BARCELONA BRAWLERS

 
 
Årets femte race i Barcelona gav samma utdelning ur underhållningssynpunkt när man försöker klämma ut ketchup ur en tom ketchupflaska, först kommer ingenting, sedan ingenting och sedan all ingenting på en gång, banans karaktär är vad den är och racingen blir därefter.
 
Hamilton tog starten när Bottas brottades med en trilskande koppling, Vettel chansade vilt i  starten i sitt försök att ta sig förbi Mercedes duon, och belönades med en flat spot, sedan var kampen mellan Mercedes och Ferrari i praktiken över, Mercedes vs resten av startfältet är i år kattens lek med råttan.
 
Hos Mercedes fungerar deras väloljade maskineri till 100%, hos Ferrari fungerar absolut ingenting. Uppdateringar ger ingen utdelning, depåstoppen är katastrofalt långsamma, strategitänkandet mer virrigt är någonsin tidigare osv. Det råder panik och fullt kaos hos Maranello gänget, jag kan tänka mig, att Arrivabene är smått road av hur hans efterträdare Binotto sköter ruljansen hos den stegrande hästen som hejvilt sparkar bakut, kan det vara dags att ta kusen till en veterinär för avlivning?
 
 
Som det är nu, så ligger Mercedes i en klass för sig, Ferrari duon klarar inte ens av att slå Verstappen i en RBR, vars fina aero-chassi ger utdelning, synd bara att det saknas ett antal hk från Honda PU.  Ferraris framvinge design ger dem problem när de försöker förbättra bilens aerobalans genom att modifiera designen av bargeboards, det blir en kedjereaktion som ger en motsatt effekt istället, om man strävar efter en bättre aerobalans så måste man  designa om  hela aeropaketet, något som i praktiken skulle innebära  att Ferrari skulle vara tvungen ta fram en helt ny bil.  Som jag ser på det hela så det bästa för Ferraris del är att lägga årets säsong till handlingarna, och satsa på framtiden, de har inte skuggan av en chans att slå Mercedes i år med den bil de har.
 
HAAS lyckades med konststycket att hålla däckstemperaturen inom fönstret, Magnussen knep titeln best of the rest, och Grosjean tog årets första poäng för sin egen del, huruvida deras uppryckning var av banspecifik karaktär återstår att se.
 
Sainz blev åtta i mål i sin McLaren före Kvyat, Neweys B projekt fungerar fint, med en toppförare bakom ratten skulle TR kunna utmana om titeln best of the rest. Albon blev utan poäng den här gången, Renault duons golgatavandring bara fortsätter och fortsätter, en tolfte och en trettonde plats är inte mycket att skriva hem om, rätt så märkligt med tanke på vilka resurser Renault förfogar över, de är farligt nära att göra en Toyota.
 
Kimi hade ingen lyckad helg i Barcelona, han halkade av banan med kalla medium däck redan i den fjärde kurvan och hade ingen fart i bilen överhuvudtaget, AR måste ta fram nya uppdateringar i ett snabbare tempo om de vill hänga med i kampen om titeln best of the rest. RP var helt vilse i Barcelona, Perez blev femtonde man i mål och Stroll försvann efter en sammanstötning med Norris. Giovinazzi har ingen fart alls och Williams duon testar vidare, måste vara ett världsrekord av testkörning i F1.
 
 
Jag har tillbringat helgen i London och ämnar stanna här till imorgon, en barrunda med gamla brittiska polare avverkades under lördagskvällen, det diskuterades F1 och även Indycar, som enligt dessa brittiska gentleman är en bakgårdsserie som körs inför tomma läktare,.det kanske ligger något i det.
 
Apropå Indycar, Felix blev åttonde man i mål efter att ha startat från pole, icke godkänd, Felix måste lära sig hur däcken fungerar i Indycar, Marcus satte bilen i räcket, icke godkänd, han måste lära sig lite carcontrol, skaffa sig lite rumpkänsla.
 
