TO BE CONTINUED

Det kan låta paradoxalt, men i Barcelona kan man göra snabba varvtider utan att vara snabb, en bra testbana som inte säger hela sanningen med andra ord, har man ett tvingande behov att ge sponsorer valuta för pengarna så är Barcelona den rätta banan för att göra det.
 
  
Även utan snö kan det vara halt i Barcelona så här års på ny asfalt...
 
...eller kanske är inte Kimi van med att halva ratten saknas, här gäller det tio i två för hela slanten.
 
Här på bilderna ovan kan ni ta del av Pirellis nya giv på däckfronten, och dem bästa varvtiderna från förarna igår,.men hur mycket betyder snabba varvtider under testkörningen?  
Inte mycket om något alls, som jag nämnde i början av inlägget är det tämligen lätt att åstadkomma snabba varvtider med en halvskaplig bil i Barcelona. Ingen vet vilka inställingar förarna använder sig av, för vilka delar av banan man har optimerat set up jobbet, hur mycket bränsle de har i ombord eller hur mycket energi man släpper loss under ett snabbt varv osv, så varvtidernas betydelse i fråga om att försöka rangordna bilarnas prestanda kan man i stort sett bortse ifrån.
 
I år finns det ovanligt många high rake bilar i startfältet, anledningen till det är ganska enkel, nämligen de nya aeroregler, en tämligen enkel framvinge tillsammans med en högt sittande bred bakvinge kräver mycket rake för att få ner framvingen nära  asfalten så att den gör sitt jobb på rätt sätt.  Det blir många varv under två testveckor, men det viktiga är inte hur bilen är just nu, utan hur mycket utvecklingspotential den har sett över hela säsongen, och det är just det man försöker klura ur när man testar i Barcelona med diverse olika uppdateringspaket.
 
En vänlig själ på plats har skickat mig lite videomaterial från igår och idag, så jag kikade på materialet och försökte läsa av vissa trender hos de inblandade med följande slutresultat.
 
Mercedes ser ut som vanligt, mycket stabil med utsökt balans, rider kerbsen  på ett föredömligt sätt och har massor av traction ut ur kurvor, dock ser den ut att vara lite mer "lös" i bakändan i år, har en lite annorlunda balans utan för att den skull ha sämre grepp bak, kan vara ett resultat av Mercans arbete för att försöka dämpa bilens aptit för bakdäck.
 
Ferrarin ser ut att vara Vettels våta dröm i år, massor med grepp bak som skapar mycket traction ut kurvor och bäddar för Vettels önskemål hur en F1 bil ska vara. Det tillsammans med stallets utlåtande där man ger Vettel en absolut förstaförare status kommer att sätta press på Mercedes att ge Hamilton samma ställning direkt från start, lite tråkig utveckling för publikens del om det redan innan årets säsong kör igång bestäms vilka får köra om titeln.
 
RBR är som Neweys bilar brukar vara även i år, det vill säga sjukt mycket down force vilket medför utsökt balans och en framända som sitter som klistrad genom långsamma-medelsnabba kurvor, dock ser den ut att inte riktigt ha samma grepp genom snabba kurvor som duon Ferrari-Mercedes, om Hondas PU håller måttet så får den dynamiska duon jobba hårt att hålla RBR bakom sig.
 
Alfa Romeo ser ut att ha en utmärk balans och bra framända, dock inte av RBR nivå, men Alfan tycks vara en bra allround bil utan några direkt svaga punkter, har de råd i år att vara med i uppdateringsracet så kan det bära långt för AR gänget, att vara best of the rest är inte på något sätt en orealistisk målsättning för utmanaren från Hinwil.
 
HAAS bil är byggt efter samma designfilosofi som fjolårets bil, den kommer att fungera riktigt bra på vissa banor, mindre bra på några andra, HAAS ser ut att ligga en bit efter AR.
 
Racing Point hör hemma i samma kategori som HAAS, årets design är en evolution av fjolårets, på samma sätt som hos HAAS sätter de designansvariges nivå gränserna för bilens prestanda.
 
Toro Rosso är även den en Newey designed bil, hur mycket tid har Adrian haft att lägga ner på TR låter jag vara osagt, men även som ett B projekt är den god nog att ta upp kampen om titeln best of the rest, om sedan stallets förare är det är en helt annan sak, enligt min mening har TR startfältets svagaste förarduo.
 
Renault i sin tur har en tämligen stark förarduo, men en svårbedömt bil, de laborerar lite med olika barge boards och diverse andra aerodelar ännu så länge, så det lär dröja några dagar innan de visar sina kort, jag får återkomma till dem lite längre fram.
 
