Det finns ett antal olika varianter av stallorder, i Singapore visade Ferrari och Mercedes upp två av dem, Vettel bytte position med Leclerc med hjälp av en "undercut", Mercedes brydde sig inte ens om att försöka dölja sina stallorder, utan gav Bottas direkt order om att sänka farten och släppa Hamilton förbi. Leclerc var inte glad över Ferraris trixnade, utan begärde att få använda full effekt ur PU för att ta sig förbi Vettel, stallet kontrade med att Leclerc skulle "spara på motorn", ännu en gång fick racing flytta på sig till förmån av PR och marknadsföring, och publiken, som hade betalat dyrt för att se på racing belönades med foul play istället för fair play. Bottas var inte heller direkt lyrisk över Hamiltons och stallets trixande som började redan under kvalet, när Hamilton i kval tre under utvarvet tog sig förbi Bottas i sista kurvan innan start-mål rakan, och tvingade Bottas att sänka farten, något som fick däcktemperaturen att sjunka och därmed var Bottas sista kvalvarv förstört tack vare Hamiltons agerande. Enligt Wolff handlade det hela om ett "missförstånd", Bottas i sin tur sa att han har lagt Hamiltons agerande på minnet, något som i klartext lär innebära att Bottas vid rätt tillfälle kommer återgälda Hamiltons fulspel. Det som gäller under kvalet är att man startar kvalvarvet i samma ordning som man lämnar depån, superegoisten och falskspelaren Hamilton bryrdde sig inte om det man hade kommit överens om utan gjorde som han brukar göra, bröt sitt löfte, Bottas måste sluta med att lita på Hamiltons ord, rastasnubben är en genomfalsk, osportslig fifflare vars hela liv kretsar kring temat "me, i and myself".
Bra race av Vettel som verkar ha vaknat ur sitt komatillstånd, Ferraris senaste uppdateringar tycks ha hjälpt Vettel vars körstil så radikalt skiljer sig från Leclercs, bra race även av den sistnämnda som ville ha mer, under den vattenkammade ytan gömmer sig en fajter som inte dra sig att använda småfula tricks om det krävs för att vinna.
Verstappen i sin tur ville mer än bilen klarade av att leverera med de valda inställningar, och Hamilton och Bottas fick erfara att priset för reducerad däckslitage bak är reducerad traction, Ferrari duon har mycket mer av den varan ut ur kurvor, dock var den avgörande skillnaden mellan Ferrari och Mercedes depåstrategin, i Singapore var det Mercedes som gjorde "en Ferrari".
Albon gjorde hyggligt ifrån sig, men inte märkbart bättre än Gasly har gjort tidigare med samma bil, Norris knep titeln best of the rest åt McLaren med felfri körning, och den ovannämnda Gasly var inte långt efter Albon i mål som åttonde man i sin Toro Rosso, det blir inte lätt för Marko att välja vilken av de två ska bli stallkompis med Verstappen nästa år.
Hulkenberg blev nia i mål och den bästa Renault föraren, den sista poängen gick till Giovinazzi som tycks ha vaknat till liv, och vill bevisa att han förtjänar en sits hos AR även nästa år.
Grosjean som skickade Russel i muren slutade på en elfte plats i mål före Sainz, som fick sitt race förstört redan under första varvet när han tvingades till depån. Stroll, Ricciardo och Kvyat fick samtliga betala priset för närkontakter under racet och tog målflaggan som trettonde, fjortonde och femtonde man, Kubica och Magnussen blev de två sista som fullföljde racet.
Kimi försvann ur racet med knäckt hjulupphängning efter en sammanstötning med Kvyat, Perez drabbades av tekniska problem och Russel av Grosjean.
Bilden här ovan visar hur Kimi "försökte döda Kvyat" enligt ryssens egna ord om deras sammanstötning, jag för min del har lite svårt att se på vilket sätt Kimi "styrde in" i ryssens bil, det var nog mer som så att Kvyat gjorde en Verstappen, var långt efter och chansade med en brutal dykning på insidan, de kanske är släkt med varandra, Kvyat och Verstappen.
Det om det rätt så mediokra racet i Singapore, FIA vägrar fortfarande att svara på frågor som andra team har ställt angående Ferraris PU prestanda och huruvida dess konstruktion håller sig inom regelverket, rätt så märkligt agerande från FIAs håll kan man tycka som inte direkt minskar misstankarna om att det pågår något skumt i Maranello med FIAs välsignelse.
Dagens grid girls kommer givetvis från hojracing,.vore kul att leka cowboys och indianer med damerna här ovan.
Amen,.må foul play vara med er.
Tyvärr inte kimis helg alls.tyckte inte han kom tillrätta med bilen på träningarna.racet såg det ut som att det fattades någonting.
skriven