KICKING THE TIRES

 
Ferrari har inte glömt bort Iceman, Kimi fick som present av Ferrari bilen han vann med på COTA 2018. Kan bli en lättsåld begagnad bil om Kimi vill göra sig av med den, "2018 Ferrari F1 bil, fullservad hos Ferrari, en ägare, låga mil, till högstbjudande, kompisar och däcksparkare undanbedes."
 
Bilden här ovan sägs fastställa var och när de första 8 racen av årets mästerskap går av stapeln, men så länge Covid 19 fortsätter att härja världen över ska man ta det  med en nypa salt, eftersom nya reserestriktioner kan införas med kort varsel.
 
Så, om säsongen kommer igång den tredje juli på Red Bull Ring, vem tippar jag som vinnaren i första och kanske även i andra racet? Hamilton vann här 2016, Bottas 2017 och hade pole både 2017-2018, Verstappen i sin tur vann racet både 2018 och 2019, Leclerc hade pole 2019 osv.  Jag tror att Bottas tar en dubbel på Red Bull Ring, och tar även VM titeln 2020. Det blir intressant att se vad Mercedes får ut av sitt DAS system, tänker i första hand möjligheten att "stalla" framvingen på rakor, och att få ner den nära backen vid inbromsningar, det har ju kommit nya direktiv från FIA som reducerar graden av downforce i årets bilar, med hjälp av DAS kan Mercedes minimera den förlusten av downforce. FIA har även skärpt reglerna kring hur mycket olja motorer får bränna samt kontrollen hur de tre toppteamen samlar, lagrar och använder sig av extrakraften från hybridsystemet. Jag har tidigare påpekat, att Ferraris prestandaökning inte kom från trixandet med bränsleflödet, utan från trixandet med hybridsystemet, FIA hade godkänt Ferraris konstruktion tidigare och räddade nu sitt ansikte genom att inkludera alla tre toppteam i sin nya direktiv med bättre sensorer för att kunna upptäcka eventuell fusk.
 
Utöver de första 8 race på 6 olika banor har nu även Ferrari ägt Mugello dykt upp som en kandidat för ett F1 race längre fram under årets säsong, jag personligen tycker att Mugello är mer en hoj än bil bana, men det vore ändå kul med ett race på Mugello. Vilka andra banor kommer att finnas med i årets mästerskap är högst osäkert just nu, till exempel Singapore utan publik lär inte hända, huruvida man kan räkna med att andra banor från Asien eller från mellanöstern blir tillgängliga för race ur Covid 19 synpunkt återstår att se.
 
 
Mercedes gav sina förare möjligheten att skaka av sig "ringrosten" på Silverstone i en 2018 års bil under ett privat test, och passade på samtidigt att nöta in de nya säkerhetsrutiner som Covid 19 kräver, McLaren ville göra det samma, men fick inga motorer av Renault för att kunna genomföra några privata testdagar.  Jag kan förstå Renaults beslut, McLarens agerande i fråga om motorleverantörer har varit illa genomtänkt när man har övergivit motorleverantörer i parti och minut, enligt McLaren det har aldrig varit fel på Mackens bilar utan enbart på PU, som man bäddar får man ligga, kan blir ett svårt år för Macken med Renaults PU innan man byter till Mercedes nästa år.
 
McLaren har varit "duktiga" på att byta motorleverantörer genom årtionden, BRM, Ford Cosworth, Porsche, Peugeot, Lamborghini(dock ej i race), Renault, Honda, Mercedes och Alfa Romeo, nu under hybrideran från Honda till Renault och vidare till Mercedes, kortsigtigt tänkande som sällan eller aldrig lönar sig.
 
Även de andra stora stallen som Ferrari och RBR kommer att erbjuda sina förare chansen att skaka av sig "ringrosten" innan det är dags för årets premiär race, för de mindre stallen handlar det i vanlig ordning om bristen på pengar, så för deras del lär det inte bli några privata testdagar.
 
