TEXAS HOLD´EM BIG BLIND

 
Några ord om gårdagens kval, nu har "vingmannen" Bottas fem pole mot Hamiltons fyra i år, helt ok enligt min mening, men jag kan tänka mig, att den sedvanliga "hata Bottas" mobben kommer att dyka upp på diverse sajter igen för att försöka bortförklara det på något sätt, bra jobbat Valtteri, en till "to whom it may concern, fuck you".
 
Vettel kom nära, men nära räknas inte, Verstappen smiskade kvalspecialisten Leclerc, och Hamilton lyfte av för klimatets skull.
 
Albon slutade som sexa, hans prestationer är på ett ungefär samma nivå som Gasly hade hos RBR under årets första halva, bra men inget märkvärdigt, och Sainz kvalade ut stallkompisen Norris med några tiondelar, McLaren duon har ett skamgrepp om Renault i kampen om titeln best of the rest.
 
Ricciardo kvalade ut Hulkenberg, Gasly gjorde samma sak med Kvyat, Magnussen var snabbare än Grosjean, och Stroll fick för en gångs skull vara snabbare än Perez, som inte ens försökte på allvar att göra ett snabbt varv eftersom han kommer att starta racet från depån.
 
Giovinazzi var snabbare än Kimi, som sin vana trogen inte på något sätt försökte bortförklara sin svaga insats, utan sa att han missade i kurva 12, låste hjulen och tappade några tiondelar.  Hos Williams var det den vanliga visan, Russel före Kubica, det blir intressant att ta del av vad Kubica har att säga om sin tid hos Williams när säsongen är över, det lär inte bli några vackra ord har jag en känsla av.
 
Det är intressant att följa hur känsliga F1 bilarna är när bantemperaturen förändras några grader, toppbilarna tål sånt bättre med bibehållen prestanda än bilarna på mittfältet, speciellt Alfa tycks vara väldigt känslig för temperaturförändringar på asfalten, några grader ner och prestandan faller som en sten.
 
Så, vem sitter med  ässet inför dagens race, är polepositionen  den ultimata startpositionen på COTA? Inte nödvändigtvist, det finns ett antal banor där greppnivån  från asfalten är bättre för den som startar från andra rutan, med andra ord, det kan bli trångt värre i första kurvan ,speciellt med tanke på att toppbilarna startar racet med medium och resten av tio i topp med mjuka.
 
Minst fyra man riktar sina laddade vapen mot Bottas, frågan är om Valtteri sitter med ässet eller med en död mans hand, starten lär bli rätt så avgörande för hur racet kommer att utvecklas,först till kvarn gäller, dock vinner man sällan eller aldrig racet i första kurvan.
 
Det om kvalet och dagens race, ingen som är intresserad av F1 lär ha missat FIAs bilder och information om 2021 års reglemente, jag för min del får intrycket att de åter igen kör med "halva inne", att 2021 års bil kommer mer likna en pimpad Indy Car än de ground effect bilarna som en gång i tiden revolutionerade hela F1 sporten. 
 
Om man tittar på framvingens design och wheel wake fenans placering ovanpå framhjulet i förhållande till golvet ,så kan man räkna ut att det inte handlar om en fullblods ground effect bil, utan en "aero hybrid". Det finns inte att designen på bilderna skulle kunna mata Venturi tunnlarna och diffusern så effektivt, att förlusten av downforce skulle reduceras från 50% till 10% 2 billängder bakom den framförvarande, det som fungerar i en simulator och i en vindtunnel är en sak, väl ute på banan blir det något helt annat oavsett vad Tombazis klämmer ur sig.
 
Att totalvikten åter igen ökar är helt sjukt, från 748 kg till 765 kg, och att speciellt den ofjärdade vikten ökar bara för att däckleverantören vill göra reklam för sina vardagsprodukter i vägtrafik är ännu sjukare, ökad vikt är racingens fiende nummer ett och en ökad ofjärdad vikt är rena giftet,.hur fan tänker dessa pajaser hos FIA om de nu överhuvudtaget tänker något alls?
 
Utgiftstaket på 175 miljoner dollar låter bra, men kommer åter igen bara gynna de stora stallen, de hinner ju ploga ner mycket pengar på 2021 års bilkoncept innan utgiftstaket införs, pengar som de mindre stallen inte har. Förarlöner, marknadsföring och löner för de högsta chefer räknas inte in i de 175 miljoner, när sedan utgiftstaket väl träder i kraft, så finns de bästa ingenjörerna fortfarande kvar hos de stora stallen. Med mindre pengar kommer deras arbetsinsats bli ännu mer avgörande än den är idag, eftersom det blir svårare att få ut mer prestanda ur ett enklare koncept, något som bara de allra bästa ingenjörer är kapabla till,.bra tänkt FIA.
 
