OOPS I DID IT AGAIN

 
 
Dagens race vanns av  Leclerc egentligen redan igår under den farsartade sista kvalomgången, när Mercedes duon missade chansen att försöka ta första och andra startrutan, snyggt jobbat av Ferrari. Resten av jobbet sköttes av deras bil idag i kraft av snabba utgångar med mycket traction ur Parabolica, allt Leclerc behövde göra var att täcka upp under inbromsningen till första kurvan.  Ferrari gav Leclerc hårda däck till sista stinten, Mercedes valde medium för både Hamilton och Bottas, ett rätt så märklig val med tanke på hur bra deras bil är med de hårdare gummiblandningar.
 
Bra jobbat av Leclerc givetvis liksom av Bottas och Hamilton, några fler vinster lär det inte bli för Ferrari i år, på de kvarvarande banorna kommer både Mercedes och RBR dra mer nytta av sina bättre aeropaket, ur Ferraris aerokoncept finns inget mer downforce att hämta enligt Binotto.
 
Reanult fick en maximal utdelning på Monza med både lite tur och skicklighet, Albon fick ett 5 sekunders tidstarff  men korsade ändå mållinjen som sexa slagen med en drygt sekund av Hulkenberg som fick se sig slagen av Ricciardo. Perez blev sjua i sin "snabb rakt fram" RP knappt före Verstappen, som tog sig upp genom startfältet till en åttonde plats i mål.
 
Giovinazzi lyckades äntligen hålla sig på banan under ett helt race på hemmaplan och belönades med två poäng, den sista poängen gick till Norris som kämpade sig till en poängplats lite i skymundan.
 
Gasly blev utan poäng den här gången liksom Stroll , som fick sitt race sänkt av Vettel när tysken ännu en gång körde med huvudet under armen, och slutade på en trettonde plats i mål.
 
Russel kammade hem en fjortonde plats i mål före Kimi, vars hela racehelg är bara att glömma. Kimi själv skämtade om det hela genom att spekulera i om det inte var förarens körskicklighet som inte räckte till redan igår, 10 sekunders stop and go för att ha startat racet med fel däck går dock till stallets minuskonto, en rätt så märklig regel att om man har gått till kval tre, och startar från depån, så måste man använda de däck man satte sitt snabbaste varv i kval två.
 
Grosjean hittade ingen fart alls idag, Kubica var två varv efter vinnaren i mål, Magnussen, Kvyat och Sainz bröt racet, den sistnämnda på grund av att depåpersonalen misslyckades med att skruva fast ordentligt ett hjul.
 
Domarkåren som igår släppte allt var på straffhumör idag, Vettel och Räikkönen fick 10 sekunders stop and go, Stroll drive through, Albon 5 sekunders tidstillägg osv, dock släppte dem Leclercs tilltag när han tvingade Hamilton utanför banan, att straffa båda Ferrari förarna i Italien är ju otänkbart,.i alla fall för domarna.
 
Så, båda Ferrari förarna gjorde det igen, den ena vann igen och det andra klantade till det igen, ibland påminner F1 förarna alltför mycket om vuxna barn i sitt agerande, lite "mini drivers" vibbar över det hela,.min pappa är starkare än din.
 
 
 
Vettels "oops i did it again" agerande börjar starkt påminna hans sista säsong hos RBR, men tills hans försvar måste man ändå tillägga att årets Ferrari inte alls passar hans körstil, Vettel vill ha en understyrt bil med mycket grepp bak och mycket downforce, årets bil är rena motsatsen till det, jag tror att Kimi skulle ha klarat sig mycket bättre i årets Ferrari än Vettel gör eftersom han kan leva med överstyrt i en bil  med "lös" rumpa.
 
Det om F1, imorgon är det dags för mig att åter igen vara med i Baronens inbjudnings race, en lekfull tillställning mellan vänner som förvandlas till allvar så fort man gränslar hojen, hornen växer ut och ingen vill ge sig frivilligt,.pojkar är pojkar.  
 
Dagens grid girl tycker att Mercedes borde ha satsat på hårda däck,.hårda bud av en tuff brud.
 
Amen,..må milda höstvindar vara med er.        
 