Den stora stygga vargen MrWolff shoppar vidare, och när han inte gör det så kommer han med kryptiska utlåtanden angående förarnas situation. Wolff har andelar hos Mercedes F1 stall, han köpte aktier hos Aston Martin som dyker upp hos RP, och nu senast köpte han tillbaka sina 5% hos Williams. Mycket vill ha mer, men frågan är om inte MrWolff håller på med att måla sig in i ett hörn med tanke på hur Covid 19 påverkar den ekonomiska situationen och tillväxten världen över, en klok höna(varg) lägger inte alla sina ägg i samma korg.
 
Apropå förare och silly season, Mercedes har sagt sitt om ryktesspridningen i fallet Vettel, tysken är inte aktuell som förare för Mercedes 2021, och jag personligen tror inte att Russel är det heller, utan Mercedes kommer att fortsätta med sin nuvarande bemanning på förarsidan även under nästa år, vad som kommer att hända med Vettel återstår att se.
 
Wolff har sina fingrar i ett antal syltburkar, och då inte minst på förarmarknaden, där han med sluga drag alltid försöker trissa upp marknadsvärdet på "sina" förare för att kunna sälja dem vidare med vinst. Managers satsar en slant på sina adapter som Wolff har gjort med Russel, vars resultat inte var så märkvärdiga innan Wolff köpte en sits åt honom hos ART Grand Prix både i GP3 och F2, en sits hos ART är mer eller mindre en garanti för att vinna mästerskapstiteln matarserier.
 
Det har väl inte undgått någon hur illa Wolff kan behandla förare för att dra nytta av deras situation, tänker närmast på Ocon och Bottas. Russel är på samma sätt bara en handelsvara för Wolff, George hamnade inte hos Williams för att Frank i honom såg en stor talang som fick en sits hos Williams utan egna sponsorer. Det var Wolff som köpte en sits åt honom hos Williams där han kunde briljera mot ett lagom motstånd i form av Kubica, vars sponsorpengar togs emot med ett leende utan att för den skull garantera honom ett likvärdig material och status i stallet. Toppmanagers cyniska slavhandel är inget nytt inom F1 cirkusen, men lika motbjudande för det, deras jobb är att "skapa" en talang, inte att ta hand om en färdig produkt, föraren i fråga behöver inte vara ett under av råspeed utan det räcker att vara hygglig och hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt redan i matarserier.
 
 
Nog om F1, vi avslutar med annat motorrelaterad, vad kan man hitta på om man har två Hayabusa spisar liggande i garaget? Jo, man skruvar ihop dem och får en liten, nätt V8 på 2,8 liter, lagom för dubbelturbo och 968 hk, det finns ett antal duktiga motorbyggare där ute.
 
Jänkare vill inte vara sämre, man tar en Jeep Cherokee på 2500 kilo, ett stycke höghus på 175 cm, klämmer in en 710 hk V8 i den, döper om den till trackhawk, lovar en toppfart på 290 och 0-100 på 3,7 sekunder,.allt i en bil som kan välta redan i 90 knyck, vad de kan dessa jänkare, skynda och shoppa.
 
Dagens grid girl är Alfa Romeo trogen, Kimi i sin tur säger att om han i år tycker att det är fortfarande kul att köra i F1 så fortsätter han även nästa år hos Alfa,.jag håller tummarna för att Kimi har skitkul i år.
 
Amen,.må midsommarnattens förlustelser vara med er.        
 
     
 
 
  
 
        
 
   
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lito

Hade gärna sett ett race på Mugello. Iof så finns det många trevliga banor i Italien.

Svar: Ja, det finns ett antal fina banor i Italien, jag har snurrat runt lite på de flesta av dem när man har fått chansen att göra det, och då i första hand på två hjul.
Brandon Lee

skriven
#2: Knack

Grym läsning i dessa tider..
Tummen upp! 👌

Svar: Man tackar och bockar.
Brandon Lee

skriven
#3: Flying finns

Mors!
Varför skulle ferrari glömma bort Iceman han är ju ändå deras senaste världsmästare.....Lätt värt en eller fler f1 bilar.