Det om FIAs nya giv, jag blir något irriterad när uttrycket "sitter i samma material eller sitter i samma bil" dyker upp i diverse sammanhang, inte minst då när hobbyjournalister och fans lanserar sina tankar om förarnas prestationsnivå i kategorin "stallkompisar". Den enda gången man sitter i samma material eller bil är fallet som visas på bilden här ovan, annars är det stallpolitik och sponsorintressen som styr "pecking order" inom stallen, och då inte minst hos toppstallen, tror man på något annat är man dum i huvudet eller jävligt naiv eller både och.
 
Dagens grid girls säger att "you don´t know what you have until it´s gone", något att fundera över för FIAs pajaser.
 
Det om det, jag drar till L.A direkt efter racet, så jag hinner inte skriva något om det idag, utan det får bli någon gång imorgon om jag får tid över för det.
 
Amen,..må novembermörkret vara med er.      
 
 
         
 
 
         
 
 
         
 
 
        

Kommentarer :

#1: Tomi

Finsk seger igen på COTA!
Om bilarna 2021 ser ut som på bilderna, fy fan , ser verkligen ut att komma från en lägre serie än F1. Det vill till att det stoppar i en för stark motor i den där så att åtminstone motorn håller F1 klass. Ha det gott!

Svar: Så sant, lite F2 vibbar över det hela, men ground effect bilarna ser rätt så "nakna" ut, synd bara att de inte kombinerar det hela med aktiv chassi. Ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven
#2: Koffe

Tjena Brandon, long time no comment ;)
Kul med nytt reglemente tycker jag, och kul att höra dina tankar. Viktökningen var väl ganska förväntad iom de större fälgarna, och mer lär det väl bli när de går över till cast iron bromsblock inom ett par år. Och Indycarlooken känns som en bieffekt av nerskalningen alla winglets, för att städa upp waken, vilket ju behövs om man vill åt closer racing. Jag håller med om att det känns lite som F1's dna går förlorat i den visuella förändringen, men man vänjer väl sig som med allt och lär sig hitta och uppskatta nya intressanta designaspekter. Jag är även resonligt tvingad att vara positiv till att viktökningen och simplifieringen av aeron delvis sägs motiverad av att bilarna ska byggas för att tåla lite mer stryk. Det är tradigt att höra förarnas haranger om lost performance när det ofrånkomligt flyger av aerodelar i dagens koncept - ska bli skönt att få mindre av den biten och förhoppningsvis få se mer utdragen, hård racing. Att en lättare bil känns nimble att kasta runt i långsamma kurvor roar ju främst de som får uppleva känslan av det bakom ratten och kandkr har ett tränat öga att se det. Men den stora boven i viktdramat har väl alltid hybridkomponenterna i PU'n och avsaknaden av tankning, dch den biten lär man väl inte se förändras förrän om kanske framåt 20 år när det ofrånkomliga skett en övergång till helelektrifiering i kombo med något quantum leap inom batteritekniken. Tills dess är jag villig att acceptera läget för tillfället.
Du får gärna skriva mer om golvet och bakvingen. Designen på de bitarna ser nästan fixerad ut och jag har i min okunskap svårt att förstå hur de ska kunna laborera med aerobalansen på bilen. Har du någon idé om hur det kommer gå till?

Svar: Det var ett tag sen, men bättre sent än aldrig;-) Apropå 2021 års bilar, jag ska återkomma till det lite senare, men designen är inte så fixerad som den ser ut angående aerobalansen, tex jobba med sidepods designen är relativt fritt i förhållande till golvytan, samma sak delvis motorkåpan, hur framvingen jobbar med i förhållande till Venturi tunnlarna osv, hos Indy kommer alla bilar från samma tillverkare med låst design, så blir inte fallet med F1. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#3: ThomasF

Bottas🏆🇫🇮(🇸🇪)Snabbspolade mig igenom loppet nu på morgonen.Sa han ”no more talking now” innan omkörningen.Nästan lite Kimi-bevingade ord?Hade varit skoj att få en närbild på herr varg där.De nya bilarna ser cleana ut tycker jag.Svår balansgång där mellan ingenjörer o förare.Ha D //Thomas

Svar: Lewis pratar jämt med sin ingenjör, Bottas har inte samma behov av att någon håller honom handen hela tiden. Apropå 2021 bilar, ja, man har rensat bort en jävla massa smådetaljer, dock har man inte vågat gå hela vägen till renodlade ground effect bilar, men det kanske kommer senare. Ha det gött Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: Slim

Jag kör också Ferrari. Så jävla snabb du!
Coolt inlägg mannen!

https://deponi.blogg.se/

skriven

Kommentera inlägget här :