IT COMES WITH A PRICE

 
Så här års är det brukligt att koka ihop någon slags sammanfattning av racingåret, jag delar inte ut några betyg i siffror, utan nöjer mig med att avsluta med några mer eller mindre väl valda ord om årets förare och nästa års nykomlingar.
 
Mercedes   
Hamilton tog sin sjunde VM titel, det är svårt att hitta några svaga punkter hos Lewis som förare, han förtjänar sina VM titlar, snabb i kval, snabb i race.
Bottas är väl så snabb som Hamilton över ett varv, och har blivit bättre att ta hand om däcken, om han slipper all otur så kan han utmana Lewis om VM titeln 2021, mycket hänger på huruvida hans team klarar av att hålla samma nivå som Hamiltons.
 
RBR
Verstappen har inte samma speed över ett varv som Mercedes duon, men ligger ganska nära i race pace, enligt Max själv har han inga brister som förare, utan det är bilen som inte håller måttet, Max sätt att håna och nervärdera sin stallkompis är motbjudande liksom hans ständiga skryt om hur mycket bättre han skulle vara i en Mercedes än alla andra.
Albon har inte det som krävs att bli framgågsrik i F1, dags för honom att säga tack och hejdå.
 
Ferrari
Leclerc är förmodligen den allra snabbaste föraren i F1 över ett varv, men håller inte samma höga nivå i race, utan fortsätter med att göra enkla missar när han sätter in ett  omkörningsförsök, lite märkligt att han tycks aldrig lära sig av sina misstag.
Vettel har haft ett tungt år hos Ferrari, jag skrev redan då när han anlände till Ferrari, att han kommer aldrig vinna en VM titel i en Ferrari, Vettel har vissa brister på den mentala sidan.
 
McLaren
Sainz är inte lika snabb som de allra bästa i F1, men gör sällan bort sig och levererar värdefulla poäng race efter race, han blir nog en perfekt hjälpryttare för Leclerc.
Norris ligger på ett ungefär samma nivå som Sainz, men är något mer ojämn i sina prestationer, dock brukar jämnheten komma med åren ur prestanda synpunkt.
 
RP
Perez är riktigt duktig på att ta hand om däcken, och smyger sig till bra resultat race efter race, får han andrasitsen hos RBR blir han en perfekt wingman för Verstappen, inte snabb nog att kunna utmana holländaren men snabb nog att kamma hem värdefulla poäng åt stallet
Stroll har sina ljusa stunder under regnrace, men på torrt underlag är han en medelmåtta, det har sina fördelar att hans pappa äger stallet.
 
Renault
Ricciardo är en duktig förare, men inte riktigt så duktig som han själv, F1 fansen och mediamurvlarna vill göra gällande, vore han det så skulle han har fått en sits hos Mercedes eller hos Ferrari.
Ocon har inte alls levererat efter förväntningar, han fick stryk av Perez, samma sak med Hulkenberg, och nu i år med Ricciardo, mot Alonso kommer han att vara helt chanslös.
 
AT
Gasly är en ny Olivier Panis, han fick en seger till skänks, gör bra race i ett mindre stall mot en svag stallkompis, men pallar inte alls för trycket i ett toppstall mot en toppförare.
Kvyat lyckades hänga kvar länge i F1 med hjälp av ryska bankpengar, en medelmåtta som gjorde många korkade grejer genom åren, ingen kommer att sakna honom.
 
AR
Räikkönen har mycket nytta av sin rutin när han försöker klämma ut allt och lite till ur den ytterst beskedliga Alfan, grejen är att hitta en fungerande race set up och göra sitt bästa, Kimi har lyckats med konststycket att vara den bästa "Ferrari föraren" ett antal gånger i år.
Giovinazzi har gjort vissa framsteg, speciellt vad det gäller kval, men saknar Kimis förmåga att hitta fungerande race set up, någon hos Ferrari gillar honom.
 
HAAS
Magnussen fick en chans hos McLaren, men höll inte måttet enligt stall ledningen, resan hos HAAS har inte varit lätt. Kevin är en duktig förare men inte i nivå med de bästa i F1, dock gillade jag hans fighting spirit och no bullshit attityd i en PK hycklande sport, hans "suck my balls"  är en klassiker.
Grosjean hade sina ljusa stunder, men klantade till det alldeles själv alltför ofta, körde med huvudet under armen och drog med sig andra i sina vansinniga kraschfester, han bör nog koncentrera sig på matlagning och sluta med racing. 
 
