GERMAN WINNER MADE IN ENGLAND

 
 
Några ord om dagens kval, att dra alltför snabba slutsatser efter några enstaka race är mediamurvlarnas specialite, först kommer Mercedes, sedan ingenting, sedan Mercedes kopian, sedan Ferrari på behörig avstånd osv.  Jag vill påpeka några saker, för det första, kval och race är två olika saker på olika villkor, och för det andra, väderförhållanden och rådande temperaturer kan ställa till det ibland.
 
Mercedes är känt för att fungera optimalt i låga bantemperaturer på grund av sin fenomenala balans, greppet finns där alltid liksom balansen, kopian ligger inte långt efter när RP till slut lär sig hur man tar ut allt och lite till ur 2019 års Mercedes concept, det är hedrande för satelitstallet att ligga så nära äkta varan.
 
En tiondel är inte mycket men räcker mer än väl att ta en pole, det finns ingen annan förare i dagens startfält som skulle göra bättre ifrån sig mot Hamilton i kval än Bottas gör, det kommer banor framöver där tiondelen går till Bottas favör.
 
Stroll kvalade för en gångs skull ut Perez, Vettel gjorde samma sak mot kvalspecialisten Leclerc, och den även av mig tippade kanditaten för en pole blev inte bättre än sjua, det brister i balansen mellan den aerodynamiska och det mekaniska greppet just nu hos RBR, för mycket understyrd för hela slanten även med tanke på banans karaktär.  Jag är helt övertygad om att RBR kommer fixa balansen framöver, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta, Neweys bilar har alltid haft samma lite nervösa grundkaraktär, men när man väl har hittat den optimala balansen är hans bilar alltid giftigt snabba om än skapligt svårkörda. 
 
Norris kvalade ut Sainz med en knappt tiondel, den sista platsen i tio i topp gick till Gasly som brottades med en trilskande Honda PU. Best of the rest utanför topp tio blev Ricciardo före Russel, som åter igen gjorde ett bra jobb i Williams, dock återstår det att se om Williams har någon fart under racet, eller kör de bara glory runs med kval set up för att locka till sig nya sponsorer.
 
Albon kom ingenvart i den svårkörda RBR, kommer att tänka på Montoya när han körde för McLaren tillsammans med Kimi. Iceman klarade av att hantera Neweys skapelse, men Montoya hade svårt med det, en fråga om carcontrol helt enkelt, en del har det i sig, andra inte, Albon saknar det helt klart, snart kan det vara dags att byta plats igen med Gasly.
 
Ocon fick stryk av Ricciardo med en knapp tiondel, Latifi med hela 0,7 av Russel, Magnussen kvalade ut Grosjean, Kvyat fick stryk av Gasly, och Kimi av Giovinazzi, inte konstigt med tanke på hur lite bantid Kimi fick på torrt underlag.
 
Men som sagt var, vissa bilar trivs på en kylig bana, andra på en med hög bantemperatur, Mercedes som etta gillar kyla, AR på sista plats värme, rangordningen kommer att variera under året efter bantemperatur och banans karaktär, men andra kommer inte få många chanser att slå Mercedes, så välbalanserad och lättkörd är deras bil med två riktigt snabba förare.
 
De fyra första i dagens kval kommer att starta med medium däck i morgondagens race, Mercedes duon väl skyddat av sitt satelitstall i andra ledet, enstoppare borde fungera för Merca duon utan några som helst problem eftersom bilen är så ruskigt snabb även med hårda däck.Bottas kommer inte ge sig utan fajt, med andra ord,kan bli trångt i första kurvan när Mercedes duon kör ett dragrace fram till vänstersvängen och båda vill komma dit först. Nu kan givetvist vädret ställa till det i form av åskskurar i morgon, så chansen för överraskningar finns med i spelet, men en bra bil är bra oavsett väderförhållanden, så chansen att någon annan än en Mercedes förare vinner imorgon är inte stor.
 
Dagens grid girl räds inte för lite regn med sitt soliga leende, efter regn kommer det mera sol.
 
Amen,.må semesterfyllan vara med er.         
 
       
 
          
 
 

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Varför sätter de ens kubica i bilen under fp1? Det är inte så att han kommer göra en ny comeback direkt.sen tycker jag det är märkligt att straffa Ferrari för att de kommit på ett sätt att distribuerar bränslet på ett effektivare sätt men ändå hålla sig under 100 kg per tim. Fy skäms på den som är snabbare än merca.

skriven
#2: ecar 1f

jag håller med om mycket men tycker George Russel gjorde ett riktigt bra kval han har framtiden för sig och säga vad man vill om Lewis men köra bil fort kan han

skriven
#3: F1 One

Inget nedsättande om Hamiltons prestation, men är ganska säker på att om de växlade förare inom MB stallet utan att ledning och övriga visste om det skulle resultatet vara att bil nr 44 drog det längsta strået. Att så många jämför F1 med typ höjdhopp inomhus där samtliga har lika förutsättningar är skrämmande. Att Rydell inte begriper mer är extra oroande. Att Bottas inte får mer än 1 års förlängning ständigt är till största del stallpolitik och visar med extra tydlighet vem som ges den lilla extra fördel. Alonso är det tydligaste exemplet han har Endast under 2007 haft en teammate som gavs nästan samma möjligheter och det gör han aldrig om, han skulle aldrig sätta sig i en Merca med Hamiltons läge i stallet.

skriven
#4: Janne blomqvist

gå in på min blogg,och se hatet som spys ut över finska förare,mn71 hävdar att alla finska förare oavsett klass,det må vara rally..motogp..formelracing..you name it,är jämnställda med utvecklingsstörda människor,och Janne älskar det,underblåser hatet med sitt eget hat för finska idrottsmän per say..hela bloggen skulle rivas ner,och ansvarige utgivare,destrueras

skriven
#5: Tomi

Njaa tråkigt race........och oj oj vad Ferrari är långt efter med tanke på vilka pengar de lägger ner de var betydligt närmare för några år sen eller satsar de redan på nästa års bil?

skriven

Kommentera inlägget här :