DISINFORMATION DAYS

Vinteruppehållet i F1 är av tradition en hittepå nyhet högsäsong för så kallade F1 experter bland mediamurvlarna, allmänheten matas med diverse insidertips och nyheter från säkra källor, som i efterhand visar sig vara just inget annat än hittepå nyheter av klickbete karaktär, till saken hör också, att dessa herrar/damer sällan eller aldrig i efterhand dementerar sina hittepå nyheter, något som sänker deras trovärdighet som en saklig och opartisk informationskälla i allmänhetens ögon.
 
Under en längre tid handlade deras klickbete rapportering om stallbyten för toppförare inför 2021, det hänvisades till säkra källor och insidertips, Verstappen till Mercedes, Hamilton till Ferrari osv, jag för min del påpekade, att all polemik enbart hängde ihop med löneförhandlingar, och att samtliga toppförare skulle stanna hos sina nuvarande arbetsgivare även 2021.  
 
Nu när det har visat sig, att toppförarna lär fortsätta sina karriärer hos sina nuvarande arbetsgivare, så har dessa experter bytt ämne, och matar sina läsare istället med skräckhistorier om misslyckade bilbyggen hos diverse stall inför årets säsong, Alfa Romeo klarade inte krocktesterna, Ferraris ingenjörer är inte alls nöjda med siffror från vindtunnel-simulator med årets bil och så vidare, och allt detta givetvis från säkra källor, fattas bara annat.
 
Så, ska man ta på allvar vad dessa experter klämmer ur sig under vinteruppehållets klickbete säsong?  Knappast, Alfa misslyckades under första testet på grund av, att de har tagit fram i princip en helt ny bil för 2020, då testar man var det går att spara på vikt och var man vill placera den, och nyheten av Ferraris misslyckande läcktes ut av Ferraris hovjournalist Leo Turrini för Ferraris räkning. Nu vill Maranello gänget  ge igen för Mercedes bluff under första veckans Barcelona tester ifjol, när de körde en "mula" för att vilseleda sina konkurrenter, några köpte det men dock inte jag, utan påpekade efter testkörningen att Mercedes visst hade en mycket konkurrenskraftig bil för 2019.
 
Det är rätt så kul att ta del av de olika teorier om vilket designkoncept Ferrari har valt för årets bil, enligt italiensk media är den en väl fungerande low rake Mercedes kopia, och enligt tysk Auto Bild en katastrofal high rake RBR kopia vars aeromappar efter simulator körning skvallrar om ett totalt misslyckande, Ferraris propaganda verktyg Leo Turrini har säkert kul när han läser om vilka reaktioner hans påhitt skapar.
 
Nu är det ju inte enbart dessa mediaexperter som sprider disinformation, utan det gör även personalen inom F1 stallen med kungen av disinformation Toto Wolff i spetsen, något som har fått hobbyjournalisten Ralf Bach att reagera hos F1 insider, och komma med nyheten att Wolff i samarbete med Stroll kommer att  köpa Mercedes F1 stall ,och döpa om det till Aston Martin.  Sant eller falskt? Rent strunt från Bach givetvis, Mercedes kommer att stanna i F1 ett antal år framöver, och herr Bach är en klickbete journalist av rang med allt vad det innebär.
 
Jag för min del vill inte vara sämre än alla dessa "experter", och kommer med årets nyhets bomb, Mercedes nya bil blir en kopia av...
 
...den här läckerbiten, tro det den som vill.
 
Pat Symonds som numera ingår i FIAs expertgrupp vill se en tvåtakts V8 i en framtida F1 bil, med modern teknik skulle det fungera enligt Pat, motorn på bilden här ovan kan vara något för Pat, en tvåtakts V8 med kompressor från mitten av 30 talet.
 
 
Skämt åsido, det finns några tvåtaktare inom racing, Jason Miller kör Kohlers skapelse i SCCA serien i USA, det finns några youtube videos om man vill lyssna hur den låter.
 
Apropå förare, Alfa Romeos stallchef Vasseur har sagt sitt om Kimis vara eller icke vara hos Alfa med följande ord "Kimi får köra  för oss så länge han själv vill", jag skulle vilja påpeka följande,"age is an issue of mind over matter, if you don´t mind it doesen´t matter", vore kul om Kimi vill köra även 2021.
 
 
Några som kör för samma arbetsgivare i år är Rosenqvist och Ericsson hos Ganassi i Indycar, i en enhetsserie är det ännu viktigare än i F1 att ha duktiga ingenjörer på sin sida av garaget, det är inställningsarbetet som avgör i Indycar. Felix lär ha ett övertag på Marcus på den fronten eftersom han har redan kört en säsong i stallet ,och har haft chansen att lära sig samarbeta med sina ingenjörer på ett framgångsrikt sätt, det blir kul att följa vem som tar titeln bästa föraren från Sverige.
 
