Lite kort om dagens kval, där Leclerc visade varför han kallas för en kvalspecialist.
Surt värre för Vettel, vars 70 tals porrfilm mustasch intog en impotent framstupa sidoläge,.stallorder nästa?
Lewis kvalade ut Valtteri med liten marginal, Verstappen slutade femma nästan halvsekunden efter Mercedes duon, från Max på femte och ner till Norris på tiondende plats skiljer bara 2 tiondelar, jämt värre med andra ord.
Starkt kval av Magnussen som kvalade ut Grosjean, Sainz gjorde samma sak med Norris, och Kimi tog sig åter igen till kval tre och startar från nionde rutan, bra jobbat av Iceman, synd att Alfa Romeo tappade så många värdefulla varv under träningen med vattenläckage.
Renault fick ingen ordning på sin bil till kvalet, Ricciardo var den snabbaste av Renault förarna för dagen, Albon kvalade ut Kvyat, Perez gjorde det samma med Stroll, Gasly fick inte till det idag heller, Giovinazzi fick se sig slagen av Kimi igen, och Russel var mycket knappt före Kubica som tycks sakta men säkert hitta rätt med Williams hopplösa bil, att man har kallat in pensionären Patrick Head som en frälsare säger det mesta om Williams utsatta läge.
Kval är kval, imorgon är det upp till bevis, asfalten på Sakhir, eller kanske borde vi kalla den för betong sliter däck rätt så hård, så snabba kvalvarv betyder inte mycket imorgon. Ferrari tycks ha fått ordning på tajmingen av insamlandet och användandet av extraenergin, men Mercedes är nog så snabb som Ferrari i racepace, däremot tycks Honda PU fortfarande sakna ett antal hk för att ta upp kampen om racevinst.
Slaget om titeln best of the rest lär bli stenhård, förmågan att ta hand om däcken lär bli den avgörande punkten, dock ska man hålla i minnet, att just bland mittfältsgänget handlar det mycket om banspecifik prestanda, så rangordningen kommer variera en hel del under säsongen.
På bilden här ovan kan man se tidsskilnaden per varv mellan de olika gummiblandningar, så rätt depåstrategi blir guld värd liksom en bil som är snäll mot däcken, det går ju faktiskt att köra om på Sakhir, så startrutan betyder inte allt.
Det om dagens kval och morgondagens race, det tekniska brukar intressera F1 fans, på bilden ovan syns den "tredje dämparen" hos RBR, något som de allra flesta av er känner till, men hur många av er vet vad är "belleville washers",.?,.något mycket avancerat och high tech?
Nja, inte direkt, det handlar helt enkelt om något så simpelt som koniska fjäderbrickor, även kallade för talriksfjädrar,.allt är inte high tech i F1, utan bara en enkel bricka i spelet.
Till 2021 vill FIA&co komma med något "nytt", nämligen det som bla jag har tjatat om så länge, att införa ground effect konceptet. De har äntligen begripit att det är lättare att följa en bil om man bara tappar 20% av downforce istället för 70% som man gör med dagens aerokoncept,.ground effect är i stora drag en lika simpel teknisk uppfinning som en fjäderbricka jämfört med dagens oerhört komplicerade aeropaket och mycket billigare att ta fram, synd bara att det tog FIA så lång tid att begripa det.
Även inom vardagslivet finns det byrokrater som har svårt för det tekniska, som till exempel Socialstyrelsen i Sverige som nu vill införa begreppet "det tredje könet".
Hur tänker dessa byrokrater, skruv+mutter är det sedvanliga även om några envisas med att försöka gänga på skruv+skruv eller mutter+mutter med blandat resultat, nu vill Socialstyrelsen införa "det tredje könet", ska det uppfattas som så att en hermafrodit nu blir en hybrid hen? Om så, så får uttrycket "go fuck yourself" ett helt nytt innebörd när en skruv&mutter hybrid går lös på sig själv utan att respektera samtyckeslagen,.kan bli ett knivigt fall för rättsystemet att handskas med.
Till sist några ord om sponsorer, det finns ju ett flertal energidryck tillverkare som sponsorer i F1, nu vill även Koskenkorva vara med sin nya produkt, den alkoholfria, C vitaminberikade Vodka Koskenkorva som därmed även kan med framgång användas att skåla med i länder där rusdrycker är förbjudna.
Dagens grid girls garderar med paraply, det regnar inte ofta på öknen men man ska aldrig säga aldrig.
Amen,..må alkoholfria rusdrycker vara med er.
Så kul med jämna kval där man sitter som på nålar, misstagen syns direkt på resultatet och de tekniska problemen likaså, vore det inte för att glappet till toppen var så stort skulle allt vara toppen.
Imorgon blir det upp till bevis för alla som tagit sig till Q3 att de kan försvara sin position, speciellt McLaren vore kul att se om de kan förvalta farten över ett helt race.
Alfa Romeos vattenläcka under FP2 håller vi tummarna för att den inte spelar in alltför mycket, fingers crossed.