Om en vecka är det dags för F1 cirkusen att återvända till klassikern Silverstone, en bana som obarmhärtigt avslöjar alla eventuella brister hos bilarnas aeropaket, och då inte minst när bilarna kastas in i kurvkombinationen Maggots-Chapel och vidare ut till Hangar Straight. Dem snabba kursförändringar genom Maggots-Chapel kräver en välbalanserad bil utan tendens att rolla, oönskad luft under golvet kostar grepp, och medför en dålig utgång ur Chappel som ger motståndaren en chans att ta sig förbi innan man svänger in i Stowe.
Det finns ett antal banavsnitt som lämpar sig för omkörningsförsök, har man till exempel en bra bil genom och ut ur Luffield så finns det en chans att ta sig förbi innan man når fram till Copse och så vidare, Silverstone med sina snabba kurvor är motsatsen till Hungaroring, en ultrasnabb "riktig" bana versus en långsam Musse Pigg "stadsbana".
Däcken sätts på hårda prov på Silverstone där man genom vissa kurvor kommer upp i 5G, både sidobelastningen och den laterala ligger på högsta nivån. Pirelli har valt hårdare gummiblandningar till Silverstone än till de första racen på Red Bull Ring och Hungaroring, det är C1, C2 och C3 som gäller, för mjuka gummiblandningar har lett till däcksexplotioner förr så det är tänk efter före som gäller för Pirellis del.
Man kör med relativt mycket vinge på Silverstone på grund av banans många snabba kurvor, så en stark PU är ett måste för att kunna hävda sig på en "flygraka" som Hangar Straight eller under dargracet från Aintree till Brooklands. Greppnivån från asfalten är hög på Silverstone, något som ofta leder till omkörningsförsök även på mer oväntade ställen på banan, och banans karaktär kan ge vissa omkastningar angående "pecking order". Vissa bilar kommer göra bättre ifrån sig genom banans snabba-medelsnabba kurvor än de gjorde senast genom Hungarorings långsamma kurvor, det blir intressant att se till exempel om det finns något liv i Ferrari på Silverstone, och hur RBR klarar sig genom Becketts och Luffield, men att någon skulle kunna på allvar utmana Mercedes tror jag inte på med tanke på hur välbalanserad deras bil är.
Väderprognoser just nu siar om både sol och risk för skurar i första hand under söndag, typisk Silverstone väder med andra ord, men allt kan förändras vädermässigt fram till nästa helg så det återstår att se hur det hela utvecklar sig under den kommande veckan.
Det var lite om vad som komma skall, Racing Points "Mercedes kopia" har på sistone varit en kär diskussionsämne både bland F1 fansen och de aktiva, Renault har envisats med att lämna in protest efter protest mot Racing Point, och då i första hand mot deras "brake ducts". Jag för min del ser Renaults protest som någon slags barnslig hämndaktion, som inte lär hamna i god jord hos FIA. Racing Point lämnade 2019 in en protest mot Renaults bromssystem efter Japans GP, protesten gick genom och Renaults bilar diskades efter racet, därav Renaults hämndbegär, rätt så meningslöst tjafsande från franskt håll enligt min mening.
Så, hur likt orginalet är "kopian" egentligen?. Aero är lätt att kopiera och det har man alltid pysslat med, det är bara fota, filma och scanna tills man har all data och bygga en kopia på millimetern, svårare än så är det inte ur aeroaspekt. Men det som finns under ytan är något helt annat inklusive det "inre aero", och hur till exepel kylningen och temperaturskifningar inom "inre aero" i sidepodsen påverkar effektiviteten hos diffuser och så vidare, att kopiera det synliga är en sak, det som inte syns något helt annat. Det är rätt så roande att läsa fantasifulla konspirationsteorier om hur Mercedes har skickat ritningar och telemetri data till Racing Point och liknande svammel,det finns faktisk rätt så duktiga ingenjörer hos Racing Point som kan ta fram rätt så skapliga bilar. Att kopiera ett erkänt bra aeropaket är bara smart, de som gnäller borde göra samma sak så att man får ett lite mer konkurrenskraftig mittfält närmare toppstallen. På bilder här under kan var och en studera hur lika Mercedes och Racing Point är till exempel under skalet i framändan, hittar ni en massa gemensamma tekniska lösningar så berätta gärna om det.
Det om kopiering, man har kört länge på Silverstone, och även F1 utanför mästerskapet som var fallet med "International Trophy" 1978. Alla dåtidens toppförare var med, Peterson och Andretti med sina Lotus, Lauda i en Brabham, Hunt i sin McLaren, Fittibaldi, Depailler, Regazzoni, Ickx och så vidare.
Ronnie tog pole före Lauda, Andretti och Hunt på en torr bana, dock fick Ronnie starta racet från depån efter vissa problem, ett race som kördes under svåra väderförhållanden i regn där Hunt, Lauda, Ickx och Regazzoni snurrade av banan, Andretti och Depailler kraschade och Ronnie fick bryta på grund av problem med bilens "handling" . I blötan handlade det hela om "carcontrol", vem som hade det och vem som inte hade det...
...en som hade det var Keke Rosberg, som i sitt andra race i en F1 bil satte hela F1 eliten på plats och vann racet i en ytterst medelmåttig Theodore Cosworth före Emerson Fittibaldi och britten Trimmer. Keke hade alltid lite onödigt brutal körstil, och hade kunnat med lite vägledning från en körtränare bli mer framgångsrik än han blev, men "carcontrol" hade Keke gott om, han gjorde ett antal spektakulära räddningar i svåra lägen för att undvika närkontakt med muren.
Förr i tiden när man sökte en styrning och mötte en stallchef och sponsorer så fick man frågan: "Är du snabb"? Var man det så räckte det långt, när man möter en stallchef och sponsorer idag så får man frågan:"Hur många följare har du i instagram och twitter"? Har man inte många nog är varken stallchefen eller sponsorer intresserade av en eftersom ens PR-reklam värde är för låg i en "sport" helt styrd av kapitalet och fixade resultat, hur snabb man är kvittar mer eller mindre, det är marknadsvärdet som styr om man nu inte råkar ha ett lämpligt efternamn som säljer eller en pappa med djupa fickor. Lewis är kungen på twitter och Instagram med 3,8 respektive 18,9 miljoner följare, och vet hur man kan dra nytta av det under löneförhandlingar, och hur det hjälper till för att befästa hans position som ohotad förstaförare hos Merca, Liberty Medias syn på F1 idag.
Det var allt för idag, det är kul att följa var ni semestrar med hjälp av statistik på bloggen, just nu tycks Gotland och Visby vara en favorit, i vintras innan corona kom var Thailand populär liksom Kap Verde öarna och Australien. De flesta av er som läser hos mig kommer från Sverige, Finland och Norge enlig statistiken, men även läsare från mer udda destinationer förekommer, däribland Förenade Arabemiraten, Kambodja och Colombia, Australien och USA är på frammarsch och så vidare, hur stor del av trafiken är VPN relaterad är svårt att säga.
Dagens grid girls har som uppdrag att gripa störiga F1 fans så passa er pojkar.
Amen,.må Insta och twitter vara med er.
Bästa F1 bloggen. Tack
skriven