Det om etablerade stjärnor inom racing, svensk media har uppmärksammat Linköpings grabben Dino Beganovic bedrift att bli del av Ferraris ungdomssatsning i deras driver academy, AB drog till med "Dino Beganovic klar för Ferrari" och Expressen med "Svensk 15 åring värvas av Ferrari".  Så, Ferrari slog en signal till Dino och frågade om han ville vara med?  Nja, inte riktig, grabben har kört Tony Kart i Wards Racings regi, Tony Kart har teknisk partnerskap avtal med Ferraris driver academy, och tipsar Ferrari om talanger med utvecklingskapacitet. Dock är steget långt att bli en F1 förare hos Ferrari, 95% av förarna  som tar del av Ferraris ungdomssatsing kommer aldrig närheten av en F1 sits hos Ferrari och konkurrensen är mördande inom driver academy,  just nu finns där förare som tex. Giuliano Alesi, Mick Schumacher, Enzo Fittibaldi, Arthur Leclerc, Callum Ilott, Marcus Armstrong m.fl.,men ingenting är omöjligt så jag önskar Dino lycka till med hans satsning på en racing karriär.
 
Nog om förare och bilar, angående grandprixracing och dess framtida överlevnad, allt hänger på om jag får tid över att ta del av årets tester i Barcelona, de första tre dagar missar jag, men det finns en chans att jag kan vara på plats under de sista tre dagarna, om inte så går bloggen i graven.  Jag vill inte lägga ner alltför mycket av min tid eller mina pengar på en ren hobbyverksamhet helt utan personlig ekonomisk vinning, om jag inte får en möjlighet att  bilda mig en uppfattning om styrkeförhållanden mellan stallen på plats i Barcelona innan säsongstarten så få det vara, men jag hoppas att det fixar sig och att bloggen får leva vidare.
 
 
Dagens grid girls är förväntningsfulla inför årets säsong, kampen om VM titeln kan bli något att skriva hem om.
 
Amen,..må vinterns sista suck vara med er.        
 
         
 
        
 
      

Kommentarer :

#1: Christer

Hej Brandon!
Då håller jag tummarna för att du är i Barcelona till andra testveckan. Livet blir bra mycket tråkigare utan dina träffsäkra analyser. Ha det gött

Svar: Målsättningen är fortfarande att vara på plats under andra testveckan, men dessvärre finns det mycket annat i mitt liv just nu som går före, vi får helt enkelt avvakta och se hur det hela slutar. Tack för din kommentar Christer och ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Bra sagt! Strunta bara i alla medelmåttiga journalister som kan noll om racing. De är bara amatörer som kan bara snacka en massa skit och hitta på olika sagoberättelser, som man berättar till barnen på dagis istället för ren fakta som du. De kan säga det istället till de som är weak minded.

Svar: Det finns mycket löst folk numera som kallar sig för journalister av någon anledning, det ena mer okunnig än den andra, titeln journalist har hamnat i reakorgen med röda priser, tråkigt men sant. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#3: Marco

Hej var inne som vanligt, glatt överraskad för att få läsa nytt igen. Inte bara det läste lite gamla inlägg också. Vad synd om den bästa bloggen skulle försvinna. Skulle önska ännu mer teknik, Arto ,fakta mm för ”dummies”
Tack / Marco

Svar: Allt har sin tid i livet, men jag ska göra ett försök att fortsätta med bloggen i alla fall ett år till, går det så går det. Tack för din kommentar Marco.
Brandon Lee

skriven
#4: Hailwood

Hoppas att du får till besök till testerna Barcelona. Dina texter höjer F1 säsongen tack vare dina analyser och kommentarer , förklarande av teknik samt kryddat med lagom dos humor.

Att Ferrari driver academy kryllar av kända efternamn. Vad är din tanke. Beror det på lyckad genetisk anlag som gått i arv, pengar som betalas eller förhoppning på kommande reklamvärde...... eller något annat?
//Hailwood

Svar: Det hoppas jag med, men tid är en bristvara numera för min del eftersom jag inte kan kombinera nytta och nöje på samma sätt som tidigare, du vet, livet består ju av en ständigt förändring, något som man måste acceptera. Apropå Ferraris driver academy, det är nog en blandning av alla ingredienser som du nämnde, man måste ha lite av varje att lyckas inom racing, dock är det numera pengar som betyder alltför mycket enligt min mening. Ha det bra Anton.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Tjena!
Läser bloggen så fort det finns något nytt.
Har aldrig kommenterat förut men med hotet att du ska sluta så kanske du kan slänga upp ett Swishkonto. Så kan man skicka en peng så du kanske hittar motivation att fortsätta.
Ingen jobbar gratis och gissar fler än jag vill du forsätter.
Eller vad tycker övriga som läser din blogg?
Mvh Mr Mclaren