        
 
           
 
   
 

Kommentarer :

#1: Peter

Forsa LEC
Ett skifte fick vi se ! Det bästa är ju när HAM gnäller dom nya får ju " Får ju göra hur dom vill " Haha
Han som har gjort detta hur många gånger som helst i sina år!
Ja Brandon hur många vinner han på den andra halvan ?
Och ja HAM vinner hela skiten men ändå vad äger du redan nu
Mvh Peter

skriven
#2: Antonio

Trevligt att Ferrari fick vinna sitt hemma grand prix, inte ofta det händer. Det mesta tyder på att både Vettel och leclerc kommer köra för Ferrari nästa säsong och man måste ställa sig frågan om den här uppställningen är bra. Vem av dem kommer leverera vettig teknisk feedback till ingenjörerna ?

skriven
#3: Mortimer Max

Som den Vettel-fan jag är... Nu är det dags att lägga av. Pensionera dig och njut av livet.
Att bli förnedrad efter alla år ser inte snyggt ut.

skriven
#4: Björne

Ja kul för Ferrari att dom vann på hemmaplan äntligen, då det var 2010 senast det hände. Sen får vi se hur det går för Ferrari resten av säsongen. Vad tror du Brandon, kan dom utmana Merc och RBR på dom resterande banorna då Ferraris aerokoncept inte är tillräckligt bra? Nu är ju jag inte någon fan av Vettel, men tror fortfarande han har det som krävs för att köra vidare. Han kanske bara behöver fokusera på sig själv och körningen så kanske han inte gör dom enkla rookie misstagen som vi har sett en del av i år och förra året.
/Björne

skriven
#5: ilkkaluukas.blogg.se

Tycker det var förväntade två segrar som Ferrari tog.jag kommer där emot att höja på ögonbrynen ifall leclerc vinner i Singapore.

skriven
#6: Judge Fear

Bra skrivet Brandon och beröm för du fortsätter med denna blogg och är glad för det, första sidan man kollar varje dag för få lite mer spännande nyheter i F1 :P

Ferrari vann på monza mest pga deras bil nog nu har bästa motorn i fältet och bra på rakt fram banor/höghastighetsbanor men inte så bra på andra banor. Intressant hur bilen utvecklats från att ha varit Vettels våta dröm i testerna med understyrt till inte passa han alls nu, men har en misstanke: Märks också på ferrari fansen och i sociala medier hur mycket mer de gillade Charles vinna på monza, var länge sen man såg så glada fans, vettels segrar är inte ens i närheten samt alla pratar om hur vettel klantar bort sig och snurrar i varje race, fansen har inget förtroende för honom längre på ferraris sociala medier. OCh ja Vettel klantade bort sig igen, misstag som man knappast kan tänka sig en mästare med 4 titlar ska göra, och i hjul mot hjul strider så knäcks han och gör misstag, såg det också under red bull åren när han fick starta längre bak eller mot webber: mycket misstag och tabbar och skyllde jämt på webber eller andra. Gick bra då för honom då red bull bilen var så överlägsen alla andra att tom med skadad bil flertal gånger ta hem segrar.Tror inte han hade klarat det om bilen inte var så överlägsen samt ha hela teamet bakom sig och förmodligen mycket hjälp med nerverna. Dock klart lättare att vinna om man startar från pole och kan med överlägsen bil dra ifrån i första 4-5 varven och styra racet. Tror många nu ser det klart tydligare då hans prestationer i en ferrari är långt ifrån lika bra.

Tror faktiskt Eddie Jordan har rätt: Vettel är sur på charles och teamet och vet han är slagen och inte kommer kunna vinna där så han kommer efter denna säsong antingen byta team eller sluta sin karriär. Syns på honom att han inte har något i ferrari att göra mer, kanske tom F1. Kanske hamilton går över till ferrari då som Eddie sa, men får se tvivlar hamilton går någonstans just nu.

På tal om Alonso, lite kul att i denna intervju så säger Brawn redan de brister du brandon nämnt tidigare och anledningar ferrari och mclaren fick nog av honom: HAn kritiserar teamet och gör en härskar och söndra stämning i teamen och kritiserar öppet över radio mm, Brawn redan 2003 sa det kan förstöra för alonso själv:

https://youtu.be/nN30uM2rQJA?t=1835

Tror han fick rätt :P Alonso behöver någon som Flavio eller Ron dennis som styr han och inte accepterar Alonsos intriger för få han att funka.

ser fram emot nya blogginlägg :D

skriven
#7: Mayol

Vill minnas att Tumbarello kurvan återfinns på Imola och är sedan Senna kraschen även belönad med en chikan. Återigen en bra analys dock som vanligt :-)

Svar: Du har så rätt, my bad, satt och diskuterade med polare om huruvida det inte vore bättre och flytta Italiens GP till Imola eller Mugello och försökte skriva ett inlägg samtidigt, därav misstaget, Parabolica ska det vara givetvis.
Brandon Lee

skriven
#8: Kalle

tror Vettel vantrivs nåt enormt i ferrari och har nog gjort det en längre tid. Köper inte resonemanget att han är avis på Leclerc då vi redan förra året såg Vettels form dala. Tror helt enkelt inte att det har varit särskilt roligt att vara ferrariförare de senaste åren med tanke på att dom bytt teamchefer som andra byter kallingar.