Det var allt för idag, nu är det dags för mig att "göra stan", jag bodde här en gång i tiden så det finns en viss hemkänsla i det hela. 
 
 
 
Dagens grid girl är inte från Barcelona, och är inte heller släkt med Manuel.
 
Amen,..må rumpkänslan vara med er.       
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Peter

Att Ferrari är såååå korkade ! man tillomed förstör för varandra i race ligga varv efter varv bakom varandra ,resultatet blev 4 och 5

Svar: Ferrari är Ferrari, illa genomtänkta paniklösningar är deras melodi. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Synd att Bottas koppling strulade för ytterligare en vinst hade nog gjort Hamilton rejält surare. Ferrari måste vara mästare på att kasta bort pengar med en så stor budget och inget resultat att prata om.

Felix får rycka upp sig om han ska ta några vinster i år.

Svar: Stallet hävdade att det var inget fel på kopplingen, men man såg ju hur Bottas bil tuggade i starten, inte normalt om kopplingen greppar som den borde. Felix problem är att han är för snabb, gillar inte att spara på däck, jag har alltid varit likadan, hatar att fegköra för att spara på däck. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#3: Janne

Ja vad ska man säga... Mercedes gör det riktigt bra, hoppas bara Bottas får utmana om titeln.
Varje gång Mercedes har fått problem med däcken har Pirelli
gjort dom tillmötes. Nu är dom ensamma om hur de ska få däcken att arbeta. Ska F1 vara intressant måste däcken gå att köra fullt i 10 - 20 varv inte längre. Det blir fler däckstopp
intressantare race.
Det absolut bästa skulle vara att på torsdagen före race får varje förare dra en lott till en bil, som han då får köra i racet. Den som då vinner VM är sannolikt den bästa föraren,
vilket det inte är idag.
Konstruktionsmästerskapet tror jag inte ändrar sig så mycket.
Ha de bra Brandon.

Svar: Samarbetet mellan Mercedes-Pirelli tycks vara riktigt intimt, rätt så konstigt att andra stallen inte reagerar mer på det än de gör. Det skulle vara kul att se förarna byta bil lite då och då, sätta en maxgräns hur länge en förare får stanna i samma stall, tre år vore lagom. Simma lugnt Janne.
Brandon Lee

skriven
#4: Björne

Precis, vad ska man säga, bara att lyfta på hatten för Mercedes som har gjort sin hemläxa på bästa tänkbara sätt :-) och jag hoppas oxå att Bottas får utmana om titeln, skulle väl vara fy skäms till Merca annars. Men vi får väl se. Håller fullständigt med om att man ska göra om däckfilosofin, dessutom tycker jag man ska införa tankning i depåstoppen igen så att förarna inte behöver åka runt å spara bränsle. Kan nog tycka att FIA é en samling tråkmånsar å det enda man gör med alla jävla regler är att förstöra sporten helt och göra den så ointressant det bara går. Nä fan låt dom rejsa varandra, byt motorer, växellådor å vad fan det nu är utan en massa löjliga bestraffningar, ja vad ska man säga DET VAR BÄTTRE FÖRR ::).
Ha det gott alla F1 fans, å tack igen Brandon för en kanonblogg.
/Björne

Svar: Ja, de är helgrymma i år, det är imponerande hur de varje år hittar på något nytt att göra bilen ännu bättre. Tankning vore mumma, men av någon anledning vill inte FIA ha det tillbaks, de pratar om kostnader men det håller inte, samma sak med motorer, alla dessa löjliga straff för motorbyte borde tas bort,.och så sant, det var bättre förr. Tack själv för din kommentar Björne och ha det fint.
Brandon Lee

skriven
#5: Genc

Håller med er två hos FIA handlar allt om, att skapa ett bra rykte hos biltillverkarna bara. Precis som folk på 1800 talet gjorde med sina barn, övertalade de vilka de skulle gifta sig med, hur de skulle ha för livsstilar. Och sen hur de skulle klä sig. Allt bara för att ge ett bra rykte inom sin släkt precis som FIA gör just nu.

skriven

Kommentera inlägget här :