McLaren har skärpt sig från fjolårets fadäs, och tycks nu ha en bil med viss utvecklingspotential, några showvarv med den näst mjukaste gummiblandningen med lite bränsle hör till för att göra nya sponsorer glada, men potentialet finns där även på "riktigt" och förarduon har kapacitet att överraska när allt stämmer.
 
Williams djupdykning visar inga tecken att upphöra, att missa två dagar av försäsong tester bådar inget gott, det är tragiskt att se hur Claire sänker Franks livsverk inför stallets nya sponsorer, 2019 kan mycket väl blir det sista året i F1 för anrika Williams stallet.
 
Det om årets bilar, apropå sponsorer, Bottas fick ju en ny personlig sponsor i Abloy, Kimi ville inte vara sämre och skaffade en annan låstillverkare som personlig sponsor, nämligen iLOQ som är en riktig high tech företag inom låsbranschen.  Nu har Valtteri kontrat med Konecranes som blir en sponsor både för Valtteri och Mercedes, kul att det finns företag i Finland som vill och vågar satsa på F1 och finska förare, något för svenska företag att ta efter? 
 
 
Under nästa veckans testkörning ska även jag vara på plats i Barcelona, för att ta sig till banan måste man ha något på hjul, en polare har lovat att låna ut en demo hoj, en Aprilia RSV4 RR,.det finns sämre sätt att förflytta sig från punkt A till punkt B.
 
 
Dagens grid girls har glimten i ögat och WeatherTech på bröstet,.kan det bli mycket bättre än så?
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.      
 
 
 
        
 
 
 
      

Kommentarer :

#1: Genc

Hade jag bestämt i Red Bull skulle jag ha behållt Renault motorn istället för att ta Honda motorn och sparka Verstappen och ersätta honom med Bottas istället som är mycket lugnare och smartare än han ha det bra Genc

Svar: Verstappen har höga tankar om sig själv och pratar gärna skit om andra förare,.stor på orden, liten på jorden brukar man säga, nu när ingen längre flyttar på sig frivilligt under racet är inte Verstappen så märkvärdig längre. Ha det G.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

PS Om jag vore Claire Williams hade jag avgått ifrån att vara teamchef efter redan 1 år och blivit ersatt av någon annan

Svar: Så sant, hon borde pyssla med något annat.
Brandon Lee

skriven
#3: Janne

Är verkligen glad att du fortsätter och ger oss vettiga förklaringar om tekniska och mänskliga (FIA) problem.
Att du åker ner till andra testen i Barcelona är riktigt bra för oss.
Kimi verkar vara nöjd, och vi hoppas på under....
Ha det bra och hoppas du får sol o värme i Spanien.

Svar: Jag ska försöka hålla motivationen vid liv,.det känns faktiskt rätt så bra just nu att kunna kika på årets bilar på plats i Barcelona. Kimi är nöjd och ARs bil verkar lovande, ha det bra du med Janne.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Tack för inlägg, lärorikt och intressant! Ser fram emot nästas körning, låter som att även du har en helt ok vecka framför dig! Är väl inte helt orimligt att Vet även i år får problem med nerverna och Ham tar titeln? Får hoppas på mer dramatik än så... :)

Svar: Tack själv för din kommentar, under nästa vecka optimeras aeropaketet och man jobbar med set up, jag för min del ser framemot att få smiska Aprilia på småvägar innan man tar sig till banan. Vettel har pressen på med sin förstaförare status, Hamilton har lugnare arbetsmiljö hos Merca,.men det finns andra som kan blanda sig in i kampen om titeln.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Tack för en intressant läsning som vanligt. Den gode Toto säger att Ferrari ser urstarka ut men det är nog mest snack för att ta bort pressen från sig själva. Om bara ett eller två stall till lyckas blanda sig i podiumplatserna så lär det bli en intressantare säsong än föregående iaf.

Svar: Toto pratar mycket och ofta, 90% av det han säger är ren bullshit,.och chansen finns att det blir lite tajtare racing i år med oväntade besökare på podium. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

När jag tittade på Kimis varv tyckte jag att det såg helt odramatiskt ut. Knappt några korrigeringar alls. Kan det vara så att han får en bil som han verkligen kommer att trivas med?