Vet att många anser Vettel vara överskattad men jag håller inte med riktigt. Vi vet att han är snabb runt banan under ett varv, och hans racecraft som varit hans stora svaghet har han ju jobbat en hel del på, även fast det uppenbarligen inte synts på ett tag. Nånting fel är det iallafall, för oavsett vad man tycker så blir man inte fyrfaldig världsmästare enbart på grund av en bra bil, lite talang måste man trots allt ha.

skriven
#9: Marcus

Ska inte säga att det är synd om Vettel med tanke på hans titlar men det måste vara lite tufft att känna att man inte är en given förstaförare längre. Då vi talar om Ferrari så har nog utvecklingen skett bakom ryggen på honom, så som det gjort för Kimi under alla hans år där. Du startar säsongen med en bil som passar dig perfekt och efter några lopp börjar utvecklingen av bilen gå åt ett annat håll som passar den andra föraren mer. Du fortsätter ge feedback om hur du vill ha bilen men får inget gehör och den andra föraren hyllas mer och mer. Sådant måste tära på vem som helst, förutom Kimi då :).

skriven
#10: Corina

Fin bild högst upp i inlägget.

skriven
#11: ThomasF

Vad tydligt det märks på Charles hur mkt bättre(lättare)det är att få racecraft i en vinnarbil.Lite mer medflyt i domarbeslut tex.I Saubern var han snabb över ett varv men sen kunde Marcus komma ikapp honom ibland i loppen.Här gör ju den gamle finnen ett makalöst jobb iallafall!Få sån speed i Subern är fantastiskt.Kanske får börja se loppen i direktsändning igen för nu känns det roligare än på länge.
Ha D gött BL o de regnar inte i Götet ännu!//Thomas

skriven
#12: Anonym

ANONYMUS
En liten replik angående #11:as inlägg".Den gamle finnen" har alltid varit min favorit,men i F1 så är ju förutsättningen för att nå bra resultat att det finns resurser för utveckling.Det saknades ju totalt under den tid då Marcus befann sig i Sauber.De balanserade ju snarare på ruinens brant.Nu när A.R.kom in i bilden där även Ferrari har stora intressen så blev ju förutsättningarna helt andra.Utan att förringa Kimis skicklighet som förare och hans feed back kvaliteter så kan man väl inte komma ifrån att han seglade in på en räkmacka och som en självskriven förste-förare.Hela detta scenariot får man nog anta att Kimi redan var medveten om när han erbjöd sina tjänster.Så jag kan inte påstå att jag förundras över hur han kan ha fått sån fart i en "gammal Sauber".Det hade verkligen varit kul att se någon av toppförarna genomföra en säsong i ett skitstall någon gång och sett om det verkligen hade skett något 8:onde underverk.

skriven
#13: ThomasF

Om man bortser från Kimis ålder så var tidskillnaden mellan honom o Gio på ett varv så stor att jag trodde de skulle va tvungna att byta ut honom.Det har varit många förare i den bilen sista åren men aldrig sån differens tror jag.Även om Giovanazzi alltid varit medioker så är den äldres prestation fantastisk tycker jag.Ha en fortsatt bra dag//Thomas

skriven
#14: Tomi

Blickar tillbaka till SPA litegrann, hade verkligen sett fram emot vad Kimi kunnat göra där utan VES lilla manöver......
Sen var det väl lite självklart att ALFA skulle visa fram GIO lite extra under Imola.....
Tror också som någon ovan att Ferrari successivt byggt om bilen för att passa LEC bättre än VET. Om det fortsätter är VET körd i Ferrari oavsett....VET kommer att vara kvar i Ferrari bara om han kan acceptera att vara andreförare som Kimi gjorde....tack för att du bloggar vidare Brandon, fint jobb!

skriven

Kommentera inlägget här :