Svar: Det är mer brist på tid än pengar, jag skulle kunna lätt tjäna pengar på bloggen om jag ville, men då skulle det hela bli mer ett jobb än hobby, den enda motivationen är egentligen kärleken för motorsporten och viljan att dela med sig det man kan till andra motorsport fans.
Brandon Lee

skriven
#6: IRON

Hej,
Hoppas du fortsätter med bloggen. Har läst din blogg i flera år och det är alltid intressant och rolig läsning när det kommer upp nya blogg inlägg.

Svar: Kul om bloggen har skänkt dig nöje, det har varit underhållande för min del att skriva den, men numera har man inte så mycket tid över för att blogga, vi får se hur det blir i februari.
Brandon Lee

skriven
#7: Patrik Jansson

Hej Brandon,

Vi får verkligen hoppas du finner tid och inspiration att fortsätta med Bloggen har följt denna sedan starten och finner den mycket underhållande och bra! Det är en förlust för oss som följer F1 om denna försvinner så jag hoppas på det bästa !
Ha det Brandon
Patrik

Svar: Tack, jag ska göra allt och lite till för att bloggen ska leva vidare, går det så går det, om inte, sånt är livet. Ha det fint Patrik.
Brandon Lee

skriven
#8: Thomas

Hej Brandon
Hoppas du fortsätter, uppskattar det du skriver och dina bilder

Svar: Tack, livssituationen är lite rörig just nu, men jag ska göra ett försök att hålla bloggen vid liv. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#9: Peter

Kan bara hålla med dom föregående talarna
Må vi höra ifrån dig i Barcelona Brandon

Svar: Jag ska göra mitt bästa för att landa i Barcelona men törs inte lova något,.livet är sånt ibland. Simma lugnt Peter.
Brandon Lee

skriven
#10: Eric

Jag hoppas att du får ta del av årets tester Barcelona så att vi också får det :)

Vilken placering tror du Mercedes hade hamnat på i mästerskapet om dom ställde upp med fjolårets bil?

Svar: Det finns ju ett antal "experter" som rapporterar från Barcelona,.den ena klokare än den andra;-) Med lite PU uppdateringar skulle Merca kunna ta även årets titel med fjolårets bil. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#11: OK

Boka en biljett till Barca nu! F1 skulle bli betydligt tristare utan bloggen!

Svar: Avvaktar ännu så länge.
Brandon Lee

skriven
#12: Ingemar

Hoppas att du fortsätter att skriva...
Mycket läsvärt och underhållande för oss alla här
Så res och skriv.!

skriven
#13: Christoffer

Är också andra veckan på testerna, ska vi ta en bärs?

skriven
#14: ThomasF

Tjena BL.Den här tvåtaktsmotorn i F1,är det ventiler och insprutning ell hur kan en sån funka?Renare än formula E?Det skulle väl isåfall handla om bränslet?Lyckas oljeindustrin köra över elmiljömupparna igen?Ingen hade varit gladare än jag!Sluta med bloggen!Då blir det tjära o fjädrar Brandon😁Då stannar Sverige o alla får titta på fotboll.//Thomas

skriven
#15: Fredrik Karlsson

Hej. Vore tråkigt om bloggen försvinner, har läst här rätt så länge och denna håller högsta klass.
Hoppas du finner ett sätt att fortsätta, så vi slipper tvinga dig;).

skriven
#16: Lito

Det hade vart gött med fin genomsyning innan det blir dags för att packa väskorna å ta plats på läktaren i Australien, så håller tummarna att du får tid å finns på plats i Barcelona.
Provkörde (spelet assetto corsa) gamla sträckningen av Monza, vet ej hur representativ den är från verkligheten, men det måste verkligen ha krävts nåt extra av de snubbarna på 50-60 talet, full gas ut ur lesmo2 till in i lesmo1, hade gärna sett dagens förare köra den riktiga.

skriven
#17: Classe P

Givetvis hoppas vi på att bloggen får leva vidare!

skriven
#18: Christer

Hej Brandon!
Jag tror att du snart behöver lite semester om ca:2-3 veckor. Kan tipsa dig om att Barcelona är fint så här års :)

skriven
#19: Daniel

Hej
Vad skiljer 2019 års reglemente kontra årets 2020 i formel 1?
Tack för en grymt bra blogg Brandon..

skriven
#20: Marcus

Tack som vanligt för ditt inlägg och jag hoppas det löser sig med bloggens framtid.

skriven

Kommentera inlägget här :