Williams
Russel har blivit de brittiska mediamurvlarnas nya golden boy, något som har smittat av sig till fansen, båda grupper tycks ha missat Wolffs ord i samband med Russels inhopp hos Mercedes, "Russel har inget att förlora, Bottas inget att vinna", med andra ord, Wolff ville visa upp sin skyddsling och testa hans prestationsnivå i en bra bil. Russel är snabb, men hade samma problem i en Mercedes som han har haft i en Williams, han kör slut på däcken alltför snabbt, klättrar i början av racet bara för att falla tillbaka i slutet när greppet är borta. Mercedes koncept har en svaghet i form av den för året nya bakhjulsupphängningen, kör man för högt på kerbsen så drabbas man av en punktering när bakdäcken belastas för mycket. Merca hade varnat sina förare att inte klättra på kerbsen, Russel lyssnade inte och drabbades av en punktering, däckshantering är A och O i dagens F1, där har Russel mycket kvar att lära, att göra en omkörning med medium däck i rätt temperatur på en som har kalla,  hårda däck kräver ingen större talang.
Latifi är bara en plånbok utan talang, det har funnits såna tidigare i F1 och de kommer att dyka upp igen, "it comes with a price".
 
Så, vad har jag för åsikt om nästa års nykomlingar?  Alonso närmar sig 40 år, men har utan tvekan fortfarande det som krävs att leverera i F1, det blir kul att följa den självgoda spanjorens comeback.  Schumacher är mycket väsen om ingenting, en nötare som lever högt på sitt namn, Ferrari skickar med Simone Resta till HAAS för att ta hand om Schumacher Jr. Mazepin är ytterligare en talanglös plånbok, men japanen Tsunoda däremot tycks ha råspeed och riktig talang, kul med en japansk förare i F1 igen. 
 
Det om F1, några av er har ställt  frågor angående  nordiska talanger som kan tänkas nå F1 framöver. Jag måste säga att det inte ser så bra ut, talanger finns, men inte sponsorer som är villiga att satsa på motorsport. Vägen från karting till F1 är lång, och kostar många miljoner genom matarserier, att nå fram till F1 kräver talang och en mycket  fet plånbok eller en plats i en ungdomssatsning hos ett toppstall. Många F1 fans i Sverige blev både besvikna och förvånade när Joel Eriksson tackade nej till att köra i F2, men har man inte redan i förväg klart med en finansiering för att fortsätta mot F1 från F2 är F2 en helt meningslös  serie att köra i, man bara kastar bort 15-20 miljoner kronor utan att få något tillbaks.
 
Numera lyssnar de unga svenska förarna lockropet från andra sidan av Atlanten, "go to the west young man", lättare och billigare att etablera sig och bli en framgångsrik förare, dock stängs dörrarna till europeisk racing  när man tar steget över till USA, en amerikansk racing titel är inte mycket värt i Europa. Jänkare själv anser givetvis att till exempel Indycar är något alldeles extra, Brown hos McLaren sa att han i O´Ward och Rosenqvist har två riktiga superstars. Felix är duktig, men O´Wards superstar status köper jag inte, snubben fick chansen att visa vad han kan i F2 och Super Formula, kom absolut ingenvart och dumpades av Red Bull. Att Ericsson och Rosenqvist kör i Indycar har säkert inspirerat killar som Rasmus och Linus att testa sina färdigheter i USA mot medioker motstånd, eller så har de upptäckt, att de inte kan få fram de pengar som krävs i Europa att köpa en sits hos ett toppstall i matarserier. Just nu tycks det vara lättast att hitta sponsorer för de danska förarna i Norden, i Sverige och i Finland är det betydligt svårare. Niko Kari lär inte dyka upp i F3 eller F2 något mer, men det finns till exempel en duktig F4 förare som heter Elias Seppänen, han blev trea i den tyska F4 serien, och en pojke i karting som blev både EM trea och VM tvåa i sin klass, huruvida de kommer att hitta sponsorer för en fortsatt satsning mot F1 återstår att se.
 
Det om förare, även inom media finns det några toppar men ännu fler floppar, och då speciellt inom den brittiska delen av "F1 experter". Jag kan uppskatta vad Mark Hughes har att komma med, och samtidigt skratta mig fördärvad av svammel från Edd Straw, Scott Mitchell m.fl. , pajaseriet "nu ska Russel ta Bottas plats hos Merca 2021" var en riktig höjdare från alla brittiska drönare.  Några andra som brukar komma med stora ord och kasta skit i media är den dynamiska tyskduon Ralf Schumacher-Nico Rosberg. Dessa herrar tjattrar som Piff och Puff som har rökt på, ibland undrar man om det inte finns något i det tyska dricksvattent som ger herrarna tics och orddiarré, eller om det bara är bekräftelsesjukan som knager på.
 
Det var allt för nu, jultomten Iceman och jag önskar alla racingfans god jul, om bara några månader kör F1 igång igen.
 
Dagens grid girls är redan i julstämning, ni får ta efter.
 
Amen,.må regnet som bara öser ner vara med er.     
 
         
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Jimmy

Tack för ännu ett bloggår Brandon...
Uppskattar verkligen dina inlägg även om jag inte är aktiv i komentatorsfältet....

Ser fram mot nästa år och hoppas att du hänger i.

