SUZUKA TYPHOON DISASTER

 
Vädrets makter sponsrad av Greta Thunberg kommer att göra allt för att sätta käppar i hjulen för Suzuka GP, till lördag spås det falla 167 mm regn, till söndag 147 mm,blöt kval men till söndag eftermiddag sol efter en regnig morgon,med andra ord, Japans GP kan bli en riktig nagelbitare. Tyfonsäsongen lider mot sitt slut i Japan, men tycks vilja avsluta med en riktig bitch slap lagom till racehelgen, inte första gången det händer och inte sista heller, förr i tiden hade man "monsoon tyres" i F1, av vilken anledning man gjorde sig av med dem låter jag vara osagt, men illa genomtänkta beslut fattade av okunniga människor är något av F ettans adelsmärke.
 
För förare är Suzuka ett riktigt välsmakande smörgåsbord, där förrätten består av ett dragrace till första kurvan, innan man tar sig an S kurvornas Sushi delikatessen med hjälp av en känslig fly by wire gasfot, matar vidare genom Dunlop-Degner till hårnålen och Spoon Curve för en sista skedfull av godbitar, som smälter i munnen hela vägen genom R 130, Casio Triangle och fram till start/mål rakan.
 
Suzuka är det ultimata testet för bilens aerobalans och nivån av downforce, här räcker det inte att bara vara snabb rakt fram och ha bra utgångar ur kurvor, Suzukas snabba kurvkombinationer avslöjar på ett brutalt sätt alla eventuella brister hos aeropaketet, en bil som har en tendens att "rolla" genom kurvpartier har inget att hämta på Suzuka.
 
Kampen om podiums blir en triangeldrama mellan Mercedes, Ferrari och RBR ,där den  sistnämnda bör ha en hygglig chans att utmana den dynamiska duon om segern med tanke på, hur mycket downforce det finns att klämma ur Neweys skapelse, det blir intressant att se hur toppbilarna hanterar S kurvorna och det efterföljande Dunlop-Degner banavsnittet.
Kampen om titeln best of the rest blir intressant den med, McLaren ligger bra till för att knipa den men Renault har inte gett upp riktigt än, huruvida TR och AR har något att komma med återstår att se.
 
Det är grymt höga belastningar på däcken på Suzuka, greppnivån från asfalten är hög liksom slitaget, man kör med relativt mycket downforce för att kunna attackera  de snabba kurvkombinationerna på ett framgångsrikt sätt, Suzuka handlar mer om balans än traction även om det aldrig skadar att ha en ordentlig portion av det sistnämnda heller. 
 
Mercedes fortsätter med den valda linjen genom att satsa mer på mediums än de andra toppstallen, dem kommer till Suzuka med några uppdateringar som i första hand borde innebära mer grepp bak, Mercan har varit nästan lite onödigt varsam med bakdäcken, men som sagt var så handlar Suzuka mer om balans än traction, så det återstår att se hur mycket varvtid de kommer att få ut av sina uppdateringar.
 
Det om Suzuka, den arroganta gaphalsen Verstappen fortsätter med sina enfaldiga egotrippar, nu räcker det inte längre för honom att dissa andra förare, utan nu vill Max göra gällande, att han enligt sig själv skulle kunna köra ett par tiondelar snabbare än Hamilton och Leclerc om han fick chansen att köra deras bilar.  Jag vet inte riktigt om den här pojken är bara dum i huvudet, eller har vistats för mycket i holländska "coffeeshops" eftersom han mal på som en påtänd pundare, men det hela kan handla om något så enkelt som en svag självkänsla eftersom han har så uppenbara problem med att växa upp.
 
Dagens grid girl välkomnar besökare till Suzuka, dock kan tyfonen lika gärna hålla sig borta därifrån. 
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.         
 
         
 
 
       

Kommentarer :

#1: ThomasF

YES!!!https://twitter.com/CGRTeams
Tack för bästa bloggen BL//Thomas

skriven
#2: Olssonian

Ojoj vilket upplägg, Felix och Marcus i samma stall, så nu ska sanningen fram, vem är egentligen bäst, så himla skoj.

Japan blir annars kul som vanligt men säsongen känns ju tämligen död, mest spännande blir att se om Kimi kan få fart på sakerna igen.


Svar: Ja, det blir skitkul att följa de två, det är inte ofta två landsmän hamnar hos samma stall och på lika villkor hoppas jag, men man vet ju aldrig hur det är. Stallet saboterade för Kimi när de skruvade dit hårda däck, där försvann chansen för poäng. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Bra skrivet som vanligt. Äntligen än riktig bana som är kul att se på! Mer sådana tack.

Kul att Marcus får köra i ett toppstall så nu är det upp till bevis. Nu går det inte att klaga på stallet längre, inte lika mycket iaf. Om det går dåligt för Marcus så kommer säkert Janne och co att säga att stallet prioriterar Felix och Dixon. Mina pengar sätter jag på att Felix kör ifrån Marcus och slås om pallplatserna.

Svar: Suzuka är en riktig höjdare och med olika strategier blev det ett underhållande race,.mer sånt! Ja, det är upp till bevis för Mackan, tur för honom att hans plånbok ville satsa på honom en gång till, vad Blomman och hans sekt kommer vräka ur sig är lätt att förutspå, är det inte vikten så är det motorn eller hemlig data till Felix och Dixon, det finns många sagor att hitta ur Blommans foliehatt. Jag sätter mina slantar på samma som du. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

Valteri i topp!Alltid något.Hoppas han kan ligga kvar längst fram i regn så kan det här bli hur bra som helst.Greta i spetsen för global uppvärmning?Jag är nog för gammal att förstå sånt här då jag läst att det är en ny istid pågång?Kan du förklara detta oxå Brandon?

Svar: Valtteri på topp även idag,.även bättre! Apropå Mackan och Felix, det blir spännande att följa de två i samma stall, och förhoppningsvist i likvärdig material, jag sätter en slant på att Felix spöar Mackan. Greta gillas av politiker, hon får folket att tro på under som inte existerar, loppet är kört för länge sedan, det är inte frågan om människan kommer att försvinna från jordens yta utan bara när det inträffar med buller och bång. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#5: Genc

Jag hoppas att jag kan åka till England, och träffa Gordon Ramsay och lära honom. Hur man rattar en F1 bil, för att sedan låta han köra Red Bull istället för Alexander Albon. Gud vilka intervjuer vi skulle få av honom då. Vad säger du om det Brandon?

skriven
#6: Genc

Om skulle kunna det förstås menade jag.

skriven

Kommentera inlägget här :