Svar: Precis så är det, Kimi glömmer man inte så lättvindigt, det blir lite trist i F1 framöver när alla gamla världsmästare har slutat och kvar blir en samling gnälliga småkillar.
Brandon Lee

skriven
#4: Genc

Ja du! Tycker det är dumt att Vargen snackar skit om visa av sina förare, för marknadsföringar skäl. Tycker att han är väldigt elak på det sättet eller vad säger du my friend?

Svar: Jag tycker nog att Wolff är den värsta skitstöveln i F1, girig som få och totalt hänsynslös i sin jakt efter mer stålar, han drar sig inte att trampa på folk.
Brandon Lee

skriven
#5: Eric

Vad man har hört och läst så har teamen inte fått arbeta med utvecklingen av bilarna under corona tiden, men det måste ju vara nästa omöjligt att kontrollera det till 100%. Vilket team tror du har dragit mest nytta av att premiären blev uppskjuten? Tror du dom flesta teamen kommer ha en egen DAS lösning till premiären?

Svar: Mest nytta av den påtvingade vilan har nog Merca haft eftersom det är omöjligt att kopiera deras DAS med så kort varsel, de har tagit lång tid för Merca att ta fram systemet. Det finns heller ingen anledning för andra att kopiera DAS eftersom den blir förbjuden redan till nästa år så Merca blir enda stallet i år med fungerande DAS. Ha det bra Eric.
Brandon Lee

skriven
#6: F1 One

Tack för bra blogg.
Bottas har absolut kapacitet och talang att ta en titel.
Dessvärre tror jag Mercedes lägger all kraft på Hamilton i vanlig ordning. Särskilt nu när de vill försöka tangera Schumachers 7 titlar och tvätta sig och marknadsföra sig som ett BLM (hycklande) företag. Jag hoppas att de kan och får tävla på lika villkor men skeptisk.

Svar: Tja, man vet aldrig, dock en sak vet jag, Bottas kommer inte att flytta på sig en millimeter för Hamilton i år, inga fler presenter i form av oförtjänta segrar för britten.
Brandon Lee

skriven
#7: Mika-fan

Imola har nu fått alla tillstånd som behövs för att arrangera ett F1-lopp. Ryktas om att det kan bli lopp nr.9 denna säsongen, vilket är Ferraris 1000 GP. Dessa nyheter är så färska så dom var antagligen inte var släppta när du gjorde detta blogg-inlägget. Vore kul om det blev verklighet av det, eller vad tycker ni?

Svar: Det finns många rykten som florerar, att Imola har fått tillstånd betyder inte nödvändigtvis att man kommer köra där, men visst vore det kul med ett race där.
Brandon Lee

skriven
#8: peter

Vi får se vad pengarna kan ge för " fusk" ...

skriven
#9: Genc

PS En bana jag skulle vilja ha på kalendern är även Imola och Lauzitsring med ;)

skriven
#10: Anonym

Går det att pruta på Ferrarin?

Svar: Nej, det är fast pris som gäller;-)
Brandon Lee

skriven
#11: ThomasF

Yes🥇Linus Lundqvist!Han fick ta sig in i USA via mexikanska gränsen o förbi Trumps ”mur” då det var enklare än att berätta att han kom från Dr.Tengele’s Sverige!Pole och vinst första gången han sätter sig i bilen om jag förstått det rätt.Han skulle nog kunna sälja på Småland den pojken oxå!
Tack för som vanligt väldigt bra skrivningar Brandon o ha det så gott det går i värmen.//Thomas

Svar: Härligt, bättre än så kan man inte starta årets säsong, mer sånt så sitter han snart i en bra bil bland de stora gossarna. Tack själv för din kommentar Thomas, och glöm nu inte att tanka valfri vätska i värmen.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :