte en sits åt honom hos Williams där han kunde briljera mot ett lagom motstånd i form av Kubica, vars sponsorpengar togs emot med ett leende utan att för den skull garantera honom ett likvärdig material och status i stallet. Toppmanagers cyniska slavhandel är inget nytt inom F1 cirkusen, men lika motbjudande för det, deras jobb är att "skapa" en talang, inte att ta hand om en färdig produkt, föraren i fråga behöver inte vara ett under av råspeed utan det räcker att vara hygglig och hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt redan i matarserier.
Nog om F1, vi avslutar med annat motorrelaterad, vad kan man hitta på om man har två Hayabusa spisar liggande i garaget? Jo, man skruvar ihop dem och får en liten, nätt V8 på 2,8 liter, lagom för dubbelturbo och 968 hk, det finns ett antal duktiga motorbyggare där ute.
Jänkare vill inte vara sämre, man tar en Jeep Cherokee på 2500 kilo, ett stycke höghus på 175 cm, klämmer in en 710 hk V8 i den, döper om den till trackhawk, lovar en toppfart på 290 och 0-100 på 3,7 sekunder,.allt i en bil som kan välta redan i 90 knyck, vad de kan dessa jänkare, skynda och shoppa.
Dagens grid girl är Alfa Romeo trogen, Kimi i sin tur säger att om han i år tycker att det är fortfarande kul att köra i F1 så fortsätter han även nästa år hos Alfa,.jag håller tummarna för att Kimi har skitkul i år.
Amen,.må midsommarnattens förlustelser vara med er.
Hade gärna sett ett race på Mugello. Iof så finns det många trevliga banor i Italien.