Svar: Kimi säger sig vara mycket nöjd med bilens "råbalans", till nästa vecka skruvar man dit nya aerodelar och börjar leta efter optimala inställningar=snabbare varvtider nästa vecka.
Brandon Lee

skriven
#7: Janne Jonsson

Aprilia RSV4 RR.. Själv far jag ta tåget till Mont Melo.. Fördelen är val att man kan ta en kall brack på byn innan och efter testerna, för banan är det ju såå pk torrlagt nuförtiden

Svar: Lite dricka kan man smuggla in om man har skinnställ på sig,.kamelen har en puckel;-) Ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#8: Tomi

Kimi ser rätt lugn ut, man kan tänka sig hur det måste ha varit att dag ut och dag in hålla käften med vad han egentligen tycker om att Ferrari höll honom bakom Vettel i enlighet med Vettels kontrakt...
Bågen ser nice ut, åker du hela vägen från Sverige till Spanien på den, härlig tur isf!!!
Vore ju härligt med svenska sponsorer i F1 men det blir ju lite svårare utan svenska förare...
Tack för en superblogg,avundsjuk på Aprilia åkandet...ha det...

Svar: Kimi har "hittat hem", lite samma vibbar hos AR som det var hos Lotus. Nej nej, inte drar man med en hoj från Sverige i februari, jag lånar hojen i Barcelona, finns fina småvägar utanför Barca där man kan leka lite. Alla svenska förare har samma problem, de har värdelösa managers som inte kan fixa varken styrning eller sponsorer, ingen svensk förare i F3 i år fast det finns några bra, däremot en finsk och en dansk, Kari hos Trident och Lundgaard hos ART, dansken är en Renault junior. Tack själv,.och Tomi, köp en Aprilia och ha lite kul, väl använda pengar;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Hej! Tack för en väldigt bra krönika om tester såväl som funderingar om kommande säsong. Dessutom ett stort tack att du kör vidare ett år till! Kommer som vanligt titta in läsa och försöka komma med någon vettig fråga eller kommentar. Jag tror absolut att Kimi kommer vara på pallen igen. Troligen väldigt snart in på säsongen. Han utstrålar harmoni helt enkelt. Verkar vara väldigt tillfreds med såväl jobb som hemmaliv. Jag tror även att Ricciardo kommer göra en fin säsong. Efter sommaren kanske t.o.m någon pallplats. Avslutar med en fråga. Kommer vi få kommentarer även om svenskarnas framfart i IndyCar? Hade varit otroligt roligt att följa dina åsikter där framöver. Ha det gott så länge. /Magnus

Svar: Tjena Magnus, och tack själv för din kommentar, jag ska försöka hänga med en säsong till om det blir en någorlunda jämn kamp om VM titeln. Vore kul om Kimi kunde knipa en podium eller två, det är nog ingen förare som har tagit podiums för fyra olika stall tidigare. Apropå Ricciardo, han tycks vara förvånad över att varken Ferrari eller Mercedes var intresserade av hans tjänster, han är en duktig chaufför men tydligen inte duktig nog för dem, dock kan det bli någon podium även för hans del under gynnsamma förhållanden. Något kommer jag nog att skriva om Indy, Felix och Marcus, även om bilarna i Indy är inte mycket att skriva om ur teknisk synpunkt så kan det ibland bli underhållande racing på vissa banor. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#10: Mackan

Hej. Tack för en kanonblogg. Första gången som jag kommenterar här. Tänkte fråga dig om du vet vilken motor alfa har till förfogande. Är det fjolårets eller årets ferrarimotor? Ha det gött i Barcelona!

Svar: Alfa kör med samma PU specs som Ferrari, båda stallen styrs ju i sista hand av Agnelli familjen som knappast vill skjuta sig själv i foten genom att ge sämre motorer till en av sina egna märken. Barcelona är alltid kul att besöka, jag ser framemot det även i år. Ha det Mackan och tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#11: OK

Glädjande att du besöker testerna! Det har varit pricksäkert förut och hoppas på det igen, särskilt intressant att se om du kan identifiera någon outsider bland mittenteamen.

Svar: I år är det svårare än någonsin att rangordna stallen i F1, men den andra testveckan brukar ge en klarare bild av det hela, dock blir det först i Australien där man skruvar dit de sista uppdateringar man får en någorlunda vettig bild om hur säsongen 2019 kommer att arta sig, men jag ska göra mitt bästa att vaska fram guldkornen redan i Barcelona.
Brandon Lee

skriven
#12: Janne

Är det så skoj att köra ett italiensk fullblod så du inte hinner att skriva några rader till oss? Vi alla väntar på din expert bedömning av stallen o bilarna.
Ha de Brandon

skriven

Kommentera inlägget här :