CANADA GOOSE PARTY

 
Canada och Circuit Gilles Villeneuve nästa, här kör man med lite vinge, greppnivån från asfalten är låg så man måste ha en bil som levererar massor av traction och klarar av att rida kerbsen utan att tappa greppet.  CGV är en typisk PU bana där hästkrafter regerar, men samtidigt en bana som sätter bromsarna på prov, även om banan är mer traction än aero bana är bilens aerobalans ändå viktig på grund av att man kör med så lite downforce.
 
Mercedes kommer med uppdaterad PU till Montreal, ca 20 nya friska hästar sägs komma i bruk under racehelgen, så Mercedes kommer förmodligen att  dominera på CGV. Hamilton har vunnit racet 6 gånger, Bottas i sin tur har varit trea två gånger med Williams, och tvåa två gånger med Mercedes, så båda förarna trivs på banan och lär komma att prestera därefter under racehelgen.
 
Ferrari har även de en PU som levererar många hk, och en bil som har skapligt med traction, men samtidigt en bil som understyr en hel del , något som kommer reducera deras chanser att utmana Mercedes om segern.  Ferrari får nog inrikta sig på att försöka hålla undan för RBR, vars bil just nu har vassare chassi-aero än Ferrari, huruvida Hondas PU kan leverera tillräckligt med hk att hänga med Ferrari på rakorna återstår att se.
 
Några av "snabba rakt fram" bilarna från mittfältet som HAAS och RP har chansen att hålla sig väl framme i Montreal om de får däcken att fungera  och hittar tillräckligt med traction, några andra som saknar ett antal hästkrafter får försöka tjäna tid genom banans få kurvpartier istället, med rätt set up finns tiondelar att tjäna.
 
Väderprognoser siar om temperaturer kring 22-23 grader och soligt-halvklart väder under hela racehelgen, något som underlättar set up arbetet en hel del.
 
Soft och medium regerar i valet av gummiblandningar, det blir intressant att följa hur de olika aktörer hanterar den kniviga uppgiften att få däcken att fungera "inom fönstret", hos en del som till exempel Alfa Romeo tycks "fönstret" vara tämligen smalt och extremt temperaturkänslig.
 
Apropå AR och Kimi, Iceman är mycket av "senaste", han är Ferraris senaste världsmästare, den som senast vann i en Ferrari, och den som senast vann ett F1 race i en bil som inte var en Ferrari, Mercedes eller en RBR,.säger en hel del om både Ferrari och om hela F1 cirkusen.
 
 
Det om F1, Marcus Ericsson tog sin första podium med en andra plats i Indycar i ett skapligt kaotisk race ,där depåstrategin spelade en helt avgörande roll. Förarna körde på varandra och in i muren i parti och minut, snurrade och halkade av, flagg gubbarna fick verkligen jobba för lönen osv. I Indycar spelar det ingen större roll hur man lyckas i kval, med mycket bondtur och med lyckat depåstrategi kan man ändå vinna race, poäng får ju man alltid oavsett om man fullföljer eller bryter racet. Något fånigt kan man tycka, Indycar måste vara den enda serien där man delas poäng oavsett om man kommer i mål eller inte, lite som i en svensk förskola, "här är vi alla lika bra", i fallet Indy handlar det kanske om förarskola, vad vet jag.  För den andra svensken gick det sämre, Felix testade muren och fick bryta racet, men belönades ändå med ett antal poäng för att ha deltagit, Indycars variant av "det viktiga är inte att vinna utan att delta", racing på amerikanska, mer show än riktig racing ur europeisk synvinkel.
 
Det om racing, det är inte enbart inom racing man leker följa John, utan även inom bergsklättring, på bilden ovan följer man John på Mount Everest. Så, varför tar jag upp bergsklättring i en F1 blogg? På grund av klimatförändringar förstås, all racing har lett till att alla glaciärer smälter, och mängder av årgångslik i form av bergsklättrare ploppar upp ur isen över hela världen som hundskit på våren när snön smälter.
 
Så får det givetvis inte fortsätta, så nu ska Greta Thunberg ta ett sabbatsår från skolan och resa till USA och Chile för att rädda jorden från en hotande klimatkatastrof. Problemet är att Greta inte vill flyga av miljöskäl, så hon måste hitta ett alternativt sätt att ta sig till Amerika, något som fick mig att fundera hur det skulle kunna gå till, jag kom på tre olika alternativ.
 A. Simma med delfiner.
B.  Bli teleporterad med miljöpartiets teleporter byggt av blåbärsris.
C.  Flyga med kvast tillverkad av alternativodlad bambu som har bättre hållfasthet än kolfiber, extra utrustad med solpanel och flux generator.
 
Jag för min del blir inte alltför upprörd över djupfrysta bergsklättrare som har börjat tina upp, men störs lite av tanken om 30000 år gamla megavirus som gör samma sak när den ukrainska permafrosten smälter, de små rackare är inte att leka med om de vaknar till liv, då är vi alla dead meat innan vi hinner säga kattskit.
 
Dagens grid girls är minnen från förr innan F1 började spänna PK ringmuskeln.
 
Amen,..må megaviruset vara med er på den sista resan.    
 
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Marcus

Kul att Marcus äntligen fick stå på pallen men det var ju "fel" svensk ;) Jag förstår varför de som kollar på Indy car gillar det mer än F1 för det händer klart mer. Långt många fler omkörningar och krascher, liberalare regler (om några regler) samt att det går att vinna även om man gör ett dåligt kval eller nått annat händer. Om det senaste racet hade varit F1 så hade det blivit 20 drive-thrughs, 300 sekunders strafftillägg och 3 förare hade fått starta nästa lopp i en annan stad.

Jag hade gärna sett ett mellanting av Indy car och F1 med V12 or, det hade varit kul :)

tror du Mercedes vinner med över 30 sek? det känns som det

skriven
#2: Peter

Amen ..

skriven
#3: ThomasF

Får gratulera Marcus till pallplatsen som han såväl behövde.Tror jag läste nånstans att nästa istid kommer om 27000år?Då kanske det bästa är att gå tillbaks till V10-orna igen och tunna ut ozonskiktet lite till så vi får behålla värmen?Nej det är nog miljöhoten som gäller för att skapa jobb idag så det är nog bäst att hålla med Greta.Hoppas nu att Frölunda kan få nån av världsmästarna till nästa säsong så kanske det går bra för dem ett år till.Soliga hälsningar från Götet//Thomas

skriven
#4: ilkkaluukas.blogg.se

Känns som att i indycar så är inte kvalet det viktigaste, får känslan att ha mycket tur i loppet.gäller att komma förbi hel i olika incidenter i racet.marcus i det här racet smet förbi exakt vid rätt tillfälle.känslan jag får att det är mera ett lotteri att klara sig i racet.men underhållande är det.

skriven
#5: Windingroad

Det pratas mycket om tur i Indycar. Men som vanligt har vissa förare mer tur än andra. Scott Dixon t.ex. är en riktig turgubbe. Gång på gång på gång. Även Verstappen verkar ha fått mer tur i år. Underlig är herrens vägar.

skriven
#6: Benjamin

Ja vad är det de säger, ju mer jag tränar desto mer tur får jag. :)

När man jämför racingformerna och regler så är det ju märkligt att folk inte dör som flugor i Indycar, FIA framstår mer beskyddande än en östrogenstinnad småbarnsmamma med PK-ångest..
Mer racing åt folket!!!

skriven
#7: 1014johansson

Han leder dessutom fortfarande snabbaste varv ligan

skriven

Kommentera inlägget här :