Mvh/Jimmy

skriven
#2: Flying finns

Suck my balls---Hahahahahaha.
Men brudarna va snygga.

skriven
#3: Carl

tackar för det gågna året,uppskattar dina skriverier o hoppas att du kommer igen nästa år o livar upp den förhoppningsvis roligare säsongen som vi ser fram mot god hjul o gott nytt.

skriven
#4: Göran

Tack för i år,
Önskar dig en Riktigt God Jul och Gott Nytt År 2021
Mvh Göran

skriven
#5: ThomasF

Bra sammanfattning av året och politiken runt det.Ser fram emot nästa inlägg redan.God Jul och gott nytt år BL//Thomas

skriven
#6: Anders

Håller med alla ovanstående inlägg, ser också fram mot att fortsatt få bli upplyst i F1 cirkusens värld. // Anders

skriven
#7: F1 One

Tack för i år.
Så hoppas vi på ett mer spännande 2021

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Väl sammanfattat! Tack för i år. I dag kom då som jag skrev tidigare beskedet att Perez får chansen i RB. Ska blir kul att följa. Lewis är ju också redan anmäld till nästa år så nu när Toto skrivit på för tre år kommer nog den nyheten ut snart. Tack som fan för i år. Enda vettiga stället för oss nördar. God Jul och Gott Nytt År.

skriven
#9: OK

Känns ändå som en bättre uppställning nästa år. Det blir extremt kul att se hur t ex Vettel står sig när han blir prioriterad (?) igen. Kan nog ge en fingervisning om hur mycket materialet påverkar - åt alla håll om.

skriven
#10: Anonym

ANONYMUS
Tycker din sammanfattning av racingåret var klockren.Att Lewis är en värdig mästare,det är väl odiskutabelt.Naturligtvis är det så att han glider fram på en räkmacka, men man måste ju inse att han gör det av en anledning.Ser fram emot att se hur det utvecklar sig i RB-stallet när Perez ansluter.Ska han få en utpräglad andra-förarsits eller får han chansen att utmana?Tycker att Hulken såg lite sugen ut när han fick erbjudandet att suga lite på Magussens balls,men jag kan naturligtvis ha missuppfattat situationen.
PS.Lite nostalgi över dina äldre bloggar där du ofta skrev om ditt musikintresse.Lyssnar just nu på Sonny Landreth.Om man gillar gitarrister som har "det lite extra" så tycker jag han har en självklar plats.
Vill inte påstå att jag är någon större God Jul-entusiast men jag önskar dig ändå en sådan.

skriven
#11: Eric

Mycket bra sammanfattning och tack för i år :)
Jag ser fram emot dina analyser inför nästa års säsong.
Jag hoppas att Mercedes lagt krutet på 2022 så att dom inte blir allt för dominanta nästa år.

God jul och gott nytt år!

skriven
#12: Janne blomqvist

Hej Jag tycker att vi alla kommer in på min blogg och hatar livet ur alla finska motorsportutövare,förresten vi kan lika gärna hata alla finska idrottsutövare..eller vänta nu..vi harar alla finländare,rakt av,på min blogg är det kutym att sprida dynga över främst Bottas,men det stänker ju över på alla andra också..och på min hjärndöda blogg,där är det så trevligt att se hatet frodas mot finska idrottsutövare,mot finländare överlag..så välkomna in och höja svenska förare till skyarna..och pissa på dom finska..tursamt nog så får jag,Janne b bestämma då jag är lite av en fuhrer på min blogg..

skriven
#13: MN71

Hej jag heter...ööh..jag är den största hatspridaren på världens bästa finnhatarblogg..mucka inte med mig..

skriven
#14: Staffan

God F1 fortsättning.
Vad tror du om det nya reglementet kommer det bli lite jämnare racing eller Mercedes och Red Bull kommer fortfarande att vara dom man måste köra över för att få en pall plats?
Mvh Staffan

skriven
#15: Marcus

Tack för i år och för en klockren sammanfattning. Suck My balls är en klassiker och Cartmans repliker är ibland användbara 🤣

skriven
#16: Tomi

Tack för i år Brandon alltid trevligt att du finns!
Vi får hoppas att F1 kalendern körs som normalt 2021.
Gott nytt år!

skriven
#17: peter

Fy Fan vad det luktar illa om pengar ibland
Här kan man våldta åså vidare jävla hycklare
Men vi kan inte ha några grid girls

skriven
#18: Tomi

Inför 2021 ser jag mest fram emot Verstappen Perez fighten om Perez får full support då kan det bli riktigt trevliga kamper mellan dom pojkarna....jaja...fan va skönt att 2020 snart är slut vilket skitår :)

skriven
#19: McLari

Jag ser fram emot hur McLaren ska ta sig an toppstriden med Mercamotor !
Synd bara att dom saknar en riktig toppförare!
Hej då skitår å hoppas 2021 ska bli riktigt bra!
Gött Nytt

skriven

Kommentera inlägget här :